Undersøgelse for lungekræft
Fra : Anders

Dato : 04-08-01 23:39

Hej

Hvis man er ryger og er bange for sit helbred, kan det så betale sig at
blive undersøgt for det? Jeg mener om det er muligt at konstatere det, inden
man får andre tegn (hosten, selv kan mærke knuden o.lign.) vha. af
røngenfotografier.

Hvis man så får det konstateret tidligere, er det så med til at øge ens
chancer for helbredelse/forlænge livet? Jeg mener at have læst om en
undersøgelse, hvor screening for kræft (brystkræft?) ikke gav større
overlevelseschancer eller længere liv fra opdagelsestidspunktet end for dem
som ikke blev screenet og som fandt deres knude senere selv.

Kort og godt: Kan man screene for lungekræft og kan det betale sig for den
enkelte?

--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts

Fra : /arcana

Dato : 05-08-01 00:37

"Anders" <ajkmine@boxershortsmac.com> wrote in message

> Hvis man er ryger og er bange for sit helbred, kan det så betale sig at

Hold straks op med at ryge!

--
/arcana (HOST) som selv er ryger....

Fra : Anders

Dato : 05-08-01 01:19

/arcana skrev:

> Hold straks op med at ryge!

Heh bare rolig, jeg er aldrig begyndt. Men i en "hov mine forældre er sku
ved at blive ældre. Gud ved hvor længe jeg har dem endnu"-panik har jeg
prøvet at overtale min mor til at gå til lægen for et totalt check-up. Men
hun påstår hårdnakket, at en eventuel lungekræft ikke vil kunne opdages.

Men ellers tak for rådet.

<off-topic> Og hatten af for din post ang. "Michael" og CRL. Ellers er jeg
jo dybt uenig med dig "over there" </off-topic>