Rosetta?
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-09 21:09

Er det kun en Sneleopard-ting? Eller findes osse til Leopard? Jeg kan
ikke finde den på install.disken.

Hvis den findes til Leoparden, hvor kan jeg så få fat på den?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 21:25

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Er det kun en Sneleopard-ting? Eller findes osse til Leopard? Jeg kan
> ikke finde den på install.disken.
>
> Hvis den findes til Leoparden, hvor kan jeg så få fat på den?

på 10.5 er Rosetta altid installeret .... kun 10.6 er den "optional"

/thomas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-12-09 21:46

> på 10.5 er Rosetta altid installeret .... kun 10.6 er den "optional"

Tak, Thomas. Du har ret i det med "optional", jeg havde læst en
vejledning for Rosetta i 10.6, hvor den skal ligge i en mappe med
"optional" installeringer (software).

Jeg kører Leopard 10.5.8, og så må den jo ligge et sted på maskinen. Men
Spotlight kan ikke finde den?

Det er noget med, at jeg gerne vil have sparket liv i en AppleWorks, og
vores doktor skrev for længe siden, at hans kører fint "under Rosetta"
Så det er måske noget med indstillinger i Rosetta?

--
v.h. Mich

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-09 21:51

> [...]
> vores doktor skrev for længe siden, at hans kører fint "under Rosetta"
> Så det er måske noget med indstillinger i Rosetta?

uhem .. der er ingen "indstillinger" eller program som sådan .. det er
noget hejs dybt begravet i systemet som "bare er der" når der er brug
for det.

Det eneste du kan gøre med Unversal Binary programmer er at sætte dem
til at åbne i Rosetta ... men AppleWorks er jo 100% PPC kode så der er
Rosetta eneste mulighed .

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-09 23:58

> [...]
>
> Det eneste du kan gøre med Unversal Binary programmer er at sætte dem
> til at åbne i Rosetta ... men AppleWorks er jo 100% PPC kode så der er

Det burde vel ske automatisk. Har du prøvet at starte AppleWorks, Mich?
Vil det ikke starte under Leopard?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-12-09 01:34

> Det burde vel ske automatisk. Har du prøvet at starte AppleWorks, Mich?
> Vil det ikke starte under Leopard?

Tak, Henrik. Måske er det bare mig, der har misforstået (eller ikke
forstået) din bemærkning om, at det skulle køre "under Rosetta"?

Ja, jeg har prøvet og nej, det vil ikke starte. På tiBooken (som jo er
PPC) kører det skam fint, og jeg husker osse, at det kørte fint under
Tiger på MB'en (det sorte, du véd). Men efter opdatering til Leopard,
stod AW af...

Jeg skal lige finde et screenshot og skrive fejmeldingen af .. hurra,
der var den sørme:

fejl i kodebibliotek: "<AppleWorks><MW_MSL.PPC.Shib><InterfaceLib><>"

Det siger mig ikke så meget. Jo, PPC kan jeg genkende, men så er det
osse slut. Den dér "<InterfaceLib><>" er jeg noget foruroliget over

(Har dog prøvet at søge i Spotlight, jeg er jo nysgerrig, findes ikke)

Som en oplysning til andre medlæsere: jeg vil gerne have AW 6 tilbage,
jeg har utroligt mange tekstfiler i AW jeg er meget fortrolig med AW og
jeg elsker muligheden for "omvendt P"

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-09 02:11

> [...]

> Som en oplysning til andre medlæsere: jeg vil gerne have AW 6 tilbage,
> jeg har utroligt mange tekstfiler i AW jeg er meget fortrolig med AW og

Rosetta er blot en emulator, så programmer skrevet til PPC-processorer
kan køre på en Mac med Intel-processor. Rosetta er en del af
styresystemet ligesom f.eks. carbon, og det er ikke noget, man skal
tænke over. AppleWorks burde starte helt uden anmærkninger.
Der er sket det nye, at med Snow Leopard bliver Rosetta ikke
installeret automatisk, da der efterhånden ikke er så mange, der bruger
det. Apple har jo prøvet at slanke systemet med Snow Leopard, og der er
jo ingen grund til at have Rosetta til at fylde på harddisken, hvis man
aldrig bruger det. Hvis jeg således prøver at starte AppleWorks, åbner
Softwareopdatering og spørger, om jeg vil installere Rosetta, da det
kræves for at køre AppleWorks. Jeg har ikke sagt ja, for jeg har sådan
set ikke brug for Rosetta.
Jeg kan desværre ikke sige, hvorfor AppleWorks ikke vil starte
hos dig. Har du repareret harddisken og lavet de andre småting, man gør,
når noget driller? Ellers skulle du måske installere AppleWorks igen,
men du har måske ikke lige en cd med det? Det kan også være, du bare
skal fjerne indstillingerne og lade dem blive dannet af programmet igen.
Det hjalp ofte i gamle dage, men måske ikke under OS X?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-09 12:57

<snip>

> [...]
> styresystemet ligesom f.eks. carbon, og det er ikke noget, man skal
> tænke over. AppleWorks burde starte helt uden anmærkninger.

Så hudt jeg visker kalder Apple selv Rosetta for: The most amazing
software you'll never see.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-09 20:33

Axel Hammerschmidt skrev:

> Så hudt jeg visker kalder Apple selv Rosetta for: The most amazing
> software you'll never see.

Jeg synes det er meget elegant lavet. Der er ikke mange
operativsystemer hvor man slet ikke opdager at det slet ikke er lavet
til den platform man kører det på.