hvorfor IKKE købe en macbook ??
Fra : jagge

Dato : 07-01-10 11:14

Min kæreste har en gammel G4 ibook, jeg en intel macbook. Hendes G4 er
bare for sløv og forældet efterhånden og derfor overvejer hun at få en
ny maskine.

Jeg prøver at overtale hende til en Macbook Pro men hun vil nøjes med en
macbook :0). Derfor vil jeg lige høre jeres mening om forskellene.

Det er prisen der er afgørende og uanset hvad er macbooken jo et
kvantespring fremad i forhold til hendes G4, MEN jeg har ikke været
tilfreds med kvaliteten af min macbook. Kabinettet er elendigt, og
skærmen i bedste fald medium.

Derfor vil jeg lige høre jeres mening om macbook kontra billigste
macbook pro ??

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 11:17

jagge skrev:
> [...]
>
> Jeg prøver at overtale hende til en Macbook Pro men hun vil nøjes med en
> macbook :0). Derfor vil jeg lige høre jeres mening om forskellene.

Giv hende din MacBook som en kærlighedsgave og køb dig selv en ny :)

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 11:44

> Giv hende din MacBook som en kærlighedsgave og køb dig selv en ny :)

Ha ha jeg er sgu ikke sikker på at en maskine med revnet kabinet giver
de helt rigtige associationer i den retning, men tak for tippet :0)

MVH

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-01-10 16:39

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ha ha jeg er sgu ikke sikker på at en maskine med revnet kabinet giver
> de helt rigtige associationer i den retning, men tak for tippet :0)
>
> MVH
>
> Jakob

De nye er konstrueret så de ikke revner.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Esben

Dato : 07-01-10 23:15

> De nye er konstrueret så de ikke revner.

Også MacBooksene?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-01-10 23:23

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Også MacBooksene?
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Ja de er i unibody.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 11:30

> [...]

> kvantespring fremad i forhold til hendes G4, MEN jeg har ikke været
> tilfreds med kvaliteten af min macbook. Kabinettet er elendigt, og

Mht. kabinet så er den nye plasic macbook jo lavet som unibody hvor hele
topplade + sider er støbt/fræset ud af en solid blok .. og hvis det er
bare halv så godt som alu. unibody bliver du ikke suffet ..

> Derfor vil jeg lige høre jeres mening om macbook kontra billigste
> macbook pro ??

Macbook har ikke firewire ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 11:45

> Mht. kabinet så er den nye plasic macbook jo lavet som unibody hvor hele
> topplade + sider er støbt/fræset ud af en solid blok .. og hvis det er
> bare halv så godt som alu. unibody bliver du ikke suffet ..

OK god pointe.

> Macbook har ikke firewire ...

Nemlig det er for åndsvagt og det har jeg fortalt hende. Jeg roder en
del med firewire og video redigering og derfor har jeg en MEGET stærk
bias på firewire. MEN det gør hun så ikke og da vi påtænker en trådløs
NAS disk til backup er det nok egenlig ligegyldigt for hende (desværre
;0).

Har du nogen ide om skærmkvalitet ??

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 11:59

> [...]
> bias på firewire. MEN det gør hun så ikke og da vi påtænker en trådløs
> NAS disk til backup er det nok egenlig ligegyldigt for hende (desværre

Mit forsigtige gæt er at det er samme LED skærm som i 13" MacBook Pro
.... men jeg har faktisk ikke set den i levende live endnu ... helt
sikkert bedre en den gamle macbook.

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-01-10 16:41

> [...]
> bias på firewire. MEN det gør hun så ikke og da vi påtænker en trådløs
> NAS disk til backup er det nok egenlig ligegyldigt for hende (desværre

Jeg sad med en af de nye MacBook (hvide) i går og der er vel ca. 50%
mere lys i den end min snart 2 år gamle MacBook.

Pisse lækker Mac i mine øjne.

Med mindre din kæreste er prof video kvinde og skal lave film hele
tiden, så mener jeg at en MacBook er en fremragende løsning.

Fra : N/A

Dato : 08-01-10 00:28

Fra : N/A

Dato : 08-01-10 00:28

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 00:28

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> I lige måde Hanne! Mange kvinder klarer sig udemærket på egne
> præmisser! De skammer sig ikke over deres feminine hjælpeløshed på det
> tekniske område. Mænd skammer sig heller ikke over at de ikke kan
> finde ud af at strikke!
> Det er jo det der skaber hjælpsomhed og kommunikation imellem kønnene.
> Det den ene ikke kan eller vil, det gør den anden så og visa versa.

ja, som individer ... ikke pga. køn.

men du tænker som udgangspunkt "kvinder har ikke brug for en firewire
port" ... eller "kvinder behøver ikke have den kraftige computer" ... så
er der jo ikke så langt til "kvinder begøver ikke at køre bil ...." etc.
etc.

> It all comes naturally!)) Det er vist det Thomas kæmper imod? Alt
> det der er naturligt!

og hvor får du det fra ?

/thomas

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 07-01-10 05:36

On 7 Jan., 11:45, ja...@noname.invalid (jagge) wrote:

> OK god pointe.

> Nemlig det er for ndsvagt og det har jeg fortalt hende. Jeg roder en
> del med firewire og video redigering og derfor har jeg en MEGET st rk
> bias p firewire. MEN det g r hun s ikke og da vi p t nker en tr dl s
> NAS disk til backup er det nok egenlig ligegyldigt for hende (desv rre
> ;0).
>
> Har du nogen ide om sk rmkvalitet ??
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det har jeg. den nye MacBook har LED-skærm og det gør at den har
fået bedre skærm. Jeg vil mene at skærmene er ens på de og-Pro-
modellen. Kabinettet er glat og "slagfast" Det er value for money i
sammenligning med de "åndssvagt dyre" MacBook Pro. Så vidt jeg ved er
det ikke samme fabrik der laver MacBook og -Pro.
Således er plastmodellen forsynet med 250 GB harddisk mens den meget
dyrere alu-model kun har 160 GB. De har begge samme grafikkort som kan
dele 256MB af computerens fælles RAM. Dette gør ikke så meget mere, da
RAM hastighederne har nået 1066MHz og således sagtens kan køre
grafikken i pæn hastighed.

Plastmodellen bærer præg af "Klassiker" mens alumodellen bærer præg af
"Top-luksus".Så står valget mellem plastik og aluminium. 1700 kroners
forskel. 250 GB harddisk, eller 160 GB? Firewire/ingen firewire-(kan
nogen forestille sig en kvinde bruge firewire?))

Jens

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 13:45

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 18:25

> synes du selv du er morsom ?

Hvis vi skal være helt ærlig så kiggede min kæreste spørgende på mig da
jeg sagde Firewire, så det stykke humor rammer ret præcist.

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 19:31

jagge skrev:

> Hvis vi skal være helt ærlig så kiggede min kæreste spørgende på mig da
> jeg sagde Firewire, så det stykke humor rammer ret præcist.

Man BEHØVER jo ikke vide hvad det hedder, men kan spørge om hun har et
kamera eller andet isenkram med _DET_ her stik eller _DET_ her stik?

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 18:20

> [...]

> forskel. 250 GB harddisk, eller 160 GB? Firewire/ingen firewire-(kan
> nogen forestille sig en kvinde bruge firewire?))

He he, det blev præcist den hvide, kan godt se at sammenlignet med de
andre er den fin value for money, hvilket ikke er ret mac typisk ;0).

Så den lige i forretningen og den er da ret gennemført, det med firewire
fatter jeg ikke men du har ret det er nok mere irreterende for hende end
for mig.

Hygge

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-10 20:15

<snip>

> Mht. kabinet så er den nye plasic macbook jo lavet som unibody hvor hele
> topplade + sider er støbt/fræset ud af en solid blok .. og hvis det er
> bare halv så godt som alu. unibody bliver du ikke suffet ..

Fræset? Du ved ikke noget om plastic? Og Alu-udgaven er bestemt heller
ikke "fræset" ud af en "solid blok".

Det er Apple reklame-gas når det er værst.

<snip>

> Macbook har ikke firewire ...

Min har. Og den kører (osse) 64-bit Vista selvom Apple hævder den ikke
gør.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 20:45

> <snip>

> Fræset? Du ved ikke noget om plastic?

jeg skrev også støbt som ref. til unibody plasic macbook'en.

> Og Alu-udgaven er bestemt heller
> ikke "fræset" ud af en "solid blok".

du har godt set deres "fabriks video" ... ?

http://www.apple.com/macbookpro/design.html

klik på "Unibody Enclosure
Watch the video"

> Det er Apple reklame-gas når det er værst.
>
> <snip>

> Min har. Og den kører (osse) 64-bit Vista selvom Apple hævder den ikke
> gør.

jeg snakker udelukkende om den nye unibody macbook.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-01-10 23:58

Thomas von Hassel:

<snip>

> Watch the video"

Photoshop!

Airbus. Fræset ud af en "solid blok" aluminium. Kan man osse får dig
til at tro på den?

"Aluminium is a soft, durable, lightweight, malleable metal..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium

Maleable.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 00:08

Axel Hammerschmidt skrev:
> Thomas von Hassel:
>
> <snip>

> Photoshop!
>
> Airbus. Fræset ud af en "solid blok" aluminium. Kan man osse får dig
> til at tro på den?

Det danske ord for "solid" er ikke solid men massiv (svjv).

Men spørgsmålet er om man KAN lave den slags med at presse aluminium som
i en bollesprøjte - det tror jeg faktisk ikke.

> "Aluminium is a soft, durable, lightweight, malleable metal..."
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium
>
> Maleable.

smedbart, letbearbejdeligt osv.

ordbogen.com er ok.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 00:28

> Det danske ord for "solid" er ikke solid men massiv (svjv).
>
> Men spørgsmålet er om man KAN lave den slags med at presse aluminium som
> i en bollesprøjte - det tror jeg faktisk ikke.

nej ... og man skal bare tage en gammel macbook og en unbody ved siden
af hinanden for at se at det er en helt anden måde at producere hardware
på.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-10 01:01

> Det danske ord for "solid" er ikke solid men massiv (svjv).
>
> Men spørgsmålet er om man KAN lave den slags med at presse aluminium som
> i en bollesprøjte - det tror jeg faktisk ikke.

Det kan man, og især med plastik. Og altså osse med "malleable"
aluminium.

Prøv at "fræse" en ost, som er et "soft" materiale, f.eks med sandpapir.

Hulrummene i sandpapiret bliver hurtigt fyldt op og sandpapiret glider
så hen over fladen uden at tage materiale.

Det ville være lige så åndsvagt at fræse en unibody Mac som at fræse en
Airbus.

> smedbart, letbearbejdeligt osv.
>
> ordbogen.com er ok.

osv: medgørlig, føjelig; bøjelig.

Man skal ha' "knald i låget" for at hævde, at det var muligt at "fræse"
i sådan noget. Eller være ansat i Apples reklameafdeling.

Et andet ord for malleable ville være, at aluminium er "plastisk".

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 01:13

> [...]
> så hen over fladen uden at tage materiale.
>
> Det ville være lige så åndsvagt at fræse en unibody Mac som at fræse en

Du aner jo ikke hvad du snakker om. Vi snakker ikke sandpapir, vi
snakker CNC frlsnng med det rigtige bits og den rigtige hastighed.

Er det her også photoshop:

<http://www.youtube.com/watch?v=uiyzDZhcqP8>

Prøv og at google

"aluminum milling cnc"

og bliv klogere ...

> [...]
> i sådan noget. Eller være ansat i Apples reklameafdeling.
>
> Et andet ord for malleable ville være, at aluminium er "plastisk".

ja, i forhold til f.eks. stål er alu. relativt blodt ... men du kan
stadig bore og fræse i det ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-10 01:44

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> ja, i forhold til f.eks. stål er alu. relativt blodt ... men du kan
> stadig bore og fræse i det ..

Hvorfor skulle man ha' bøvlet med at fræse (i stedet for at slibe eller
tage spåner) når materialet aluminium stort set er plastisk? Og man
iøvrigt osse bruger materialet plastik på samme måde?

Det er endnu en Apple reklame and.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 08:03

> [...]
> tage spåner) når materialet aluminium stort set er plastisk? Og man
> iøvrigt osse bruger materialet plastik på samme måde?

suk .. det her er flueknepperi af værste skuffe ... du kan jo kalde det
hvad du vil ... fakta er bare at det ikker er støbt ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 07:43

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det kan man, og især med plastik. Og altså osse med "malleable"
> aluminium.

Jeg er ikke i tvivl om man kan lave det i plastik vha støbeteknik. Jeg
undrede mig bare mere om aluminium.

Bemærk venligst at det ikke er mig der påstår noget - jeg prøver bare at
blive klogere.

Fra : jagge

Dato : 08-01-10 07:50

> Bemærk venligst at det ikke er mig der påstår noget - jeg prøver bare at
> blive klogere.

En lille sammenligning. Når det drejer sig om aluminiums højkvalitets
fluehjul er de ALLE fræst/drejet ud af en blok. Der er INGEN som er
støbt.

Så der må være en styrkemæssig forskel.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-10 17:52

jagge:

<snip>

> En lille sammenligning. Når det drejer sig om aluminiums
> højkvalitets fluehjul er de ALLE fræst/drejet ud af en blok. Der
> er INGEN som er støbt.
>
> Så der må være en styrkemæssig forskel.

Et fluehjul - fly reel - er sammensat af flere løsdele.

Fræset på engelsk hedder milled. Googler man med:

milled aluminium "fly reel"

finder man, at det er akslen - the seat - der er milled. Det er
klart, når den skal være rund og have en meget præcis diameter. Det
har intet at gøre med styrke. De bliver i øvrigt fremstillet i mange
andre materialer.

Du kan osse prøve med cast - støbt - istedet for milled. Der får du
osse mange hits. Og de drejer sig så om andre dele.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : jagge

Dato : 08-01-10 23:02

> milled aluminium "fly reel"
>
> finder man, at det er akslen - the seat - der er milled.

Man fræser ikke en aksel, den drejer man selvfølgelig. Og du tager fejl.
På alle dyre hjul er alt fræset/drejet ud af en solid blok.

Kun billige modeller er støbte, og jeg er ret sikker på at det er pga
styrken, der er lavere i den støbte variant.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-10 23:34

jagge:

<snip>

> [...]
>
> Kun billige modeller er støbte, og jeg er ret sikker på at det er
> pga styrken, der er lavere i den støbte variant.

Hvordan tror du de fremstiller denne "solid blok"...?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-10 12:27

> jagge:
>
> <snip>

> Hvordan tror du de fremstiller denne "solid blok"...?

Spændende emne. Jeg er imponeret over at Apple viser en video hvor de
fræser deres kabinet ud. Men har også undret mig over det rentable i
det. Det tager tid at fræse. Men jeg tror dog på at det ikke er en and,
ellers ville Apple jo miste deres troværdighed.

Hvad der undrer mig særligt er, at jeg har forstået at det meste
produktions og prismæssigt, kan laves af metalpulver. Man har bearbejdet
metal så det kan anvendes plastiskt, fristes man til at sige. Alt muligt
kan støbes med pulver. Pistoler, motorblokke etc.
Hvor pokker har Apple så valgt at fræse det ud. Men, måske er netop
aluminium ikke særligt velegnet til pulver?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 13:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> det. Det tager tid at fræse. Men jeg tror dog på at det ikke er en and,
> ellers ville Apple jo miste deres troværdighed.

det er også første gang nogensinde at de viser nogetsomhelst fra deres
produktion ..

> [...]
> Hvor pokker har Apple så valgt at fræse det ud. Men, måske er netop
> aluminium ikke særligt velegnet til pulver?

de gamle modeller var bygget op på et skelet af magnesium og plader af
alu til "skal" ... hele fidusen i unibody er at skelte og kabinet bliver
fabrikeret i én omgang, derved simplificeres processen betydeligt. Om
det havde været ligesågodt at støbe toppladen istedet for at cnc fræsen
den ud ved jeg ikke ... det kan have noget med precision at gøre ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 13:31

Thomas von Hassel skrev:

> alu til "skal" ... hele fidusen i unibody er at skelte og kabinet bliver
> fabrikeret i én omgang, derved simplificeres processen betydeligt. Om

Jeg tror ikke at fordelen er simplificering, men _vægt_ og _styrke_.

Du får simpelthen et lettere og stærkere produkt på den måde (og så
bliver slutresultatet endda også elegant og attraktivt).

Jeg kender ikke nogen der synes en MacBook Pro er grim.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-10 13:37

> Jeg tror ikke at fordelen er simplificering, men _vægt_ og _styrke_.

Varmeledning er også blevet et stadigt stigende behov.

> Du får simpelthen et lettere og stærkere produkt på den måde (og så
> bliver slutresultatet endda også elegant og attraktivt).

Ja det er netop det smukke ved pulverprodukter også.

> Jeg kender ikke nogen der synes en MacBook Pro er grim.

Jeg synes ligefrem at en MBP4.1, den helt sølvfarvede er smuk. Og uh ha
da hvor den blir varm.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 14:11

Flemming Rubini skrev:

> Varmeledning er også blevet et stadigt stigende behov.

Åhja. cpu og gpu er nogen stygge nogen.

> Jeg synes ligefrem at en MBP4.1, den helt sølvfarvede er smuk. Og uh ha
> da hvor den blir varm.

Vil du venligst lade være med at sætte den til at lave noget. KUN
MacSOUP og ikke andet!!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-10 17:43

> Åhja. cpu og gpu er nogen stygge nogen.

> Vil du venligst lade være med at sætte den til at lave noget. KUN
> MacSOUP og ikke andet!!

I denne kulde, med risiko for koldstarter?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 18:26

Flemming Rubini skrev:

> I denne kulde, med risiko for koldstarter?

Jeg vil godt vædde på at du ikke sidder udenfor i en snedrive :)

Omend det nok vil være mere blæservenligt end dyner, tæpper og varmeapparat.

Fra : KentBM

Dato : 09-01-10 19:31

On 09/01/10 13.36, Flemming Rubini wrote:

> Ja det er netop det smukke ved pulverprodukter også.
Mange motorcykelstel laves i en aluminiums legering. Det normale har så
vidt jeg har forstået det, været at støbe stellet.

Men det nyeste er at sprøjte aluminium-legeringen ind i en form.
Fordelen skulle være, at risikoen for fejl bliver formindsket og det er
nemmere at variere tykkelsen på materialet og derved lave et både meget
let og meget stærkt, men stadigvæk fleksibelt, stel.

Hvis jeg ellers har forstået artiklerne i Motor Cycle News og Bike
Magazine korrekt.

Denne alu-blanding kunne måske også være i pulverform?

Og dette er så mere et svar til postulanten end til Flemming.

Jeg har spurgt min maskinarbejdersvorger. Alu kan drejes, fræses, limes
sammen og drejes og en hel masse andre ting. Og er et af de nemmeste
produkter at behandle. Og han kan ikke forstå, hvorfor nogen vil tro, at
videoen med unibody er falsk.

Og de flue-fiskehjul, som min svorger har lavet har hjulene i drejet
alu, som så farvet i en eller anden proces. Elektro et eller andet.

Fik jeg fortalt, at min svorger arbejde i Area51? (Eller måske er det i
et lille firma i Valby :-; )

--

Kent

Fra : address_is@invalid.i~

Dato : 12-01-10 00:16

> Og de flue-fiskehjul, som min svorger har lavet har hjulene i drejet
> alu, som så farvet i en eller anden proces. Elektro et eller andet.

Præcis

Mvh

Jakob

Fra : jagge

Dato : 09-01-10 16:41

> Du får simpelthen et lettere og stærkere produkt på den måde (og så
> bliver slutresultatet endda også elegant og attraktivt).

Præcis den pointe har jeg prøvet med et stykke tid nu :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 16:51

jagge skrev:

> Præcis den pointe har jeg prøvet med et stykke tid nu :0)

Jaja, betal du nu bare differencen i stedet for alt det snak

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 17:52

> Præcis den pointe har jeg prøvet med et stykke tid nu :0)

Nej. Du (og Apple) snik-snakker om hvordan de fremstilles. Når
materialet er givet, så kommer lethed og styrke af de geometriske
størrelser - tværsnit, højde, bredde, osv.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-10 13:34

> Om det havde været ligesågodt at støbe toppladen istedet for at cnc fræsen
> den ud ved jeg ikke ... det kan have noget med precision at gøre ...

Ja, eller at kineserne kan levere billige og præcise cnc-fræsere.

Det ser da også ud til at at det næste årti vil belære os om at gul er
farven.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-01-10 14:41

> Hvordan tror du de fremstiller denne "solid blok"...?

Elektrolyse + extrusion + udskæring.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 09-01-10 16:40

på at det er

> Hvordan tror du de fremstiller denne "solid blok"...?

Jeg håber ikke du antyder at det er det samme at støbe en "blok" og at
støbe en given genstand som et fluehjul eller et kabinet.

MVH

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 17:52

> Jeg håber ikke du antyder at det er det samme at støbe en "blok" og at
> støbe en given genstand som et fluehjul eller et kabinet.

Hva' med at svare på spørgsmålet?

Fra : jagge

Dato : 10-01-10 15:15

> Hva' med at svare på spørgsmålet?

Hvis du har brug for at få løst specifikt tekniske spørgsmål vil jeg da
henvise dig til at søge på nettet selv.

MVH

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-01-10 14:30

> Prøv at "fræse" en ost, som er et "soft" materiale, f.eks med sandpapir.
>
> Hulrummene i sandpapiret bliver hurtigt fyldt op og sandpapiret glider
> så hen over fladen uden at tage materiale.

Aluminium er blødt i.f.h. til stål.
Ost er hårdt i.f.t. til mælk.

Men med den rette størrelse værktøj går det. F.x. til ost kunne man bruge et
rivejern i stedet for sandpapir, og så kan man både få den facon ost man vil
og lidt lækkert til sin pasta

Definer ost: rygeost eller parmesan?

> Det ville være lige så åndsvagt at fræse en unibody Mac som at fræse en
> Airbus.

Næh, hvorfor? 2 MEGET forskellige størrelser.

> Man skal ha' "knald i låget" for at hævde, at det var muligt at "fræse"
> i sådan noget. Eller være ansat i Apples reklameafdeling.

Du ved ikke meget om industriel produktion, endsige fræsning, laserskæring,
vandstråleskæring osv.

Har du nogensinde fræset noget?

