/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Forskellen mellem katolicisme og protestan~
Fra : Per Rønne


Dato : 01-10-09 11:01

Ja, prøv quiz'en:

<http://www.kristendom.dk/quiz/57>

Jeg fik 100% rigtige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

 
 
TBC (02-10-2009)
Kommentar
Fra : TBC


Dato : 02-10-09 21:26

On 1 Okt., 12:00, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Ja, prøv quiz'en:
>
> <http://www.kristendom.dk/quiz/57>
>
> Jeg fik 100% rigtige.

Tja, det gjorde jeg også. Men der er også kun 5 nemme spørgsmål-

Per Rønne (03-10-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 03-10-09 04:42

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> On 1 Okt., 12:00, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > Ja, prøv quiz'en:
> >
> > <http://www.kristendom.dk/quiz/57>
> >
> > Jeg fik 100% rigtige.
>
> Tja, det gjorde jeg også. Men der er også kun 5 nemme spørgsmål-

Ja, niveauet kunne være højere - især når man tager i betragtning at det
ligger på Kristeligt Dagblad side ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

Mr. D (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 04-10-09 07:48


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1j6zwvx.1thlh21y74gk6N%per@RQNNE.invalid...
> TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
>
> Ja, niveauet kunne være højere - især når man tager i betragtning at det
> ligger på Kristeligt Dagblad side ...

Jeg synes ikke den er ligetil, og jeg mener også, at niveauet kunne være
endda meget højere.

Spørgsmål et, om hvorvidt Nadveren rent konkret er Jesu kød og blod og ikke
symbolsk, er kun gyldigt, såfremt man ikke anderkender andre protestantiske
retninger end den lutherske. Zwinglis nadver, som mange evangeliske
protestanter udfører er rent symbolsk. Calvinsk nadver, som mange
engelsktalende protestanter deltager i, benægter vel, at Jesu blod er i
nadveren helt konkret, og gør det til en åndelig tilstedeværelse. Efter min
mening er det et fupspørgsmål grundlagt på luthersk sekterisme.

Spørgsmål to om hvorvidt en præst er kaldet til sin stand af Gud og står
derfor tættere på Gud end andre, besvares med, at sådan er det i begge
retninger. Men det er vel kun til dels rigtigt. Der er både en forskel i
forståelse og en stor uenighed mellem de to retninger. Hos begge er præsten
kaldede og hos begge står han Gud nær. Men hos katolikkerne er han nødvendig
mellemmand mellem Gud og menneske, og i kraft af sit embede og sit kald er
han udfører af sakramenterne, uden hvilke mennesket ikke kan komme til Gud.
Hos protestanterne er han også kaldet, men her tales om hele menigheden som
et alment præsteskab, der i deres personlige gudsdyrkelse kan tilnærme sig
Gud, på en måde, som ikke er muligt i den katolske kirke. Så efter min
mening er den med, at begge retninger har præster, der står Gud nærmere end
det almindelige menneske kan komme til, en tilsnigelse (Vidende katolikker
og protestanter vil sikkert rette på mig og formulere dette skisma
anderledes, men ikke desto mindre må der vel være en forskel, som gør
spørgsmålet forkvaklet)

Spørgsmål tre om hvorvidt Kirken er fredhellig og den verdslige magt ingen
autoritet har i kirkerummet , er svaret, at sådan er det for begge
retninger. Er det ikke også en tilsnigelse, når man kender til folkekirker
og statskirker, hvor den verdslige magt rent faktisk har stor indflydelse i
kirkerummet, til forskel fra den katolske kirke?

Spørgsmål fire om hvorvidt Handlinger er ubetydelige for den enkeltes
frelse, som værende sandt i den protestantiske kirke. Hvad skal man sige til
det? I den lutherske kirke er én handling i hvert tilfælde nødvendig: Dåben.
Uden den handling, ingen frelse. Andre protestantiske evangeliske samfund
taler om nødvendige handlinger i det kristne liv på et eller andet niveau.
Hvilke handlinger er nødvendige for frelse i den katolske kirke? Hvis det er
sakramenterne, man tænker på, hvad er så forskellen mellem den katolske
kirke og den protestantiske, ud over antallet af sakramenter?

Blot nogle strøtanker

simon



Per Rønne (04-10-2009)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-10-09 08:41

Mr. D <sigri@detiparantesemail.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1j6zwvx.1thlh21y74gk6N%per@RQNNE.invalid...
> > TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:
> >
> > Ja, niveauet kunne være højere - især når man tager i betragtning at det
> > ligger på Kristeligt Dagblad side ...
>
> Jeg synes ikke den er ligetil, og jeg mener også, at niveauet kunne være
> endda meget højere.
>
> Spørgsmål et, om hvorvidt Nadveren rent konkret er Jesu kød og blod og ikke
> symbolsk, er kun gyldigt, såfremt man ikke anderkender andre protestantiske
> retninger end den lutherske. Zwinglis nadver, som mange evangeliske
> protestanter udfører er rent symbolsk. Calvinsk nadver, som mange
> engelsktalende protestanter deltager i, benægter vel, at Jesu blod er i
> nadveren helt konkret, og gør det til en åndelig tilstedeværelse. Efter min
> mening er det et fupspørgsmål grundlagt på luthersk sekterisme.

Ja, jeg tager naturligvis udgangspunkt i lutherdommen.

> Spørgsmål to om hvorvidt en præst er kaldet til sin stand af Gud og står
> derfor tættere på Gud end andre, besvares med, at sådan er det i begge
> retninger. Men det er vel kun til dels rigtigt. Der er både en forskel i
> forståelse og en stor uenighed mellem de to retninger. Hos begge er præsten
> kaldede og hos begge står han Gud nær. Men hos katolikkerne er han nødvendig
> mellemmand mellem Gud og menneske, og i kraft af sit embede og sit kald er
> han udfører af sakramenterne, uden hvilke mennesket ikke kan komme til Gud.
> Hos protestanterne er han også kaldet, men her tales om hele menigheden som
> et alment præsteskab, der i deres personlige gudsdyrkelse kan tilnærme sig
> Gud, på en måde, som ikke er muligt i den katolske kirke. Så efter min
> mening er den med, at begge retninger har præster, der står Gud nærmere end
> det almindelige menneske kan komme til, en tilsnigelse (Vidende katolikker
> og protestanter vil sikkert rette på mig og formulere dette skisma
> anderledes, men ikke desto mindre må der vel være en forskel, som gør
> spørgsmålet forkvaklet)

Det almene præstedømme er her helt centralt ...

> Spørgsmål tre om hvorvidt Kirken er fredhellig og den verdslige magt ingen
> autoritet har i kirkerummet , er svaret, at sådan er det for begge
> retninger. Er det ikke også en tilsnigelse, når man kender til folkekirker
> og statskirker, hvor den verdslige magt rent faktisk har stor indflydelse i
> kirkerummet, til forskel fra den katolske kirke?

Svaret er naturligvis at kirken i lutherdommen ikke er fredhellig, selv
om visse folkekirkepræster her tydeligvis er lettere katolske i hovedet.

> Spørgsmål fire om hvorvidt Handlinger er ubetydelige for den enkeltes
> frelse, som værende sandt i den protestantiske kirke. Hvad skal man sige til
> det? I den lutherske kirke er én handling i hvert tilfælde nødvendig: Dåben.
> Uden den handling, ingen frelse. Andre protestantiske evangeliske samfund
> taler om nødvendige handlinger i det kristne liv på et eller andet niveau.
> Hvilke handlinger er nødvendige for frelse i den katolske kirke? Hvis det er
> sakramenterne, man tænker på, hvad er så forskellen mellem den katolske
> kirke og den protestantiske, ud over antallet af sakramenter?

Det centrale er her gerningsretfærdigheden ...

> Blot nogle strøtanker
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

N/A (13-10-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 13-10-09 17:42



Lyrik (13-10-2009)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 13-10-09 17:42

On 4 Okt., 06:06, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:
> ""Per Rønne"" <p...@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsennews:1j6wp9e.151pnbz1xn9vmvN%per@RQNNE.invalid...
>
> > Ja, prøv quiz'en:
>
> > <http://www.kristendom.dk/quiz/57>
>
> > Jeg fik 100% rigtige.
> > --
> > Per Erik Rønne
> >http://www.RQNNE.dk
> > Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est
>
> Jeg har mærkeligt nok kun fået 80% med første svar forkert.
>
> "Fælles Katolsk/Protestantisk Nadverforståelse"?
>
> Der har - ifølge mit ydmyge kendskab til Reformationshistorie - været ført
> UTROLIG megen "raffineret teologisk debat" om netop
> /Transubstantiationslæren/ i forbindelse med den stadigt mere alsidige og
> mangfoldige Reformation, der knopskyder over netop sådanne relativt
> halvobskure "centrale fortolkningsspørgsmål", der dog har kedelig tendens
> til at havne i bibelsk talt "åndssvagt" ordkløveri:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Transubstantiation
>
> "In Roman Catholic theology, transubstantiation (in Latin,
> transsubstantiatio, in Greek (metousiosis)) means the change of the
> substance of bread and wine into the Body and Blood of Christ occurring in
> the Eucharist while all that is accessible to the senses remains as before."
>
> (...)
>
> "Lutheranism
> Luther explicitly rejected transubstantiation, believing that the bread and
> wine remained fully bread and fully wine while also being fully the body and
> blood of Jesus Christ. Luther instead emphasized the sacramental union (not
> exactly the consubstantiation, as it is often claimed). Lutherans believe
> that within the Eucharistic celebration the body and blood of Jesus Christ
> are objectively present "in, with, and under the forms" of bread and wine
> (cf. Book of Concord). They place great stress on Jesus' instructions to
> "take and eat", and "take and drink", holding that this is the proper,
> divinely ordained use of the sacrament, and, while giving it due reverence,
> scrupulously avoid any actions that might indicate or lead to superstition
> or unworthy fear of the sacrament."
>
> Hvis disse definitioner står til troende, er der således ikke en vis subtil
> forskel på forståelsen af "Kristi korporlige tilstedeværelse" i Eukaristen?
>
> Spørgsmålet i quiz'en lyder:
>
> "1. Nadver
> Nadveren er rent konkret Jesu kød og blod og ikke symbolsk.
>
>  Katolsk
>  Protestantisk
>  Ingen af retningerne
>  Begge retninger"
>
> Er jeg langt nede på et abstrakt pernitten sidespor her, eller kan I
> nogenlunde følge min opfattelse af at her måske er tale om en ret grov
> forsimpling?
,,,,,,,,,,,,,,,
Den havde jeg også "forkert"

Jens


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409074
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste