| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Multiple backgrounds Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  02-04-10 22:46 |  
  |  
 
            Firefox er netop udkommet i en version 3.6.2, og den understøtter 
 multiple backgrounds uden -moz, dvs, sådan som CSS3-standarden tilsiger det.
 Man kan se eksempel på brugen her:
 https://developer.mozilla.org/en/CSS/Multiple_backgrounds
Jeg har afprøvet den direkte metode i Webkit, da den netop også er 
 opdateret, men her virker det ikke umiddelbart.
 IE9 er SVJV stadig i en BETA, jeg er ikke klar over, hvorvidt den 
 understøtter det direkte, eller om den har fået indbygget det endnu.
 Som med rounded corners, kunne det tyde på, de også efterhånden er ved 
 at blive enige om multiple backgrounds.
 MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           ib petersen (03-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : ib petersen | 
  Dato :  03-04-10 08:38 |  
  |  
 
            Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
  
 > IE9 er SVJV stadig i en BETA, jeg er ikke klar over, hvorvidt den  
 > understøtter det direkte, eller om den har fået indbygget det endnu. 
 Hej Rune
 Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple backgrounds
 http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
selvom der muligvis er kommet flere til siden.
 God påske
 ib
 -- 
 Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
  - Pædagogiske tutorials på dansk
  - Kom godt i gang med koderne
 KLIK HER! =>  http://www.html.dk/tutorials
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rune Jensen (03-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  03-04-10 09:08 |  
  |  
 
            Den 03-04-2010 09:37, ib petersen skrev:
 > Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
 >
 >> IE9 er SVJV stadig i en BETA, jeg er ikke klar over, hvorvidt den
 >> understøtter det direkte, eller om den har fået indbygget det endnu.
 >
 > Hej Rune
 > Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple backgrounds
 >  http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
> selvom der muligvis er kommet flere til siden.
 Sjovt, jeg troede det kun var Mozilla, har ikke rigtigt kunne få det til 
 at funke på andre, men ved eksemplet lader det til, faktisk alle er med, 
 Webkit, Mozilla og Opera. Altså uden -moz og -webkit.
 IE9 er så formentlig også, men hvis bare ovenstående er sandt, så er der 
 EMM ingen problemer i at benytte det.
 Man skal bare huske, hvordan det ser ud ved fallback. Som altid. IE8 
 viser ingen baggrund overhovedet, her burde det vel være muligt bare at 
 have én, som er standard CSS. Det fejler måske, fordi den springer over, 
 når det er kommasepareret (hele udtrykket ignoreres).
 Men man kan SVJV også tildele egenskaberne enkeltvis, så vil den sidste 
 baggrund få precedens. ...har dog ikke afprøvet dette (endnu).
 > God påske
 ILM
 MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Erik Ginnerskov (03-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  03-04-10 21:19 |  
  |  
 
            Rune Jensen wrote:
 >> Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple
 >> backgrounds  http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
>> selvom der muligvis er kommet flere til siden.
 >
 > Sjovt, jeg troede det kun var Mozilla, har ikke rigtigt kunne få det
 > til at funke på andre,
 Jeg ser slet ikke nogen baggrunde overhovedet i den højre boks i andre 
 browsere end FF.
 FF viser korrekt de tre baggrunde.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://ginnerskov.dk -  http://html-faq.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Rune Jensen (04-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  04-04-10 01:30 |  
  |  
 
            Den 03-04-2010 22:18, Erik Ginnerskov skrev:
 > Rune Jensen wrote:
 >
 >>> Her en beskrivelse af hvilke browsere der understøtter multiple
 >>> backgrounds  http://www.css3.info/preview/multiple-backgrounds/
<SNIP>
 > Jeg ser slet ikke nogen baggrunde overhovedet i den højre boks i andre
 > browsere end FF.
 >
 > FF viser korrekt de tre baggrunde.
 Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)
 Det virker fint i begge med alle tre billeder..
 Hvilke versioner bruger du?
 BTW: Virker det i IE9?
 MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Jens Peter Karlsen (04-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens Peter Karlsen | 
  Dato :  04-04-10 14:03 |  
  |   
            Nej, det virker ikke i den nuværende beta, vi må vente et par uger
 endnu før vi ser om det virker i næste beta (Microsoft har lovet en
 opdatering hver 8 uge) men det erklærede mål er jo at støtte hele CSS3
 så det skal nok komme.
 
 Regards Jens Peter Karlsen. 
 
 On Sun, 04 Apr 2010 02:29:34 +0200, Rune Jensen
 <runeofdenmark@gmail.com> wrote:
 
 >BTW: Virker det i IE9?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rune Jensen (04-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  04-04-10 22:53 |  
  |   
            Den 04-04-2010 15:03, Jens Peter Karlsen skrev:
 > Nej, det virker ikke i den nuværende beta, vi må vente et par uger
 > endnu før vi ser om det virker i næste beta (Microsoft har lovet en
 > opdatering hver 8 uge) men det erklærede mål er jo at støtte hele CSS3
 > så det skal nok komme.
 
 Klart ;)
 
 Det vigtigste i første omgang er nok også rounded corners og box-shadow. 
 Jeg tror, de fleste kan se umiddelbart, at det kan bruges fornuftigt. 
 Det samme faktisk med RGBA, det er genialt.
 
 Nu var det bare fordi jeg opdagede, at multiple backgrounds lader til at 
 være på trapperne sådan for alvor, så blev jeg selvfølgelig interesseret 
 i, hvor mange som understøtter det pt. Jeg har ikke sådan lige en idé 
 om, hvor det kan bruges, ellers.
 
 
 MVH
 Rune Jensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Stig Johansen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  05-04-10 00:33 |  
  |   
            Rune Jensen wrote:
 
 > Det samme faktisk med RGBA, det er genialt.
 "The perception is in the eyes of the beholder" -
 Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
 farve'analfabeter' som mig.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Rune Jensen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  05-04-10 00:42 |  
  |   
            Den 05-04-2010 01:33, Stig Johansen skrev:
 > Rune Jensen wrote:
 >
 >> Det samme faktisk med RGBA, det er genialt.
 > "The perception is in the eyes of the beholder" -
 > Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
 > farve'analfabeter' som mig.
 
 Den har jeg hørt anbefalet før.
 
 Jeg må læse op på den, den er på to-do-listen.
 
 
 MVH
 Rune Jensen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Philip Nunnegaard (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Philip Nunnegaard | 
  Dato :  05-04-10 00:53 |  
  |  
 
            Den 05-04-2010 01:33, Stig Johansen skrev:
 > "The perception is in the eyes of the beholder" -
 > Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
 > farve'analfabeter' som mig.
 Ja, det kommer an på øjnene som ser.
 Jeg har aldrig forstået HSLA, men forstår fint RGB(A).
 Men det svarer nok til det med at nogle synes at Googles Picasa er vildt 
 nemt at bruge, mens jeg aldrig fandt ud af det og holder mig til GIMP og 
 Photoshop.
 -- 
 Philip -  http://www.chartbase.dk |  http://www.hitsurf.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Stig Johansen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  05-04-10 01:15 |  
  |  
 
            Philip Nunnegaard wrote:
 > Den 05-04-2010 01:33, Stig Johansen skrev:
 > 
 >> "The perception is in the eyes of the beholder" -
 >> Jeg synes så, at HSLA er mere genialt, da det er nemmere forståeligt for
 >> farve'analfabeter' som mig.
 > 
 > Ja, det kommer an på øjnene som ser.
 > Jeg har aldrig forstået HSLA, men forstår fint RGB(A).
 Jeg har aldrig forstået RGB(A)   
Det der tiltaler mig ved HS er, at man bevæger sig inden for samme farve.
 Så H værdien angiver 'regnbuens' farve, og S angiver 'saturation' - hmm.
 hvad skal man oversætte det med ?, og  L angiver 'intensisteten'.
 Jeg lavede en colorpicker, hvor man netop kan justere farver med
 'skydeknapper', men har ikke rigtig noget sted at lægge den, men hvis du
 har mulighed for at køre ASP, kan jeg maile den (hvis du er interesseret).
 (Kan vistnok også klares med HTML/JS).
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Philip Nunnegaard (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Philip Nunnegaard | 
  Dato :  05-04-10 03:41 |  
  |  
 
            Den 05-04-2010 02:14, Stig Johansen skrev:
 >> Ja, det kommer an på øjnene som ser.
 >> Jeg har aldrig forstået HSLA, men forstår fint RGB(A).
 >
 > Jeg har aldrig forstået RGB(A)   
Igen det med øjnene som ser, som du selv skrev.
 Efter 10 år sidder RGB så meget på rygmarven hos mig at det bare kører.
 > Det der tiltaler mig ved HS er, at man bevæger sig inden for samme farve.
 > Så H værdien angiver 'regnbuens' farve, og S angiver 'saturation'
 Det er lige præcis det jeg ikke kan forholde mig til. Jeg skal have 
 nogle dele af grundfarverne og blande sammen. Det kan jeg finde ud af.
 > - hmm.
 > hvad skal man oversætte det med ?,
 "Mætning". Det hedder det i GIMP.
 Også i billedbehandlingsprogrammerne synes jeg at det er nemmere at 
 blande med RGB, alternativt plukke farven i skemaet og derefter rette i 
 hex-koden (RGB), til jeg rammer det præcise.
 Igen: Jeg tror det kommer an på hvad man er vant til, og hvad der ligger 
 tættest på ens egen intuition.
 > Jeg lavede en colorpicker, hvor man netop kan justere farver med
 > 'skydeknapper', men har ikke rigtig noget sted at lægge den, men hvis du
 > har mulighed for at køre ASP, kan jeg maile den (hvis du er interesseret).
 >
 > (Kan vistnok også klares med HTML/JS).
 Jeg så den på din hjemmeside da du havde en tråd om den for nogle 
 måneder siden. Noget af det fede ved den var at du havde lavet den så 
 stor, at det var til at ramme det man ønskede.
 Men ellers er jeg nok mest imponeret over hvad nogle af jer kan med 
 javascript. Jeg er ikke selv særlig stiv i det.
 -- 
 Philip -  http://www.chartbase.dk |  http://www.hitsurf.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Stig Johansen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Johansen | 
  Dato :  05-04-10 10:10 |  
  |  
 
            Philip Nunnegaard wrote:
 > Den 05-04-2010 02:14, Stig Johansen skrev:
 >> Jeg har aldrig forstået RGB(A)   
> 
 > Igen det med øjnene som ser, som du selv skrev.
 > Efter 10 år sidder RGB så meget på rygmarven hos mig at det bare kører.
 Præcis, og det 'fede' er, at både RGBA og HSLA  understøttes i CSS3, så
 afhængig af øjnene der ser, er det frit valg på hylde 1.
 > Det er lige præcis det jeg ikke kan forholde mig til. Jeg skal have
 > nogle dele af grundfarverne og blande sammen. Det kan jeg finde ud af.
 Ja, og blandinger af 'grundfarver' er uden for min rækkevidde   
> blande med RGB, alternativt plukke farven i skemaet og derefter rette i
 > hex-koden (RGB), til jeg rammer det præcise.
 'hex-koden' er et ikke eksisterende - fiktivt begreb - som adrig burde være
 indført, og heldigvis bliver det afskaffet igen, da hverken RGBA eller HSLA
 kan angives med 'hex-koder'.
 (Don't get me started! - men det burde være indlysende hvor man ramte ved
 siden af potten med "hex-koder")
 -- 
 Med venlig hilsen
 Stig Johansen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Rune Jensen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  06-04-10 20:34 |  
  |  
 
            Den 05-04-2010 11:09, Stig Johansen skrev:
 > Philip Nunnegaard wrote:
 >> Igen det med øjnene som ser, som du selv skrev.
 >> Efter 10 år sidder RGB så meget på rygmarven hos mig at det bare kører.
 >
 > Præcis, og det 'fede' er, at både RGBA og HSLA  understøttes i CSS3, så
 > afhængig af øjnene der ser, er det frit valg på hylde 1.
 Webkit har åbenbart en lille bug ved RGBA på border-color, så kan man 
 finde ud af HSLA, kan det være en lille fordel.
 http://www.normansblog.de/demos/browser-support-checklist-css3/
MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Erik Ginnerskov (04-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Ginnerskov | 
  Dato :  04-04-10 21:00 |  
  |  
 
            Rune Jensen wrote:
 > Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)
 >
 > Det virker fint i begge med alle tre billeder..
 >
 > Hvilke versioner bruger du?
 Opera 10.51
 Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren
 -- 
 Med venlig hilsen
 Erik Ginnerskov
 http://ginnerskov.dk -  http://html-faq.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Rune Jensen (04-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  04-04-10 22:59 |  
  |  
 
            Den 04-04-2010 21:59, Erik Ginnerskov skrev:
 > Rune Jensen wrote:
 >
 >
 >> Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)
 >>
 >> Det virker fint i begge med alle tre billeder..
 >>
 >> Hvilke versioner bruger du?
 >
 > Opera 10.51
 Det burde også virke så?
 Jeg tror, jeg laver nogle testsider, så man kan se det direkte. Det 
 lyder mystisk, og jeg ville gerne finde årsagen.
 > Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren
 Jeg fandt denne:
 http://www.google.com/support/chrome/bin/answer.py?hl=en&answer=111996
Måske det kan hjælpe.
 MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Rune Jensen (05-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rune Jensen | 
  Dato :  05-04-10 05:21 |  
  |  
 
            Den 04-04-2010 21:59, Erik Ginnerskov skrev:
 > Rune Jensen wrote:
 >
 >
 >> Jeg har Opera 10.5 samt Chrome 4.1.249.1045 (42898)
 >>
 >> Det virker fint i begge med alle tre billeder..
 >>
 >> Hvilke versioner bruger du?
 >
 > Opera 10.51
 > Chrome 4.0.249.78 - kan ikke kontakte update-serveren
 Jeg har lavet en lille test her - klik på hver boks for at få resultatet 
 (men det bør også være visuelt synligt):
 http://www.webdesigngruppen.dk/designteknik/eksempler/css3_test.asp
Der returneres "false", hvis egenskaben ikke understøttes.
 Der returneres den vendor-specifikke egenskab hvis denne understøttes, 
 f.eks. moz+egenskab for Mozilla.
 Ellers vil der returneres selve egenskaben, som betyder, den 
 understøttes direkte efter CSS3.
 MVH
 Rune Jensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ib K. Jensen (06-04-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ib K. Jensen | 
  Dato :  06-04-10 22:04 |  
  |  
 
            Den 02-04-2010 23:45, Rune Jensen skrev:
 > Firefox er netop udkommet i en version 3.6.2,
 ØØØØØh
 Jeg bruger nu v3.6.3
 Så du er er bagefter :)
 -- 
 Ib K. Jensen ::  www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |