iPad er meget mere revolutionerende, end k~
Fra : Lyrik

Dato : 28-01-10 19:41

Apple tager kontrol over softwaren-iPhone- Hardwaren A4 deres egen
chip udviklet af dem selv-power-PC like fra "Semi" som de købte.
Softwaren er deres eget styresystem som det ikke sådan lige er at
efterligne.
Instant-on!
Når man tænker bærbar, så se lige "lemmingebølgen", hvor folk kaster
sig ud i netbooks, for at kunne browse på nettet. kommer det til
videofremvisning, så går netbooken i knæ ret hurtigt. den er let men
ikke så! let.
Her kommer iPad ind i billedet. Alt virker perfekt, der vises video
smidigt og elegant, alt fungerer i top. Avisaftalerne vil betyde det
perfekte medie at få sin avis i. Bærbar så det basker, kan hurtigt
tages med i sit lille medfølgende etui. Frustrationerne over Touch/
iPhones for små skærme er løst og alle applikationerne kan køre right
on.

Apple har reinvented sit koncept-genialt! Jeg håber der bliver råd til
et par stykker!)) Og så er den billigere end en iPhone! den første
rigtige bærbare netbook!:
Dyrk videoen:
http://www.apple.com/ipad/#video

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 06:42

Hej,

> Apple tager kontrol over softwaren-iPhone- Hardwaren A4 deres egen
> chip udviklet af dem selv-power-PC like fra "Semi" som de købte.

Jeg synes du strækker den lige voldsomt. Der er ikke noget "PowerPC
like" over en A4. Og at selve CPU-delen skulle være udviklet af dem selv
er også at presse citronen. Der er tale om en ARM Cortex A9-baseret
CPU... ellers ville det jo også være en del mere problematisk at afvikle
iPhone-apps direkte, da de jo netop er skrevet til ARM.

> Softwaren er deres eget styresystem som det ikke sådan lige er at
> efterligne.

Bortset lige fra at det er open source

> Instant-on!

Det har de jo ikke rigtigt sagt, at den er. En iPhone er jo heller ikke
ligefrem instant on.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 29-01-10 08:51

> [...]
>
> Apple har reinvented sit koncept-genialt! Jeg håber der bliver råd til
> et par stykker!)) Og så er den billigere end en iPhone! den første

Hey

Godt at duver begejstret jeg deler det dog ikke. Der er alt for mange
dumme blokeringer til at det er et interesant produkt.

Ingen flash, ingen multitask, komplet lukket platform, og garanteret en
masse begrænsninger for udviklerne.

Sikkert fin ebogslæser og billedramme.

Mvh

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-10 02:08

On 29 Jan., 06:42, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]
> CPU... ellers ville det jo også være en del mere problematisk at afvikle
> iPhone-apps direkte, da de jo netop er skrevet til ARM.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
De køber et CPU firma for to milliarder. De har sat en Processor i som
der står "APPLE" på. Semis processorer var en nyudviklet Power-PC-
version! Og så stadfæster du at det er en billig konsumprocessor ved
navn "ARM". Det må du retfærdigvis lige komme med en henvisning til.
Du kan ikke bare slynge sådan noget ud med din store autoritet og
sætte en vandrehistorie i gang!
Iøvrigt kan styresystemer sagtens køre på forskellige processorer!
Hint-Windows, Linux, o.s.v.

> Bortset lige fra at det er open source
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er hundredetusinder af programmer allerede og de kører allerede på
iPhonen, på en for lille skærm til programkørsel i stor stil. Hvad er
det du ikke forstår?
Open source er et plus, en fordel! Hvornår er det blevet et minus? Alt
salg af disse programmer og key-access til iPhonen og iPad'en går
igennem Ap-store.
Da systemet er det samme som på iPhone, så skal der kun små ændringer
(Open source) til at lave dedikerede iPad.
Apple beholder fuld kontrol med kvaliteten af programmerne.

> Det har de jo ikke rigtigt sagt, at den er. En iPhone er jo heller ikke
> ligefrem instant on.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Se videoen! Instant on!
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.apple.com/ipad/%23video&usg=AFQjCNEqGkWhKuk4v-K9E1MGaCntPZUHhw
> --
,,,,,,,,,,,,,
Det du skrev var vist et eventyr? Som "Den lille havfrue"

Hilsen
Jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 29-01-10 13:39

On 29-01-2010 10:07, Lyrik wrote:

> [...]
> navn "ARM". Det må du retfærdigvis lige komme med en henvisning til.
> Du kan ikke bare slynge sådan noget ud med din store autoritet og

Læs liiige på lektien een gang til:
http://ing.dk/artikel/105967-ipads-processor-er-bygget-af-elektroniske-lego-klodser

Der sidder en ARM CPU i iPad, mens Semi var med til at _designe_ PowerPC
CPU'erne.
Dvs. iPad CPU'en _intet_ har med PowerPC arkitekturen at gøre.

Så det er vist dig der er på afveje !!

mvh
Jesper \

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 17:04

Jesper Hartoft skrev:

> Læs liiige på lektien een gang til:
> http://ing.dk/artikel/105967-ipads-processor-er-bygget-af-elektroniske-lego-klodser

Bemærk "legoklodser" :)

Keder man sig, kan man se på http://www.opencores.org/projects hvor
mange sjove ting man kan hente "programmeringen" ned til og hælde ned i
en programmerbar chip.

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 15:56

Hej,

> [...]
> der står "APPLE" på. Semis processorer var en nyudviklet Power-PC-
> version! Og så stadfæster du at det er en billig konsumprocessor ved

Nej, det er dig der begynder at ævle om billige konsumprocessorer.

Fakta er, at det ikke er en PowerPC proceseret og at den er baseret på
et ARM Cortex A9 design, som jeg skrev.

> Iøvrigt kan styresystemer sagtens køre på forskellige processorer!
> Hint-Windows, Linux, o.s.v.

Og det troede du ikke jeg vidste?

Anyways, du har misforstået det, hvis du tror at man bare ved at portere
styresystemet kan få programmer til at køre umodificeret på en anden
type CPU. Her vil man skulle anvende en helt anden teknologi som fx
Rosetta som kendes fra Apples stationære - der er dog næppe kraft nok i
Apple A4 til at lave et sådant trick med iPhone apps som skal kunne køre
flydende på den nye maskine.

> Der er hundredetusinder af programmer allerede og de kører allerede på
> iPhonen, på en for lille skærm til programkørsel i stor stil. Hvad er
> det du ikke forstår?

Ja, hvad er det, du ikke forstår?

> Open source er et plus, en fordel! Hvornår er det blevet et minus?

Hvem har sagt at det skulle være et minus?

Du skrev blot at styresystemet er svært at efterligne - men hvis det er
open source, så er det jo ikke så svært at lave sin egen kopi.

>>> Instant-on!

> Se videoen! Instant on!
> http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.apple.com/ipad/%23video&usg=AFQjCNEqGkWhKuk4v-K9E1MGaCntPZUHhw

Aha, og hvor i videoen ser du instant on?

Du forveksler vist det alle andre kalder instant on (dvs. meget hurtigt
boot fra slukket tilstand) med noget helt andet - nemlig hurtigt at
kunne tænde for et slukket display. Det kan de fleste computere i dag vist.

> Det du skrev var vist et eventyr? Som "Den lille havfrue"

Det er da dig, der digter.

Fra : N/A

Dato : 29-01-10 16:20

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 16:58

Lyrik skrev:

> [...]
> navn "ARM". Det må du retfærdigvis lige komme med en henvisning til.
> Du kan ikke bare slynge sådan noget ud med din store autoritet og

En moderne processor er så avanceret at de maskininstruktioner den
afvikler ofte ikke har meget med de fysiske transistorer at gøre. (IKke
som i de gode gamle dage). Om de maskininstruktioner der fortolkes er
et ARM-instruktionssæt eller PowerPC-instruktionssæt er ikke
altafgørende. Det er til gengæld vigtigt at man ikke prøver at sætte en
type processor til at emulere en anden (se fx hastighedstabet i
Rosetta), og at sætte en PowerPC processor til at emulere en ARM er
urealistisk.

Jeg tror derfor ikke det er andet end "lav en CPU der bruger det her
iPhone-instruktionssæt" som de har fået at vide i butikken.

Lidt som "skal rattet i højre eller venstre side af bilen"...

> Iøvrigt kan styresystemer sagtens køre på forskellige processorer!
> Hint-Windows, Linux, o.s.v.

Nu må du tro mig på mit ord - det er ikke-trivielt at skifte
processortypen ud i et operativsystem.

Lidt som "skal man køre i højre eller venstre side af vejen"...

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-10 02:20

On 29 Jan., 08:50, <address...@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> dumme blokeringer til at det er et interesant produkt.
>
> Ingen flash, ingen multitask, komplet lukket platform, og garanteret en

OK! adress... invalid.invalid. For resten er du bange for at nogen
skal skrive til digt? Åbenbart! Har du også tape over
brevsprækken? "Og julekort hold jer væk!" Skal du være en del af
et socialt fællesskab med Danmark, så kom med en valid e-mailadresse!
Nuvel! Jakob!
Har du set videoen? jeg kommer lige med et ekstra link:
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.apple.com/ipad/%23video&usg=AFQjCNEqGkWhKuk4v-K9E1MGaCntPZUHhw

Kender du forskellen på et skakprogram og en skakcomputer?

Skakcomputeren kører meget bedre skønt processoren er en lille
slapsvans. Fordi hardwaren og softwaren er optimeret til hinanden.
Således vil iPad også køre meget bedre med det den kører. Applefolkene
siger at den oplevelse og hurtighed i respons den giver ikke kan
OPLEVES tilsvarende.

det tror jeg på.

Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 29-01-10 12:42

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> brevsprækken? "Og julekort hold jer væk!" Skal du være en del af
> et socialt fællesskab med Danmark, så kom med en valid e-mailadresse!

Det er heldigvis ikke dig der bestemmer det. Det har ingen relevans.
Hvis du ikke har forstået at der er forskel på den digitale verden og
det at få en tryksag er det vist dig der skal opdateres.

> OPLEVES tilsvarende.
>
> det tror jeg på.

Tjahhh, jeg er da sikker på at den virker fed at side med, hvertfald
lige til man vil browse en flash baseret hjemmeside, hvor fed er
oplevelsen så ?

MVH

Jakob

Fra : Niels

Dato : 29-01-10 05:04

> Tjahhh, jeg er da sikker på at den virker fed at side med, hvertfald
> lige til man vil browse en flash baseret hjemmeside, hvor fed er
> oplevelsen så ?

Jeg har - ærligt talt - ikke gidet sætte mig ind i specifikationerne
for iPad'en. Er det sådan, at man f.eks. ikke kan se YouTube videoer
på den - de er jo Flash-baserede?

--
Niels

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-10 13:30

Niels wrote:
> Jeg har - ærligt talt - ikke gidet sætte mig ind i specifikationerne
> for iPad'en. Er det sådan, at man f.eks. ikke kan se YouTube videoer
> på den - de er jo Flash-baserede?

Lige præcis YouTube kan du godt se. Videoerne er encodet i H.246 (tror
jeg) og det synes Apple er fint. Det virker også på iPhone i dag. I takt
med at HTML5 bliver mere og mere udbredt bliver Flash mindre relevant i
forhold til video, så det er spil, reklamer og gøglede sider man går
glip af. Jeg så gerne Flash dø nu, men synes det er til grin at Flash
ikke er på iPad.

- Peter

Fra : jagge

Dato : 29-01-10 15:38

> forhold til video, så det er spil, reklamer og gøglede sider man går
> glip af.

Sikke da noget sludder Flash er en teknologi, et værktøj der bruges til
masser af indholdstyper.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 15:58

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Sikke da noget sludder Flash er en teknologi, et værktøj der bruges til
> masser af indholdstyper.

flash bliver desværre brugt til en masse ting hvor det er overkill at
bruge flash til det ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 29-01-10 16:01

> flash bliver desværre brugt til en masse ting hvor det er overkill at
> bruge flash til det ...

Det kan du vel ikke give teknologien skylden for.

Det er som at brokke sig over folk der lægger billeder i alt for høj
opløsning på nettet.

Det er heller ikke jpeg standardens skyld.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 16:15

> Det kan du vel ikke give teknologien skylden for.

det gør jeg vist heller ikke .. jeg skyder skylden på webudviklere som
pga. dovenskab eller mangel på anden viden laver ting i flash som ville
være bedre lavet på andre måder ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 29-01-10 16:58

> [...]

> opløsning på nettet.

> Det er heller ikke jpeg standardens skyld.

Tjaeh, siger manden, der kritiseres for at nyde en morgenpilsner, øllet
er ligeglad hvad klokken er...

M.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-10 18:19

jagge wrote:

> Sikke da noget sludder Flash er en teknologi, et værktøj der bruges til
> masser af indholdstyper.

Hvilken del af det? At Flash bliver mindre og mindre relevant i forhold
til video? Eller at man går glip af spil, reklamer og gøglede sider
(landingsites, kampangesites etc.)?

Jeg er udemærket klar over at Flash er en teknologi og at teknologien
har mange anvendelsesmuligheder, men det er min oplevelse at den næsten
udelukkende anvendes til ovenstående. Mange små dimser (widgets, menuer
etc.) kunne laves uden brug af Flash og den tendens er heldigvis
stigende. I skrivende stund kan jeg ikke komme på ét eneste website, som
jeg besøger ofte, hvor Flash ikke kunne undværes. Det er selvfølgelig
bare min opfattelse af inderwæbbet...

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-10 13:33

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Jeg har - ærligt talt - ikke gidet sætte mig ind i specifikationerne
> for iPad'en. Er det sådan, at man f.eks. ikke kan se YouTube videoer
> på den - de er jo Flash-baserede?

Nu er Youtube et dårligt eksempel da der er en dedikeret youtube
afspiller .. men nej, Flash video vil ikke virke. Men både Youtube og
Vimeo brygger på løsninger som bruger HTML5 <video> istedet for flash og
de _vil_ virke på iPad (og iPhones)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 13:49

> Jeg har - ærligt talt - ikke gidet sætte mig ind i specifikationerne
> for iPad'en. Er det sådan, at man f.eks. ikke kan se YouTube videoer
> på den - de er jo Flash-baserede?

Man kan sagtens se dem, men ifølge sigende er YouTube også ved at flytte
fra Flash til HTML5 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 31-01-10 19:07

Per Rønne skrev:

> [...] ifølge sigende er YouTube også ved at flytte fra Flash til HTML5 ...

Ja, man kan da allerede nu vælge at skifte:
http://www.youtube.com/html5

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : N/A

Dato : 29-01-10 13:30

Fra : N/A

Dato : 29-01-10 13:30

Fra : N/A

Dato : 29-01-10 13:30

Fra : N/A

Dato : 29-01-10 13:39

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-10 05:52

On 29 Jan., 13:38, Jesper Hartoft <ne...@hartoft.net> wrote:

> [...]
> CPU'erne.
> Dvs. iPad CPU'en _intet_ har med PowerPC arkitekturen at gøre.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vi læser dog:
"Imidlertid er ARM-arkitekturen ikke fremmed for PA Semi, da
grundlæggeren Dan Dobberpuhl har en fortid som chefdesigner af
processorer hos Digital Equipment, hvor han blandt andet arbejdede med
64 bit Alpha-processorer og ARM-baserede Strongarm-processorer.

Grafikdelen i A4 kommer også fra ARM, da der er tale om Mali-50-
designet, der blandt andet kan afspille HD-videoer.

ARM producerer ikke selv processorer, men leverer kun design til sine
kunder, som selv integrerer processor-designet og grafikdelen med de
øvrige komponenter, der kommer til at udgøre den endelige chip.
og....
hjertet i Ipad er en processor med betegnelsen Apple A4.

Rent faktisk er der tale om en såkaldt system-on-a-chip (SoC), hvor
blandt andet også grafikdelen er en del af chippen."

Så der er ikke tale om en hyldevare, men om en chip som Apple kan
sætte sit navn på. Min vildvej var at mene at det var en Power-PC chip
fra Semi. Men det var ligeså vildledende at påstå at det bare var en
uinteressant hyldevare, hvilket man kunne tro efter at have læst "Jens
Kristian Søgaard"

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 16:20

Hej,

> [...]
> fra Semi. Men det var ligeså vildledende at påstå at det bare var en
> uinteressant hyldevare, hvilket man kunne tro efter at have læst "Jens

Så læser du helt forkert - jeg har på intet tidspunkt skrevet, at der
var tale om en "uinteressant hyldevare". Hvis man ved lidt om det, ved
man godt at man ikke kan købe en "ARM fra ARM" - de producerer ikke CPUer.

Derimod licensierer de forskellige producenter retten til
"arkitekttegningen" til CPUen og sætter deres egen produktion i gang.
Sådan en licens har Apple - og det samme har firmaer som fx Texas
Instruments, Samsung, Sharp, Freescale, Nvidia, osv.

Nu var der her tale om en ARM Cortex A9-baseret CPU. I min iPhone sidder
der en ARM Cortex A8-baseret CPU - denne er produceret af Samsung.

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-10 06:29

On 29 Jan., 13:52, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fra Semi. Men det var ligeså vildledende at påstå at det bare var en
> uinteressant hyldevare, hvilket man kunne tro efter at have læst "Jens

,,,,,,,,,,,,,,,

Og chippen er produceret af P.A. Semi og overhaler derved Intels
anstrengellser for at lave Computer on a Chip!:

"So yes, PA Semi/Apple chip is actually mostly ARM IP. This is quite a
logical step to do, given that this is first new piece of silicon that
came from PA Semi after the acquisition in April 2008. We'll see if
future iterations will have more Apple IP than ARMs, but somehow we
doubt it. ARM is the pervasive force in the world of mobile chips, as
witnessed by many new players on the market. We could even conclude
that Apple logically followed what nVidia had done with their own SoC,
Tegra, followed Qualcomm with their Snapdragon, Samsung with their own
Cortex-A9 core at 1GHz. BTW, as a small comment - isn't it interesting
how everybody is clocking the A9 core to 1GHz [nVidia, Qualcomm,
Samsung, Texas Instruments]? This is due to the thermal sweetspot of
the core, given that the maximum achievable clock of 1.3 GHz comes
with a significant thermal penalty."

Citat:
"Gruber sums up the importance of the new CPU in his iPad article:

Apple now owns and controls their own mobile CPUs. There aren’t
many companies in the world that can say that. And from what I saw
today, Apple doesn’t just own and control a mobile CPU, they own and
control the hands-down best mobile CPU in the world […] They’re not
getting into the CPU business for kicks, they’re getting into it to
kick ass."
http://hivelogic.com/articles/system-on-a-chip-why-apples-new-cpu-is-so-important/

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-10 17:00

Hej,

> Og chippen er produceret af P.A. Semi og overhaler derved Intels
> anstrengellser for at lave Computer on a Chip!:

Hvordan er det du siger, at det overhaler Intel?

Intel har skam flere system-on-a-chip i forvejen. Hvis du seriøst mener,
at Apple nu har overhalet Intel som CPU-producent, så vil jeg mene det
er lidt naivt. Intel processorer flere CPUer om året end der er sandkorn
i min baghave - sådan cirka.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 17:12

Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> at Apple nu har overhalet Intel som CPU-producent, så vil jeg mene det
> er lidt naivt. Intel processorer flere CPUer om året end der er sandkorn

De har også en del sjove ting i baglokalet. Mindes fx deres 48-cpu'er
på en chip her i efteråret.

http://hardware.slashdot.org/story/09/12/02/215207/Intel-Shows-48-Core-x86-Processor

DET kunne jeg godt bruge i min antivirusplagede pindmaskine :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-10 17:04

Lyrik skrev:

> "So yes, PA Semi/Apple chip is actually mostly ARM IP. This is quite a

Så det er en ARM-chip :)