- Mikael

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 19:24

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

<snip>

> Men med den rette størrelse værktøj går det. F.x. til ost kunne man bruge et
> rivejern i stedet for sandpapir, og så kan man både få den facon ost man vil
> og lidt lækkert til sin pasta

Det man på engelsk kalder "Machining".

> Definer ost: rygeost eller parmesan?

Faktisk et interessant spørgsmål. Jeg har lagt mærke til, at den ost vi
køber i Bilka, fra Tistrup Majeri, åbenbart har "struktur". Det er
nemli' ikke lige meget om man høvler "på langs" eller "på tværs".

<snip>

> Du ved ikke meget om industriel produktion, endsige fræsning, laserskæring,
> vandstråleskæring osv.

Jeg har været på en byggeplads hvor de demonstrerede vandstråleskæring
som noget nyt for 30 år siden, men så det desværre ikke. Jeg var optaget
med noget andet.

> Har du nogensinde fræset noget?

Ja, ost

Fra : Richard Thune

Dato : 12-01-10 09:06

D. 08/01/10 01.01 skrev "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> flg. i
artiklen 1jbz5yq.1wul1vwcuopqkN%hlexa@hotmail.com:

> [...]
> i sådan noget. Eller være ansat i Apples reklameafdeling.
>
> Et andet ord for malleable ville være, at aluminium er "plastisk".

Jeg må lige blande mig, som maskinarbejder og maskinmester har jeg selv
fræset i aluminium (og også plastik for den sags skyld) mange gange.
Det gør man når der kræves større præcision end man kan opnå med støbning.
F.eks. Har jeg selv set MAN fræse blæserne til deres små størrelser
turboladere ud af en blok, her snakker jeg turboladere til skibsmotorer ikke
biler.
Efter min mening er Appples fremstillingsvideo troværdig nok.
RT

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-01-10 10:46

> Efter min mening er Appples fremstillingsvideo troværdig nok.

Der var vist kun en enkelt person uden viden om metaller, produktion,
fræsning m.m., som fik den idé, at der var fusket med videoen.

Man kan jo osse bare stille det enkle spørgsmål: Hvorfor lyve om
fremstillingsprocessen? Oven i købet på video??

Det ville blive afsløret omgående.
Senest dagen efter lanceringen af Macbook Pro, hvor alverdens nørder har
splittet den ad og kigget på alle detaljer indeni. Mens de laver video af
det til Youtube...

- Mikael

Fra : Richard Thune

Dato : 12-01-10 10:55

D. 12/01/10 10.46 skrev "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> flg. i
artiklen C7720383.11B74F%nospam@kern.dk:

> [...]
> splittet den ad og kigget på alle detaljer indeni. Mens de laver video af

Jo da, men som fagmand der personligt har fræset i aluminium kunne jeg ikke
lade følgende passere uimodsagt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 13:11

Richard Thune <rthune@gmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
> F.eks. Har jeg selv set MAN fræse blæserne til deres små størrelser
> turboladere ud af en blok, her snakker jeg turboladere til skibsmotorer ikke

Du har garanteret aldrig fræset en dåse ud af en 'solid blok' aluminium
- eller plast.

> Efter min mening er Appples fremstillingsvideo troværdig nok.

Pyt!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 15:21

> Richard Thune <rthune@gmail.com> wrote:
>
> <snip>

> Du har garanteret aldrig fræset en dåse ud af en 'solid blok' aluminium
> - eller plast.

hvem fanden snakker om dåser ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 15:50

> hvem fanden snakker om dåser ?

Så så. Må vi be' om kammertonen. Tak.

Et kabinet til en bæbar er en dåse.

Og der er naturligvis ikke brug for samme præcision ved et kabinet, som
ved en roterende blæser i en turbolader, der skal sammenpresse gasarter.
Det bør en maskinarbejder vide.

Tollerencerne på en printplades fysiske mål - og indmaden i ævrigt, der
skal passe til skruehuller mv i kabinettet er langt større end det man
opnår ved masinbearbejding af en 'solid blok' aluminium.

Næ, det er Apple marketing gimmickry. Efter scandalerne med de slappe
iBook-modellerne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 16:05

> [...]
> skal passe til skruehuller mv i kabinettet er langt større end det man
> opnår ved masinbearbejding af en 'solid blok' aluminium.

du startede med at påstå det ikke kunne lade sig gøre...

> Næ, det er Apple marketing gimmickry. Efter scandalerne med de slappe
> iBook-modellerne.

må jeg spørge om du har _set_ en Alu. Unibody macbook eller macbook pro
? evt. skruet bundpladen af og set hvordan topdelen ser ud ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 16:36

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> du startede med at påstå det ikke kunne lade sig gøre...

Hvor?

> må jeg spørge om du har _set_ en Alu. Unibody macbook eller macbook pro
> ? evt. skruet bundpladen af og set hvordan topdelen ser ud ?

Når bundpladen kan skrues af og skilles fra, så er kabinettet ikke
fræset ud af en 'solid blok' aluminium, vel?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 17:03

> <snip>

> Hvor?

et par post oppe:

> [...]

> Når bundpladen kan skrues af og skilles fra, så er kabinettet ikke
> fræset ud af en 'solid blok' aluminium, vel?

jeg gir' op .. du er smttet med ERS Syndrom ... det er _toppladen_ som
er fræset og som alting er monteret på, tastatur, bundkort, harddisk
etc. etc. ... bund pladen er en tynd plade presset alu som ikke gøre
andet end at søge for at du ikke kortslutter lortet ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 17:50

> [...]

> etc. etc. ... bund pladen er en tynd plade presset alu som ikke gøre
> andet end at søge for at du ikke kortslutter lortet ...

Apples rekvalme-gas

: Precision Aluminum Unibody Enclosure
:
: Every MacBook Pro starts its life as a single block of aluminum. Each
: block is precisely machined into the basic unibody design. Another
: pass and the unibody takes shape. Another, and the integrated keyboard
: emerges. It takes multiple milling operations in a CNC machine to
: create the MacBook Pro unibody.

http://www.apple.com/macbookpro/design.html#unibody

Fra : jagge

Dato : 12-01-10 16:28

> Og der er naturligvis ikke brug for samme præcision ved et kabinet, som
> ved en roterende blæser i en turbolader, der skal sammenpresse gasarter.
> Det bør en maskinarbejder vide.

Har du kigget på detaljerne, og samlingerne i de kabinetter ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 17:50

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Har du kigget på detaljerne, og samlingerne i de kabinetter ?

Jeg nøjes med at glæde mig over min Macbook, hvor jeg kan udskifte
batteriet.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-10 17:51

On 12/01/10 15.49, Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> skal passe til skruehuller mv i kabinettet er langt større end det man
> opnår ved masinbearbejding af en 'solid blok' aluminium.

Maskinbearbejdning kan laves ned til tusindedele millimeter, det tror
jeg alligevel er præcist nok til selv et Apple kabinet.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-01-10 18:04

Anders Sørensen <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> Maskinbearbejdning kan laves ned til tusindedele millimeter, det tror
> jeg alligevel er præcist nok til selv et Apple kabinet.

jeg tror han mener at montering af elektornik ikke kræve så smalle
tollerencer som man kan få ved et cnc fræse et kabinet. Axel forstår
bare ikke at Apple netop bruger fremtillingsmetoden som buzz word for at
få prestigen på produktet op. Og når det bliver brugt på den måde så er
det dælme også vigtigt at processen også rent faktisk bliver brugt ..
ellers var blogosphæren fuld af sure macmac der hyler over at apple har
løjet over for dem

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-01-10 21:28

Thomas von Hassel:

<snip>

> [...]
> så er det dælme også vigtigt at processen også rent faktisk bliver
> brugt .. ellers var blogosphæren fuld af sure macmac der hyler over at

Bedre kan det ikke siges.

--
Oops!... I did it again

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-10 21:44

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> det dælme også vigtigt at processen også rent faktisk bliver brugt ..
> ellers var blogosphæren fuld af sure macmac der hyler over at apple har

Var ideen ikke man skulle få et lækrere produkt uden synlige samlinger,
skruer (som Jobs vist er hysterisk med man ikke må kunne se)?

Så giver det jo fint mening.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-01-10 00:08

> Var ideen ikke man skulle få et lækrere produkt uden synlige samlinger,
> skruer (som Jobs vist er hysterisk med man ikke må kunne se)?
>
> Så giver det jo fint mening.

jo nemlig ... Jobs kan ikke lide samlinger, skruer og knapper ... bare
se på iPhone ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 12-01-10 20:51

> [...]
> skal passe til skruehuller mv i kabinettet er langt større end det man
> opnår ved masinbearbejding af en 'solid blok' aluminium.

Hvor er det lige, du har din viden fra? Du har allerede vist at du IKKE ved
noget om fræsning og industriel produktion. Virker lidt Rasmus Modsat.

> Næ, det er Apple marketing gimmickry.

Og det bygger du på???

Nå, det er en sjov konspirationsteori...

- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-01-10 09:31

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> NÃ¥, det er en sjov konspirationsteori...

;))) Jeg synes også den er spændende.

Sidst jeg købte dykkerlygte, var der tale om et stykke stålstang, der
var udhullet og lavet låg til. Heri var placeret batteriet, som havde
samme størrelse som til motorcykler.

Tænk al den fræsning, i syrefast stål.

Så da jeg så Apples reklame for unibodyen, tænkte jeg, nåh jah det kan
lade sig gøre, men også, øh hvad har de gang i – det tror jeg ikke på de
gør, det må være for dyrt.

Lampen var i øvrigt billig.

Men det sidder stadig i mig, at det sgu da næsten er for utroligt at
Apple gør det. Og hold da helt op for en elegant løsning på
varmeproblemet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 00:28

> Thomas von Hassel:
>
> <snip>

> Photoshop!

really ? ... tag din sølvpapirs hat på ... det var godt nok en
kompliceret konsiprations teori ... men har du set en unibody mbp
invendigt ?

> Airbus. Fræset ud af en "solid blok" aluminium. Kan man osse får dig
> til at tro på den?

hvem snakker om airbus ?

> "Aluminium is a soft, durable, lightweight, malleable metal..."
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium
>
> Maleable.

ja ?

Fra : KentBM

Dato : 07-01-10 11:52

jagge skrev:
> Derfor vil jeg lige høre jeres mening om macbook kontra billigste
> macbook pro ??
Det eneste rigtige dårlig ved min MacBook fra 2007 er skærmen, som du
også selv er inde på. Den nye har samme skærm som på MacBook Pro, så
vidt jeg ved.

Der er to fordele ved Pro. Lys i tastatur, som ser virkelig godt ud og
er praktisk. Og så er der SD-kortlæser i maskinen.

Men det kan selvfølgelig klares med en USB-kortlæser og en lommelygte.
Begge dele kan vel sagtens købes for prisforskellen.

Og så kan der være op til 8GB RAM i Pro mod 4GB i den hvide.

--

Kent

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 11:59

KentBM <kentF_JERNmagnussen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Begge dele kan vel sagtens købes for prisforskellen.
>
> Og så kan der være op til 8GB RAM i Pro mod 4GB i den hvide.

Ok fin oversigt. 4 GB er rigeligt til hende. Der er sgu nok ikke så
meget at rafle om er bange for at det bliver en non pro :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 12:44

jagge skrev:

> Ok fin oversigt. 4 GB er rigeligt til hende. Der er sgu nok ikke så
> meget at rafle om er bange for at det bliver en non pro :0)

Hvad er også problemet? Min eneste anke ved min MacBook fra midten af
2008 er at det grå plastik går i stykker ved overgangene, og hvis de har
fikset DET med Unibody så kan jeg ikke se noget galt. Hvis hun er glad
for den, så lad det dog blive sådan en.

Så kan du jo sælge din MacBook (var det ikke en firmamodel) og købe den
Pro du egnetligt jo helst selv vil have :D

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 12:01

> [...]

> Begge dele kan vel sagtens købes for prisforskellen.
>
> Og så kan der være op til 8GB RAM i Pro mod 4GB i den hvide.

jeg ved det er en lille ting .. men lige netop lys i tastatur kan jeg
ikke undvære mere ... havde en alu. macbook uden i ca. 6 mdr og ærgede
mig hver dag over at det ikke var der ....

/thomas

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 12:05

> jeg ved det er en lille ting .. men lige netop lys i tastatur kan jeg
> ikke undvære mere ... havde en alu. macbook uden i ca. 6 mdr og ærgede
> mig hver dag over at det ikke var der ....

God pointe, men nok ikke nok til at overtale hende :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 13:03

jagge skrev:

> God pointe, men nok ikke nok til at overtale hende :0)

Du kunne evt tilbyde at betale prisforskellen fra den HUN vil have, til
den DU synes hun skal have?

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 18:25

> Du kunne evt tilbyde at betale prisforskellen fra den HUN vil have, til
> den DU synes hun skal have?

Ahhh den er under bæltestedet ;0).

Jeg er dog blevet overbevist om at den anden er den rigtige, så den i
forretning i dag og den nye plastic model er sgu ret lækker, så må man
leve med de tåbelige design valg (læs udelukkelse af firewire).

Hygge

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 19:35

jagge skrev:

> Ahhh den er under bæltestedet ;0).

Øh, ja, går ikke ud fra du har pungen i en snor om halsen.

> Jeg er dog blevet overbevist om at den anden er den rigtige, så den i
> forretning i dag og den nye plastic model er sgu ret lækker, så må man
> leve med de tåbelige design valg (læs udelukkelse af firewire).

Ah, så blev forskellen vips 0 kroner og alle er glade :)