| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Berner sennen Fra : jytte M | 
  Dato :  12-03-10 12:38 |  
  |  
 
            Hej Alle
 Jeg har i flere år ønsket mig en Berner sennen hund. Endelig langt om
 længe har min bedre halvdel indset, at hvis jeg får hunden, så får han
 - måske - fred   )
 Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale
 nogle bestemte opdrættere?
 Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bjarne K. (12-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarne K. | 
  Dato :  12-03-10 21:48 |  
  |   
            
"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> wrote in message 
 news:a3ae2f60-6152-4171-b8e0-0d19c1bf295c@q21g2000yqm.googlegroups.com...
 >Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 >fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 Savl ?
  
-- 
 Med venlig hilsen
 Bjarne K. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  13-03-10 00:40 |  
  |  
 
            On 12 Mar., 21:48, "Bjarne K." <n...@nej.ni> wrote:
 >
 > >Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 > >fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 >
 > Savl ?
 Jow jow   
Hilsen Jytte M - som også er opmærksom på, at man får et ekstra
 gulvtæppe med sådan en hund   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Mortensen (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Mortensen | 
  Dato :  13-03-10 13:46 |  
  |   
            
"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:a3ae2f60-6152-4171-b8e0-0d19c1bf295c@q21g2000yqm.googlegroups.com...
 Hej Alle
 Jeg har i flere år ønsket mig en Berner sennen hund. Endelig langt om
 længe har min bedre halvdel indset, at hvis jeg får hunden, så får han
 - måske - fred   )
 Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale
 nogle bestemte opdrættere?
 Hilsen Jytte M
 Hej Jytte
 Ja, du kan ganske roligt give dig i kast med et krævende arbejde.
 Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer.
 Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.
 Der er denne races store problem....
 Så du skal måske ikke gå helt efter at forældrene begge har A++
 med kryds og slange.... B forældre kan godt gå an, specielt hvis
 deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.
 At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning... Så det du skal
 tænke i, er at få en, med så lidt som muligt.... Og så sikre dig,
 at dens opvækst foregår så langsomt som overhovedet muligt.
 M.V.H....Benny..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Paulin (6310) (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Paulin (6310) | 
  Dato :  13-03-10 16:39 |  
  |  
 
            Benny Mortensen skrev den 13-03-2010:
 > "jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:a3ae2f60-6152-4171-b8e0-0d19c1bf295c@q21g2000yqm.googlegroups.com...
 > Hej Alle
 >
 > Jeg har i flere år ønsket mig en Berner sennen hund. Endelig langt om
 > længe har min bedre halvdel indset, at hvis jeg får hunden, så får han
 > - måske - fred   )
 >
 > Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 > fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 >
 > Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale
 > nogle bestemte opdrættere?
 >
 > Hilsen Jytte M
 >
 > Hej Jytte
 >
 > Ja, du kan ganske roligt give dig i kast med et krævende arbejde.
 > Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer.
 >
 > Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.
 > Der er denne races store problem....
 >
 > Så du skal måske ikke gå helt efter at forældrene begge har A++
 > med kryds og slange.... B forældre kan godt gå an, specielt hvis
 > deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.
 >
 > At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning...
 Dét var som syv!?
 -- 
 Med venlig hilsen
        Hans
 www.zofiaoghans.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ivan Madsen (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivan Madsen | 
  Dato :  13-03-10 16:51 |  
  |  
 
