/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Slukke skærm...
Fra : Me&My


Dato : 21-04-10 07:41

Hej i gruppen

Min søn glemmer ret ofte at slukke sin pc-skærm, så jeg tænkte om man ikke
kunne indstille den til at slukke automatisk når man slukker pc'en?

Mvh.
Me&My


 
 
Henning (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 21-04-10 08:04

On Wed, 21 Apr 2010 08:40:52 +0200, "Me&My" <dk.34@ofir.dk> wrote:

>Hej i gruppen
>
>Min søn glemmer ret ofte at slukke sin pc-skærm, så jeg tænkte om man ikke
>kunne indstille den til at slukke automatisk når man slukker pc'en?

Strømskinne til USB, koster ~50,-.

Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 12:23

Hej

> Min søn glemmer ret ofte at slukke sin pc-skærm, så jeg tænkte om man
> ikke kunne indstille den til at slukke automatisk når man slukker
> pc'en?


Hvorfor skal den slukke, den går vel i stand by når PC'en slukkes ?

--
Mvh
Max



Jan Vestergaard (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 21-04-10 15:45

"Max" <> skrev i en meddelelse
> Hvorfor skal den slukke, den går vel i stand by når PC'en slukkes ?

Jeg kender selvfølgelig ikke vedkommendes skærm, men min den ene har en
irriterende blå lampe, der står og blinker, når den er i standby - så
jeg har sat en skinne på, så den slukker helt

Men de andre skærme vi har i huset får bare lov til at gå i standby, da
de ikke har den samme irriterende blå blinkende dims

Jan




Andreas M. Hansen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 21-04-10 16:17

> Jeg kender selvfølgelig ikke vedkommendes skærm, men min den ene har en
> irriterende blå lampe, der står og blinker, når den er i standby - så jeg
> har sat en skinne på, så den slukker helt
>

Jeg vil gætte på at du har en Samsung skærm...

Af nøjagtig samme grund sidder min Samsung skærm på en elspareskinne.

mvh

Andreas M. Hansen



Jan Vestergaard (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 21-04-10 16:48

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gætte på at du har en Samsung skærm...
>

Nej - den hedder vist NU eller sådan noget - men derfor kan det godt
være en discount-skærn lavet af Samsung - den var billig og købt i
Kvickly - men bortset fra den irriterende blå bkinkende lampe i standby,
så er den ganske OK.

Jan



Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 16:32

Hej Jan

> Jeg kender selvfølgelig ikke vedkommendes skærm, men min den ene har
> en irriterende blå lampe, der står og blinker, når den er i standby -
> så jeg har sat en skinne på, så den slukker helt


Sådan noget klare jeg med sort maling eller sort tape :)

--
Mvh
Max



Jan Vestergaard (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 21-04-10 16:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Sådan noget klare jeg med sort maling eller sort tape :)

Også en oplagt mulighed

Men jeg valgte så den anden metode - skinne var alligevel i overskud, da
den var købt til et andet formål, hvor den aldrigt kom i brug.

Jan



Jesper Lund (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 21-04-10 12:40

Me&My wrote:

> Min søn glemmer ret ofte at slukke sin pc-skærm, så jeg tænkte om man
> ikke kunne indstille den til at slukke automatisk når man slukker pc'en?

Du vil spare 1-2 Watt, dvs. helt op til 15 kroner om året..

NÃ¥r du slukker PC'en vil den typisk bruge et par Watt til stand-by
forbrug (realistisk set mere end skærmen). Hvor meget afhænger dels af
strømforsyningen, dels af om der er wake-on-lan og/eller strøm på USB
portene.

--
Jesper Lund

Ivar (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-04-10 16:42

Jesper Lund skrev:

> Du vil spare 1-2 Watt, dvs. helt op til 15 kroner om året..

Du har vist ikke målt på din skærm eller pc. Det hele er så
billigt, at der ikke er nogen avanceret standby-strømforsyning.
Det er meget almindeligt at en pc bruger 10 W. det er 175 kr
om året. En skærm bruger normalt mindre, måske det halve eller
en trediedel. Er den helt nede på 1 til 2 W, er det 17,50 til 35 kr
om året.
Der er regnet med 2 kr pr. kWh.


Ivar Magnusson



Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 16:52

Hej Ivar

> Du har vist ikke målt på din skærm eller pc. Det hele er så
> billigt, at der ikke er nogen avanceret standby-strømforsyning.
> Det er meget almindeligt at en pc bruger 10 W. det er 175 kr
> om året. En skærm bruger normalt mindre, måske det halve eller
> en trediedel. Er den helt nede på 1 til 2 W, er det 17,50 til 35 kr
> om året.
> Der er regnet med 2 kr pr. kWh.


Efter 1 januar skal der ifølge de seneste regler fra EU være
en strømforsyning i apperaterne hvor tomgangsstrømmen
er meget lav.

Forøvrigt er der tit ikke sparet noget ved at bruge on/off kontakten
da den ikke afbryder forbindelsen til nettet fysisk.

Min LG skærm bruger mindre end 1W uanset om den er i sleep mode
eller power switch er off.

--
Mvh
Max



Me&My (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Me&My


Dato : 21-04-10 17:29

Næ det er nu ikke for at spare de kroner om året, det er bare irreterende at
han ikke kan slukke tingene efter sig, og jeg havde en gang en com, hvor
skærmen slukkede sammen med com. men jeg køber en skinne, det havde jeg slet
ikke tænkt på....Tak...

Me&My
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
news:4bcf1f33$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Ivar
>
>> Du har vist ikke målt på din skærm eller pc. Det hele er så
>> billigt, at der ikke er nogen avanceret standby-strømforsyning.
>> Det er meget almindeligt at en pc bruger 10 W. det er 175 kr
>> om året. En skærm bruger normalt mindre, måske det halve eller
>> en trediedel. Er den helt nede på 1 til 2 W, er det 17,50 til 35 kr
>> om året.
>> Der er regnet med 2 kr pr. kWh.
>
>
> Efter 1 januar skal der ifølge de seneste regler fra EU være
> en strømforsyning i apperaterne hvor tomgangsstrømmen
> er meget lav.
>
> Forøvrigt er der tit ikke sparet noget ved at bruge on/off kontakten
> da den ikke afbryder forbindelsen til nettet fysisk.
>
> Min LG skærm bruger mindre end 1W uanset om den er i sleep mode
> eller power switch er off.
>
> --
> Mvh
> Max
>


Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 18:10

Hej Me&My

> Næ det er nu ikke for at spare de kroner om året, det er bare
> irreterende at han ikke kan slukke tingene efter sig, og jeg havde en
> gang en com, hvor skærmen slukkede sammen med com. men jeg køber en
> skinne, det havde jeg slet ikke tænkt på....Tak...


Og så har du en skinne der er tændt hele tiden, hvor er det logiske
i den handlemåde ?

--
Mvh
Max



Ivar (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-04-10 20:09

Max skrev:

> Og så har du en skinne der er tændt hele tiden,

Vrøvl.


Ivar Magnusson



Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 20:36

Hej Ivar

>> Og så har du en skinne der er tændt hele tiden,
>
> Vrøvl.


Det må du kunne formulere bedre.

--
Mvh
Max



Ivar (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-04-10 20:42

Max skrev:

>>> Og så har du en skinne der er tændt hele tiden,
>>
>> Vrøvl.


> Det må du kunne formulere bedre.

Ja, en usb-skinne bruger selv ingen 230V, den tændes af
spænding fra usb-stikket og bruger derfor kun strøm
når computeren er tændt.


Ivar Magnusson



Max (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-04-10 20:48

Hej Ivar

> Ja, en usb-skinne bruger selv ingen 230V, den tændes af
> spænding fra usb-stikket og bruger derfor kun strøm
> når computeren er tændt.


Er du helt sikker på at det hænger sådan sammen ?

--
Mvh
Max



Ivar (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-04-10 17:50

Max skrev:

> Hej Ivar

>> Ja, en usb-skinne bruger selv ingen 230V, den tændes af
>> spænding fra usb-stikket og bruger derfor kun strøm
>> når computeren er tændt.


> Er du helt sikker på at det hænger sådan sammen ?

Ja, i usb-skinner sidder blot et almindeligt (eller solid state)
relæ som får spænding fra usb-kablet.

Som nævnt bruger skærmen betydeligt mindre end computeren
når de er i standby, det er derfor lidt spil for galleriet
at slukke helt for skærmen, men lade computeren stå på
standby.


Ivar Magnusson



Max (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 22-04-10 18:36

Hej Ivar

> Ja, i usb-skinner sidder blot et almindeligt (eller solid state)
> relæ som får spænding fra usb-kablet.

Ok, jeg havde forstillet mig at der måske sad et kredsløg i skinnen,
drevet af de 230V der overvågede om der kom 5V på USB
porten, på den måde undgik man jo belastning af USB porten.

> Som nævnt bruger skærmen betydeligt mindre end computeren
> når de er i standby, det er derfor lidt spil for galleriet
> at slukke helt for skærmen, men lade computeren stå på
> standby.


Ja, min skærm er opgivet til at have et standby forbrug der
er mindre end 1 W.

--
Mvh
Max



Jesper Lund (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 21-04-10 17:41

Ivar wrote:

> Du har vist ikke målt på din skærm eller pc.

Jeg har *netop* målt på min skærm, og en 4-5 år gammel PSU i min PC...

--
Jesper Lund

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-10 18:00

Den 21/04/10 18.41, Jesper Lund skrev:
> Ivar wrote:
>
>> Du har vist ikke målt på din skærm eller pc.
>
> Jeg har *netop* målt på min skærm, og en 4-5 år gammel PSU i min PC...

Det er vist kun moderne bærbare der kan snige sig ned på 10 W. Som jeg
husker det dimensionerer man en UPS til en pc med skærm (godtnok en med
billedrør) til 250 W.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jesper Lund (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 21-04-10 18:36

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er vist kun moderne bærbare der kan snige sig ned på 10 W. Som jeg
> husker det dimensionerer man en UPS til en pc med skærm (godtnok en med
> billedrør) til 250 W.

Jeg går ud fra at vi taler om stand-by forbrug?

Jeg gider ikke se på en skærm der kun bruger 10 Watt i brug (den vil være
for lille og have utilstrækkelig baggrundsbelysning).

--
Jesper Lund

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-04-10 19:08

Den 21/04/10 19.35, Jesper Lund skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Det er vist kun moderne bærbare der kan snige sig ned på 10 W. Som jeg
>> husker det dimensionerer man en UPS til en pc med skærm (godtnok en med
>> billedrør) til 250 W.
>
> Jeg går ud fra at vi taler om stand-by forbrug?

Hvis en PC bruger 10 W slukket, ville jeg også slukke den på væggen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jesper Lund (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 21-04-10 19:43

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis en PC bruger 10 W slukket, ville jeg også slukke den på væggen.

Jeg kan forsikre dig at min 4-5 år gamle Seasonic PSU ikke sluger mere
end et par Watt når min PC er slukket.

--
Jesper Lund

Ivar (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 21-04-10 20:39

Jesper Lund skrev:

> Jeg kan forsikre dig at min 4-5 år gamle Seasonic PSU ikke sluger mere
> end et par Watt når min PC er slukket.

Et er hvad strømforsyningen selv bruger, et andet er hvad bundkort
og i nogle tilfælde, hvad der er tilsluttet USB, bruger. Hvis der er
en solid strømforsyning du har, kan den levere 2 til 3 ampere 5 volt
mens den er i standby. Nu bruger bundkort etc. selvfølgelig ikke al
den tilgængelige strøm, men jeg tvivler på at du samlet kommer under
5 W, hvis det ikke er et Atom-kort eller ligende.
Jeg målte tomgangsforbruget på husets 4 stationære pc'er.
Den værste brugte næsten 20 W, de andre mellem 5 og 10 W.
De har alle en del år på bagen.


Ivar Magnusson



Jesper Lund (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 21-04-10 20:55

Ivar wrote:

> Et er hvad strømforsyningen selv bruger, et andet er hvad bundkort og i
> nogle tilfælde, hvad der er tilsluttet USB, bruger. Hvis der er en solid
> strømforsyning du har, kan den levere 2 til 3 ampere 5 volt mens den er
> i standby.

Det fremgik måske ikke klart, men når jeg siger "standby" for PSU, er
computeren slukket. Ikke noget med suspend/hibernate tistand.

--
Jesper Lund

Ivar (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-04-10 17:45

Jesper Lund skrev:

> Det fremgik måske ikke klart, men når jeg siger "standby" for PSU, er
> computeren slukket. Ikke noget med suspend/hibernate tistand.

Nej, men der er spænding og dermed forbrug på dit bundkort.



Jesper Lund (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 22-04-10 20:07

Ivar wrote:

> Jesper Lund skrev:
>
>> Det fremgik måske ikke klart, men når jeg siger "standby" for PSU, er
>> computeren slukket. Ikke noget med suspend/hibernate tistand.
>
> Nej, men der er spænding og dermed forbrug på dit bundkort.

Ja, og det har jeg målt til 2-3 Watt på mine bundkort.

--
Jesper Lund

Ivar (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-04-10 21:10

Jesper Lund skrev:

>> Nej, men der er spænding og dermed forbrug på dit bundkort.

> Ja, og det har jeg målt til 2-3 Watt på mine bundkort.

Så er du også oppe over 5 watt.
(Hvis man vil måle kortes forbrug alene, skal man klippe
strømforsyningskablet over, eller bruge en speciel adapter)



Jesper Lund (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 22-04-10 21:33

Ivar wrote:

>> Ja, og det har jeg målt til 2-3 Watt på mine bundkort.
>
> Så er du også oppe over 5 watt.

Hvor kommer de 5 Watt fra? Jeg måler på AC siden af min PSU når
computeren er sluttet. Hvad der går til bundkort og hvad der er AC-DC tab
i PSU ved standby aner jeg ikke.

--
Jesper Lund

Ivar (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-04-10 22:27

Jesper Lund skrev:

>>> Ja, og det har jeg målt til 2-3 Watt på mine bundkort.
>>
>> Så er du også oppe over 5 watt.

> Hvor kommer de 5 Watt fra? Jeg måler på AC siden af min PSU når
> computeren er sluttet. Hvad der går til bundkort og hvad der er AC-DC tab
> i PSU ved standby aner jeg ikke.

Det er jo ikke til at vide, at du ikke aner, hvad der går til bundkort,
når du skriver, at du har målt det til 2 - 3 watt på dine bundkort.

Hvis din computer kun bruger 2 - 3 watt, når den er slukket,
skal du være meget glad for den, for det er ikke normalt
med så lav en værdi (eller du skal udskifte dit måleinstrument).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste