'undefined' is undefined???
Fra : Rune Glerup

Dato : 03-08-01 13:32

Hejsa.
Jeg har bygget et script, hvor jeg på et tidspunkt sammenligner en
variabel med undefined, men i nogle versioner af MSIE 5.x vises
fejlmeddelelsen "'undefined' is undefined"... hvordan er det muligt?

Eks.:
if(variabel==undefined) /* kode */ ;

Det virker i alle mulige andre browsere inklusive nogle versioner af
Explorer 5.x. Jeg har ikke kunne finde ressourcer, workarounds eller
noget andet om denne sindssyge fejl rundt omkring på WWW.

Hilsen.

Rune

--
Raymond14 [1] handler om DHTML; hvordan man laver det, og hvorfor det er
noget skidt. Så er der også lidt om software til Windows samt andre

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 03-08-01 15:42

In article <3B6A99C9.93C9CC82@kaboom.dk>, Rune Glerup wrote:
> [...]
> variabel med undefined, men i nogle versioner af MSIE 5.x vises
> fejlmeddelelsen "'undefined' is undefined"... hvordan er det muligt?

Kasper Schnell der sidder over for mig siger at man istedet bør bruge:

if (typeof variabel=='undefined') ...

mvh Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 03-08-01 18:38

"Thomas L. Kjeldsen" skriver:

> Kasper Schnell der sidder over for mig siger at man istedet bør bruge:
>
> if (typeof variabel=='undefined') ...

Det gør jeg skam også, men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor det
første ikke virker.

Hilsen.

Rune

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 05-08-01 16:57

In article <3B6AE17F.17C0601A@kaboom.dk>, Rune Glerup wrote:

> Det gør jeg skam også, men jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor det
> første ikke virker.

Jeg syntes det lød som om du ledte efter en løsning.

I dit eksempel:

if(variabel==undefined) /* kode */ ;

Denne test forsøger at sammenligne to variable - 'variabel' og 'undefined', i
det tilfælde at browseren er ligeglad med om en variabel skal defineres er der
ingen problemer da variablen 'undefined' vil være 'tom'. I det tilfælde at
browseren ikke er ligeglad med om variabler skal defineres, vil 'undefined'
variablen sandsynligvis ikke være defineret, og kun i nogle tilfælde vil
'variabel' variablen være defineret.

Dine oplevelser tyder altså på at det er browser-afhængigt om variable bør
defineres i javascript.

mvh Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-08-01 17:16

"Thomas L. Kjeldsen" skriver:

> Jeg syntes det lød som om du ledte efter en løsning.

Det gjorde jeg, men den fandt jeg kort efter at have postet indlægget.

> Dine oplevelser tyder altså på at det er browser-afhængigt om variable bør
> defineres i javascript.

Men du tager jo helt fejl. undefined er defineret i
javascript-dokumentationen (og jscript for den sags skyld) som Core
property, hvilket vil sige at den altid er sat til at være tom (og jeg
/mener/ tom; ikke null!!).

Der må derfor være en fejl i den parser IE bruger til at køre javascript
med, hvilket jo er meget uheldigt, da det betyder, at den vil give en
fejlmeddelelse selv ved korrekte scripts.

Hilsen.

Rune :o]

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 05-08-01 21:34

In article <3B6D7132.91AEC3F7@kaboom.dk>, Rune Glerup wrote:

> [...]
> fejlmeddelelse selv ved korrekte scripts.

Dine oplevelser tyder altså på at det er browser-afhængigt om variable bør

Kan du uddybe hvori jeg tager helt fejl?
Hvilken dokumentation er det iøvrigt du refererer til?

mvh Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-08-01 19:42

"Thomas L. Kjeldsen" skriver:

> Dine oplevelser tyder altså på at det er browser-afhængigt om variable bør
> defineres i javascript.

Siger du IGEN!! Det får du jo ikke mere ret af.

> Kan du uddybe hvori jeg tager helt fejl?

Du går ud fra, at undefined bare er en variabel, men det er det ikke!!
Det er en core property, og derfor er den altid sat. Derfor giver
fejlmeddelelsen "'undefined' is undefined" ikke mening; er det meget
svært at forstå? Det svarer til at skrive: "Det virker ikke fordi
2+2=4".

> Hvilken dokumentation er det iøvrigt du refererer til?

http://developer.netscape.com/docs/manuals/index.html?content=javascript.html

Hilsen.

Rune :o]

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 06-08-01 21:27

In article <3B6EE4FC.7F9A1F3F@kaboom.dk>, Rune Glerup wrote:

> Du går ud fra, at undefined bare er en variabel, men det er det ikke!!
> Det er en core property, og derfor er den altid sat. Derfor giver
> fejlmeddelelsen "'undefined' is undefined" ikke mening;

Ok. Jeg tog fejl, sorry.

> http://developer.netscape.com/docs/manuals/index.html?content=javascript.html

Kender du http://www.ecma.ch/ecma1/STAND/ECMA-262.HTM?

mvh Thomas

Fra : Rune Glerup

Dato : 07-08-01 11:53

"Thomas L. Kjeldsen" skriver:

> Kender du http://www.ecma.ch/ecma1/STAND/ECMA-262.HTM?

Jeg har aldrig gidet downloade det, da jeg er irriteret over, at det er
i pdf-format.

Hilsen.

Rune :o]