            On Fri, 12 Mar 2010 11:37:38 -0800 (PST), jytte M
 <mollie-mor@hotmail.com> wrote:
 >Hej Alle
 >
 >Jeg har i flere år ønsket mig en Berner sennen hund. Endelig langt om
 >længe har min bedre halvdel indset, at hvis jeg får hunden, så får han
 >- måske - fred   )
 >
 >Derfor vil jeg høre, om der er nogle kloge hoveder herinde, som vil
 >fortælle mig, hvad jeg skal være særligt opmærksom på, mht. den race?
 >
 >Naturligvis vil jeg også gerne høre, om der er nogen som kan anbefale
 >nogle bestemte opdrættere?
 >
 >Hilsen Jytte M
 Start med at kigge her:
 http://www.berner-sennen.dk/
Der er kenneler over hele landet - og så vidt jeg ved er de generelt
 interesserede i at vise deres hunde frem for mulige hvalpekøbere. Find
 et sted du stoler på og vent på den lille. Lad for guds skyld være med
 at købe den første den bedste - hvis der bare er det mindste der føles
 forkert! Og det kan være svært, hvis man står med "det lille kræ" i
 armene. For de er eddermaneme nuttede sådan nogle 8-10 uger gamle
 bernere   
Naturligvis spiller HD ind, men hvis du køber gennem dansk
 berner-sennen klub har man avlsrestriktioner med henblik på at
 begrænse HD - totalt undgå det kan man ikke. Og en HD-fri
 Berner-Sennen er egentlig ønsketænkning - den er bygget til at vandre
 i dyb sne, og det kræver lidt løse hofter. Og så kan hundene få
 problemer, når de bliver gamle. 
 Klubben har generelt styr på sundheden og der gennemføres forskellige
 undersøgelser før parring. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  13-03-10 15:02 |  
  |   
            On 13 Mar., 13:45, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 
 
 > Ja, du kan ganske roligt give dig i kast med et krævende arbejde.
 > Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer
 > Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.
 > Der er denne races store problem....
 
 Jo, jeg tror, det skal være med papirer ellers har jeg jo ikke en
 kinamands chance for at kigge på forfædrenes HD status. Ligeledes har
 jeg hørt, at der skulle være problemer med at de udvikler kræft (?)
 
 > Så du skal måske ikke gå helt efter at forældrene begge har A++
 > med kryds og slange.... B forældre kan godt gå an, specielt hvis
 > deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.
 
 > At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning... Så det du skal
 > tænke i, er at få en, med så lidt som muligt.... Og så sikre dig,
 > at dens opvækst foregår så langsomt som overhovedet muligt.
 
 Okay
 
 Hilsen Jytte M
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leyna (14-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leyna | 
  Dato :  14-03-10 10:56 |  
  |  
 
            On Sat, 13 Mar 2010 14:02:05 -0800 (PST), jytte M
 <mollie-mor@hotmail.com> wrote:
 >Ligeledes har
 >jeg hørt, at der skulle være problemer med at de udvikler kræft (?)
 Det har jeg oogså læst rigtigt mange steder. Det var hovedårsagen til
 at jeg i sin tid helt opgav at få en BS. Jeg ville slet ikke kunne
 bære at skulle miste den til kræften efter nogle få år.
 -- 
 Leyna
 Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
 http://www.big-girls.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Mortensen (15-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Mortensen | 
  Dato :  15-03-10 13:00 |  
  |   
            
 "jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:b17f8c28-a1d1-46cc-aab7-b9fd6eeb1403@k17g2000yqb.googlegroups.com...
 On 13 Mar., 13:45, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 
 
 > Ja, du kan ganske roligt give dig i kast med et krævende arbejde.
 > Nemlig at finde den rette Kennel, hvis det skal være en med papirer
 > Opmærksomheden bør du holde meget skarpt på anlæg for HD.
 > Der er denne races store problem....
 
 Jo, jeg tror, det skal være med papirer ellers har jeg jo ikke en
 kinamands chance for at kigge på forfædrenes HD status. Ligeledes har
 jeg hørt, at der skulle være problemer med at de udvikler kræft (?)
 
 > Så du skal måske ikke gå helt efter at forældrene begge har A++
 > med kryds og slange.... B forældre kan godt gå an, specielt hvis
 > deres afkom er gode til at bevare forældrenes B status.
 
 > At få en BS, som er uden HD er ønsketænkning... Så det du skal
 > tænke i, er at få en, med så lidt som muligt.... Og så sikre dig,
 > at dens opvækst foregår så langsomt som overhovedet muligt.
 
