/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
iphone tethering og mail problemer
Fra : jagge


Dato : 29-01-10 09:22

Hey

Kan ikke lige gennemskue det her med mailkonti, og server settings.

Jeg bruger min iphone tethered til min macbook men når jeg prøver at
sende mails får jeg problemer.

Hvordan kan jeg få det til at funge så jeg kan sende mails når jeg er på
nettet med macbooken via min iphone med telia abonnement. Det må jo være
en smtp server ting men kan ikke lige gennemskue det.

Hygge

Jakob

 
 
Per Rønne (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 29-01-10 10:49

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Kan ikke lige gennemskue det her med mailkonti, og server settings.
>
> Jeg bruger min iphone tethered til min macbook men når jeg prøver at
> sende mails får jeg problemer.
>
> Hvordan kan jeg få det til at funge så jeg kan sende mails når jeg er på
> nettet med macbooken via min iphone med telia abonnement. Det må jo være
> en smtp server ting men kan ikke lige gennemskue det.

Prøver du at sende mail fra din MacBook eller fra din iPhone?

Jeg har aldrig haft problemer med tethering, men jeg bruger jo også
MobileMes imap-konto ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

jagge (29-01-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 29-01-10 12:39


> > nettet med macbooken via min iphone med telia abonnement. Det må jo være
> > en smtp server ting men kan ikke lige gennemskue det.
>
> Prøver du at sende mail fra din MacBook eller fra din iPhone?

Altså jeg prøver at sende fra min macbook. Fra min iphone kan jeg godt
men nogen gange har jeg problemer med den og sende når jeg er på wifi.

>
> Jeg har aldrig haft problemer med tethering, men jeg bruger jo også
> MobileMes imap-konto ...

ja det gør jeg jo så ikke. Jeg har 2 alm imap konti jeg bruger. Jeg har
en smtp på hver. MEN når jeg sender via tethering skal jeg så bruge
telia smtp ??

Kan sgu ikke gennemskue det.

Hygge

Jakob

Per Rønne (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 29-01-10 13:19

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > > nettet med macbooken via min iphone med telia abonnement. Det må jo være
> > > en smtp server ting men kan ikke lige gennemskue det.
> >
> > Prøver du at sende mail fra din MacBook eller fra din iPhone?
>
> Altså jeg prøver at sende fra min macbook. Fra min iphone kan jeg godt
> men nogen gange har jeg problemer med den og sende når jeg er på wifi.
>
> > Jeg har aldrig haft problemer med tethering, men jeg bruger jo også
> > MobileMes imap-konto ...
>
> ja det gør jeg jo så ikke. Jeg har 2 alm imap konti jeg bruger. Jeg har
> en smtp på hver. MEN når jeg sender via tethering skal jeg så bruge
> telia smtp ??

Når du sender via 3G så sender du gennem det netværk som din 3G-udbyder
bruger, og er det Telias, så er det smtp du skal bruge.

Medmindre du bruger noget der ikke er knyttet til en bestemt udbyder.
Derfor er det kun til ulempe at have mail knyttet til selve sin udbyder,
i stedet for en uafhængig service. Som jeg havde det med DanDomain [med
eget domæne], og som jeg også har det med MobileMe.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

address_is@invalid.i~ (29-01-2010)
Kommentar
Fra : address_is@invalid.i~


Dato : 29-01-10 13:40

> Medmindre du bruger noget der ikke er knyttet til en bestemt udbyder.
> Derfor er det kun til ulempe at have mail knyttet til selve sin
> udbyder,
> i stedet for en uafhængig service. Som jeg havde det med DanDomain
> [med
> eget domæne], og som jeg også har det med MobileMe.

Hmm jeg har mit eget domæne på den ene mailkonto men den anden er jo
noget arbejdsmail.

Men tak for tippet

Mvh

Jakob

Peter Farsinsen (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 29-01-10 13:23

jagge wrote:
> ja det gør jeg jo så ikke. Jeg har 2 alm imap konti jeg bruger. Jeg har
> en smtp på hver. MEN når jeg sender via tethering skal jeg så bruge
> telia smtp ??

Ja.

> Kan sgu ikke gennemskue det.

Du er ikke den eneste der er forvirret af det, men det er faktisk (uden
at spille smart) ret simpelt.

Hvis man ikke bruger en 'åben' server, skal man bruge den server der
stilles til rådighed af den udbyder, hvis net man er på. Dvs. Telias
smtp, hvis du er på 3G. Eller TDC/Fullrate/whatever udbyders smtp, når
du er på wifi.

Har man derimod adgang til en autentikeret server (hvor man skal
indtaste brugernavn og password for at sende), kan man som regel bruge
den uanset, hvilket net man er på. Personligt bruger jeg Google Apps og
kan derfor sende gennem smtp.gmail.com uanset om jeg er på 3G eller
WiFi. Hvis man har et webhotel (ved f.eks. one.com) tilbyder de også
adgang til en autentikeret server. Det samme gør live.com vist nok også.

- Peter

address_is@invalid.i~ (29-01-2010)
Kommentar
Fra : address_is@invalid.i~


Dato : 29-01-10 13:40

Helt fair



Ok min personlige mail er hos one så det vil jeg lige lege lidt med. Tak
for instrukserne

Mvh

Jakob

Peter Farsinsen (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 29-01-10 13:59

address_is@invalid.invalid wrote:
> Ok min personlige mail er hos one så det vil jeg lige lege lidt med. Tak
> for instrukserne

Splittet personlighed eller ude i en identitetskrise? ;)

- Peter

jagge (29-01-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 29-01-10 15:38

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote:

> address_is@invalid.invalid wrote:
> > Ok min personlige mail er hos one så det vil jeg lige lege lidt med. Tak
> > for instrukserne
>
> Splittet personlighed eller ude i en identitetskrise? ;)
>
> - Peter

ØHHHh ? Hvis du hentyder til at jeg sender fra 2 platforme så bruger jeg
både iphone og min mac men kan da godt se at jeg muligvis for at gøre
det nemmere skal have samme idenditet på begge, det havde jeg ikke lige
overvejet :0)

MVH

Jakob

Peter Farsinsen (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Peter Farsinsen


Dato : 29-01-10 18:08

jagge wrote:
> ØHHHh ? Hvis du hentyder til at jeg sender fra 2 platforme så bruger jeg
> både iphone og min mac men kan da godt se at jeg muligvis for at gøre
> det nemmere skal have samme idenditet på begge, det havde jeg ikke lige
> overvejet :0)

Det er nemlig lige præcis dét, jeg hentyder til.

Jeg læser sjældent navnet i selve posten, men derimod den der står i
headeren. Det er meget rart at vide, hvem man snakker med.

- Peter

jagge (29-01-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 29-01-10 23:44

overvejet :0)
>
> Det er nemlig lige præcis dét, jeg hentyder til.
>
> Jeg læser sjældent navnet i selve posten, men derimod den der står i
> headeren. Det er meget rart at vide, hvem man snakker med.

Selvfølgelig det skulle være identisk nu :0)

MVH

Jakob

Thomas von Hassel (29-01-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-01-10 13:33

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > > nettet med macbooken via min iphone med telia abonnement. Det må jo være
> > > en smtp server ting men kan ikke lige gennemskue det.
> >
> > Prøver du at sende mail fra din MacBook eller fra din iPhone?
>
> Altså jeg prøver at sende fra min macbook. Fra min iphone kan jeg godt
> men nogen gange har jeg problemer med den og sende når jeg er på wifi.
>
> >
> > Jeg har aldrig haft problemer med tethering, men jeg bruger jo også
> > MobileMes imap-konto ...
>
> ja det gør jeg jo så ikke. Jeg har 2 alm imap konti jeg bruger. Jeg har
> en smtp på hver. MEN når jeg sender via tethering skal jeg så bruge
> telia smtp ??

ja , du skal bruge telias smtp... eller en smtp som du kan bruge på en
anden port end port 25 ...


/thomas

address_is@invalid.i~ (29-01-2010)
Kommentar
Fra : address_is@invalid.i~


Dato : 29-01-10 13:40

Th
> ja , du skal bruge telias smtp... eller en smtp som du kan bruge på en
> anden port end port 25 ...
>
>
> /thomas

Ok takker Thomas

Mvh

Jakob

Henrik Münster (01-02-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 01-02-10 07:25

<address_is@invalid.invalid> wrote:

> Th
> > ja , du skal bruge telias smtp... eller en smtp som du kan bruge på en
> > anden port end port 25 ...
>
> Ok takker Thomas

Og her plejer jeg at bruger <smtp.gprs-connect.dk>, som jeg har skrevet
op til at være Telia Mobils smtp-server i min mail.app. Jeg må have
fundet den på Telias hjemmeside engang.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

jagge (01-02-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 01-02-10 21:32

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> <address_is@invalid.invalid> wrote:
>
> > Th
> > > ja , du skal bruge telias smtp... eller en smtp som du kan bruge på en
> > > anden port end port 25 ...
> >
> > Ok takker Thomas
>
> Og her plejer jeg at bruger <smtp.gprs-connect.dk>, som jeg har skrevet
> op til at være Telia Mobils smtp-server i min mail.app. Jeg må have
> fundet den på Telias hjemmeside engang.

Tak skal du have Henrik. Jeg bruger også den nu. Det der gik lidt galt
er nok at jeg har flere konti og jeg kan ikke lige gennemskue i hvor høj
grad systemet et "smart" på den måde at systemet selv vælger den rigtige
udgående under de givne omstændigheder. Altså når jeg bruger iphonen
som hul ud burde mail kunne konfigureres til altid at sende via telias
server men som jeg kan se de skal jeg selv vælge dette manuelt.

Anyways det skal jeg bare huske så :0)

Men tak for hjælpen

MVH

Jakob

Henrik Münster (02-02-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-02-10 00:42

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Og her plejer jeg at bruger <smtp.gprs-connect.dk>, som jeg har skrevet
> > op til at være Telia Mobils smtp-server i min mail.app. Jeg må have
> > fundet den på Telias hjemmeside engang.
>
> Tak skal du have Henrik. Jeg bruger også den nu. Det der gik lidt galt
> er nok at jeg har flere konti og jeg kan ikke lige gennemskue i hvor høj
> grad systemet et "smart" på den måde at systemet selv vælger den rigtige
> udgående under de givne omstændigheder. Altså når jeg bruger iphonen
> som hul ud burde mail kunne konfigureres til altid at sende via telias
> server men som jeg kan se de skal jeg selv vælge dette manuelt.
>
> Anyways det skal jeg bare huske så :0)

Jeg ved ikke, om du har gjort det, men fjerner man hakket i "Brug kun
denne server" under SMTP-servere, så er der en rullemenu i alle de
e-mail, man skriver. Så er det ret let lige at vælge en anden
SMTP-server, når man skal bruge det. Det kræver selvfølgelig, at man
husker det. Ellers skal man vente på time-out, så man bliver spurgt, om
man vil bruge en anden SMTP-server.
SMTP-servere er ellers en ret ukendt størrelse blandt folk. Er
man f.eks. på et hotel og spørger, hvilken SMTP-server man skal bruge på
deres internetforbindelse, så får man sådan et underligt tomt blik
tilbage. Jeg ved ikke, hvad andre gør. Det er måske så almindeligt med
webmail som f.eks. Hotmail og GMail, at de fleste ikke bruger
SMTP-server.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Per Rønne (02-02-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 02-02-10 06:49

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> SMTP-servere er ellers en ret ukendt størrelse blandt folk. Er
> man f.eks. på et hotel og spørger, hvilken SMTP-server man skal bruge på
> deres internetforbindelse, så får man sådan et underligt tomt blik
> tilbage. Jeg ved ikke, hvad andre gør. Det er måske så almindeligt med
> webmail som f.eks. Hotmail og GMail, at de fleste ikke bruger
> SMTP-server.

Man skal såmænd blot sørge for at ens mail ikke er knyttet til ens
udbyder. Da jeg havde mailhotel hos DanDomain havde jeg således ingen
problemer; i dag med MobileMe heller ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

jagge (02-02-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 02-02-10 10:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man skal såmænd blot sørge for at ens mail ikke er knyttet til ens
> udbyder. Da jeg havde mailhotel hos DanDomain havde jeg således ingen
> problemer; i dag med MobileMe heller ikke.

Det har jeg sådan set hos one.com . jeg har nu leget med det og jeg kan
ikke få det til at funge med one.com.

Ifølge one.com skal jeg bruge port 2525 ved ikke om det have noget med
det at gøre. Jeg har også en udgående smtp fra min arbejdsgiver og den
kan jeg godt bruge.

Kan sgutte forstå hvorfor den fra one.com ikke kan bruges, det er med
adgangskode og det hele.

MVH

Jakob

Henrik Münster (03-02-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 03-02-10 11:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > SMTP-servere er ellers en ret ukendt størrelse blandt folk. Er
> > man f.eks. på et hotel og spørger, hvilken SMTP-server man skal bruge på
> > deres internetforbindelse, så får man sådan et underligt tomt blik
> > tilbage. Jeg ved ikke, hvad andre gør. Det er måske så almindeligt med
> > webmail som f.eks. Hotmail og GMail, at de fleste ikke bruger
> > SMTP-server.
>
> Man skal såmænd blot sørge for at ens mail ikke er knyttet til ens
> udbyder. Da jeg havde mailhotel hos DanDomain havde jeg således ingen
> problemer; i dag med MobileMe heller ikke.

Jeg har haft flere mail-hoteller gennem tiden, som ikke havde
SMTP-server. De henviste bare til, at man skulle bruge sin udbyders
SMTP-server. Men det er selvfølgelig historisk. Udviklingen går jo
hurtigt, og i dag er web-baserede tjenester, som man vel godt kan regne
MobileMe med til, jo så gode, at selv seriøse internetbrugere anvender
dem. En ulempe ved MobileMe kan dog være, at man skal bruge sin adresse
hos dem som afsender. Jeg synes ikke, deres SMTP-server vil acceptere,
at jeg bruger mit eget domæne.

Errare humanum est, ignoscere divinum

Jeg synes, der er faldet noget ud af din signatur. Jeg har altid lært,
at det hedder: "Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
est". Nu ser jeg, efter at have slået det op, at man bare kan sige:
"Errare humanum est, sed perseverare turpe". Din signatur er midt
imellem, men det er måske yderligere en variant?
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Per Rønne (03-02-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-02-10 11:49

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> En ulempe ved MobileMe kan dog være, at man skal bruge sin adresse
> hos dem som afsender. Jeg synes ikke, deres SMTP-server vil acceptere,
> at jeg bruger mit eget domæne.

Ditto; jeg havde også foretrukket mit eget domæne som adresse.

> Errare humanum est, ignoscere divinum
>
> Jeg synes, der er faldet noget ud af din signatur. Jeg har altid lært,
> at det hedder: "Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe
> est". Nu ser jeg, efter at have slået det op, at man bare kan sige:
> "Errare humanum est, sed perseverare turpe". Din signatur er midt
> imellem, men det er måske yderligere en variant?

Man kan vel variere latin på samme måde som andre sprog ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

jagge (02-02-2010)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 02-02-10 10:21


> Jeg ved ikke, om du har gjort det, men fjerner man hakket i "Brug kun
> denne server" under SMTP-servere, så er der en rullemenu i alle de
> e-mail, man skriver.

Den har jeg fundet og når det endelig skal være er det er god funktion
vil mail :0)

Men ellers tak for tippet.

MVH

Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste