Logitech.... - MenuMeters....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 14:54

Så skulle LCC og MenuMeters være opd. til SnowLeopard....

Logitech Control Center 3.1
For their USB mice & keyboards.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14421

MenuMeters 1.4b2
Menu extras: CPU, disk, memory & network monitoring.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17713
NOTE: Hvis den bruges på Leopard 10.5.x, kan det være nødvendig at
slette .plist filen for at få den til at virke, men så kører den også
perfekt.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 15:14

Erik Richard Sørensen skrev:

> Så skulle LCC og MenuMeters være opd. til SnowLeopard.... >
> mvh. Erik Richard

Betyder denne slags oplysninger, at sådan en som mig kan forvente, at
jeg snart kan opgradere til Snow Leopard?

Det der blandt andet gik i udu for mig sidst var, at jeg ikke kunne
bruge min printer, samt at min Logitech mus ikke kunne bruge alle de
funktioner, jeg har med den i Leopard.

Hans (stadig forholdvis ny på Mac, men fortrøstningsfuld)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 15:27

Hans Houmøller wrote:

> [...]
>
> Det der blandt andet gik i udu for mig sidst var, at jeg ikke kunne
> bruge min printer, samt at min Logitech mus ikke kunne bruge alle de

Hvad printere angår, så kommer der nu hele tiden updates, - nogle virker
på nogle Mac, andre virker endnu ikke. - Jeg synes det er til at blive
lidt forvirret over, når der udgives en update til denne eller hin
printer, og den så ikke virker på alle Mac modeller..

Mht. LCC, så ja, jeg vil tro, de nu har fået den opdateret, så alle mus,
trackballs og tastaturer, der er Mac kompatible, nu også kan bruges
sammen med 10.6.x... - Den står ihvertfald under SnowLeopard sektionen...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 15:29

> [...]
> trackballs og tastaturer, der er Mac kompatible, nu også kan bruges
> sammen med 10.6.x... - Den står ihvertfald under SnowLeopard sektionen...

Altså, en klog hund venter lidt endnu?
' Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 15:36

For øvrigt: tak fordi du lægger links ind her til blandt andre sådan
nogle som mig, der ikke lige selv kan finde rundt i alt, der har med Mac
at gøre.

Jeg er lidt ligesom en bilist, der godt kan skifte dæk, tændrør,
bremseklodser og lidt mere, men absolut ikke roder med elektriske
installationer, tændspoler og deslige.
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 15:38

Hans Houmøller wrote:

> Altså, en klog hund venter lidt endnu?

Vov.! - Det gør jeg ihvertfald... 10.5.x er stadig mit hovedsystem,
men jeg har så muligheden for at installere på en separat disk, så jeg
'vover' det nok snart...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 15:49

> [...]
>

> Vov.! - Det gør jeg ihvertfald... 10.5.x er stadig mit hovedsystem,
> men jeg har så muligheden for at installere på en separat disk, så jeg

Kan man godt installere Snow Leopard på den eksterne harddisk, jeg
bruger til Time Machine?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 16:03

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Kan man godt installere Snow Leopard på den eksterne harddisk, jeg
> bruger til Time Machine?

nej .. lad være med det ... TimeMachine diske skal helst bare være
TimeMachine diske ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 16:08

Thomas von Hassel skrev:

> nej .. lad være med det ... TimeMachine diske skal helst bare være
> TimeMachine diske ...
>
> /thomas

Tak for advarsel!

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 18:55

Thomas von Hassel skrev:

> nej .. lad være med det ... TimeMachine diske skal helst bare være
> TimeMachine diske ...
>
> /thomas

Er følgende en mulighed på min omtalte eksterne harddisk, som er på 1,5
TB i 1 partition, som bruges til Time Machine (TM), der optager omkring
350 GB:

- ændre fra 1 til 2 partitioner og lade TM bruge den ene

- lægge Snow Leopard ind på den anden (til at gøre mig fortrolig med den)

- hvis Snow Leopard virker, så jeg bliver tilfreds, så gå tilbage til 1
partition og kun bruge den til TM

Jeg synes lige, at TM har lovlig megen plads at være på ... er det
virkelig nødvendigt ?
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 19:08

> [...]

> partition og kun bruge den til TM
>

> Jeg synes lige, at TM har lovlig megen plads at være på ... er det

min tommelfinger regel er at have ca. det dobbelte tingængelig på en
TimeMachine backup disk som der skal tages backup af .... jeg har ca.
400-500 GB data og en 750GB Time Machine disk og det kører ganske fint

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 19:14

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> TimeMachine backup disk som der skal tages backup af .... jeg har ca.
> 400-500 GB data og en 750GB Time Machine disk og det kører ganske fint

Det jeg ikke helt har forstået er nok, hvorfor så megen plads er
nødvendig, da jeg fornemmer, at det er stort set er det samme, der
lægges i hver ny TM-backup, eller er jeg helt galt på den?

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 19:48

> [...]

> nødvendig, da jeg fornemmer, at det er stort set er det samme, der lægges
> i hver ny TM-backup, eller er jeg helt galt på den?

uhem .. jo, men fidusen er jo at jo mere "ekstra" plads du har jo længe
bagud i tiden vil din Time Machine backup have plads ... Hvis du er
ligeglad med historik kan du nok klare dig med mindre.

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 20:08

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> bagud i tiden vil din Time Machine backup have plads ... Hvis du er
> ligeglad med historik kan du nok klare dig med mindre.

Det var i den retning, jeg tænkte. Det jeg primært har brug for at kunne
genskabe, er mine mails og forskellige dokumenter, og jeg bruger kun
computeren til privat brug, så jeg tror jeg vil prøve mig lidt frem med
en partitionering og så lade TM og Snow Leopard deles om den eksterne disk.

Tak for gode svar.

Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 20:21

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> en partitionering og så lade TM og Snow Leopard deles om den eksterne disk.

Du skal så lige passe på, at TimeMachine i SnowLeopard ikke 'overtager'
din nuværende Leopards TM, - så går der rigtig ged i den....

Du kan så evt. partitionere de 1,5tb i tre, så du indtil videre får
250gb til SnowLeopard, 250gb til til SnowLeopard TM og resten til
Leopards TimeMachine.

Det vil også gøre det lettere at overføre SnowLeopard til din interne
disk, den dag, børnesygdommene er væk i SL.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 20:32

> [...]
>
> Det vil også gøre det lettere at overføre SnowLeopard til din interne
> disk, den dag, børnesygdommene er væk i SL.

Tak igen for advarsel. Det lyder rigtig godt, dit forslag, men lige et
tillægsspørgsmål: er der noget der hedder "rækkefølge" på partitionerne,
eller kan jeg bare del op som du foreslår, og så kan systemet selv finde
ude af det?

Er jeg rigtigt afmarcheret, når jeg gætter, at jeg skal boote med tændt
ekstern HD, hvis jeg skal kunne vælge Leopard eller Snow Leopard?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 20:33

> [...]

> tillægsspørgsmål: er der noget der hedder "rækkefølge" på partitionerne,
> eller kan jeg bare del op som du foreslår, og så kan systemet selv finde

rækkefølgen er ligemeget ..

> Er jeg rigtigt afmarcheret, når jeg gætter, at jeg skal boote med tændt
> ekstern HD, hvis jeg skal kunne vælge Leopard eller Snow Leopard?

Ja, selvfølgelig skal den disk du vil boote fra være tændt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 20:38

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> tillægsspørgsmål: er der noget der hedder "rækkefølge" på partitionerne,
> eller kan jeg bare del op som du foreslår, og så kan systemet selv finde

Jeg véd ikke, hvor slemt det er nu, men tidligere anbefalede Apple
altid, at systemet blev installeret på partition 1.

> Er jeg rigtigt afmarcheret, når jeg gætter, at jeg skal boote med tændt
> ekstern HD, hvis jeg skal kunne vælge Leopard eller Snow Leopard?

Det er rigtig, den skal være tændt, ellers kan installeren ikke se den...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 20:44

> Jeg véd ikke, hvor slemt det er nu, men tidligere anbefalede Apple
> altid, at systemet blev installeret på partition 1.

ikke nødvendigit .. i mit gamle arbejde havde jeg en "nøddisk" med hhv.
10.4 klient og server og 10.5 klient og server systemer fordelt på 4
partitioner ... rækkefølge er absolut ligegyldig ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 21:33

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

Det har jeg aldrig hørt om. Vi har fire Mac, der laver backup til den
samme Time Capsule. Der var ingen problemer ved overgang til Snow
Leopard. Nå jo, bagrundsbilledet i Time Machine forsvandt på min
computer, men jeg fandt ud af, at man bare skille slette Finders
plist-fil i indstillinger og så genstarte Finder. Trods den manglende
baggrund lavede den Backup helt perfekt.

> [...]
> tillægsspørgsmål: er der noget der hedder "rækkefølge" på partitionerne,
> eller kan jeg bare del op som du foreslår, og så kan systemet selv finde

Lad være med at partitionere. Især hvis du er nødt til at spørge sådan
I den bog, jeg anbefalede i et andet indlæg, om at opgradere til
Snow Leopard, nærmest trygler forfatteren en om ikke at partitionere.

> Er jeg rigtigt afmarcheret, når jeg gætter, at jeg skal boote med tændt
> ekstern HD, hvis jeg skal kunne vælge Leopard eller Snow Leopard?

Hvis du kan starte en computer med en slukket harddisk, er du godt på
vej til at finde en mere miljøvenlig computer med meget lavt
strømforbrug
Hvis computeren er startet, og du ønsker at starte fra et andet
styresystem f.eks. på en ekstern harddisk, kan du åbne
Systemindstillnger og vælge Startdisk. Så leder den efter alle
tilgængelige styresystemer, den kan boote fra. Man kan så vælge det
ønskede og klikke på knappen genstart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 01-10-09 13:56

> Hvis du kan starte en computer med en slukket harddisk, er du godt på
> vej til at finde en mere miljøvenlig computer med meget lavt
> strømforbrug

Det minder mig om min ikke så miljørigtige specialecomputer, der kørte
ret specielt.

Det var en Quadra 950 med Daystarkort 601 100 Mhz som havde støjsvag
blæser installeret og kørte alene på RAM-disk (der var 150-200 MB RAM i
maskinen hvilket var meget og rigeligt til OS+Apps+data på RAM-disk
dengang). OS var vidst 7.5.5 og CopyCoubler var ansvarlig for at mounte
hard disken med mellemrum, backe alt op og unmounte (og spinne ned)
harddisken. Folk der så hastigheden på det system var imponeret - også
over støjsvagheden på en stor stationær computer. Blæserne kunne dog
ikke spinne helt ned, så de få timer jeg sov var vist med ørepropper.

Nåh, men fik lige vakt computerminder... Dejlig computer, knap så
vellykket speciale...

PB 100 er vist den eneste der har kunnet boote direkte i RAM-disk, s om
den på spektakulær vis loadede ind fra disken. Hvis man så kørte 6.0.7
(hvilket krævede lidt tricks) kunne det køres på en 2(4) MB maskine...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 20:32

> [...]
>
> Det vil også gøre det lettere at overføre SnowLeopard til din interne
> disk, den dag, børnesygdommene er væk i SL.

Har du efterhånden set at TimeMachine kan være ret smart ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-09-09 20:41

Thomas von Hassel wrote:

> Har du efterhånden set at TimeMachine kan være ret smart ?

Nej, men jeg har set tilstrækkelig mange, der har fået problemer ved at
glemme at slå TM fra i 10.6 og ikke været istand til at gendanne 10.5.x.

- Jeg foretrækker stadig at bruge Backuplist+, da jeg så også _véd_, jeg
har en fuld bootalbe backup uden at skulle hen og have fat i installer
DVDen, hvis uheldet skulle være ude!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-09-09 20:46

> [...]
>
> - Jeg foretrækker stadig at bruge Backuplist+, da jeg så også _véd_, jeg
> har en fuld bootalbe backup uden at skulle hen og have fat i installer

jeg har også en komplet klon af mit system (med carbon copy cloner) ..
det er jo ikke hverken eller .. det er "både og"

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 21:33

> Nej, men jeg har set tilstrækkelig mange, der har fået problemer ved at
> glemme at slå TM fra i 10.6 og ikke været istand til at gendanne 10.5.x.

It's not a bug. It's a feature. Hvis man vil gendanne et komplet system
fra en Time Machine backup, så bruges den seneste backup. Hvis den så er
lavet, efter man opgraderede til 10.6, så giver det ligesom sig selv, at
det er 10.6, der bliver gendannet. Det må da være logik for burhøns.
I virkeligheden er det jo heller ikke det, Time Machine er
beregnet til. Det er meget smartere at have en kopi af sit ønskede
system lavet med CCC, SuperDuper eller tilsvarende på en ekstern
harddisk. Den er langt hurtigere at gendanne end en Time Machine backup.
Time Machines stærke side er, at man kan gendanne enkelte filer og
dokumenter, der er forsvundet. Umiddelbart husker jeg heller ikke, at
andet er blevet demonstreret ved diverse keynotes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 20:43

Thomas von Hassel skrev:

> Har du efterhånden set at TimeMachine kan være ret smart ?
>
> /thomas

)) Jeg er mildt sagt glad for at have lært det program at kende og
undervejs at bruge. Jeg har da fundet ud af, da det gik galt med min
omtalte opgradering, hvordan jeg kunne genskabe alle de væsentligste
ting, så JA, jeg må tilstå, at TM er en gevinst i forhold til bare at
gemme dokumenter på en ekstern HD, som jeg tidligere (dvs tiden før Mac
hos mig) har gjort.

.... og så nyder jeg kurserne her!

Hans

PS! Så tager jeg en sidste TM-backup, inden jeg laver forsøget med at
partitionere som foreslået og vender til bage her med ord om, hvordan
det så gik. Hvis I ikke hører fra mig indenfor rimelig fremtid, er min
maskine nok eksplumderet ligesom komfuret i Jul i Gammelby!

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 23:02

..... og så er jeg tilbage igen, kørende fra min eksterne som nu er
partitionere med 1TB til Leopard-Time Machine, 250GB til Snow Leopard og
250 GB til Snow Leopard-Time Machine OG:

DET VIRKER, dvs. min printer kører og min mus virker - begge præcis som
i Leopard, men bare hurtigere, så nu vover jeg at opgradere min
oprindelige HD fra Leopard til Snow Leopard!

Tak alle her for gode råd, vejledninger og svar - ikke mindst til Erik
for at starte denne tråd!

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 23:18

For en god orden skyld, hvis andre kan bruge det, fulgte jeg Eriks model
med at lave 3 partitioner på min eksterne harddisk og navngav de 2 nye
"SL" (Snow Leopard) og "SL-TM" (Snow Leopard-Time Machine).

Ved genstart med Snow Leopard i dvd-drevet og den eksterne HD tændt fik
jeg valgmuligheden for at installere Snow Leopard og valgte så min
eksterne disks drev "SL".

Det hele tog ikke ret lang tid (se hvornår jeg skrev, at jeg ville vove
pelsen!), og da jeg startede systemet op fra min eksterne disks "SL"
gjorde velkomsten det muligt at vælge at importere indstillinger fra
forskellige steder (eksterne drev, anden Mac med m.fl.), og jeg valgte
at importere fra min oprindelige Macintosh HD. Det gav mig min dock på
plads, og jeg hentede så Eriks link i første indlæg i denne tråd, og
vupti! - så kørte min mus.

Min printer (HP) som jeg tidligere ikke kunne få til at køre i Snow
Leopard fik jeg i gang ved at åbne et af mine dokumenter i Open Office
og aktivere en udskrivning. Jeg fik så at vide, at der ikke var nogen
tilgængelig printer, MEN jeg kunne søge efter den, og Snow Leopard fandt
den Gu'Hælpemig selv!

I min computerverden går de første 2 pladser til:
1) Mac
2) ubuntu

Mac har overrasket mig på mange områder, og det jeg har kendt til det
tidligere passer fint - logisk og (rimelig) nemt at få til at virke.

ubuntu har den for mig store fordel (som alle Linux-ditroer), at det er
gratis og en god brugerflade

Jeg er efterhånden så langt, at jeg sjældent kører andet end Mac.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 00:22

.... og nu arbejder jeg for første gang i Snow Leopard på min iMac's HD,
så som jeg tidligere har sagt om Linux, siger jeg nu om Mac: det styrer!

Det er altså bare fedt at komme så hurtigt i gang med nyt styresystem
ved hjælp af blandt andet denne brugergruppe, så det kan stærkt anbefales.

;_) Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 02:10

Det eneste der ikke virker efter opgraderingen er DR-live tv.

I Safari har jeg lyd, men ikke noget billede.

I Firefox sker det, jeg har skrevet om før: browseren går i selvsving.

Jeg har Flip4Mac installeret, så jeg kan ikke lige se (ha-ha!), hvad der
mangler eller er galt, men ... der er med garanti nogen her, der kan
hjælpe!

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 13:33

Hans Houmøller skrev:
> [...]
>
> Jeg har Flip4Mac installeret, så jeg kan ikke lige se (ha-ha!), hvad der
> mangler eller er galt, men ... der er med garanti nogen her, der kan

Hvad jeg kan se forskel mellem min Leopard og min Snow Leopard er, at i
Snow Leopard aktiveres Quicktime ikke, når jeg forsøger at streame
f.eks. DR's live-tv. Jeg kan godt se DR's Update.

Jeg har fulgt DR's vejledning og hentet, hvad de anbefaler på deres
hjemmesiden, men det virker ikke.

Mmmm?- eller Grrr...

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 13:39

> [...]

> f.eks. DR's live-tv. Jeg kan godt se DR's Update.
>
> Jeg har fulgt DR's vejledning og hentet, hvad de anbefaler på deres

og du har hentet Flip4mac beta'en som er Snow Leopard kompatibel?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 13:40

> og du har hentet Flip4mac beta'en som er Snow Leopard kompatibel?

<http://dynamic.telestream.net/downloads/download-flip4macwmv-beta.asp>

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 13:48

Thomas von Hassel skrev:

> <http://dynamic.telestream.net/downloads/download-flip4macwmv-beta.asp>
>

> /thomas

Det har jeg så lige gjort nu og skal til at prøve om det virker

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 13:55

Nu kan jeg få lyd i Safari, men ikke noget billede.

Jeg henter Firefox og prøve der, osse.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 14:04

Firefox åbner et nyt vindue, når jeg går på DR, og der er masser af lyd,
men ikke noget billede, jeg køre med Safari som standard-browser.

Når jeg sætter Firefox som standard sker det igen, at den bliver ved med
at åbne nye faneblade i en ustoppelig uendelighed.
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 15:37

Jeg genistallerede Sneleoparden og fulgte dit link, og - DET VIRKER!

Det er altså fedt, når en opgradering viser sig at være til det bedre.

Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 25-09-09 17:01

Kan det være software opdateringen der laver rav i den, for som skrevet
virkede alt lige indtil jeg opdatede printerdriveren?
Jeg er lidt tilbage til start, ligesom at blive slået hjem i Ludo!
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 26-09-09 14:14

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> virkede alt lige indtil jeg opdatede printerdriveren?
> Jeg er lidt tilbage til start, ligesom at blive slået hjem i Ludo!

Så er jeg tilbage igen efter en grundig geninstallation af min gode,
gamle Leopard, OG jeg må blankt indrømme, at Time Machine gjorde sit
til, at ikke skulle gøre alt helt fra bunden. Jeg har fået lært at søge
godt og grundigt på TM, så jeg får præcis de ting tilbage i funktion,
jeg ønsker.

Til gengæld vil jeg indtil videre kun øve mig på Snow Leopard på en
ekstern disk, indtil jeg der kan se, at alt virker for mig.

Glad hilsen,
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 26-09-09 21:10

Så er den eksterne ankommet, og jeg er i fuld gang med at øve mig i Snow
Leopard, og nu skal der eksperimenteres.

Jeg har opdelt den eksterne HD på i alt 1 TB i 2:
1) 750 GB til Snow Leopard
2) 250 GB til Snow Leopard Time Machine

Foreløbig kører det rigtig godt, så jeg ser frem til at blive færdig med
øvelserne, så jeg kan flytte Snow Leopard over på iMac'en.

Jeg har fulgt de råd og vejledninger i tråden her inklusive linbks, så
jeg tror det varer lidt, før jeg får brug for assist, da jeg jo har min
iMac velkørende med Leopard og Time Machine.

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-09-09 21:34

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> Leopard, og nu skal der eksperimenteres.
>
> Jeg har opdelt den eksterne HD på i alt 1 TB i 2:

Æh, hvordan vil du sikkerhedskopiere 750 Gb på 250 Gb? Stille bitsene
på højkant?

Fra : Hans Houmøller

Dato : 26-09-09 22:40

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Æh, hvordan vil du sikkerhedskopiere 750 Gb på 250 Gb? Stille bitsene
> på højkant?

Jamen, jeg har jo egentlig ikke brug for TM på den disk, da jeg jo mest
bruger den til at chekce Snow Leopard ud, så ....

Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-09 06:40

Hans Houmøller skrev:

> Jamen, jeg har jo egentlig ikke brug for TM på den disk, da jeg jo mest
> bruger den til at chekce Snow Leopard ud, så ....

Ja?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-09-09 22:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, hvordan vil du sikkerhedskopiere 750 Gb på 250 Gb? Stille bitsene
> på højkant?

Nejda, - han lægger dem i lag 3 og 3.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 26-09-09 23:58

Gør nar I bare, men det virker atlså indtil videre, og lige nu er
Sneleoparden i gang med sit første forsøg på at lave en TM, og jeg er
ikke i tvivl om, at det lykkes!

Fedt at tingene går forlæns, og jeg må tilstå, at både TM og
Sneleoparden vinder mere og mere ved genbrug. Det er godt nok sjovt at
prøve at køre tingene fra en ekstern HD - det har jeg ikke prøvet før,
og det kører faktisk ret udmærket. Som noget nyt (for mig - igenigen)
opdagede jeg, at min diske kan læse hinanden, selvom jeg har bootet på
den eksterne, og det er jo noget af en gevinst.

Jeg iler videre med at lægge bitsene i stakke 3 & 3 OG på højkant, og
der ser ud til at være masser af plads til meget mere ...

Hans

Fra : Esben

Dato : 25-09-09 19:17

> nej .. lad være med det ... TimeMachine diske skal helst bare være
> TimeMachine diske ...

Dvs. uden OS eller også uden andre data?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 19:37

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Dvs. uden OS eller også uden andre data?

helt sikkert uden OS .. men helst også uden andre data ... Time Machine
kan ellers ikke finde ud af hvor meget plads den har at gøre godt med.

/thomas

Fra : Esben

Dato : 25-09-09 19:41

> helt sikkert uden OS .. men helst også uden andre data ... Time Machine
> kan ellers ikke finde ud af hvor meget plads den har at gøre godt med.
>
> /thomas

Så TM fra flere maskiner gør det slet ikke bedre?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-09-09 20:14

> Så TM fra flere maskiner gør det slet ikke bedre?

Det kommer an på hvordan du gør. Hvis du har delt din Time Machine disk
på netværket og de andre maskiner laver backup til den via det share så
er det fint. Så ligger hver maskines backup i et .sparsebundle image og
kan ikke forstyrre hinanden.

Hvis du flytter disken rundt imellem maskinerne så går det sikkert galt

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-09-09 19:18

> [...]
>
> Vov.! - Det gør jeg ihvertfald... 10.5.x er stadig mit hovedsystem,
> men jeg har så muligheden for at installere på en separat disk, så jeg

Din separate disk, er den ekstern?
;) Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-09-09 21:33

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Altså, en klog hund venter lidt endnu?
> ' Hans

Man kan jo også gå ind på ens printerfabrikants hjemmeside og se, om der
er kommet en driver. Det samme med mus og andet tilbehør. Har du gjort
det? På den måde kan du let finde ud af, om du kan bruge din printer,
mus og andet tilbehør.
Jeg installerede Snow Leopard en af de første dage. Da jeg ville
printe ud, virkede min printer ikke. Jeg gik så ind på Samsungs
hjemmeside, og der lå allerede en driver til Snow Leopard. Den hentede
jeg, og den virker bare perfekt. Vi har fire Mac her i huset, og jeg er
ikke stødt på problemer ved opgraderingen til Snow Leopard. Jeg skulle
som sagt lige hente en printerdriver, og min ældste søn havde ikke fået
opgraderet EyeTV til den seneste version. Det tager ikke mange minutter
at hente disse ting og installere dem.
Dermed ikke sagt, at alle bare kan opgradere. Der findes
programmer, der både er dyre og vigtige for mange, som ikke kører under
Snow Leopard. Det er derfor bedst at undersøge, om ens programmer og
tilbehør virker, før man opgraderer.
Alt i alt virker du lidt usikker, synes jeg. Så indviklet er det
altså heller ikke. Hvorfor læser du ikke lidt om det? Ars Tecnhica har
en glimrende gennemgang, hver gang der kommer nyt Mac OS X. TidBITS har
udgivet en e-bog om at opgradere til Snow Leopard. Den er også god
læsning med mange gode råd. TidBITS' bøger er generelt rigtig gode og
ikke vildt dyre, da de bare er til download. Den om at opgradere til
Snow Leopard koster $10.

<http://arstechnica.com/apple/reviews/2009/08/mac-os-x-10-6.ars>

<http://www.takecontrolbooks.com/catalog>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-09-09 23:30

Henrik Münster skrev:
> [...]
> læsning med mange gode råd. TidBITS' bøger er generelt rigtig gode og
> ikke vildt dyre, da de bare er til download. Den om at opgradere til

Det er nok rigtigt, at man/jeg kan finde nogle løsninger ved at gøre,
som du skriver, men jeg må indrømme, at jeg har nemmere ved at følge de
råd og vejledninger, der kommer her end ved at skulle følge en
engelsksproget vejledning fra nettet.

Jeg føler mig ikke længere usikker mht at prøve mig frem, især ikke
efter jeg har fået lært at bruge Time Machine. Min seneste øvelse med at
have Snow Leopard på en ekstern harddisk til at teste var yderst
positiv, hvor jeg fik alt det jeg ville til at virke, så jeg er på vej
til at ville installere den på Imac'en og så bruge den eksterne til at
have Leopard på, hvis noget går i større ged, end jeg lige kan klare.

Hans

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-09 00:27

> [...]

> som du skriver, men jeg må indrømme, at jeg har nemmere ved at følge de
> råd og vejledninger, der kommer her end ved at skulle følge en

Det forstår jeg godt, men netop TidBITS og deres "Take Control..."-bøger
er meget velskrevne og underholdende. Det er ikke tørre facts, men
velskrevne artikler, man ofte bliver fanget af. Du kan jo prøve at læse
nyheder og anmeldelser på <tidbits.com> og se, om du ikke kan lide
stilen. Man kan få dem som RSS-feed og på flere andre måder.

> [...]
> til at ville installere den på Imac'en og så bruge den eksterne til at
> have Leopard på, hvis noget går i større ged, end jeg lige kan klare.

Jeg har lige været i Italien et par dage, så jeg har ikke fuldt med her.
Jeg kan se, at tråden er noget længere, og at du er kommet en del videre
i din udforskning af Mac OS X. Det er jo sjovt og lærerigt at prøve sig
lidt frem, og det er også smart at have flere diske med flere
styresystemer, hvis man gerne vil have muligheden for at gå tilbage. Det
kan jo lade sig gøre nu om dage, hvor eksterne harddiske er så billige.
jeg tør ikke tænke på, hvad sådan en kostede for over ti år siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg