/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Få piletaster til at skifte billeder
Fra : Kurt G


Dato : 08-09-09 18:53

Jeg har lavet et fotogalleri, hvor jeg gerne vil have lavet det sådan, at
jeg med venstre-pileknap og højre-pilknap kan skifte til forrige/næste
billede, se f.eks.
http://www.arkivet-vinderup.dk/galleri/Galleri.asp?Folder=2008/06-25Sommermoede&Billed=1&Titel=Sommermøde i
Jægerhytten, Hvidemose (jeg håber linken virker)
Galleriet er lavet mad ASP og der kan jeg så vidt jeg ved ikke fange
knapperne.

Jeg kender næsten intet til javaskript så jeg vil gerne høre om det kan
klares med javascript?

Mvh Kurt



 
 
Stig Johansen (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 08-09-09 23:52

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> wrote in message
news:4aa69a05$0$287$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har lavet et fotogalleri, hvor jeg gerne vil have lavet det sådan, at
> jeg med venstre-pileknap og højre-pilknap kan skifte til forrige/næste
> billede, se f.eks.
>
http://www.arkivet-vinderup.dk/galleri/Galleri.asp?Folder=2008/06-25Sommermo
ede&Billed=1&Titel=Sommermøde i
> Jægerhytten, Hvidemose (jeg håber linken virker)

Det gør dedt.

> Galleriet er lavet mad ASP og der kan jeg så vidt jeg ved ikke fange
> knapperne.

Nej, fordi ASP er serverside, og knapperne fanges på PC'en.

> Jeg kender næsten intet til javaskript så jeg vil gerne høre om det kan
> klares med javascript?

Det kan det.
Jeg har lavet et lille test eksempel her:
http://w-o-p-r.dk/tips/asp/kurt.pile.asp?Billede=1
som egentlig bare tæller op og ned mellem billednumre (1-3).

Du får lige nogle kommentarer:
Den er bygget sådan, at Billede=xx skal være det sidste i URL'en, og ikke
som i dit link.
Men jeg kan se, at du gør det i forvejen.
Jeg er dog kommet til at kalde det Billede= i stedet for Billed=.
Hvis du skal bruge Billed=, skal du rette i javascriptet, der hvor der står
i+8.

Husk at javascripet er case sensitivt, så det skal være med stort B.

Nå, men til sagens kerne:
I ASP (eller HTML hvis der er nogen der vil bruge det der), starter jeg med:
<script type="text/javaScript">
var maxnummer=3
</script>

Hvor maxnummer er det højeste billede nummer.
Den kan evt. genereres med en 'select count', hvis du har referencerne
liggende i en database.

Men det er her vi ved hvornår vi ikke skal 'bladre videre'.

Selve scriptet, som kan bruges på tværs af gallerier, hentes ind her:
<script type="text/javaScript" src="/javascript/kurt.pil.js"></script>
Du kan hente en kopi her:
http://w-o-p-r.dk/javascript/kurt.pil.js

For at 'starte' scriptet, har jeg lagt denne her i body:
<body onload="initiate_pile()">

Det burde være nogenlunde det du har brug for (tror jeg).

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Stig Johansen (08-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 08-09-09 23:57

Stig Johansen wrote:

> http://w-o-p-r.dk/javascript/kurt.pil.js

Glemte lige at skrive, at der er en del alert, som er remmet ud.
De linier kan du bare fjerne hvis du synes.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Christian Kragh (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Christian Kragh


Dato : 09-09-09 08:34

> >> > Jeg vil gerne til et fotogalleri bruge pileknapperne på
tastaturet til
> >> > at
> >> > skifte til næste/forrige billede, men kan man i det hele
taget gøre
> >> > det.
> >>
> >> Jeg tror du skal over i noget javascript, hvor du formentlig
kan fange
> >> piletasterne, og skifte URL på baggrund af det.
> >>
> >> Jeg har ingen eksempler, men prøv evt. at spørge ovre i
..clienside
> >> gruppen.
> >
> > Hej.
> >
> > Prøv at se min hjemmside (mit fotogalleri) på www.ckweb.dk
> > Der har jeg implementeret navigation med piltaster,
mellemrum, page
> > up/down,
> > home/end, og en del flere.
> >
> > Du låner frit, ligesom jeg har gjort fra anden side...
> >
> > Christian
> KLIPPET
> Det ser ud til at være det, som jeg ønsker mig!
> Hvor 'låner' jeg koderne?

Fra serversite gruppen!

Du tager og downloader disse filer fra min side:
www3.ckweb.dk/_bib/js/shortcuts.js

og for at tilføje en genven til en funktion skriver du:
shortcut.add("m",function() { toogleLeftMenu()
},{'disable_in_input':true });

For genveje til sider er det følgende:
shortcut.remove("left")
shortcut.remove("right")
shortcut.remove("space")
shortcut.remove("pagedown")

shortcut.add("left",function() {
$("#piccontent").load("http://www.ckweb.dk")
},{'disable_in_input':true });
shortcut.add("Right",function() {
$("#piccontent").load("http://www.ckweb.dk")
},{'disable_in_input':true });
shortcut.add("space",function() {
$("#piccontent").load("http://www.ckweb.dk")
},{'disable_in_input':true });
shortcut.add("pagedown",function() {
$("#piccontent").load("http://www.ckweb.dk")
},{'disable_in_input':true });

Hvis du altså har jQuery på siden.

Ellers skal du selv til at ændre lidt i koden.

Christian

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Stig Johansen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-09-09 11:47

Christian Kragh wrote:

> Hvis du altså har jQuery på siden.

Jo, men den funktionalitet Kurt efterspørger kan klares med ganske få linier
javascript - jfr mit eksempel.

Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka jQuery) for
sådan en simpel funktion?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Birger Sørensen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 09-09-09 12:00

Stig Johansen har bragt dette til verden:
> Christian Kragh wrote:
>
>> Hvis du altså har jQuery på siden.
>
> Jo, men den funktionalitet Kurt efterspørger kan klares med ganske få linier
> javascript - jfr mit eksempel.
>
> Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka jQuery) for
> sådan en simpel funktion?

Hvad skulle de ellers bruge al deres båndbredde til? - dem der altså
har nok at tage af?
Og de kan da benytte lejligheden til at brygge kaffe, eller gå på
toilettet mens de venter på alt det der ikke skal bruges, bliver hentet
ned til deres PC.

:-? 8-o :/ >:|

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Christian Kragh (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Christian Kragh


Dato : 09-09-09 17:20

> > Jo, men den funktionalitet Kurt efterspørger kan klares med ganske få linier
> > javascript - jfr mit eksempel.
> >
> > Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka jQuery) for
> > sådan en simpel funktion?
>
> Hvad skulle de ellers bruge al deres båndbredde til? - dem der altså
> har nok at tage af?
> Og de kan da benytte lejligheden til at brygge kaffe, eller gå på
> toilettet mens de venter på alt det der ikke skal bruges, bliver hentet
> ned til deres PC.

Jeg prøver ikke at lokke Kurt til noget...

Det system jeg siger han kan bruge er den js fil (shutcut.js) som er en
standardisering af piltastefang, så det er nemt at oprette en ny genvej og slette
en sådan igen.

Det jeg har brugt (jQuery på min side) er mere komplekst, da jeg har brugt mange
af funktionerne. Som jeg skrev skal han rette i de enkelte genveje så hans JS
passer til hans side. for eksempel:

shortcut.add("D",function() { window.location.href = "http://localhost/";
},{'disable_in_input':true });

Men der er også andre måder, de kræver dog at man er lidt mere klar på at lave
noget selv. og så virker det ikke i FF:

<script type="text/javascript">
function GetKeyCode (evt) {

<!-- D -->
if (window.event.keyCode == 68) {
window.location.href = "http://www.dr.dk";
}

<!-- d -->
else if (window.event.keyCode == 100) {
window.location.href = "http://www.dr.dk";
}

else {
alert(window.event.keyCode);
}
}
</script>
<body onKeyPress="GetKeyCode();">

Christian



--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Birger Sørensen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 09-09-09 22:02

Christian Kragh kom med denne ide:
8X
> Men der er også andre måder, de kræver dog at man er lidt mere klar på at
> lave noget selv. og så virker det ikke i FF:
>
> <script type="text/javascript">
> function GetKeyCode (evt) {
>
> <!-- D -->
> if (window.event.keyCode == 68) {
> window.location.href = "http://www.dr.dk";
> }
8X

window.event er vist specifik for IE.
function GetKeyCode (evt) {
evt = (window.event) ? window.event : evt;
<!-- D -->

if ( evt.keyCode == 68) {
window.location.href = "http://www.dr.dk";
}
....

Så burde det virke i de nadre browsere også.
Hvis man ved hvad man laver, hvor for laver man det så ikke, så det kan
bruges andre, end dem der er slaver af M$?

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Henrik Stidsen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-09-09 17:02

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in
news:4aa7885f$0$289$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka
> jQuery) for sådan en simpel funktion?

JQuery og hvad mere? JQuery fylder kun 19 kilobyte.

Standardversionen af JQuery er "minified and gzipped" og fylder derfor kun
de 19 kilobyte. Selv i den ukomprimerede version fylder den "kun" 120
kilobyte så du er langt fra med din størrelsesangivelse...

Videre kan browsere cache JQuery filen så i forhold til at hente billeder i
et galleri er det minimalt hvor meget ekstra der er i et hente JQuery.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Rune Jensen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 09-09-09 17:43

Henrik Stidsen skrev:
> Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in
> news:4aa7885f$0$289$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka
>> jQuery) for sådan en simpel funktion?
>
> JQuery og hvad mere? JQuery fylder kun 19 kilobyte.
>
> Standardversionen af JQuery er "minified and gzipped" og fylder derfor kun
> de 19 kilobyte. Selv i den ukomprimerede version fylder den "kun" 120
> kilobyte så du er langt fra med din størrelsesangivelse...
>
> Videre kan browsere cache JQuery filen så i forhold til at hente billeder i
> et galleri er det minimalt hvor meget ekstra der er i et hente JQuery.

Hvad betyder minified? Er det stacking?

Jeg er helt enig med Stig i det overordnede. Du vil stadig stå med en
overhead. Både hvad kb angår, men også hastigheden. Derudover, så er der
det problem, at det er og bliver et pseudosprog. Jeg mener ikke, det går
ind under clientside, for så kan man fylde alverdens pseudosprog på.
Husk der er mange andre end JQuery, og ja, jeg kan jo selv lave et også,
hvis det er. Hvad med dem, som bruger rent javascript, søger nogle
løsninger på problemerne og finder en løsning til JQuery i
nyhedsgruppen. Det er ikke oplysende, for de kan ikke bruge løsningerne
direkte, hvilket kun vil forvirre - man skulle måske lave en
undergruppe, hvis det er til frameworks. Jeg anerkender, de er der og
bruges, men synes clientside hovedgruppe burde holdes fri for dem.


MVH
Rune Jensen

Henrik Stidsen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-09-09 19:10

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote in
news:4aa7db2d$0$25197$456a7185@news.cirque.dk:

>> Videre kan browsere cache JQuery filen så i forhold til at hente
>> billeder i et galleri er det minimalt hvor meget ekstra der er i et
>> hente JQuery.

> Hvad betyder minified? Er det stacking?

Svjv er det noget med at f.eks. alle unødvendige linieskift og mellemrum er
fjernet, koden er ulæselige for mennesker men for browseren fungerer det
fint.

> Jeg er helt enig med Stig i det overordnede. Du vil stadig stå med en
> overhead. Både hvad kb angår, men også hastigheden. Derudover, så er
> der det problem, at det er og bliver et pseudosprog. Jeg mener ikke,
> det går ind under clientside, for så kan man fylde alverdens
> pseudosprog på.

Der er jeg ikke enig, JQuery er helt almindelig javascript men man har blot
tilføjet en lang række funktioner og objekter ved at inkludere JQuery
scriptet. Det er i mine øjne ligeså meget clientside og javascript som alt
andet - JQuery fixer også en lang række af de problemer man møder med
crossbrowser forskelle ved "rå" javascript.

Hvis man gør opmærksom på hvis man skriver en JQuery specifik løsning kan
jeg ikke se problemet.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Rune Jensen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 09-09-09 19:18

Henrik Stidsen skrev:

> Hvis man gør opmærksom på hvis man skriver en JQuery specifik løsning kan
> jeg ikke se problemet.

Jeg var også i tvivl om jeg havde skrevet det lige hårdt nok. Men jeg
synes stadig ikke det er det bedste at lære nybegyndere. De har godt af
at lære det hele fra grunden. Specielt er jeg modstander af at include
et framework, hvis man bare skal have en onclick. Så jeg er ikke enig i
alt, hvad du skriver, men noget har du da en pointe i. Det skal bare
være i rette sammenhælng, og man skal vide, hvorfor man bruger et
framework og ikke ren javascript. The quick and dirty tricks kan man
bruge, når man er øvet, så ved man oogså hvor det er bedst at bruge.



MVH
Rune Jensen

Henrik Stidsen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 09-09-09 22:04

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> wrote in
news:4aa7f152$0$25179$456a7185@news.cirque.dk:

> Jeg var også i tvivl om jeg havde skrevet det lige hårdt nok. Men jeg
> synes stadig ikke det er det bedste at lære nybegyndere. De har godt af
> at lære det hele fra grunden. Specielt er jeg modstander af at include
> et framework, hvis man bare skal have en onclick. Så jeg er ikke enig i
> alt, hvad du skriver, men noget har du da en pointe i. Det skal bare
> være i rette sammenhælng, og man skal vide, hvorfor man bruger et
> framework og ikke ren javascript. The quick and dirty tricks kan man
> bruge, når man er øvet, så ved man oogså hvor det er bedst at bruge.

Er da helt enig med dig så langt at det er en rigtig god ide at vide
hvorfor man bruger et framework og hvorfor det er en god ide - ellers ender
man med at lave slamkode alligevel.

At bruge JQuery til en enkelt onclick - det er nok overdrevet ja, med
mindre man bruger det på andre dele at sitet og derfor har det med
alligevel (cachet).

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

Stig Johansen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-09-09 01:32

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message
news:Xns9C81B784292BFhenrikstidsendk@130.225.247.90...
> Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> wrote in
> news:4aa7885f$0$289$14726298@news.sunsite.dk:
>
> > Hvorfor skal Kurt belemre sine brugere med 200K javascript (aka
> > jQuery) for sådan en simpel funktion?
>
> JQuery og hvad mere? JQuery fylder kun 19 kilobyte.
>
> Standardversionen af JQuery er "minified and gzipped" og fylder derfor kun
> de 19 kilobyte. Selv i den ukomprimerede version fylder den "kun" 120
> kilobyte så du er langt fra med din størrelsesangivelse...

Jeg ved ikke hvor meget der skal med fra Christians løsning før Kurt kan på
pile taster til at virke.
Men jeg lavede en fil med det javascript han bruger, og jeg giver dig ret i
jeg overdrev lidt.
Christion bruger 'kun' 185 KB javascript.

> Videre kan browsere cache JQuery filen så i forhold til at hente billeder
i
> et galleri er det minimalt hvor meget ekstra der er i et hente JQuery.

Både ja.
Christian bruger den der Japanske hjernehindebetændelse (packer), der
betyder at godt nok bliver den obfuskerede javascript cachet, MEN, den skal
'unpackes' for hver sidevisning.

Jeg har et lille tool til at tjekke den slags:
http://w-o-p-r.dk/wopr.tools/wopr.javascript.eval.asp
Og her tager alen 'unpacking' af
http://www3.ckweb.dk/_bib/js/interface.js
ca. 2 sekunder.

Man er også begyndt at "JIT'e" javascript af hensyn til performance, og den
forbedring ødelægges effektivt med 'packer'.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Stig Johansen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-09-09 15:09

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
news:4aa6dfe9$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> For at 'starte' scriptet, har jeg lagt denne her i body:
> <body onload="initiate_pile()">

Follow up:
Foranlediget af en diskussion om unobtrusive javascript, ændrede jeg
eksemplet, så jeg remmede 'onload' ud i <body>, og indsatte i stedet
følgende script i header:
.....
<script type="text/javaScript">
if ( window.addEventListener ) {
window.addEventListener ('load',initiate_pile,false) ;
} else {
window.onload = initiate_pile ;
}
</script>
.....

Det gør det samme som 'onload' i body, men kan lægges ud i en ekstern fil,
så man holder HTML'et helt 'rent' for javascript.

Beklager eventuel forvirring, men jeg syntes ikke jeg ville lave et nyt
eksempel blot for det.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Lasse Reichstein Nie~ (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 10-09-09 06:10

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> writes:

> Man er også begyndt at "JIT'e" javascript af hensyn til performance, og den
> forbedring ødelægges effektivt med 'packer'.

Det er der en god chance for, men det er dog ikke sikkert at det
koster noget ud over udpakningen (men det kan også være en del).

Hvis koden udføres ved et kald til "eval" på topniveau, så skulle den
kunne blive lige så effektiv som hvis den havde stået der direkte i
et script-element.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Stig Johansen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-09-09 14:14

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> writes:
>
>> Man er også begyndt at "JIT'e" javascript af hensyn til performance, og
>> den forbedring ødelægges effektivt med 'packer'.
>
> Det er der en god chance for, men det er dog ikke sikkert at det
> koster noget ud over udpakningen (men det kan også være en del).
>
> Hvis koden udføres ved et kald til "eval" på topniveau, så skulle den
> kunne blive lige så effektiv som hvis den havde stået der direkte i
> et script-element.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du skriver her.

'Udpakningen' af (et af) Christians script:
<http://www3.ckweb.dk/_bib/js/interface.js>
sker netop med 'eval', som genererer en ny source, som igen skal
interpretes/JIT'es.

Så sekvensen er:
- Læs kode (som kan caches)
- Udpak denne kode til ny kode, som er væsentlig større
- Koden (efter ca 2 sek[1]) er nu klar til brug.

[1] Dette er ikke på min gamle dampmaskine, for der det slet ikke, men på
min (850-1000MHz) Win-kværn med sidste nye FF, med optimeret javascript.
Under FF 2.x duede det slet ikke, da den frøs fuldstændig.

Som nævnt, så prøv at tage tid på hvor lang tid det tager at 'unpacke'
scriptet som ovenfor nævnt.

Det skal dog siges, at de 2 sek. er subjektivt, da jeg ikke har brugt
stopur, men kunne sidde og tælle 1-2... inden det er udpakket.

Jeg sidder på en 10Mbps linie, og det ville være hurtigere at downloade den
'rå' version frem for at vente på 'udpakningen'.

Hvis vi snakker 200KB, så er det vel omkring 1/5 sek i stedet for de par
sekunder, hvor skærmen fryser.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 10-09-09 12:30

KLIPPET
> Jeg har lavet et lille test eksempel her:
> http://w-o-p-r.dk/tips/asp/kurt.pile.asp?Billede=1
> som egentlig bare tæller op og ned mellem billednumre (1-3).
>
> Du får lige nogle kommentarer:
> Den er bygget sådan, at Billede=xx skal være det sidste i URL'en, og ikke
> som i dit link.
> Men jeg kan se, at du gør det i forvejen.
> Jeg er dog kommet til at kalde det Billede= i stedet for Billed=.
> Hvis du skal bruge Billed=, skal du rette i javascriptet, der hvor der
> står
> i+8.

Og 'Billede' til 'Billed' i
var i = thislocation.indexOf('Billed=');
fandt jeg ud af!

>
> Husk at javascripet er case sensitivt, så det skal være med stort B.
>
> Nå, men til sagens kerne:
> I ASP (eller HTML hvis der er nogen der vil bruge det der), starter jeg
> med:
> <script type="text/javaScript">
> var maxnummer=3
> </script>
>
> Hvor maxnummer er det højeste billede nummer.
> Den kan evt. genereres med en 'select count', hvis du har referencerne
> liggende i en database.

Her får jeg tallet fra ASP-skriftet, hvor jeg tæller antal *.jpg-filer, men
det er først langt senere i programmet

Min Galleri.asp ser nu således ud:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<%Option Explicit%>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html lang="da">
<!--#include virtual="/VEFfunktioner.asp"-->
<!--#include virtual="/galleri/GalleriFunktioner.asp"-->
<script type="text/javaScript">
<!--#include virtual="/pil.js"-->
</script>
<head>
<title>Vinderup Egnshistoriske Arkiv</title>
<link rel="stylesheet" href="../VEFstyle.css" type="text/css"
media="screen">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" >
<script type="text/javaScript">
if ( window.addEventListener ) {
window.addEventListener ('load',initiate_pile,false) ;
} else {
window.onload = initiate_pile ;
}
var maxnummer=3
</script>
</head>
<body>
<!--#include file="Galleri-top-menu.inc"-->
<%
VisBilledGalleri()
%>
</body>
</html>

I VisBilledGalleri() finder jeg antallet af billedfiler. Kan den variabel
overføres til "maxnummer", evt ved hjælp af Global-noget?

KLIPPET
> Med venlig hilsen/Best regards
> Stig Johansen
>
Mvh Kurt



Stig Johansen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-09-09 13:59

Kurt G wrote:

> Her får jeg tallet fra ASP-skriftet, hvor jeg tæller antal *.jpg-filer,
> men det er først langt senere i programmet

Du bliver nødt til at skrive lidt mere, og så er det måske ASP gruppen.

Vi har ingen jordisk chance for at finde ud af hvordan du tæller antallet af
*.jpg filer.

Hvis du har referencerne liggende i en database tabel, så er det er 'select
count' osv..

Er det derimod en 'directory listing', så er det en anden snak.

Under alle omstændigheder, så bliver det ved gætterierne.

> I VisBilledGalleri() finder jeg antallet af billedfiler. Kan den variabel
> overføres til "maxnummer", evt ved hjælp af Global-noget?

Ja, hvis du up front har antallet af billedfiler, så skal du bare
skrive(ASP):
Response.Write "var maxnummer=" + cStr(AntalletAfBilledfiler)
På et passende sted i dit output.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 10-09-09 17:24

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
news:4aa8f8bb$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> Kurt G wrote:
>
>> Her får jeg tallet fra ASP-skriftet, hvor jeg tæller antal *.jpg-filer,
>> men det er først langt senere i programmet
>
> Du bliver nødt til at skrive lidt mere, og så er det måske ASP gruppen.
>
> Vi har ingen jordisk chance for at finde ud af hvordan du tæller antallet
> af
> *.jpg filer.
>
> Hvis du har referencerne liggende i en database tabel, så er det er
> 'select
> count' osv..
>
> Er det derimod en 'directory listing', så er det en anden snak.
>
> Under alle omstændigheder, så bliver det ved gætterierne.

I asp-koden løber jeg gennem et dir, og gemmer alle filenavne med .jpg i et
array. Derfra kender jeg antallet af billeder. Det sker i VisBilledGalleri()
omtrent til sidst.
Det er nok det, som du kalder en 'directory listing'.

>
>> I VisBilledGalleri() finder jeg antallet af billedfiler. Kan den variabel
>> overføres til "maxnummer", evt ved hjælp af Global-noget?
>
> Ja, hvis du up front har antallet af billedfiler, så skal du bare
> skrive(ASP):
> Response.Write "var maxnummer=" + cStr(AntalletAfBilledfiler)
> På et passende sted i dit output.

Det udskriver blot på skærmen

>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Mvh Kurt



Stig Johansen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-09-09 17:38

Kurt G wrote:

> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
>>
>> Er det derimod en 'directory listing', så er det en anden snak.
>>
>> Under alle omstændigheder, så bliver det ved gætterierne.
>
> I asp-koden løber jeg gennem et dir, og gemmer alle filenavne med .jpg i
> et array. Derfra kender jeg antallet af billeder. Det sker i
> VisBilledGalleri() omtrent til sidst.
> Det er nok det, som du kalder en 'directory listing'.

Jo, men vi skal nok over i .ASP gruppen.

Hvis du laver en 'directory listing', og lægger filnavnene i et array, så må
du have en uBound(mitArray) eller lignende.

>> Ja, hvis du up front har antallet af billedfiler, så skal du bare
>> skrive(ASP):
>> Response.Write "var maxnummer=" + cStr(AntalletAfBilledfiler)
>> På et passende sted i dit output.
>
> Det udskriver blot på skærmen

Ja, men det skal sættes på et passende sted, så du får genereret følgende
HTML:
<script type="text/javaScript">
   var maxnummer=3
</script>

Det kan du gøre med:
.......
<%
Dim maxnummer
'find maxnummer'..
%>
html, html....
<script type="text/javaScript">
   var maxnummer=<%=maxnummer%>
</script>
html..

Jeg vil godt lave et eksempel, men jeg har ikke nogle data at lave det ud
fra.

Hvis du smider noget kode ovre i .ASP gruppen vil jeg godt hjælpe, men at
fabrikere et eksempel 'ud af den blå luft' gør jeg ikke.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 10-09-09 21:06

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
news:4aa92c2f$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> Kurt G wrote:
>
>> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
>>>
>>> Er det derimod en 'directory listing', så er det en anden snak.
>>>
>>> Under alle omstændigheder, så bliver det ved gætterierne.
>>
>> I asp-koden løber jeg gennem et dir, og gemmer alle filenavne med .jpg i
>> et array. Derfra kender jeg antallet af billeder. Det sker i
>> VisBilledGalleri() omtrent til sidst.
>> Det er nok det, som du kalder en 'directory listing'.
>
> Jo, men vi skal nok over i .ASP gruppen.
>
> Hvis du laver en 'directory listing', og lægger filnavnene i et array, så
> må
> du have en uBound(mitArray) eller lignende.
>

Ja, det har jeg, for mig er problemet blot at få den bragt over i JS.

>>> Ja, hvis du up front har antallet af billedfiler, så skal du bare
>>> skrive(ASP):
>>> Response.Write "var maxnummer=" + cStr(AntalletAfBilledfiler)
>>> På et passende sted i dit output.
>>
>> Det udskriver blot på skærmen
>
> Ja, men det skal sættes på et passende sted, så du får genereret følgende
> HTML:
> <script type="text/javaScript">
> var maxnummer=3
> </script>
>
> Det kan du gøre med:
> ......
> <%
> Dim maxnummer
> 'find maxnummer'..
> %>
> html, html....

> <script type="text/javaScript">
> var maxnummer=<%=maxnummer%>
> </script>

Og da jeg anbragte dette i min asp-kode efter at have fundet maxnummer,
virkede det.
> html..
>
> Jeg vil godt lave et eksempel, men jeg har ikke nogle data at lave det ud
> fra.
>
> Hvis du smider noget kode ovre i .ASP gruppen vil jeg godt hjælpe, men at
> fabrikere et eksempel 'ud af den blå luft' gør jeg ikke.

Det skal du heller ikke, jeg havde ikke problemer med asp-koden bortset fra
at bringe variablen maxnummer fra det ene programmeringssprog til det andet.

>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Et tillægsspørgsmål: I asp har man sessionsvariabler, findes der noget
tilsvarende i js?

Tak for din hjælp!

Mvh Kurt



Birger Sørensen (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 11-09-09 00:13

Kurt G kom med denne ide:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
> news:4aa92c2f$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kurt G wrote:
>>
>>> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
>>>>
>>>> Er det derimod en 'directory listing', så er det en anden snak.
>>>>
>>>> Under alle omstændigheder, så bliver det ved gætterierne.
>>>
>>> I asp-koden løber jeg gennem et dir, og gemmer alle filenavne med .jpg i
>>> et array. Derfra kender jeg antallet af billeder. Det sker i
>>> VisBilledGalleri() omtrent til sidst.
>>> Det er nok det, som du kalder en 'directory listing'.
>>
>> Jo, men vi skal nok over i .ASP gruppen.
>>
>> Hvis du laver en 'directory listing', og lægger filnavnene i et array, så
>> må
>> du have en uBound(mitArray) eller lignende.
>>
>
> Ja, det har jeg, for mig er problemet blot at få den bragt over i JS.
>
>>>> Ja, hvis du up front har antallet af billedfiler, så skal du bare
>>>> skrive(ASP):
>>>> Response.Write "var maxnummer=" + cStr(AntalletAfBilledfiler)
>>>> På et passende sted i dit output.
>>>
>>> Det udskriver blot på skærmen
>>
>> Ja, men det skal sættes på et passende sted, så du får genereret følgende
>> HTML:
>> <script type="text/javaScript">
>> var maxnummer=3
>> </script>
>>
>> Det kan du gøre med:
>> ......
>> <%
>> Dim maxnummer
>> 'find maxnummer'..
>> %>
>> html, html....
>
>> <script type="text/javaScript">
>> var maxnummer=<%=maxnummer%>
>> </script>
>
> Og da jeg anbragte dette i min asp-kode efter at have fundet maxnummer,
> virkede det.
>> html..
>>
>> Jeg vil godt lave et eksempel, men jeg har ikke nogle data at lave det ud
>> fra.
>>
>> Hvis du smider noget kode ovre i .ASP gruppen vil jeg godt hjælpe, men at
>> fabrikere et eksempel 'ud af den blå luft' gør jeg ikke.
>
> Det skal du heller ikke, jeg havde ikke problemer med asp-koden bortset fra
> at bringe variablen maxnummer fra det ene programmeringssprog til det andet.
>
>>
>> -- Med venlig hilsen
>> Stig Johansen
>
> Et tillægsspørgsmål: I asp har man sessionsvariabler, findes der noget
> tilsvarende i js?
>
> Tak for din hjælp!
>
> Mvh Kurt

cookies

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Stig Johansen (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-09-09 06:05

Kurt G wrote:

> Et tillægsspørgsmål: I asp har man sessionsvariabler, findes der noget
> tilsvarende i js?

Som Birger skriver: Cookies.
Cookies er den eneste måde at bibeholde data på tværs af requests.
I ASP er der også tale om en cookie (ASPSESSIONID) og tilsvarende i PHP.

Cookien er så en 'pegepind' på de data der ligger på serveren.

Skal du lave noget 'session' i Javascript, skal du blot lægge data i
Cookien.

Men hvad skal det bruges til ?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 13-09-09 09:22

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
news:4aa9db2e$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> Kurt G wrote:
>
>> Et tillægsspørgsmål: I asp har man sessionsvariabler, findes der noget
>> tilsvarende i js?
>
> Som Birger skriver: Cookies.
> Cookies er den eneste måde at bibeholde data på tværs af requests.
> I ASP er der også tale om en cookie (ASPSESSIONID) og tilsvarende i PHP.
>
> Cookien er så en 'pegepind' på de data der ligger på serveren.
>
> Skal du lave noget 'session' i Javascript, skal du blot lægge data i
> Cookien.
>
> Men hvad skal det bruges til ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen
Intet i øjeblikket,men det var en tanke i forbindelse med problemet med at
overføre variabler mellem de forskellige programmeringsskripter!
Som jeg forstår det i øjeblikket, er der kn requests til at få overført dem?

Mvh Kurt



Stig Johansen (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 13-09-09 10:13

Kurt G wrote:

> Som jeg forstår det i øjeblikket, er der kun requests til at få overført
> dem?

Ja, HTTP er en såkaldt stateless protokol, som betyder, at ved enhver
request, er der ikke defineret nogle forudsætninger.

Alle requests her ingen 'forhistorie', så man prøver at bygge 'states',
eller 'sessions' ind i flowet.

Den eneste måde at indbygge 'states', er, at holde tidligere state hos
klienten, og medsende den ved videre requests.

Nu har vi snakket cookies, men der findes også alternative former, eks.
state i URL, a lá:
http://et.eller.andet.domæne//

Der er også andre metoder, men i bund og grund, så handler det om at få
klienten (browseren) til at huske hvor den kom fra.

Men for lige at rekapitulere:
"Som jeg forstår det i øjeblikket"
så er det ikke 'i øjeblikket', for enhver stateless protokol har ingen
mulighed for at bibeholde state.

Dér skal man til enhver tid finde en workaround.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 13-09-09 13:12

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
news:4aacb883$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
> Kurt G wrote:
>
>> Som jeg forstår det i øjeblikket, er der kun requests til at få overført
>> dem?
>
> Ja, HTTP er en såkaldt stateless protokol, som betyder, at ved enhver
> request, er der ikke defineret nogle forudsætninger.
>
> Alle requests her ingen 'forhistorie', så man prøver at bygge 'states',
> eller 'sessions' ind i flowet.
>
> Den eneste måde at indbygge 'states', er, at holde tidligere state hos
> klienten, og medsende den ved videre requests.
>
> Nu har vi snakket cookies, men der findes også alternative former, eks.
> state i URL, a lá:
> http://et.eller.andet.domæne//
>
> Der er også andre metoder, men i bund og grund, så handler det om at få
> klienten (browseren) til at huske hvor den kom fra.
>
> Men for lige at rekapitulere:
> "Som jeg forstår det i øjeblikket"

Det var ment som min øjeblikkelige opfattelse !

> så er det ikke 'i øjeblikket', for enhver stateless protokol har ingen
> mulighed for at bibeholde state.
>
> Dér skal man til enhver tid finde en workaround.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen
Mvh Kurt



Birger Sørensen (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 13-09-09 10:42

Den 13-09-2009, skrev Kurt G:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
> news:4aa9db2e$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kurt G wrote:
>>
>>> Et tillægsspørgsmål: I asp har man sessionsvariabler, findes der noget
>>> tilsvarende i js?
>>
>> Som Birger skriver: Cookies.
>> Cookies er den eneste måde at bibeholde data på tværs af requests.
>> I ASP er der også tale om en cookie (ASPSESSIONID) og tilsvarende i PHP.
>>
>> Cookien er så en 'pegepind' på de data der ligger på serveren.
>>
>> Skal du lave noget 'session' i Javascript, skal du blot lægge data i
>> Cookien.
>>
>> Men hvad skal det bruges til ?
>>
>> -- Med venlig hilsen
>> Stig Johansen
> Intet i øjeblikket,men det var en tanke i forbindelse med problemet med at
> overføre variabler mellem de forskellige programmeringsskripter!
> Som jeg forstår det i øjeblikket, er der kn requests til at få overført dem?
>
> Mvh Kurt

Hvis vi snakker hjemmesider og HTML, har man vel ikke så mange andre
muligheder.
På serveren er der Sessions data, og på clienten cookies, til at gemme
data.
Har man brug for at overføre data fra server til client, gøres det ved
at pakke dem ind i den HTML der sendes til clienten.
Fra client til server, er mulighederne en form eller AJAX.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Stig Johansen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 10-09-09 14:18

Kurt G wrote:

>> var maxnummer=3
> Her får jeg tallet fra ASP-skriftet, hvor jeg tæller antal *.jpg-filer,
> men det er først langt senere i programmet

Hvis du selv lægger billeder op, og véd hvor mange der er, kan du også bare
hardcode antallet.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Lasse Reichstein Nie~ (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 10-09-09 21:07

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Lasse Reichstein Nielsen wrote:
>
>> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> writes:
>>
>>> Man er også begyndt at "JIT'e" javascript af hensyn til performance, og
>>> den forbedring ødelægges effektivt med 'packer'.
>>
>> Det er der en god chance for, men det er dog ikke sikkert at det
>> koster noget ud over udpakningen (men det kan også være en del).
>>
>> Hvis koden udføres ved et kald til "eval" på topniveau, så skulle den
>> kunne blive lige så effektiv som hvis den havde stået der direkte i
>> et script-element.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvad du skriver her.

Jeg havde muligvis misforstået din pointe.
Jeg læste det som at brugen af packer medførte at den inkludered
javascript blev mindre effektiv /i sig selv/ på en JIT Javascript
engine (hvilket også er muligt, men dog ikke nødvendigt), og ikke at
det bare var den ekstra overhead fra udpakningen der tog tiden,
JIT eller ingen JIT.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Christian Kragh (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Christian Kragh


Dato : 11-09-09 23:06

> >>> Man er også begyndt at "JIT'e" javascript af hensyn til performance, og
> >>> den forbedring ødelægges effektivt med 'packer'.
> >>
> >> Det er der en god chance for, men det er dog ikke sikkert at det
> >> koster noget ud over udpakningen (men det kan også være en del).
> >>
> >> Hvis koden udføres ved et kald til "eval" på topniveau, så skulle den
> >> kunne blive lige så effektiv som hvis den havde stået der direkte i
> >> et script-element.
> >
> > Jeg er lidt i tvivl om hvad du skriver her.
>
> Jeg havde muligvis misforstået din pointe.
> Jeg læste det som at brugen af packer medførte at den inkludered
> javascript blev mindre effektiv /i sig selv/ på en JIT Javascript
> engine (hvilket også er muligt, men dog ikke nødvendigt), og ikke at
> det bare var den ekstra overhead fra udpakningen der tog tiden,
> JIT eller ingen JIT.
>

Nu var min pointe så heller ikke at der skulle bruges jQuery, men mere den
fleksible løsning på genvejstaster...

Nemt at tilføje en genvej:
shortcut.add("m",function() { window.location.href = "http://www.dr.dk";
},{'disable_in_input':true });

Christian


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Arne Feldborg (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 09-09-09 10:47

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev Tue, 8 Sep 2009 19:53:11 +0200

>Jeg har lavet et fotogalleri, hvor jeg gerne vil have lavet det sådan, at
>jeg med venstre-pileknap og højre-pilknap kan skifte til forrige/næste
>billede,
>
Dit spørgsmål er allerede besvaret, så bare lige et lille pip fra
sidelinjen:

Piletaster mv. har jo i forvejen en funktion i browseren, og det kan
være ret forvirrende for brugeren hvis man begynder at give dem andre
funktioner. Brug i stedet nogle der ikke er så almindelig anvendt i
browseren.

Feks.er plus og minus tasterne på det numeriske tastatur (IMHO)
velegnede til at bladre i billeder.
Se evt:
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=15&sort=i&nr=269872&ret=0



Stig Johansen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-09-09 11:18

Arne Feldborg wrote:

> Dit spørgsmål er allerede besvaret, så bare lige et lille pip fra
> sidelinjen:
>
> Piletaster mv. har jo i forvejen en funktion i browseren, og det kan
> være ret forvirrende for brugeren hvis man begynder at give dem andre
> funktioner.

Ja, og netop derfor undtog jeg eksempewlvis alt[1]+'venstre pil', da det i
min browser er 'tilbage'.

[1] Ikke kun alt, men alle 'modifier keys'
Kig gerne på denne linie:
if ( e.shiftKey || e.ctrlKey || e.altKey || e.metaKey) return ;

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Stig Johansen (09-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 09-09-09 15:04

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
news:s8tea5l9625jsb6br6iotqjlf0gs6r9kse@4ax.com...
> Feks.er plus og minus tasterne på det numeriske tastatur (IMHO)
> velegnede til at bladre i billeder.

Ok, så til ære for dig har jeg udvidet mit eksempel, så det både virker med
pile taster, og +/-.

Jeg har ikke selv Opera, men ifølge min 'bibel' returnerer den 43/45 i
stedet for 107/109, men jeg tester for begge dele, så det burde virke.

Det er vel heller ikke så meget en diskussion om _hvilke_ taster der ønskes
anvendt, men _om_ det kan lade sig gøre.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen




Rune Jensen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 10-09-09 19:22

Stig Johansen skrev:

> Jeg har ikke selv Opera, men ifølge min 'bibel' returnerer den 43/45 i
> stedet for 107/109, men jeg tester for begge dele, så det burde virke.
>
> Det er vel heller ikke så meget en diskussion om _hvilke_ taster der ønskes
> anvendt, men _om_ det kan lade sig gøre.

Jeg har ikke numerisk tastatur på min bærbare. Det er der nok mange
andre, som heller ikke har. + og minus er zoom op og ned i Opera, så det
er lidt farligt at bruge. Det minder om problemet med accesskey, hvor
man også er interesseret i "frie" keys som ikke bliver brugt til andre
ting, og her er standarden nærmest alene at bruge tallene 0 til 9, så
man er (rimelig) sikker på ikke at lave inteferens med brugerens andre
funktioner.

Jeg er ikke meget for, man først søger en JS-løsning uden at have
grundkoden klar. Fremgangsmåden må være først at lave det som HTML og så
lægge JSen/ekstrafunktionen ovenpå. Det kræver så, man har en foregående
og næste-link i HTML (a href) som virker. Hvad man derefter kan gøre er,
at sikre sig man kan TABbe sig igennem siden, så vil man altid kunne nå
forrige og næste med TAB+Retur. Vil man så have JS, kan man godt
implementere det med f.eks. tal - eller keys, som ikke intefererer, men
en advarsel som sagt: Det er ikke mange. Ellers se her, hvor jeg har
haft samme problem med "bladring" (bare i et kommentar-script):

http://webdesigngruppen.dk/diskussion.asp

Den virker med taster, og der er tilføjet noget keycode på
dropdownboksen, så den også virker med mus, og man kan TABbe sig til
frem og tilbage (og til drop-down'en).