 Okay
 
 Hilsen Jytte M
 
 Hej igen Jytte
 
 Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
 på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
 skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
 lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
 Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
 Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
 denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
 motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
 opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
 skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
 BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
 første leveår.
 
 M.V.H....Benny..
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (13-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  13-03-10 15:19 |  
  |  
 
            On 13 Mar., 16:50, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:
 >
 > Start med at kigge her:
 >
 >  http://www.berner-sennen.dk/
Jep, der har jeg været - og har også talt med både deres hvalpeanviser
 og et par opdrættere   
>
 > Der er kenneler over hele landet - og så vidt jeg ved er de generelt
 > interesserede i at vise deres hunde frem for mulige hvalpekøbere. Find
 > et sted du stoler på og vent på den lille. Lad for guds skyld være med
 > at købe den første den bedste - hvis der bare er det mindste der føles
 > forkert! Og det kan være svært, hvis man står med "det lille kræ" i
 > armene. For de er eddermaneme nuttede sådan nogle 8-10 uger gamle
 > bernere   
JA, det er de i hvert fald   
> Naturligvis spiller HD ind, men hvis du køber gennem dansk
 > berner-sennen klub har man avlsrestriktioner med henblik på at
 > begrænse HD - totalt undgå det kan man ikke. Og en HD-fri
 > Berner-Sennen er egentlig ønsketænkning - den er bygget til at vandre
 > i dyb sne, og det kræver lidt løse hofter. Og så kan hundene få
 > problemer, når de bliver gamle.
 Det var en god forklaring, du gav på hofterne - tak   
> Klubben har generelt styr på sundheden og der gennemføres forskellige
 > undersøgelser før parring.
 Det lyder jo godt
 Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (15-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  15-03-10 07:25 |  
  |  
 
            On 15 Mar., 12:59, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 > Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
 > på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
 > skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
 > lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
 > Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
 Er det nok med hvalpefoder, som er specielt rettet til store hunde,
 eller er der et eller andet kalktilskud, som det kunne være smart at
 give?
 > Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
 > denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
 > motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
 > opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
 > skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
 > BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
 > første leveår.
 >
 Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
 jeg er vant til at have...   )
 Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Stig Rasmussen (15-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stig Rasmussen | 
  Dato :  15-03-10 18:19 |  
  |   
            
"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:b561c9a6-c08b-4361-a84d-fcee5e257b1f@q16g2000yqq.googlegroups.com...
 On 15 Mar., 12:59, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 > Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
 > på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
 > skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
 > lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
 > Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
 Er det nok med hvalpefoder, som er specielt rettet til store hunde,
 eller er der et eller andet kalktilskud, som det kunne være smart at
 give?
 > Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
 > denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
 > motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
 > opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
 > skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
 > BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
 > første leveår.
 >
 Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
 jeg er vant til at have...   )
 Hilsen Jytte M
 border collier er jo en meget klog hund, har kendt 3 BS hunde det var de 
 ikke. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Benny Mortensen (17-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Mortensen | 
  Dato :  17-03-10 10:05 |  
  |   
            
"jytte M" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:b561c9a6-c08b-4361-a84d-fcee5e257b1f@q16g2000yqq.googlegroups.com...
 On 15 Mar., 12:59, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 > Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
 > på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
 > skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
 > lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
 > Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
 Er det nok med hvalpefoder, som er specielt rettet til store hunde,
 eller er der et eller andet kalktilskud, som det kunne være smart at
 give?
 > Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
 > denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
 > motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
 > opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
 > skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
 > BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
 > første leveår.
 >
 Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
 jeg er vant til at have...   )
 Hilsen Jytte M
 Hej Jytte
 Nu har jeg nok lige mistet følingen med, hvad der er på markedet af
 den slags, sådan til langtidsbrug.  De sidste mange jeg har haft, har jo
 alle skullet videre efter 8 uger....
 Men jeg vil tro, at almindeligt hvalpefoder, suppleret med kalk,
 og eventuelt noget indholdsløst foder, som bare tjener det formål at
 mætte, ville gøre underværker.... Men det er jo svært at sige, da jeg
 syntes BS'ere er meget forskellige... Nogle æder alt hvad de kommer
 i nærheden af, andre spiser kun, hvis den er sulten.
 M.V.H....Benny..
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (15-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  15-03-10 14:17 |  
  |  
 
            On 15 Mar., 18:19, "Stig Rasmussen" <stig.rasmus...@get2net.dk> wrote:
 >
 > Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
 > jeg er vant til at have...   )
 >
 >
 > border collier er jo en meget klog hund, har kendt 3 BS hunde det var de
 > ikke.
 He he Nej, jeg er også spændt på, hvor meget jeg evner at putte i
 hovedet på den. Det bliver en sjov udfordring   
Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (15-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  15-03-10 14:19 |  
  |  
 
            On 14 Mar., 10:56, Leyna <le...@leyna.dk> wrote:
 >
 > Det har jeg oogs l st rigtigt mange steder. Det var hoved rsagen til
 > at jeg i sin tid helt opgav at f en BS. Jeg ville slet ikke kunne
 > b re at skulle miste den til kr ften efter nogle f r.
 dk
 Nej, det vil også være svært for mig   
Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lene Nielsen (18-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lene Nielsen | 
  Dato :  18-03-10 01:11 |  
  |  
 
            On 15 Mar., 14:24, jytte M <mollie-...@hotmail.com> wrote:
 > On 15 Mar., 12:59, "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> wrote:
 >
 > > Indrømmet, kræft har jeg ikke som et fænomen, der specielt hænger
 > > på BS'ere.... Det som til gengæld er vigtigt, er at den selvfølgelig
 > > skal spise sig mæt, men uden den får tilført mere energi end den
 > > lige præcist skal bruge, men til gengæld, en mægtigt kalkholdig kost.
 > > Således dens opvækst, sker så langsomt som muligt....
 >
 > Er det nok med hvalpefoder, som er specielt rettet til store hunde,
 > eller er der et eller andet kalktilskud, som det kunne være smart at
 > give?
 >
 > > Da den jo bliver en tung hund.. Skal der et godt skelet til at bære
 > > denne vægt... Lad så opdrætteren fortælle, hvor meget den skal
 > > motioneres, for det skal sikkert også ske i begrænset mængde i
 > > opvæksten.... Hvor mange tænker på, at en Sct Bernhard helst
 > > skal sove den's første år væk... Det er nok knap så galt med en
 > > BS'er men tror faktisk, motion skal gives med forsigtighed i dens
 > > første leveår.
 >
 > Jow det bliver da nok noget anderledes end med de border collier, som
 > jeg er vant til at have...   )
 >
 > Hilsen Jytte M
 Jeg tror bestemt, at et godt hvalpefoder til store hunde vil være
 nok. Jeg har selv store kraftige hunde, og det går fint med at fodre
 dem op på et godt hvalpefoder. Lad opdrætteren råde dig med hensyn til
 mærket, og hold så hvalpen slank  på det foder. Den skal have hvad den
 behøver og af den rigtige sammensætning, men må ikke blive for tung.
 VH  Lene
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hanne (18-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hanne | 
  Dato :  18-03-10 18:46 |  
  |   
            
Vi har en Berner Sennen hund på ca. 1½ år, og den fik selvfølgelig 
 hvalpefoder i begyndelsen, hvor vi var ret omhyggelige med at afpasse 
 mængden (og vejede ofte hunden). Vi havde jo også fået at vide, at de ikke 
 må vokse alt for hurtigt. Men i øvrigt synes jeg ikke, det har været et 
 problem at styre fodermængden, det er jo ikke som en labrador, der bare 
 bliver ved med at spise så længe, der er noget i skålen. Vores er nogle 
 gange ret kræsen og kan sagtens "gå fra bordet" uden at spise op.
 Til gengæld tror jeg ikke, den har læst "manualen" hvad angår motion. Den 
 har næsten fra starten gået lange ture og blev/bliver noget urolig, hvis den 
 ikke bliver motioneret forholdsvis meget, men det er muligvis ret 
 forskelligt, hvad den enkelte hund kræver. Den har været helt i sit rette 
 element her i vinter med al den sne, og har i den grad tumlet rundt og nydt 
 det!
 Der var en, der nævnte noget med "savl" - der gør vores i hvert fald ikke.
 Det er muligt, at den ikke er så klog som en border collie, men vores har da 
 lært de fleste nødvendige ting, og klarede fint hundetræningen, men var til 
 tider nem at distrahere.
 Alt i alt er det en rar og kærlig hund, hvor det største problem her i huset 
 er, at den glemmer at den har en masse kræfter og har en tendens til at 
 vælte folk af bare iver og glæde   
mvh
 Hanne
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (19-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  19-03-10 02:57 |  
  |  
 
            On 18 Mar., 08:10, Lene Nielsen <lnsandyb...@gmail.com> wrote:
 >
 > Jeg tror bestemt, at et godt hvalpefoder til store hunde vil være
 > nok. Jeg har selv store kraftige hunde, og det går fint med at fodre
 > dem op på et godt hvalpefoder. Lad opdrætteren råde dig med hensyn til
 > mærket, og hold så hvalpen slank  på det foder. Den skal have hvad den
 > behøver og af den rigtige sammensætning, men må ikke blive for tung..
 >
 Hej
 Jeg regner også med at spørge opdrætteren til råds, når jeg engang
 finder en    Der er ikke ligefrem overflod af de hvalpe lige nu
 Hilsen Jytte
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jytte M (19-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jytte M | 
  Dato :  19-03-10 03:00 |  
  |  
 
            On 18 Mar., 18:45, "Hanne" <h...@duerikke.dk> wrote:
 > Vi har en Berner Sennen hund på ca. 1½ år, og den fik selvfølgelig
 > hvalpefoder i begyndelsen, hvor vi var ret omhyggelige med at afpasse
 > mængden (og vejede ofte hunden). Vi havde jo også fået at vide, at de ikke
 > må vokse alt for hurtigt. Men i øvrigt synes jeg ikke, det har været et
 > problem at styre fodermængden, det er jo ikke som en labrador, der bare
 > bliver ved med at spise så længe, der er noget i skålen. Vores er nogle
 > gange ret kræsen og kan sagtens "gå fra bordet" uden at spise op.
 Gad vide om det egentlig ikke er ret typisk for racen at de er
 temmelig kræsne. Det passer i hvert fald på de bernere, som jeg har
 kendt
 > Til gengæld tror jeg ikke, den har læst "manualen" hvad angår motion. Den
 > har næsten fra starten gået lange ture og blev/bliver noget urolig, hvis den
 > ikke bliver motioneret forholdsvis meget, men det er muligvis ret
 > forskelligt, hvad den enkelte hund kræver. Den har været helt i sit rette
 > element her i vinter med al den sne, og har i den grad tumlet rundt og nydt
 > det!
 Det har da også været skønt med alt sneen   
> Der var en, der nævnte noget med "savl" - der gør vores i hvert fald ikke.
 > Det er muligt, at den ikke er så klog som en border collie, men vores har da
 > lært de fleste nødvendige ting, og klarede fint hundetræningen, men var til
 > tider nem at distrahere.
 > Alt i alt er det en rar og kærlig hund, hvor det største problem her i huset
 > er, at den glemmer at den har en masse kræfter og har en tendens til at
 > vælte folk af bare iver og glæde   
Dejligt med en glad hund. Jeg er nysgerrig: Er din hund sky overfor
 fremmede?
 Hilsen Jytte M
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Hanne (19-03-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hanne | 
  Dato :  19-03-10 23:22 |  
  |   
            
 Dejligt med en glad hund. Jeg er nysgerrig: Er din hund sky overfor
 fremmede?
 
 Hilsen Jytte M
 
 
 Nej, den er bestemt ikke sky overfor fremmede. Den betragter stort set alt 
 og alle som potentielle legekammerater!
 
 mvh
 Hanne 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |