Støver brændeovne???
Fra : www.CRAZYNIGHT.dk

Dato : 05-08-01 07:56

Jeg vil gerne have en brændeovn for hyggens skyld - jeg har dog hørt at man
får et problem med støv fordi det helt fine støv fra afbrændingen hvirvles
rundt. Da vi har to i familien der døjer med følsomhed overfor støv i
luften, kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan få en brændeovn der IKKE
støver?--

:] Have a smiley day.....and a CrazyNight!
Kenneth Lund Petersen, koordinator
70 22 72 99 | www.CRAZYNIGHT.dk | Polterabends & firmaarrangementer
75 85 33 39 | www.SPEAK2SPEAK.dk | Speakerarkiv & lydproduktion

Fra : Arne pedersen

Dato : 05-08-01 08:15

først ja den støver
men det er klart at en ny brænde ovn ikke støver lige så meget som ældre
modeller.
vi har lige købet en royalline 2 fra jydepejsen. jeg mener selv at det støv
der kommer fra den kommer når aske skuffen skal tømmes.
så jo større pilfinger man er jo mere støver det
Arne

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-08-01 09:01

"www.CRAZYNIGHT.dk" <kenneth@crazynight.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have en brændeovn for hyggens skyld - jeg har dog hørt at man
>får et problem med støv fordi det helt fine støv fra afbrændingen hvirvles
>rundt.

Jeg ville da nærmere tro, det var modsat. En brændeovn suger jo, så
den burde nærmere fjerne støv - idet der nok er mere støv i luften
indenfor end i den friske luft, der suges ind i huset udefra.

Vi har i hvert fald ikke støvproblemer, selv om vores brændeovn i
stuen i praksis er husets eneste varmekilde og derfor bruges meget
flittigt.

Der kan naturligvis komme støv ud, når man tømmer askeskuffen. Men det
er nok mere afhængigt af din håndtering end af brændeovnsfabrikatet,
så længe du sikrer dig, at der _er_ en askeskuffe, så man ikke skal
stå og skrabe asken ud i en spand i stuen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Arne pedersen

Dato : 05-08-01 11:40

Bliver lige nød til at fortælle at nå man henter træ ind i sin stue giver
det selvfølgelig mere skidt og dermed mere støv om man så kan tåle det er
meget individuelt ikke alle alergikere reagere på den slags støv.
husk også på at brændeovne sænker luftfugtigheden så husstøvmider ikke kan
leve,
Arne Pedersen

Fra : Erna Andersen

Dato : 05-08-01 20:39

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "www.CRAZYNIGHT.dk" <kenneth@crazynight.dk> wrote:
En brændeovn suger ..

Hørt!!.
Jeg lufter ud om vinteren med den teknik, hvis det er vindstille.

Men jeg har også før hørt folk fortælle, at det støver. Man skal
nok sætte sig grundigt ind i den rette brug af brændsel, ovn og
asketømning for at holde støvet på minimum.
Selv har vi kun pejseild som sekundær opvarmning og får aldrig
større problemer.

Mine erfaringer med asketømning uden skuffe:
1. Asken skal være afkølet.
2.Læg en udbredt avis foran ovnen.
3.Fat askeskovlen og sæt dig på knæ foran avisen.
Det er VIGtigt at du er i øjenhøjde med asken og i fuldstændig
balance.
4.Løft asken ud og ned på avisen med langsomme bevægelser. Børst
eller fej ikke. Lad de sidste rester ligge.
5.Saml avisens hjørner og bær asken ud.

Træaske er en stærk base, som man brugte til at lave sæbe med, før
kaustisk soda blev opfundet.

Hilsen Erna

Fra : G&H

Dato : 08-08-01 20:18

Jeg har levet sammen med et utal af brændeovne de sidste 39 år, og ja det
støver.
Dels fra brændslet som jo ikke er helt rent når det kommer ind i stuen, dels
fra asken og betjeningen når man fyrer.
Men jeg ser det ikke som noget problem, hvis man sørger for at holde
nogenlunde almindeligt rent.
Det værste er nok det støv som bliver liggende i stuk, oven på dørkarme, og
lignende. Det sværter som kul. Hvor det kommer fra ved jeg ikke, men det er
jo svært helt at undgå at der ind i mellem kommer røg ud i rummet, så mon
ikke det er derfra.

Mvh
Thomas

Fra : per

Dato : 05-08-01 21:37

On Sun, 5 Aug 2001 08:55:54 +0200, "www.CRAZYNIGHT.dk"
> [...]

>luften, kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan få en brændeovn der IKKE

Brændeovne støver en lille smule, men jeg syndtes ikke at det er noget
problem, men når du tømmer aske ud, skal du ikke lade ungerne gøre
det, for støvet fra aske, sætter sig lynhurtig i luftvejene, og selv
helt raske personer kan mærke en tydelig forandring hvis de har haft
næsen for langt fremme. Det går dog hurtigt over.

jeg tror ikke at det er noget fra afbrænningen der hvirvles rundt.
hvordan?

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Thïngmand

Dato : 06-08-01 08:25

> rundt. Da vi har to i familien der døjer med følsomhed overfor støv i
> luften, kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan få en brændeovn der
IKKE
> støver?--

Har I haft problemer hos venner og bekendte der havde brændeovn?

Man kan faktisk få en støvfri brændeovn, nemlig en der kører på gas! Den
ligner en alm. brændeovn, men har så en gasbrænder i ovnen (og der skal ikke
fyrres med træ i den).

Der ryger dog en (stor) del af charmen, når der ikke skal fyres med træ
(lugt, lyd, flamme), men formålet (varme eller hygge?) og overfølsomheden
taget i betragtning, kan det måske være aktuelt...

Fra : Tina Åberg /NNFTIH

Dato : 06-08-01 11:31

Hej.

Min husbond er allergisk overfor hhv. husstøvmider og græspollen. Det er
kun om sommeren han har problemer med sin allergi. Om vinteren, når vi
fyrer med brænde, mærker han intet til allergien, og det er såmænd oftest
ham, der tømmer askeskuffen.

Jeg har set at man kan få en "tingest", som kan kobles på støvsugeren,
således at man ved hjælp af støvsugeren kan tømme brændeovnen. Den koster
vist 200 - 300 kr. i diverse byggemarkeder. Jeg ved ikke om den er god -
måske en anden i gruppen gør?

Hilsen Tina

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-01 19:39

"Tina Åberg /NNFTIH" <tih@nnf.dk> wrote:

> [...]
>kun om sommeren han har problemer med sin allergi. Om vinteren, når vi
>fyrer med brænde, mærker han intet til allergien, og det er såmænd oftest

Det giver mening. Selv om jeg aldrig har målt på det, er det min
overbevisning, at en brændeovn sænker luftfugtigheden i huset (fordi
luften udenfor har et mindre vandindhold end luften indenfor).

Husstøvmider har det skidt med lav luftfugtighed.

> [...]
>vist 200 - 300 kr. i diverse byggemarkeder. Jeg ved ikke om den er god -

Kender den ikke. Men jeg ville sørge, for at selve støvsugeren stod
udenfor, hvis jeg brugte dimsen. Så vidt jeg ved, kan fint støv
passere lige gennem en støvsuger og ud i udblæsningsluften.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 06-08-01 22:29

I artiklen <3b6ee450$0$52754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev
> [...]

> overbevisning, at en brændeovn sænker luftfugtigheden i huset
> (fordi luften udenfor har et mindre vandindhold end luften

Den _relative_ fugtighed i opvarmet luft er lavere end i uopvarmet
luft, vandindholdet er det samme, alt andet lige. Noget af
indeluftens vand fordamper når der fyres i brændeovnen, derfor bliver
vandindholdet lavere indenfor end udenfor.

> Husstøvmider har det skidt med lav luftfugtighed.

--
Helge.
StrongArm RiscPC - RISC OS 3.70

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-08-01 23:36

<juletrae@post4.tele.dk> wrote:

>Den _relative_ fugtighed i opvarmet luft er lavere end i uopvarmet
>luft, vandindholdet er det samme, alt andet lige.

Læs, hvad jeg skriver. Så slipper du for at modsige noget, jeg ikke
har skrevet.

Luften udenfor har et mindre _absolut_ vandindhold end luften indenfor
(i de kolde måneder, altså). Derfor kan du sænke den absolutte
luftfugtighed i hjemmet ved at erstatte noget indeluft med udeluft.

>Noget af
>indeluftens vand fordamper når der fyres i brændeovnen, derfor bliver
>vandindholdet lavere indenfor end udenfor.

Rent vrøvl.

Indeluftens vandindhold_er_ allerede i dampform. Har du set vanddråber
hænge i luften i dit hjem (andre steder end i brusebadet)?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Arne pedersen

Dato : 07-08-01 17:28

hold da kæft hvor er i kloge skal vi ikke bare være enige om at luft
fugtigheden inden døre bliver sænket ved brug af en brænde ovn.
om det så skyldes at der som følge af brændeovnens gode varme vælges at
lufte mere ud eller vad vil jeg ikke blande mig i.
luft fugtigheden er jo ikke ens året rundt
normal inde luftfugtighed liger mellem 50og 75 %
vi havde sidste vinter omkring 40% i luftfugtighed i stuen
Arne

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 07-08-01 18:50

> hold da kæft hvor er i kloge skal vi ikke bare være enige om at luft
> fugtigheden inden døre bliver sænket ved brug af en brænde ovn.

Den relative fugtighed sænkes ved opvarmning, jo... og det har ikke
meget med at gøre om det er en brændeovn eller en radiator der
leverer varmen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-08-01 17:10

"Poul Bundgaard" <poul.bundgaard@e-box.dk> wrote:

>Den relative fugtighed sænkes ved opvarmning, jo...

Korrekt, men det skyldes ikke, at vandet i luften fordamper, som
juletræ skrev.

Derudover hjælper det jo ikke noget bare at varme den eksisterende
luft i huset op fra f.eks. 20 til 25 grader, hvis man vil have
luftfugtigheden ned. Det kan jo kun gøres een gang. Når der så er
blevet tilført mere fugt fra vores udånding, fra planter, fra
madlavning, fra brusebad osv., bliver man nødt til yderligere at hæve
temperaturen til 30 grad for at holde luftfugtigheden.

Eneste realistiske metode til at sænke luftfugtigheden i et hus om
vinteren er udskiftning af fugtig indeluft med tør udeluft.

>og det har ikke meget med at gøre om det er en brændeovn
>eller en radiator der leverer varmen.

Præcis.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Arne pedersen

Dato : 10-08-01 15:24

ved opvarmning fordamper vand
ved en krafdig varmekilde som en brændeovn vælger vi andre nok den rare
løsnig med tilførsel af rigelige mængder af ude luft har altså altså at
lukke den fugtige luft ud.
Arne