| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Router taber ip? Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  16-10-09 16:52 |  
  |   
            Hej
 
 Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har virkelig 
 kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)
 
 Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og alligevel 
 skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse igen - den 
 mister ip'en fra kabelmodemet.
 
 Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen hul 
 igennem til internettet.
 
 Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 
 Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
 
 Mvh
 Hans
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ole C (16-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  16-10-09 17:59 |  
  |   
            Hans Mouridsen skrev blandt andet:
 
 > Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har
 > virkelig kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)
 >
 > Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og
 > alligevel skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse
 > igen - den mister ip'en fra kabelmodemet.
 >
 > Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen
 > hul igennem til internettet.
 
 Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
 Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.
 
 > Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 
 Lyder som en noget besværlig opstilling - er der en speciel grund til at du 
 har begge dele?
 
 > Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
 
 Hvordan er de to apparater koblet sammen?
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Mouridsen (16-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  16-10-09 19:40 |  
  |   
            Hej
 
 On 16/10/09 18.59, in article 4ad8a667$0$287$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
 C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:
 
 > Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
 > Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.
 
 Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint kan
 logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men bare ingen
 internet...
  
 >> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 > 
 > Lyder som en noget besværlig opstilling - er der en speciel grund til at du
 > har begge dele?
 
 Netgear boksen er bare et AP, som kører på 5Ghz båndet - en billig 802.11n
 opgradering
  
 >> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
 > 
 > Hvordan er de to apparater koblet sammen?
 
 Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1
 
 Kan prøve at poste noget fra Linksys'ens log, næste gang det kikser...
 
 Mvh
 Hans
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole C (16-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  16-10-09 20:12 |  
  |   
            Hans Mouridsen skrev blandt andet:
 
 > Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint
 > kan logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men
 > bare ingen internet...
 
 Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i? Jeg kan 
 ikke helt få det til at stemme overens med, at du skriver i emnelinien, at 
 routeren taber ip?
 Men hvis vi gårt ud fra, at du har ret, så er der altså hul igennem hele 
 vejen tilbage fra din pc til modem'et. Og så mener jeg logikken siger, at 
 der må være fejl i modem'et - eller endnu mere snedigt: på centralen.
 For du skrev jo, at du har skiftet udbyder - og dermed vel også til noget 
 andet udstyr på centralen, som kan være jlbehæftet.
 Måske du skal få udbyderen til at teste linien - og overvåge den, hvis det 
 lader sig gøre.
 
 (klip)
 
 >> Hvordan er de to apparater koblet sammen?
 >
 > Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1
 
 Og da det åbenbart tidligere har fungeret fejlfrit, burde det jo også gøre 
 det nu....
 
 > Kan prøve at poste noget fra Linksys'ens log, næste gang det kikser...
 
 Hm - ja, jeg kan ikke lige overskue om vi bliver klogere af det, hvis fejlen 
 ligger før eller i modem'et....
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Mouridsen (16-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  16-10-09 20:21 |  
  |   
            Hej
 
 On 16/10/09 21.12, in article 4ad8c594$0$284$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
 C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:
 
 > Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i?
 
 Yes jeg er helt sikker...
 
 > Men hvis vi gårt ud fra, at du har ret, så er der altså hul igennem hele
 > vejen tilbage fra din pc til modem'et. Og så mener jeg logikken siger, at
 > der må være fejl i modem'et - eller endnu mere snedigt: på centralen.
 > For du skrev jo, at du har skiftet udbyder - og dermed vel også til noget
 > andet udstyr på centralen, som kan være jlbehæftet.
 > Måske du skal få udbyderen til at teste linien - og overvåge den, hvis det
 > lader sig gøre.
 
 Sjovt nok havde jeg samme problem for år tilbage, hvor jeg kortvarigt havde
 samme udbyder... Så tror næppe modemet fejler noget - det er også en helt
 anden model...
 
 
 > Og da det åbenbart tidligere har fungeret fejlfrit, burde det jo også gøre
 > det nu....
 
 Ja det ville jeg jo også mene... Aldrig har jeg skulle genstarte noget som
 helst - det kørte bare 24/7!
 
 > Hm - ja, jeg kan ikke lige overskue om vi bliver klogere af det, hvis fejlen
 > ligger før eller i modem'et....
 
 Der må jo ske et eller andet mellem modem og router, da man blot skal
 genstarte router, når fejlen er der...?
 
 Træls er det ihvertfald...
 
 Mvh
 Hans
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ole C (16-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  16-10-09 20:57 |  
  |   
            Hans Mouridsen skrev blandt andet:
 
 >> Øh, - og du er helt sikker på, at det er modem'et du kigger ind i?
 >
 > Yes jeg er helt sikker...
 
 Det er jo usædvanligt.....
 Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er stillet 
 til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og router, som du så 
 har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå noget "ip-miskmask".
 
 > Sjovt nok havde jeg samme problem for år tilbage, hvor jeg kortvarigt
 > havde samme udbyder... Så tror næppe modemet fejler noget - det er
 > også en helt anden model...
 
 Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Hans Mouridsen (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  18-10-09 18:22 |  
  |   
            Hej
 
 "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ad8d012$0$293$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Det er jo usædvanligt.....
 > Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er 
 > stillet til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og router, 
 > som du så har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå noget 
 > "ip-miskmask".
 
 Ip miskmask - say what?
 
 Udbyderen er Dansk Kabel-TV
 
 > Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....
 
 Måske, men jeg har en kollega, som også samme problem - han har skiftet 
 router uden resultat...
 
 Mvh
 Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ole C (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  18-10-09 20:36 |  
  |   
            Hans Mouridsen skrev blandt andet:
 
 >> Det er jo usædvanligt.....
 >> Måske du skulle afsløre hvem udbyderen er - og hvilket udstyr der er
 >> stillet til rådighed. For hvis det er en kombination af modem og
 >> router, som du så har sat din egen router bagved, kan der nemt opstå
 >> noget "ip-miskmask".
 >
 > Ip miskmask - say what?
 
 Hvis to routere forsøger at uddele ip-adresser i samme område....
 
 > Udbyderen er Dansk Kabel-TV
 
 Ok.
 Men er det stadig en hemmelighed hvilket udstyr Dansk Kabel-TV har stillet 
 til rådighed?
 
 >> Hvilket så til gengæld tyder på at fejlen er i din opsætning....
 >
 > Måske, men jeg har en kollega, som også samme problem - han har
 > skiftet router uden resultat...
 
 Og mange forskellige router-fabrikater uddeler adresser i samme område....
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Axel Hammerschmidt (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Axel Hammerschmidt | 
  Dato :  18-10-09 19:35 |  
  |   
            Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:
 
 > Hej
 > 
 > On 16/10/09 18.59, in article 4ad8a667$0$287$14726298@news.sunsite.dk, "Ole
 > C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:
 > 
 > > Hvordan konstaterer du, at du har forbindelse til modem'et?
 > > Men hvis du har ret, lyder det rent logisk som om modem'et fejler.
 > 
 > Fordi modemet har en konfigurationsside 192.168.100.1, som jeg fint kan
 > logge ind på. Modem viser også er linjen er "operational", men bare ingen
 > internet...
 >  
 > >> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 
 Og din Linksys DHCP server bruger et andet sæt ip adresse end
 192.168.100.x til dit LAN?
 
 <snip>
 
 > >> Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
 > > 
 > > Hvordan er de to apparater koblet sammen?
 > 
 > Modem til wan porten på wrt54gl og videre til wnhde111 via lan port 1
 
 Det ser rigtigt ud. Hvilken ip adresse får din Linksys på WAN siden?
 
 
 -- 
 "I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
  out." Grace M. Hopper.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Mouridsen (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  19-10-09 06:09 |  
  |   
            Hej
 
 "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:1j7stez.11yy8rdv9mn3uN%hlexa@hotmail.com...
 
 >> >> Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 >
 > Og din Linksys DHCP server bruger et andet sæt ip adresse end
 > 192.168.100.x til dit LAN?
 
 Linksys'en bruger fra 192.168.1.100 til 192.168.100.149
 
 I Netgear'en er DHCP serveren deaktiveret
 
 > Det ser rigtigt ud. Hvilken ip adresse får din Linksys på WAN siden?
 
 Den får en 80'er adresse
 
 Mvh
 Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jos (17-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : jos | 
  Dato :  17-10-09 14:40 |  
  |   
            Hans Mouridsen wrote:
 > Hej
 >
 > Jeg har indtil for nylig haft TDC medarbejderbredbånd, og det har
 > virkelig kørt klippe stabilt gennem de sidste par år :)
 >
 > Nu har jeg så skiftet udbyder, og har det samme udstyr bagved, og
 > alligevel skal jeg dagligt genstarte min router for at få forbindelse
 > igen - den mister ip'en fra kabelmodemet.
 >
 > Når det sker, har jeg fin forbindelse til router og modem, men ingen
 > hul igennem til internettet.
 >
 > Min router en Linksys WRT54GL + Netgear WNHDE111
 >
 > Kan det være en indstilling på routeren, eller hvad går der lige galt?
 >
 Vil det sige at din "gamle TDCrouter" stadig er første enhed på linien, 
 eller er der kommet en ny router foran? (IP-rod!)
 Har du dynamisk tildelt IP eller fast? - var det det samme ved TDC? 
 (IP-refresh)
 Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
 Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om morgenen?) 
 (nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver problemer med 
 wanDHCP)
 
 finn 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hans Mouridsen (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  18-10-09 18:17 |  
  |   
            Hej
 
 "jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ad9c942$0$36563$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Vil det sige at din "gamle TDCrouter" stadig er første enhed på linien, 
 > eller er der kommet en ny router foran? (IP-rod!)
 
 Min Linksys WRT54GL er tilsluttet kabelmodemet som det første, og Netgear AP 
 sidder på en lan port i Linksys'en. Samme setup, som da jeg havde 
 medarbejderbredbånd fra TDC.
 
 > Har du dynamisk tildelt IP eller fast? - var det det samme ved TDC? 
 > (IP-refresh)
 
 Dynamisk tildelt med dhcp - ligesom hos TDC.
 
 > Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
 > Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om morgenen?) 
 > (nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver problemer med 
 > wanDHCP)
 
 Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige 
 tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.
 
 Når problemet er tilstæde, viser routen at jeg stadig har en IP fra 
 udbyderen? Laver jeg en renew, har jeg netforbindelse med det samme...
 
 Mest underligt....
 
 Mvh
 Hans
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ralph (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ralph | 
  Dato :  18-10-09 18:49 |  
  |   
            "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4adb4df1$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige 
 > tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.
 
 Jeg havde det samme problem på jobbet, jeg opgraderede min linie fra 4 til 8 
 Mbit, og dagligt gik signalet til modem (internetlyset slukkede) genstart 
 modem og router så spillede det igen, men da mange har adgang til min PC - 
 også edb-analfabeter - valgte jeg at nedgradere til 4Mbit igen, og nu går 
 der måneder mellem udfaldende.
 
 -- 
 Ralph 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole C (18-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole C | 
  Dato :  18-10-09 20:35 |  
  |   
            Hans Mouridsen skrev blandt andet:
 
 
 > Dynamisk tildelt med dhcp - ligesom hos TDC.
 
 Det mest interessante er nok hvordan dit udstyr er sat op - og hvilket af de 
 tre apparater der fungerer som DHCP-server.
 
 >> Har du samme hastighed ved den nye udbyder som ved TDC? (routerspecs)
 >> Er det samme tidspunkt du dagligt skal genstarte? (typisk om
 >> morgenen?) (nogle udbydere genstarter systemet om natten og giver
 >> problemer med wanDHCP)
 >
 > Jeg har 30 Mbit nu mod 20 Mbit før. Det sker på vidt forskellige
 > tidspunkter - for eks. lige for lidt siden.
 
 Er det målt på den trådløse forbindelse? - for det er usædvanligt, hvis din 
 Linksys i praksis kan præstere 30 Mbit (selvom den formelt skulle kunne 
 levere 54).
 
 -- 
 vh
 Ole C 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Hans Mouridsen (19-10-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Mouridsen | 
  Dato :  19-10-09 06:00 |  
  |   
            Hej
 
 "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4adb6e12$0$272$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > Det mest interessante er nok hvordan dit udstyr er sat op - og hvilket af 
 > de tre apparater der fungerer som DHCP-server.
 
 Hrmm det er vel Linksys'en, som er 1. tilsluttede udstyr
 
 > Er det målt på den trådløse forbindelse? - for det er usædvanligt, hvis 
 > din Linksys i praksis kan præstere 30 Mbit (selvom den formelt skulle 
 > kunne levere 54).
 
 Det er målt trådløst...
 
 Linksys'en topper ved ca. 21 Mbit, men Netgear'en som kører 802.11n, kan 
 sagtens levere de 30 Mbit
 
 Mvh
 HAns 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |