Speciale tegn fra Mac tastur
Fra : Pico

Dato : 04-02-10 17:55

Jeg har købt en iMac og kørere indtil videre Windows 7 på den, når jeg har
fået det helt op at stå vil jeg selvfølgelig se nærmere på sne leoparden.
Der følger et lille smart tastur med, men det er begrænset hvor mange
tastetegn der er. Jeg savner nogle af de almindelige på et Windows tastur,
nogen der ved hvordan de let tilgås.
Det er disse jeg mener \ { } [ ]. Hvordan skrives de uden at bruge den
tunge vej over tegnoversigt ? Et af dem bruges i et kodeord jeg ikke sådan
lige kan ændre.

Derudover savner jeg Delete knappen, den der sletter tegnet til højre for
markøren ?
--
MVH
Pico

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-02-10 18:16

Pico wrote:
> [...]
> lige kan ændre.
>
> Derudover savner jeg Delete knappen, den der sletter tegnet til højre for

Tasterne sidder samme sted som de gør på et PC tastatur. Du kan bruge
højre alt-tast som alt-gr. Snabela sidder eksempelvis på alt (kun den
til højre) og 2.

Delete tastes med fn+backspace.

- Peter

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-10 20:01

Peter Farsinsen:

<snip>

> Tasterne sidder samme sted som de gør på et PC tastatur. Du kan
> bruge højre alt-tast som alt-gr. Snabela sidder eksempelvis på alt
> (kun den til højre) og 2.

Jeg syntes det er nemmere at benytte Ctrl + (venstre) Alt til "Alt
Gr" - osse i Windows. Jeg har lissom "tunet" min venstre hånd (-s
langfinger) til at betjene alle modifikationstasterne med mit to-
fingersystem.

Og så passer det osse når jeg skal taste Ctrl + Alt + Del (den på det
numerisake tastatur! - aldrig den over pil-tasterne).

> Delete tastes med fn+backspace.

Ah ha!

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-10 18:21

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Det er disse jeg mener \ { } [ ]. Hvordan skrives de uden at bruge den
> tunge vej over tegnoversigt ? Et af dem bruges i et kodeord jeg ikke sådan
> lige kan ændre.

alt + shift + / = \
alt + shift + ( = {
alt + shift + ) = }
alt + ( = [
alt + ) = ]
.. = .

Get it?

> Derudover savner jeg Delete knappen, den der sletter tegnet til højre for
> markøren ?

Pas.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-10 19:49

Axel Hammerschmidt:

> Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>

> alt + shift + / = \
> alt + shift + ( = {
> alt + shift + ) = }
> alt + ( = [
> alt + ) = ]
> . = .
>
> Get it?

Øv! Bøv! Du kører Windows på en Mac.

Det du skal lærer er, at Ctrl + Alt er det samme som "Alt Gr". Det
gælder iøvrigt osse på et IBM tastatur - Kongen!

Windows tegnene ligger samme sted på Apples tastatur, når man
benytter Boot Camp.

Ctrl + Alt + 7 = {

osv osv

Ctrl + Alt + < = \

Get it?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 18:22

> [...]

> lige kan ændre.
>
> Derudover savner jeg Delete knappen, den der sletter tegnet til højre for

\ = shift+alt+7

{} = shift + alt + 8 og 9

[] = alt+ 8+9

Det nemmest du kan gøre for at få en oversigt er at slå
tastaturfremviser til i "sprog" menuen.

<http://dl.dropbox.com/u/693028/key.png>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-10 18:34

Hej Thomas og Axel,

> \ = shift+alt+7

> Det nemmest du kan gøre for at få en oversigt er at slå
> tastaturfremviser til i "sprog" menuen.

Jeg tror I overser at han kører Windows.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-10 18:39

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Thomas og Axel,

> Jeg tror I overser at han kører Windows.

nu du siger det ja ... jeg læste det som at han var ved at lege med snow
leopard efter at have lagt win 7 ind ...

/thomas

Fra : Pico

Dato : 04-02-10 23:41

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen
> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

KLIP

Tak til alle for hjælpen.
Åbenbart er tastuerne ikke ens til Mac, mit lille var ikke helt i
overensstemmelse med de forskellige forslag, om det skylles det er en iMac
ved jeg ikke og så er det selvfølgelig Windows, det kan også betyde noget.
I fik mig guidet ind på sporet og jeg er kommet til følgende der fin dækker
hvad jeg søgte:

Delete tastes med fn+backspace

Højre alt
alt + > = \