MVH
Rune Jensen

Arne Feldborg (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 10-09-09 20:37

Rune Jensen <runeofdenmark@gmail.com> skrev Thu, 10 Sep 2009 20:21:48
+0200


>Jeg har ikke numerisk tastatur på min bærbare. Det er der nok mange
>andre, som heller ikke har.
>
Det virker da fint med det pseudonumeriske tastur på alle de bærbare jeg
har været i nærheden af.

Jeg har pt. et sted omkring de 400.000 billeder (scannede dokumenter)
liggende på 2 adresser og der laves dagligt 10 - 12.000 opslag. Jeg har
aldrig hørt nogen beklage sig over brugen af + og -

Dette blot til orientering. Det er ikke min hensigt at argumentere for
en bestemt fremgangsmåde eller at gå ind i en diskussiom om hvorvidt den
ene eller den anden fremgangsmåde skulle være den bedste. Min pointe var
bare, at brugen af piletaster kan være ret forvirrende for brugeren.

Når der nævnes zoom så er det vel normalvis CTRL og +/- der bruges. Men
naturligvis kan der også være undtagelser på det punkt.



Stig Johansen (11-09-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 11-09-09 15:03

Arne Feldborg wrote:

> Min pointe var
> bare, at brugen af piletaster kan være ret forvirrende for brugeren.

For en god ordens skyld, så vil jeg gerne tilslutte mig din holdning.
Piletaster bliver jo brugt til horisontal scroll, så generelt er det ikke en
god idé.

I det her tilfælde snakker vi dog om et galleri, hvor man må formode at
kunne se billeder uden scroll (ellers synes jeg det skal laves om).

Så jeg vil nok mene, at i netop den forbindelse er piletaster ok, og måske
mee intuitivt.

Men som du selv er inde på, så er det absolut ikke en generel anbefaling.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Kurt G (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 13-09-09 09:51

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
news:4aaa5941$0$290$14726298@news.sunsite.dk...
> Arne Feldborg wrote:
>
>> Min pointe var
>> bare, at brugen af piletaster kan være ret forvirrende for brugeren.
>
> For en god ordens skyld, så vil jeg gerne tilslutte mig din holdning.
> Piletaster bliver jo brugt til horisontal scroll, så generelt er det ikke
> en
> god idé.
>
> I det her tilfælde snakker vi dog om et galleri, hvor man må formode at
> kunne se billeder uden scroll (ellers synes jeg det skal laves om).
>
> Så jeg vil nok mene, at i netop den forbindelse er piletaster ok, og måske
> mere intuitivt.
>
> Men som du selv er inde på, så er det absolut ikke en generel anbefaling.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

I mit tilfælde er siden 1000px bred, hvilket jeg formoder er ved at kunne
klares på de fleste skærme i dag. Men for en sikkerheds skyld vil jeg nok
igen fjerne pile og nøjes med + og - (som jeg slet ikke havde tænkt på).
Jeg er jo under alle omstændigheder nødt til at gøre opmærksom på, hvilke
knapper der kan bruges!
Tak for de gode indlæg!

Mvh Kurt



Kurt G (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 13-09-09 13:16

KLIPPET
>> I det her tilfælde snakker vi dog om et galleri, hvor man må formode at
>> kunne se billeder uden scroll (ellers synes jeg det skal laves om).
>>
>> Så jeg vil nok mene, at i netop den forbindelse er piletaster ok, og
>> måske
>> mere intuitivt.
>>
>> Men som du selv er inde på, så er det absolut ikke en generel anbefaling.
>>
>> --
>> Med venlig hilsen
>> Stig Johansen
>
> I mit tilfælde er siden 1000px bred, hvilket jeg formoder er ved at kunne
> klares på de fleste skærme i dag. Men for en sikkerheds skyld vil jeg nok
> igen fjerne pile og nøjes med + og - (som jeg slet ikke havde tænkt på).
> Jeg er jo under alle omstændigheder nødt til at gøre opmærksom på, hvilke
> knapper der kan bruges!
> Tak for de gode indlæg!
>
> Mvh Kurt
Og så har jeg lige fundet ud af, at '+' og '-' virker fint i FF men ikke i
IE, så måske er det alligevel ikke så smart

Mvh Kurt



Kurt G (13-09-2009)
Kommentar
Fra : Kurt G


Dato : 13-09-09 15:54

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
news:4aace266$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> KLIPPET
> Og så har jeg lige fundet ud af, at '+' og '-' virker fint i FF men ikke i
> IE, så måske er det alligevel ikke så smart
>
> Mvh Kurt
Hvilket selvfølgelig er noget sludder
Mvh Kurt



Rune Jensen (10-09-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 10-09-09 21:44

Rune Jensen skrev:

> Den virker med taster, og der er tilføjet noget keycode på
> dropdownboksen, så den også virker med mus, og man kan TABbe sig til
> frem og tilbage (og til drop-down'en).

Så kan det godt være, det ikke er så relevant (endnu), men jeg troede så
accesskey var deprecated i HTML5. Det ser nærmere ud til, de har
udbygget funktionen:

http://burningbird.net/html5/editing.html#the-accesskey-attribute

Det er værd at overveje, om funktionen er så vigtig, man skal assigne en
acceskey til frem og tilbage-linksne. På nogle browsere skal bruges tre
tastekombinatiner til en accesskey, og det skal så holdes op imod, hvor
nemt det er at TABbe sig til dem i stedet.

_Desværre_ er HTML5 ikke en fast standard endnu, men acceskeys kan
stadig bruges i "gammel" udgave.


MVH
Rune Jensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste