Omkring hudkræft
Fra : Mikkel Laurbæk

Dato : 01-08-01 16:13

X-post dk.helbred, dk.videnskab.sundhed
Fut: dk.helbred

Jeg undrer mig over, om man kan vænne sig til solen.?

Hvorfor er der eks. ikke flere tilfælde af hudkræft hos folk, der bor
meget sydligere end Danmark. Rent faktisk er der vel væsentlig færre
hudkræftstilfælde dernede.

Fra : Rolf Marvin Bøe Lin~

Dato : 01-08-01 19:05

[Mikkel Laurbæk]

> [...]
|
| Hvorfor er der eks. ikke flere tilfælde af hudkræft hos folk, der bor
| meget sydligere end Danmark. Rent faktisk er der vel væsentlig færre

se på sproyt.ystenes.com. soling -> mørkere hud -> lavere risiko for
hudkreft.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
roffe@tag.uio.no

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 01-08-01 20:40

"Mikkel Laurbæk" <lauerbaek@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvorfor er der eks. ikke flere tilfælde af hudkræft hos folk, der bor
> meget sydligere end Danmark. Rent faktisk er der vel væsentlig færre

Flere??
Jeg ved, at i Australien får 33 % på et eller andet tidspunkt konstateret
hudkræft.
Det vil jeg mene er en del flere end i Danmark.

- Kasper

Fra : /arcana

Dato : 04-08-01 19:40

"Mikkel Laurbæk" <lauerbaek@hotmail.com> wrote in message

> Jeg undrer mig over, om man kan vænne sig til solen.?

Gennem generationer kan man.

> Hvorfor er der eks. ikke flere tilfælde af hudkræft hos folk, der bor
> meget sydligere end Danmark. Rent faktisk er der vel væsentlig færre
> hudkræftstilfælde dernede.

Det skyldes, at jo mere pigment (farvestof) du har i huden, desto større
modstandskraft har du overfor UV-stråling.

/arcana

Fra : Karsten Jensen

Dato : 05-08-01 14:02

"/arcana" <wallaby@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse

> Det skyldes, at jo mere pigment (farvestof) du har i huden, desto større
> modstandskraft har du overfor UV-stråling.

Hudkræft er jo flere ting. Gælder tråden her også for modermærkekræft som
netop udgår fra hudens pigmentceller?.

--
/Karsten Jensen

Please remove "1" when replying by email.

Fra : /arcana

Dato : 05-08-01 14:10

"Karsten Jensen" <eutykus1paulus@hotmail.com> wrote in message

> Hudkræft er jo flere ting. Gælder tråden her også for modermærkekræft som
> netop udgår fra hudens pigmentceller?.

Det ved jeg ikke - er der en ekspert til stede?

/arcana