|
| Lightroom 3 Beta - wow detaljer Fra : Hans Kruse |
Dato : 20-11-09 14:37 |
| | |
Nicolai (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 20-11-09 14:56 |
| | |
Peter Z (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Peter Z |
Dato : 20-11-09 14:59 |
|
det var godt nok en stor forskel
| |
Bo Bjerre (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Bo Bjerre |
Dato : 20-11-09 16:41 |
|
Hans Kruse wrote:
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
originalen
Bo //
| |
Thomas von Hassel (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 20-11-09 18:39 |
|
Bo Bjerre <bo@sarek.dk> wrote:
> Hans Kruse wrote:
> > Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> > og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> > dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
>
> Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
> originalen
DNG er stadig raw med mindre du har de-mosaic'et dem ved konvertering
(og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)
/thomas
| |
AS (20-11-2009)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 20-11-09 18:49 |
|
"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message
news:1j9ht32.1vvo5t01tg240sN%thomas@elements.dk...
>
>
> DNG er stadig raw ...
raw, men hvilken program kan læse? Er der ike kun dem, som har den samme
konverter?
| |
Jan Bøgh (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Jan Bøgh |
Dato : 20-11-09 17:27 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b069b8b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening og
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/original med Lightroom 3 Beta
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/original med Lightroom 2.6RC
Meget overbevisende.
> Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
> nøjagtigt samme parametre i konverteringen.
Det må være et udtryk for at man har /valg/ en mere 'vivid' fortolkning af
farverne.
vh
JAn
--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net
| |
Jørn Hundebøll (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Jørn Hundebøll |
Dato : 20-11-09 18:42 |
|
Hans Kruse wrote:
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/original med Lightroom 3 Beta
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/original med Lightroom 2.6RC
>
> som er gengivet i 100% view. Det er et udsnit af dette billede
> http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original (som er lavet i
> Lightroom 2.5). Se hvor store forskelle der er i detaljegengivelse.
>
> Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
> nøjagtigt samme parametre i konverteringen. Læg mærke til at, for at
> prøve den ny algoritme, skal man i develop modulet benytte settings >
> Update to current process version. Hør nærmere om de nye features her
> http://tv.adobe.com/show/what-s-new-in-lightroom-3-beta/ og her
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/lr-3-beta.shtml
>
Fantastisk forskel, og tak for linkene. Et lille spørgsmål. Jeg vil bare
lige være helt sikker at der ikke i export fra LR er valgt forskellige
parametre der ? Der er det muligt at vælge forskellige sharpen
parametre, og hvor LR 1 var meget dårlig i forhold til export fra
Photoshop, så har LR fået samme output kvalitet som PS (som jeg ser
det). Kan det tænkes du har fået valgt forskellige parametre her (men
ellers ens parametre i selve behandlingen i develop-modulet) ?
Undskyld hvis du synes jeg mistænker dig for at have lave en lille fejl,
men forskellen er meget markant, og det virker næsten som LR kan lave
bedre output nu i forhold til PS.
Jørn
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:10 |
|
On 20 Nov, 18:41, Jørn Hundebøll <spamne...@dblue.dk> wrote:
> Hans Kruse wrote:
> > Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> > og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> > dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> > http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/originalmed Lightroom 3 Beta
> > http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/originalmed Lightroom 2.6RC
>
> > som er gengivet i 100% view. Det er et udsnit af dette billede
> > http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original(som er lavet i
> > Lightroom 2.5). Se hvor store forskelle der er i detaljegengivelse.
>
> > Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
> > nøjagtigt samme parametre i konverteringen. Læg mærke til at, for at
> > prøve den ny algoritme, skal man i develop modulet benytte settings >
> > Update to current process version. Hør nærmere om de nye features her
> > http://tv.adobe.com/show/what-s-new-in-lightroom-3-beta/og her
> > http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/lr-3-beta.shtml
>
> Fantastisk forskel, og tak for linkene. Et lille spørgsmål. Jeg vil bare
> lige være helt sikker at der ikke i export fra LR er valgt forskellige
> parametre der ? Der er det muligt at vælge forskellige sharpen
> parametre, og hvor LR 1 var meget dårlig i forhold til export fra
> Photoshop, så har LR fået samme output kvalitet som PS (som jeg ser
> det). Kan det tænkes du har fået valgt forskellige parametre her (men
> ellers ens parametre i selve behandlingen i develop-modulet) ?
>
> Undskyld hvis du synes jeg mistænker dig for at have lave en lille fejl,
> men forskellen er meget markant, og det virker næsten som LR kan lave
> bedre output nu i forhold til PS.
>
> Jørn
Det er helt iorden ;) Jeg har sørget for eksakt samme parametre både i
develop modulet. Det er gjort ved at beskære det originale billede og
bruge 'save metadata to file' i Lightroom 3 Beta og i Lightroom 2.6
har jeg så brugt 'Read metadata from file'. Desuden er mine export
presets delt mellem LR 2.6 og LR 3 Beta (det er lavet på min Mac og
jeg har ikke checket om det samme sker under Windows), så derfor er
det eksakt samme parametre også ved export. Output sharpening er
standard for screen (i begge tilfælde). Jeg skruede faktisk ned for
input sharpening i forhold til hvordan jeg tidligere havde lavet netop
det billede, da det ikke var nødvendigt med så meget input sharpening.
Igen input sharpening er den samme både med LR 2.6 og LR 3 Beta i det
viste eksempel.
LR 2.6 og ACR til PS er samme underliggende software, så de er ens. LR
3 Beta vil jo også komme som en ny ACR på et tidspunkt og derfor vil
RAW konvertering til PS (CS4) være af samme kvalitet som vi ser ved LR
3 Beta. Så ja, lige nu er LR 3 Beta væsentlig bedre end PS.
Jeg kan da også nævne at det er taget med mit 24-70 F/2.8L og det er
faktisk skarpere end jeg egentlig troede :) Jeg har tidligere
sammenligner Lightroom med DPP og Capture One Pro og flere andre og
ikke fundet væsentlig forskel mellem LR 2.x og disse alternativer. Men
nu lægger LR sig med version 3 absolut i førertrøjen.
Men prøv det selv med nogle billeder med hvad Adobe kalder 'high
frequency' billeder, altså med mange detaljer.
Mvh,
Hans
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:13 |
|
On 20 Nov, 17:26, Jan Bøgh <nospam@nowhere> wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kr...@mail.tele.dk> skrev i meddelelsennews:4b069b8b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening og
> > støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> > dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> > http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/originalmed Lightroom 3 Beta
> > http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/originalmed Lightroom 2.6RC
>
> Meget overbevisende.
>
> > Læg også mærke til den noget anderledes farvegengivelse. Der er brugt
> > nøjagtigt samme parametre i konverteringen.
>
> Det må være et udtryk for at man har /valg/ en mere 'vivid' fortolkning af
> farverne.
Ja, det kunne se sådan ud på dette eksempel, men om det gælder
generelt kan jeg ikke sige endnu. Jeg oplever en del billeder som
næsten ens i farverne, men andre er forskellige.
Men jeg fik næsten kaffen i gal hals da jeg så disse detaljer i
træerne. Det var jo næsten hvad jeg kunne have forventet af ny
optik :)
Mvh,
Hans
| |
Martin [6000] (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 20-11-09 19:19 |
|
> (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)
Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..
Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?
--
Martin
| |
Thomas von Hassel (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Thomas von Hassel |
Dato : 20-11-09 21:34 |
|
Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:
> > (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)
>
> Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..
>
> Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?
Adobes ...
/thomas
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 19:19 |
|
On 20-11-2009 14:37, Hans Kruse wrote:
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle
Møg irriterende forskel. Nu er der jo mange billeder, der burde lave om.
Du er vist nok fornærmet i øjeblikket, og svarer ikke mig, men det kunne
alligevel være meget lærerrigt at vide, hvorledes du har indstillet LR
nøjagtigt. Et screenshoot eller forklaring. Du plejer jo, at være
særdeles hælpsom i denne gruppe. (Ellers kan en anden jo spørge)
--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/
http://street-photo.eu/
http://fotofriberg.dk
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:46 |
|
On 20 Nov, 16:41, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:
> Hans Kruse wrote:
> > Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> > og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> > dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
>
> Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
> originalen
Jeg konverterede RAW filen for eksemplet til DNG og det ser 100% (så
vidt mine øjne kan bedømme det) ens ud ift. RAW versionen. Altså DNG
converter vil gemme det originale RAW og ikke interpolerede billede,
som det findes i den originale RAW fil. Jeg så ikke nogen parameter
til at lave demosaic'ing i konverteringen heller. Så DNG er helt ok,
hvad det angår.
Mvh,
Hans
| |
Bo Bjerre (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Bo Bjerre |
Dato : 20-11-09 23:28 |
|
hans.kruse wrote:
> On 20 Nov, 16:41, Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:
>> Hans Kruse wrote:
>>> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
>>> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
>>> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
>> Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
>> originalen
>
> Jeg konverterede RAW filen for eksemplet til DNG og det ser 100% (så
> vidt mine øjne kan bedømme det) ens ud ift. RAW versionen. Altså DNG
> converter vil gemme det originale RAW og ikke interpolerede billede,
> som det findes i den originale RAW fil. Jeg så ikke nogen parameter
> til at lave demosaic'ing i konverteringen heller. Så DNG er helt ok,
> hvad det angår.
OK, jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dng, fordi jeg ikke bruger
det. Jeg har en gang i mellem brugt Nikon's konvertering, og set at den
af og til giver et lidt bedre resultat end LR. Men ikke nok til at jeg
vil bruge den hele tiden.
Bo //
| |
Hans Kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 20-11-09 23:40 |
|
On 2009-11-20 23:28:00 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:
>
> OK, jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dng, fordi jeg ikke
> bruger det. Jeg har en gang i mellem brugt Nikon's konvertering, og set
> at den af og til giver et lidt bedre resultat end LR. Men ikke nok til
> at jeg vil bruge den hele tiden.
Ja, jeg har haft det på samme måde med DPP og Capture One, hvor jeg
nogle gange (specielt med LR 1.x) kunne få bedre resultater. Jeg lavede
også en sammenligning med LR 2.x og der var forskellen stort set uden
betydning. Men du skulle måske prøve at sammenligne LR 3 Beta med
Capture NX?
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Bo Bjerre (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Bo Bjerre |
Dato : 21-11-09 12:12 |
|
Hans Kruse wrote:
> On 2009-11-20 23:28:00 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:
>>
>> OK, jeg har ikke sat mig tilstrækkeligt ind i dng, fordi jeg ikke
>> bruger det. Jeg har en gang i mellem brugt Nikon's konvertering, og
>> set at den af og til giver et lidt bedre resultat end LR. Men ikke nok
>> til at jeg vil bruge den hele tiden.
>
> Ja, jeg har haft det på samme måde med DPP og Capture One, hvor jeg
> nogle gange (specielt med LR 1.x) kunne få bedre resultater. Jeg lavede
> også en sammenligning med LR 2.x og der var forskellen stort set uden
> betydning. Men du skulle måske prøve at sammenligne LR 3 Beta med
> Capture NX?
Gerne, men min tid er meget komprimeret i øjeblikket, så det bliver "om
lang tid"
Bo //
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:49 |
|
On 20 Nov, 18:38, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Bo Bjerre <b...@sarek.dk> wrote:
> > Hans Kruse wrote:
> > > Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
> > > og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> > > dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
>
> > Godt man ikke har konverteret alle raw filer til DNG og bortkaster
> > originalen
>
> DNG er stadig raw med mindre du har de-mosaic'et dem ved konvertering
> (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)
Det er rigtigt at under custom indstilling kan man vælge demosaic'ing,
Men det ville man ikke normalt gøre.
Mvh,
Hans
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:50 |
|
On 20 Nov, 19:19, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > (og det er ikke standard indstillingen for DNG konverteren)
>
> Du omtaler "DNG konverteren" som om der kun findes en..
>
> Der findes et hav af dem.. hvilken en er på tale her?
Adobe's DNG converter. Hvilke andre findes der?
Mvh,
Hans
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 11:55 |
|
On 20 Nov, 19:19, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> Møg irriterende forskel. Nu er der jo mange billeder, der burde lave om..
> Du er vist nok fornærmet i øjeblikket, og svarer ikke mig, men det kunne
> alligevel være meget lærerrigt at vide, hvorledes du har indstillet LR
> nøjagtigt. Et screenshoot eller forklaring. Du plejer jo, at være
> særdeles hælpsom i denne gruppe. (Ellers kan en anden jo spørge)
Nej, Søren, jeg er ikke fornærmet hverken nu eller på andre
tidspunktet. Jeg er for gammel til at være det :)
Hvad mener du med instilling af LR? Mener du valg mellem LR 2
processing version eller LR 3? Som sagt er det under settings i
develop modulet.
Ja, detaljerne kan ses i større print, men kun i mindre omfang på
webstørrelser.
Mvh,
Hans
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 20:01 |
|
On 20-11-2009 19:55, hans.kruse wrote:
> Hvad mener du med instilling af LR?
Nu er jeg ikke nogen teknikørn. Jeg bruger knapperne og kender
resultatet, og det er så det. SOm jeg trykker på knappen til vaskemaskinen.
Men du har vel importeret dine billedeksempler i LR og derefter lavet en
jpg-export. Det jeg så tænker på er alle indstillingerne ude th. i LR
inden for Basic, tonekurve osv. Dem er jeg nysgerrig efter.
Jeg vil som sagt ikke afvise, at jeg har misforstået noget - og nu siger
jeg det selv
--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/
http://street-photo.eu/
http://fotofriberg.dk
| |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 21:21 |
|
| |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 20:01 |
|
| |
Martin [6000] (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 20-11-09 20:38 |
|
> Adobe's DNG converter. Hvilke andre findes der?
Digikam har et tool til konvertering, og så havde jeg på min tidligere
installation af Mandriva et seperat tool til konvertering (jeg kan ikke
lige huske navnet da jeg ikke har det installeret nu her).
Ang. svaret - tak for det.
--
Martin
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 13:04 |
|
On 20 Nov, 20:00, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> On 20-11-2009 19:55, hans.kruse wrote:
>
> > Hvad mener du med instilling af LR?
>
> Nu er jeg ikke nogen teknikørn. Jeg bruger knapperne og kender
> resultatet, og det er så det. SOm jeg trykker på knappen til vaskemaskinen.
>
> Men du har vel importeret dine billedeksempler i LR og derefter lavet en
> jpg-export. Det jeg så tænker på er alle indstillingerne ude th. i LR
> inden for Basic, tonekurve osv. Dem er jeg nysgerrig efter.
>
> Jeg vil som sagt ikke afvise, at jeg har misforstået noget - og nu siger
> jeg det selv
Hvorfor er du nysgerrig efter det? Pointen er, at det samme billede
med de samme indstilinger ser så forskelligt ud. Jeg kan kun anbefale
at downloade LR 3 Beta og prøve på dine egne billeder.
Mvh,
Hans
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 21:21 |
| | |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 22:12 |
|
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 13:05 |
|
On 20 Nov, 20:37, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:
> > Adobe's DNG converter. Hvilke andre findes der?
>
> Digikam har et tool til konvertering, og så havde jeg på min tidligere
> installation af Mandriva et seperat tool til konvertering (jeg kan ikke
> lige huske navnet da jeg ikke har det installeret nu her).
>
> Ang. svaret - tak for det.
Ok, jeg havde ikke lige set andre, men har heller ikke set efter det.
Jeg bruger ikke DNG formatet.
Mvh,
Hans
| |
Martin [6000] (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 20-11-09 21:33 |
|
> Ok, jeg havde ikke lige set andre, men har heller ikke set efter det.
Jeg overdrev også en smule.. der er ikke ligefrem et hav af dem, men at
sætte lighedstegn mellem Adobes svarer vel næsten til at sætte
lighedstegn mellem biler og VW, styresystemer og Windows, fladskærme og
LCD osv..
Anyhow, offtopic er jeg vist nu
> Jeg bruger ikke DNG formatet.
Heller ikke her.
--
Martin
| |
Mogens Hansen (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 20-11-09 21:34 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message
news:4b069b8b$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening og
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547237/original med Lightroom 3 Beta
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119547238/original med Lightroom 2.6RC
Det er imponerende forskel.
--
Venlig hilsen
Mogens Hansen
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 14:03 |
|
On 20 Nov, 21:21, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> On 20-11-2009 21:03, hans.kruse wrote:
>
> > Hvorfor er du nysgerrig efter det?
>
> Fordi jeg er i tvivl om hvilke indstillinger, der er optimale, og det er
> jeg sikker på, at du ikke er. Desuden virker dit billede optimalt.
> Derfor spørger jeg. Ingen skjulte fælder i det.
>
Jeg er ikke ude efter om der er fælder ;) Der er ikke nogen
indstillinger, der er optimale. Jeg justererer hvert enkelt billede
for sig. Derfor ser jeg ikke rigtigt pointen i dit spørgsmål. Som sagt
vil jeg anbefale at du prøver selv på egne billeder. Prøv at bruge de
indstillinger du allerede har valgt for et billede og vælg så process
version 2 og se forskellen. Det er som sagt en forskel, der specielt
ses på billeder med mange fine detaljer.
Mvh,
Hans
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 22:12 |
| | |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 22:44 |
|
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 14:27 |
| | |
Mogens Hansen (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Mogens Hansen |
Dato : 20-11-09 23:13 |
|
"hans.kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote in message
news:8b8d37d3-5b2d-44d0-aad0-a08675bc14c5@o10g2000yqa.googlegroups.com...
[8<8<8<]
> Jeg var meget overrasket og her er så billedet i normal webstørrelse i
> de to udgaver:
>
> http://www.pbase.com/hkruse/image/118245320/original LR 2.6RC
> http://www.pbase.com/hkruse/image/119553306/original LR 3 Beta
Det viser også en endnu en grund til at tage RAW - konverterne bliver
løbende bedre.
Jeg så for noget tid siden så jeg een der havde prøvet forskellige
generationer af RAW konvertere, og kunne se en væsentlig forbedring af
støjreduktion.
--
Venlig hilsen
Mogens Hansen
| |
Hans Kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 20-11-09 23:29 |
|
On 2009-11-20 23:13:05 +0100, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:
> Det viser også en endnu en grund til at tage RAW - konverterne bliver
> løbende bedre.
Du har ret, jeg glemte denne kommentar :) Men jeg mindres ikke at have
set spring som dette i LR2->LR3 tidligere.
> Jeg så for noget tid siden så jeg een der havde prøvet forskellige
> generationer af RAW konvertere, og kunne se en væsentlig forbedring af
> støjreduktion.
Jeg prøvede også at ændre støjreduktionen på dette billede fra defalt
25 til 100, men der kom flere "ulykker" end gode ting frem synes jeg,
men det er selvfølgelig en smagssag. Det er sjældent jeg ændre default
til en højere værdi og hvis den sættes lavere ser jeg ikke nogen
forbedring, så derfor ændrer jeg stort set aldrig på værdien, men der
er ingen tvivl om at Lightroom gør et godt job i at reducere støjen ved
højrere ISO værdien selv ved denne indstilling.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Bo Bjerre (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Bo Bjerre |
Dato : 20-11-09 23:40 |
| | |
Michaelbs (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Michaelbs |
Dato : 21-11-09 00:13 |
|
"Bo Bjerre" <bo@sarek.dk> skrev i meddelelsen
news:4b071aa5$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
> hans.kruse wrote:
>
>
>> Her er så et par eksempler på 100% view på ISO 1600 fra dyrehaven
>> http://www.pbase.com/hkruse/image/117338694/original
>>
>> http://www.pbase.com/hkruse/image/119556064/original LR 3 Beta
>> http://www.pbase.com/hkruse/image/119556066/original LR 2.6RC
>>
>> og læg mærke til forskellen i detaljer i dyrenes pels og støjreduktion
>> er standard (color=25, lum=0).
>
> Uha, det nærmer sig lidt de gode gamle præcise filmkort, sammelignet med
> et mere mudret udseende i version 2.6. Helt imponerende.
>
> Bo //
Lige præcis. Det er det der er så lækkert ved LR3. Høj ISO billeder får støj
på den lækre filmagtige måde med skarpe korn i stedet for mudret støj.
Det sidste halve år har jeg konsekvent tilført støj efter bestemte formler i
photoshop til mine billeder af samme grund.
LR3's håndtering af støj går lidt i samme retning.
Tak, Hans, for de fine eksemplificeringer.
mvh Michaelbs
| |
Hans Kruse (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 21-11-09 00:26 |
|
On 2009-11-21 00:13:01 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:
>
> Lige præcis. Det er det der er så lækkert ved LR3. Høj ISO billeder får
> støj på den lækre filmagtige måde med skarpe korn i stedet for mudret
> støj.
> Det sidste halve år har jeg konsekvent tilført støj efter bestemte
> formler i photoshop til mine billeder af samme grund.
> LR3's håndtering af støj går lidt i samme retning.
Helt enig, selv støjen ser lækrere ud :) Iøvrigt har LR 3 også en ny
funktion til at tilføje støj, dvs. korn der kan ligne korn fra film.
>
> Tak, Hans, for de fine eksemplificeringer.
Selvtak.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Michaelbs (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Michaelbs |
Dato : 21-11-09 00:54 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b072590$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>>
> Helt enig, selv støjen ser lækrere ud :) Iøvrigt har LR 3 også en ny
> funktion til at tilføje støj, dvs. korn der kan ligne korn fra film.
>
Ja, men den funktion er de så til gengæld ikke sluppet godt fra. Den er
ubrugelig, efter min mening.
Desværre, for det betyder, at man alligevel skal ind omkring PS.
Eller Silver Efex Pro, som også har en fin "kornmaskine". Dog laver den også
korn i højlys, hvilket er "forkert".
mvh Michaelbs
| |
Hans Kruse (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 21-11-09 01:03 |
|
On 2009-11-21 00:53:44 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:
> Ja, men den funktion er de så til gengæld ikke sluppet godt fra. Den er
> ubrugelig, efter min mening.
> Desværre, for det betyder, at man alligevel skal ind omkring PS.
> Eller Silver Efex Pro, som også har en fin "kornmaskine". Dog laver den
> også korn i højlys, hvilket er "forkert".
Det har du givetvis ret i, jeg har ikke brugt den endnu. Men du giver
vel så feedback til Adobe om hvordan det skal gøres ;)
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Hans Kruse (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 21-11-09 00:30 |
| | |
Bo Bjerre (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Bo Bjerre |
Dato : 21-11-09 01:36 |
|
Hans Kruse wrote:
> On 2009-11-20 23:39:35 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:
>
>>
>> Uha, det nærmer sig lidt de gode gamle præcise filmkort, sammelignet
>> med et mere mudret udseende i version 2.6. Helt imponerende.
>
> Ja, det er faktisk rigtigt lækkert. Med stor downsizing ser man det dog
> ikke så meget. Jeg har ikke printet noget endnu, men der må det være
> meget synligt og vil se lækkert ud.
-der hvor jeg fik gåsehud, var på de små hår ovenpå hodet af dyret i
højre side af billedet.
-måske har digital fotografi en fremtid
Bo //
| |
Michaelbs (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Michaelbs |
Dato : 21-11-09 11:25 |
|
"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4b07265d$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2009-11-20 23:39:35 +0100, Bo Bjerre <bo@sarek.dk> said:
>
> Ja, det er faktisk rigtigt lækkert. Med stor downsizing ser man det dog
> ikke så meget. Jeg har ikke printet noget endnu, men der må det være meget
> synligt og vil se lækkert ud.
>
Ja. Printning responderer forrygende på kornetheden..i hvert fald med den
"korntilsætningsteknik" jeg benytter i PS.
| |
Jens G (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Jens G |
Dato : 20-11-09 23:57 |
| | |
Hans Kruse (21-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 21-11-09 00:23 |
| | |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 14:29 |
|
On 20 Nov, 22:12, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> On 20-11-2009 22:02, hans.kruse wrote:
>
> > Det er som sagt en forskel, der specielt
> > ses på billeder med mange fine detaljer.
>
> Nå, men så lad mig spørge:
> Hvordan stillede du "Detail"
> Altså Sharpning (4 skruer) og Noise Reduktion (2 skruer)?
47, 1, 83, 57 og støjreduktion er standard (c=25, l=0) som altid.
Mvh,
Hans
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 22:44 |
| | |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 22:54 |
|
| |
hans.kruse (20-11-2009)
| Kommentar Fra : hans.kruse |
Dato : 20-11-09 14:52 |
|
On 20 Nov, 22:44, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> On 20-11-2009 22:29, hans.kruse wrote:
>
> > 47, 1, 83, 57 og støjreduktion er standard (c=25, l=0) som altid.
>
> Tak, bygger det på erfaring eller findes en teknisk forklaring på at det
> er smart?
Hvad er smart (sharpening eller støjreduktion)? Hvis du er lidt mere
præcis i dine spørgsmål ville det hjælpe ;)
Mvh,
Hans
| |
Soeren Friberg (20-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 20-11-09 22:54 |
|
On 20-11-2009 22:52, hans.kruse wrote:
> On 20 Nov, 22:44, Soeren Friberg<hushovmeste...@msn.com> wrote:
>> On 20-11-2009 22:29, hans.kruse wrote:
>>
>>> 47, 1, 83, 57 og støjreduktion er standard (c=25, l=0) som altid.
>>
>> Tak, bygger det på erfaring eller findes en teknisk forklaring på at det
>> er smart?
>
> Hvad er smart (sharpening eller støjreduktion)? Hvis du er lidt mere
> præcis i dine spørgsmål ville det hjælpe ;)
>
> Mvh,
> Hans
ØTænkte nærmest på begge dele.
--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/
http://street-photo.eu/
http://fotofriberg.dk
| |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 23:28 |
|
| |
N/A (20-11-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 20-11-09 23:40 |
|
| |
Hans Kruse (25-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 25-11-09 20:36 |
| | |
Nicolai (29-11-2009)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 29-11-09 18:11 |
|
> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening og
> støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
Nogen forventninger om releasedato?
| |
Soeren Friberg (30-11-2009)
| Kommentar Fra : Soeren Friberg |
Dato : 30-11-09 04:04 |
|
On 29-11-2009 18:11, Nicolai wrote:
>> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye
>> sharpening og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er
>> forskellene mindre dramatiske, men der er også dramatiske forskelle.
>> Her er et eksempel
>
> Nogen forventninger om releasedato?
Dem, der ved det, må ikke sige det. Dem, der siger det, ved det ikke.
--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/
http://street-photo.eu/
http://fotofriberg.dk
| |
Hans Kruse (30-11-2009)
| Kommentar Fra : Hans Kruse |
Dato : 30-11-09 11:17 |
|
On 2009-11-29 18:11:11 +0100, "Nicolai" <no@thanx.com> said:
>> Lightroom 3 Beta indeholder en ny demosaicing algoritme, nye sharpening
>> og støjreduktionsalgoritmer. På en del billeder er forskellene mindre
>> dramatiske, men der er også dramatiske forskelle. Her er et eksempel
>
> Nogen forventninger om releasedato?
Reichmann siger formentlig første halvdel af 2010. Men et rimeligt gæt
er vel en betaperiode på 4-5 måneder, så der kommer en færdig version
engang i løbet af februar/marts.
--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625
| |
Nicolai (01-12-2009)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 01-12-09 21:49 |
|
>> Nogen forventninger om releasedato?
>
> Reichmann siger formentlig første halvdel af 2010. Men et rimeligt gæt er
> vel en betaperiode på 4-5 måneder, så der kommer en færdig version engang
> i løbet af februar/marts.
Tak for info
| |
|
|