/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
Kom når jeg kalder
Fra : Søren Larsen


Dato : 18-04-10 18:48

Hej.

Vores mellempudel (blanding?) er 9 mdr. gammel og lystrer allerede
ganske udmærket. Eneste undtagelse, og det er nok det vigtigste synes
jeg, er når vi er ude at gå uden snor og hun bliver interesseret af
noget. Så kan det være meget svært at kalde/lokke hende til mig. Jeg vil
meget gerne have fuld kontrol over hende så det er muligt at lufet hende
uden snor (der hvor det er hensigtsmæssigt selvfølgelig).

Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt hvad
den ellers har gang i?

På forhånd tak
Søren

 
 
jopa (18-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 18-04-10 18:58

Søren Larsen skrev:

>
> Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt hvad
> den ellers har gang i?

Det starter man med når den er 8 uger.
Du kunne jo prøve at belønne







--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Søren Larsen (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 18-04-10 19:09

Den 18-04-2010 19:57, jopa skrev:
> Søren Larsen skrev:
>
>>
>> Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt
>> hvad den ellers har gang i?
>
> Det starter man med når den er 8 uger.
> Du kunne jo prøve at belønne
>
Jep, den er jeg med på og det er skam også sådan det foregår.
Problemet er bare at det lille "kom" eller fløjt som normalt virker
fint, bliver fuldstændigt ignoreret når hun er meget optaget af noget andet.




Ukendt (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-10 19:11


"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:4bcb4814$0$278

> Du kunne jo prøve at belønne

Ja, men kun med godbidder i starten og ellers ros- ellers ender man bare med
en vovse, der ikke kommer den dag man ikke lige har mad med.

Anyway- vi har altid brugt at stikke af fra hunden og gemme sig for hunden-
det virker også i den alder vovsen har nu.

Her har folk måtte stå model til et par gange, at jeg er spurtet den
modsatte vej, hvis vores vovser er gået over til dem.
Ta hunden med i skoven og hop bagved et træ, når hun er uopmærksom et
øjeblik, så lære hun at holde bedre øje med dig hele tiden..



jopa (18-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 18-04-10 19:57

Buffy skrev:

>
> Ja, men kun med godbidder i starten og ellers ros- ellers ender man bare med
> en vovse, der ikke kommer den dag man ikke lige har mad med.

Har aldrig brugt anden belønning en overstadig ros.



--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Pwh (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 18-04-10 20:17

jopa, skrev:
> Buffy skrev:
>
>>
>> Ja, men kun med godbidder i starten og ellers ros- ellers ender man
>> bare med en vovse, der ikke kommer den dag man ikke lige har mad med.
>
> Har aldrig brugt anden belønning en overstadig ros.

Modsat kan jeg heller ikke forestille mig du er typen der ser med blide
øjne på at din hund ikke adlyder et indkald.

/Jens



jopa (18-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 18-04-10 20:27

Pwh skrev:

>
> Modsat kan jeg heller ikke forestille mig du er typen der ser med blide
> øjne på at din hund ikke adlyder et indkald.

Nej han kommer når far kalder.
Behøver kun et "kom" i alm tonefald.
Den forlader mig aldrig længere væk end den har øjenkontakt med mig.
Tænk hvis jeg skulle forsvinde

Starter altid hvalpetræning med at gå på hug og kalde det virker her.

Nu er nogen racer nok lettere generelt at træne samt der er visse racer
der gerne pleecer sin herre end andre

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Pwh (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 19-04-10 05:08

jopa, skrev:
> Pwh skrev:
>
>>
>> Modsat kan jeg heller ikke forestille mig du er typen der ser med
>> blide øjne på at din hund ikke adlyder et indkald.
>
> Nej han kommer når far kalder.
> Behøver kun et "kom" i alm tonefald.

Jeg troede at alle Schæferejere råbte af deres hunde
Den har jeg nemlig aldrig fattet, hunde hører jo normalt glimrende,
bruger meget bare håndtegn til mine egne, virker fint.

/Jens



Hm (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Hm


Dato : 19-04-10 09:34


"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcbd721$0$274$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg troede at alle Schæferejere råbte af deres hunde
> /Jens

nu er du vist ude på skrammer igen Jens

Hanne/som normalt ikke råber af sin hund



Pwh (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 19-04-10 17:20

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bcbd721$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg troede at alle Schæferejere råbte af deres hunde
>> /Jens
>
> nu er du vist ude på skrammer igen Jens

Aldrig

/Jens



N/A (19-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-04-10 10:26



Ukendt (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-10 11:44


"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:4bcb55e4$0$278

> Har aldrig brugt anden belønning en overstadig ros.

Det er også min foretrukne belønning.
Vores datter på 10 bruger dog tit hundefoder, som belønning, men hun prøver
jo også, at lære Bingo at rulle rundt osv.



Pwh (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 18-04-10 20:11

Buffy, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4bcb4814$0$278
>> Du kunne jo prøve at belønne
>
> Ja, men kun med godbidder i starten og ellers ros- ellers ender man
> bare med en vovse, der ikke kommer den dag man ikke lige har mad med.

Precis, en hund skal ikke værer lydig fordi den bliver belønnet.
Ser også mange bruge belønning skrupforkert, de har måske stået og råbt
på hunden 100 gange, når køteren så endelig gider komme får den en godbid + ros.
Hvis jeg var den køter ville jeg opfatte det som at jeg blev belønnet for at værer ulydig.

Min overbevisning er at en hund aldrig skal have held med at værer ulydig.
Ligesom man skal værer parat til at rose skal man også værer parat til at rise.

> Anyway- vi har altid brugt at stikke af fra hunden og gemme sig for
> hunden- det virker også i den alder vovsen har nu.

Også den metode jeg brugte da mine var hvalpe.
det sidder simpelthen så fast i dem nu at de pr automatik bare følger efter mig,
meget sjældent at jeg kalder på mine, de har vænnet sig til at holde øje med hvor jeg er
da de fra hvalpeben af ved at jeg pludselig kan værer forsvundet.

/Jens



Nana (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Nana


Dato : 19-04-10 09:38


"Buffy" <Buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcb4b3c$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse news:4bcb4814$0$278
>
>> Du kunne jo prøve at belønne
>
> Ja, men kun med godbidder i starten og ellers ros- ellers ender man bare
> med en vovse, der ikke kommer den dag man ikke lige har mad med.
>
> Anyway- vi har altid brugt at stikke af fra hunden og gemme sig for
> hunden- det virker også i den alder vovsen har nu.
>
> Her har folk måtte stå model til et par gange, at jeg er spurtet den
> modsatte vej, hvis vores vovser er gået over til dem.
> Ta hunden med i skoven og hop bagved et træ, når hun er uopmærksom et
> øjeblik, så lære hun at holde bedre øje med dig hele tiden..

Den metode virkede også for mig og Peanut. Jeg gemte mig dog ikke direkte,
men han lærte at "Kom" betød "Nu går vi", uanset om hunden går med. Så han
lærte at følge efter. Nu er han så stabil at jeg er tæt på at stole 100% på
ham, også når der kommer andre hunde eller andet spændende i vejen. At lære
ham at stoppe på kommando var også smart, så jeg kan stoppe ham hvis han
skal til at rende over en vej eller andet dumt. Metoden funkede til gengæld
overhovedet ikke på de to andre. Pnåf er skideligeglad med om jeg er gået.
Den føler sig først alene, når jeg er helt væk og det spændende ikke lokker
mere. Baby løber aldrig væk, men er lidt nervøst anlagt og flygter fra andre
hunde, så hun er heller ikke til at stole på.



N/A (19-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-04-10 10:26



Ukendt (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-04-10 20:24


"jopa" <admin@jp-web.invalid> wrote in message
news:4bcb4814$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> Søren Larsen skrev:
>
>>
>> Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt hvad
>> den ellers har gang i?
>
> Det starter man med når den er 8 uger.

Jip... en god ting er en fløjte man fløjter med når der er mad ALTID... også
selvom hunden allerede er kommet og sidder fint.

MEn 9mdr kan være noget puppertet værk, og man skal msåke ikke i den periode
prøve at lære hunden alt for meget, men man skal tilgengæld forvente at den
gør det som den er blevet lært... og så er det op til hvordan hundens psyke
er hvordan man får den til at høre efter.

Kasper


Ukendt (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-10 11:42


"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse news:4bcb5c4b$0$56791

> MEn 9mdr kan være noget puppertet værk,

Ja, husker Biva i den alder- jeg kravlede jo rundt på markerne og lod som
om, at jorden var fantastisk spændende.
Hun fik heldigvis ører igen...



Kim Christensen (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Kim Christensen


Dato : 19-04-10 00:18

On 19 Apr., 06:07, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

>
> Jeg troede at alle Schæferejere råbte af deres hunde  

Ja, og som regel på tysk!

> Den har jeg nemlig aldrig fattet, hunde hører jo normalt glimrende,
> bruger meget bare håndtegn til mine egne, virker fint.
>

Man skal være lidt forsigtig med de specielle tyske håndtegn i det
offentlige rum.

Hilsen Kim



jopa (19-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 19-04-10 10:26

Kim Christensen skrev:

>
> Man skal være lidt forsigtig med de specielle tyske håndtegn i det
> offentlige rum.
Armen løftet i Nazi hilsen betyder Dæch

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Pwh (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 19-04-10 17:23

jopa, skrev:
> Kim Christensen skrev:
>
>>
>> Man skal være lidt forsigtig med de specielle tyske håndtegn i det
>> offentlige rum.

> Armen løftet i Nazi hilsen betyder Dæch

Hvad er tegnet så for bedæch

/Jens



jopa (19-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 19-04-10 17:31

Pwh skrev:

>
> Hvad er tegnet så for bedæch

Men spøg til side
Vi i sønderjylland er jo halve prøjsere så vi snakker naturligvis tysk
til vore hunde


--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Pwh (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 19-04-10 17:18

Kim Christensen, skrev:
> On 19 Apr., 06:07, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:
>
>>
>> Jeg troede at alle Schæferejere råbte af deres hunde
>
> Ja, og som regel på tysk!

Sproget er nok underordnet, schæfere fatter intet alligevel

>> Den har jeg nemlig aldrig fattet, hunde hører jo normalt glimrende,
>> bruger meget bare håndtegn til mine egne, virker fint.
>>
>
> Man skal være lidt forsigtig med de specielle tyske håndtegn i det
> offentlige rum.

ROFL

/Jens



N/A (19-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 19-04-10 10:26



Søren Larsen (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 19-04-10 19:26

Den 18-04-2010 19:48, Søren Larsen skrev:
> Hej.
>
> Vores mellempudel (blanding?) er 9 mdr. gammel og lystrer allerede
> ganske udmærket. Eneste undtagelse, og det er nok det vigtigste synes
> jeg, er når vi er ude at gå uden snor og hun bliver interesseret af
> noget. Så kan det være meget svært at kalde/lokke hende til mig. Jeg vil
> meget gerne have fuld kontrol over hende så det er muligt at lufet hende
> uden snor (der hvor det er hensigtsmæssigt selvfølgelig).
>
> Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt hvad
> den ellers har gang i?
>
> På forhånd tak
> Søren


Tak for alle svar. Jeg prøver den med at gemme mig

Pwh (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 19-04-10 20:01

Søren Larsen, skrev:
> Den 18-04-2010 19:48, Søren Larsen skrev:
>> Hej.
>>
>> Vores mellempudel (blanding?) er 9 mdr. gammel og lystrer allerede
>> ganske udmærket. Eneste undtagelse, og det er nok det vigtigste synes
>> jeg, er når vi er ude at gå uden snor og hun bliver interesseret af
>> noget. Så kan det være meget svært at kalde/lokke hende til mig. Jeg
>> vil meget gerne have fuld kontrol over hende så det er muligt at
>> lufet hende uden snor (der hvor det er hensigtsmæssigt selvfølgelig).
>>
>> Hvordan lærer man bedst hunden at komme når man kalder, ligegyldigt
>> hvad den ellers har gang i?
>>
>> På forhånd tak
>> Søren
>
>
> Tak for alle svar. Jeg prøver den med at gemme mig

En dårlig vane jeg også har bemærket mange har, siger ikke du har den.
Er at de kalder på deres hund i tide og utide uden der er grund til det,
når det så ikke har nogen konsekvens for hunden at ignorerer indkaldet
tror jeg bare det kalderi går hen og bliver baggrundsstøj for hunden.

Jeg synes lige man skal give hunden chanchen for at vise at den
godt kan tænke selv, og ikke behøves at styres i et og alt.

/Jens



Ralph (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 19-04-10 21:20

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4bcca860$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> En dårlig vane jeg også har bemærket mange har, siger ikke du har den.
> Er at de kalder på deres hund i tide og utide uden der er grund til det,

HØRT, min kone gør det ALTID, men hundene lystrer MIG, warum doch?

--
Ralph



oz3bto (21-04-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 21-04-10 01:57


"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4bccbae3$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bcca860$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>> En dårlig vane jeg også har bemærket mange har, siger ikke du har den.
>> Er at de kalder på deres hund i tide og utide uden der er grund til det,
>
> HØRT, min kone gør det ALTID, men hundene lystrer MIG, warum doch?
>
> --
> Ralph
>

Det samme her ..

Finder Bugsy noget intrassant at snuse til aller der kommer en hare e.l. så
kan konen råbe og skrige lige så tosset hun vil han lystre IKKE

Jeg derimod skal bare kalde eller fløjte en gang efterfulgt af et klap på
låret så ved han godt hvor han skal indfinde sig



Hans Paulin (6310) (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-04-10 07:28

oz3bto forklarede:
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4bccbae3$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4bcca860$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> HØRT, min kone gør det ALTID, men hundene lystrer MIG, warum doch?
>>
>> -- Ralph
>>
>
> Det samme her ..
>
> Finder Bugsy noget intrassant at snuse til aller der kommer en hare e.l. så
> kan konen råbe og skrige lige så tosset hun vil han lystre IKKE
>
> Jeg derimod skal bare kalde eller fløjte en gang efterfulgt af et klap på
> låret så ved han godt hvor han skal indfinde sig

Tror man(d) ud fra sin lugt bliver defineret som overhund

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Benny Mortensen (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 21-04-10 08:43


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4bce9adb$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> oz3bto forklarede:
>> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4bccbae3$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:4bcca860$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> HØRT, min kone gør det ALTID, men hundene lystrer MIG, warum doch?
>>>
>>> -- Ralph
>>>
>>
>> Det samme her ..
>>
>> Finder Bugsy noget intrassant at snuse til aller der kommer en hare e.l.
>> så kan konen råbe og skrige lige så tosset hun vil han lystre IKKE
>>
>> Jeg derimod skal bare kalde eller fløjte en gang efterfulgt af et klap
>> på låret så ved han godt hvor han skal indfinde sig
>
> Tror man(d) ud fra sin lugt bliver defineret som overhund
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk


Tja, det ved jeg ikke, for min hund kommer altid.......... Når den vil

M.V.H....Benny..



Hans Paulin (6310) (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 21-04-10 09:56

Benny Mortensen skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:4bce9adb$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>> oz3bto forklarede:
>>>
>>
>> Tror man(d) ud fra sin lugt bliver defineret som overhund
>>
>> -- Med venlig hilsen
>> Hans
>> www.zofiaoghans.dk
>
> Tja, det ved jeg ikke, for min hund kommer altid.......... Når den vil

Den lugter måske ikke så godt?

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Benny Mortensen (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Benny Mortensen


Dato : 22-04-10 07:01


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:4bcebdc0$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Benny Mortensen skrev:
>> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
>> news:4bce9adb$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>>> oz3bto forklarede:
>>>>
>>>
>>> Tror man(d) ud fra sin lugt bliver defineret som overhund
>>>
>>> -- Med venlig hilsen
>>> Hans
>>> www.zofiaoghans.dk
>>
>> Tja, det ved jeg ikke, for min hund kommer altid.......... Når den vil
>>
>
> Den lugter måske ikke så godt?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk


Det er vi sommetider svært uenige om....

Han syntes han lugter pragtfuldt...

Jeg syntes han stinker...

Men det var måske ikke det du mente ))

M.V.H....Benny..



Hans Paulin (6310) (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 22-04-10 08:38

Benny Mortensen formulerede torsdag:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:4bcebdc0$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
>> Benny Mortensen skrev:
>>>
>>
>> Den lugter måske ikke så godt?
>>
>> -- Med venlig hilsen
>> Hans
>> www.zofiaoghans.dk
>
> Det er vi sommetider svært uenige om....
>
> Han syntes han lugter pragtfuldt...
>
> Jeg syntes han stinker...
>
> Men det var måske ikke det du mente ))

Godt spørgsmål

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



jopa (19-04-2010)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 19-04-10 21:52

Pwh skrev:

> tror jeg bare det kalderi går hen og bliver baggrundsstøj for hunden.
>
> Jeg synes lige man skal give hunden chanchen for at vise at den
> godt kan tænke selv, og ikke behøves at styres i et og alt.

Den skal da helst komme ved første kald.
Men det er da sjovt at iagtage folk råbe og skrige for derefter at prøve
at fange hunden

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Pwh (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 20-04-10 20:00

jopa, skrev:
> Pwh skrev:
>
>> tror jeg bare det kalderi går hen og bliver baggrundsstøj for hunden.
>>
>> Jeg synes lige man skal give hunden chanchen for at vise at den
>> godt kan tænke selv, og ikke behøves at styres i et og alt.
>
> Den skal da helst komme ved første kald.

Du misforstår mig.
Det jeg oplever er at folk råber af deres hund i forventning om at den vil
foretage sig noget der er forkert.
Giv dog lige køteren en chance for at víse at den bare lige ville snuse et eller andet
og komme straks igen, og ikke ville stikke af, lad tvivlen komme hunden til gode

> Men det er da sjovt at iagtage folk råbe og skrige for derefter at
> prøve at fange hunden

Det er bare tophumor
Og når man så overbærende har iagtaget det et stykke tid knipser man
i fingrene og ens to bøvede køtere følger bare efter, hvis man altså overhovedet
gider gører sig den ulejlighed at knipse

/Jens (som ikke kan have hund på andre måder, men det ved hunden)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste