Humac i Kontant
Fra : Steen

Dato : 10-09-09 21:16

Det var da en underlig oplevelse, at se Humac hængt ud i programmet
Kontant i aften, for dårlig kundeservice, og for at omgå den danske
lovgivning.

Jeg har to gange fået repareret forskellige bærbare Mac-computere hos
Humac i Århus....begge gange uden nogen form for problemer.
Tilsyneladende sker det ikke lige så smertefrit for alle kunder hos
Humac.

Hvordan er jeres erfaringer med Humac?

--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 21:21

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> Humac i Århus....begge gange uden nogen form for problemer.
> Tilsyneladende sker det ikke lige så smertefrit for alle kunder hos

Ligesom alle forretninger ... du kan sagtens finde 100 der har problemer
... men du kan sikkert også finde 300 som ingen problemer har haft. Og
som ofte i detail så hænger det tit på hvem du er så heldig at møde i
butikken på den pågældende dag ...

Nu har jeg ikke set programmet, men hvilken lovgivning skulle de have
omgået ?

/thomas

Fra : Steen

Dato : 11-09-09 07:20

> Nu har jeg ikke set programmet, men hvilken lovgivning skulle de have
> omgået ?

Forbrugerloven...eller hav den hedder.
Normalt er forbrugeren jo beskyttet i to år, men de utilfredse kunder,
so programmet handlede om, kunne ikke reklamere over deres produkt, så
snart det var mere end et år gammelt.
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 07:39

> Forbrugerloven...eller hav den hedder.
> Normalt er forbrugeren jo beskyttet i to år, men de utilfredse kunder,
> so programmet handlede om, kunne ikke reklamere over deres produkt, så
> snart det var mere end et år gammelt.

Forsmåede forbrugere kan hurtigt piske en stemning op og helt glemme
hvordan deres rettgiheder rent faktisk hænger sammen. Bla. er det kunden
der har bevisbyrden når produktet er over 6 mdr. Derudover skal det være
en fabrikationsfejl, og ikke noget der er opstået senere hen.

Bortset fra det så giver Apple 2 år _garanti_ så uanset hvad Humac gør
kan du altid gå til Apple og få bedre behandling ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 11-09-09 10:52

> [...]
>
> Bortset fra det så giver Apple 2 år _garanti_ så uanset hvad Humac gør
> kan du altid gå til Apple og få bedre behandling ..

Også hvis det er købt som erhverv, dvs. med ét år?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 11:17

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Også hvis det er købt som erhverv, dvs. med ét år?

arh, jeg sover .. de giver ét års garanti ..

Og erhverv har kun ét års garanti og ingen reklamationsret derudover.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 12:32

Steen wrote:

> Forbrugerloven...eller hav den hedder.
> Normalt er forbrugeren jo beskyttet i to år, men de utilfredse kunder,
> so programmet handlede om, kunne ikke reklamere over deres produkt, så
> snart det var mere end et år gammelt.

Nej, man er reelt set kun beskyttet i 6 måneder! De første 6 mdr. er der
ingen tvivl, her skal der bare repareres eller ombyttes. De næste 6 mdr.
er det producenten, der skal bevise, at fejlen ikke har været der. De
sidste 12 mdr. er der ingen garanti - kun reklamationsretten, - og hvor
det er kunden (forbrugeren), der har 100% bevisbyrde på, at skaden
_IKKE_ er påført af brugeren.

Reelt set er vi ringere stillet med den her såkaldte 'forbrugerlov med 2
års garanti og reklamationsret', end vi var emd den gamle 1 års garanti.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-09-09 14:15

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> sidste 12 mdr. er der ingen garanti - kun reklamationsretten, - og hvor
> det er kunden (forbrugeren), der har 100% bevisbyrde på, at skaden

Der er kun to tidsgrænser: 6 mdr og 23 mdr, der er ingen ændring efter
12 mdr.

> Reelt set er vi ringere stillet med den her såkaldte 'forbrugerlov med 2
> års garanti og reklamationsret', end vi var emd den gamle 1 års garanti.

Den gamle var faktisk også kun en reklamationsret, det er den nye lovs
skelnen mellem garanti og reklamationsret det har gjort butikkerne mere
på tværs.

Før: 12 mdr reklamationsret
Nu: 6 mdr garanti + 18 mdr reklamationsret

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 14:19

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Der er kun to tidsgrænser: 6 mdr og 23 mdr, der er ingen ændring efter
> 12 mdr.

med mindre producenten som f.eks. Apple giver garanti udover de 6 mdr ..
i Apples tilfælde 1 års garanti fra købsdato ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-09-09 23:40

Steen wrote:
> [...]
> Humac i Ã…rhus....begge gange uden nogen form for problemer.
> Tilsyneladende sker det ikke lige så smertefrit for alle kunder hos

ELENDIGE. Jeg havde min mac inde til reparation flere gange før den
blev fixet. De reparerede noget andet end det som den fejlede.

Jeg havde også et batteri som var svumlet op. Det ville de ikke
bytte og jeg måtte have fat i apple for at få det byttet.

Så jeg handler ikke længere hos Humac.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 01:03

Steen wrote:
> [...]
> Humac i Århus....begge gange uden nogen form for problemer.
> Tilsyneladende sker det ikke lige så smertefrit for alle kunder hos

Tja, nu har jeg handlet med det firma lige siden 1992, dengang det ikke
ikke hed Humac, men AUCComputerMac og senere OfficeLine. Jeg har ALDRIG
haft et eneste klagepunkt på dem! Tværtimod har jeg altid fået en
førsteklasses behandling uanset, om det har været i butikken her i
Århus, eller via telefon.

Der er desværre altid nogen, der altid vil brokke sig, og som desuden er
komplet ligeglade med, hvad købeloven egentlig siger om, hvem der har
bevisbyrden eller ikke. Der er ingen tvivl om, at det er forbrugeren,
der har bevisbyrden, når man er ude over de første 12 måneder.

- Jeg har selv haft forretning og har derfor også været underlagt både
den gamle og den nye forbrugerlovgivning, så jeg tror nok, jeg selv véd
en del om de ting... Der er desværre altid en gruppe 'forbrugere', der
er komplet ligeglade med, hvordan de behandler deres ting, og derfor
tror, de bare kan komme og få byttet både dit og dat, eller få det
repareret gratis, trods det, at man fx. tydeligt kan se slag- og
stødmærker på en vare. - Jeg har bl.a. set, hvordan div. bærbare bliver
kylet hen i et hjørne, når fx. en skoleelev kommer hjem, eller en
iPod/mp3 afspiller bare kyles hen på bordet med et drøn! - Det er der da
dælme ikke noget, der kan holde til! - Og alligevel brokker de sig og
klager over, det går i stykker og /vil/ have repareret/ombyttet "....som
vi selvfølgelig har ret til iflg. forbrugerloven..." (sarkasme)...

Desværre er det ofte, at den såkaldte 'Forbrugerstyrelse' er medløbere
af værste skuffe! - og bare giver forbrugeren ret i stort set alt -
uanset, hvordan tingene er blevet behandlet... En af de værste, er den
jurist - Tina Dhanda, - der omtales i artiklen på hjemmesiden. Hun er
temmelig tit i radioen med sine udgydelser.

Jeg véd ikke, men hun er tit ude efter Apple og især deres bærbare
computere og iPods. Hun er åbenbart komplet ligeglad med, hvad hun siger
eller ikke siger. Det er nærmest som om hun mener, - at '...forbrugeren
har altid ret - uanset hvad'... - I flere tilfælde er der andre - og
højere placerede - fra forbrugerstyrelsen, der har været inde i en
senere radioudsendelse og måttet korrigere hendes udtalelser.

Jeg tror ikke, Humac er hverken værre eller bedre end andre, men én
ting, jeg har lagt mærke til, er, at 'brokkerøve', gider de ganske
enkelt ikke... Jeg har stået nede i butikken her i byen og hørt, hvordan
en person er kommet ind med en bærbar computer, der beviseligt er tabt
på gulvet og har krævet, at det skulle dækkes af garantien. I
begyndelsen var ekspedienten rimelig tålmodig, men på et tidspunkt blev
det ham åbenbart for meget, så han sagde ganske enkelt, - at hvis han
havde noget at klage over, var han velkommen til at gøre det skriftligt
til ledelsen. - Og så en bemærkning, der fik flere i butikken til at stå
og smågrine... "Hvis du ikke kan finde ud af, at man ikke smider en
computer på gulvet, må du tegne en all-risk forsikring, når du køber
den. En sådan forsikring er nemlig idiotsikret"... - Manden indleverede
så til betalt reparation og gik...

De to gange, jeg selv har haft brug for at få noget repareret, har der
overhovedet ikke været tale om, at de ville frasige sig
reklamationsretten, - tværtimod fik jeg at vide, at selvfølgelig var det
dækket. Jeg har også præsteret at indlevere en bærbar til reparation, få
et tilbud og lod den reparere, (den skulle sælges), og da jeg hentede
den igen og regnede med, at jeg skulle betale de 2700kr., tilbuddet lød
på, stod der 4x xxxx i betalingsfeltet... Apple betalte... - trods det,
at den var godt og vel 3 år ude over garanti- og reklamationsperiode! -
Det kalder jeg service!!!

Så ikke ét ondt ord om Humac fra min side... - Og endelig, - er man lidt
af et klummerhovede med sine ting, eller har købt dyre sager, - vil jeg
også anbefale en idiotsikret all-risk forsikring. - Jeg har selv tegnet
en sådan forsikring, da jeg købte min MacPro - for en sikkerheds skyld,
- selvom jeg ikke just regner med at få brug for den... Men et
strømsvigt eller lynnedslag kan jo sagtens forårsage en kortslutning /
overspænding, og så er en MacPro til 27.000kr. altså en rimelig dyr sag
at få repareret...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 11-09-09 07:20

> - Jeg har selv haft forretning og har derfor også været underlagt både
> den gamle og den nye forbrugerlovgivning, så jeg tror nok, jeg selv véd
> en del om de ting... Der er desværre altid en gruppe 'forbrugere', der

Kæden Expert har også fået nye ejere for nyligt. Jeg overhørte en
diskussion i deres afdeling i Randers, for et par uger siden.
En fyr havde købt et par øretelefoner fra Apple (i Expert). Der var
åbenbart noget i vejen med dem, så han var inde i forretningen for at få
rettet op på problemet.
Expert ville ikke modtage dem, men henviste til Apples hjemmeside, for
at reklamere til Apple.

Skal en forretning ikke modtage et produkt, købt i samme forretning?

Jeg købte en gang for mange år siden en HP brænder i en anden
forretning. Da der var noget galt med den, henvendte jeg mig i
forretningen. De ville have jeg sendte den til HP - indtil jeg blev trær
af at diskutere og slog i bordet, så modtog de brænderen...og sendte den
til HP
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 07:39

> [...]
> at reklamere til Apple.
>
> Skal en forretning ikke modtage et produkt, købt i samme forretning?

Det kan så diskuteres, Apple vil meget gerne selv håndtere deres service
så det er tit nemmere både for forhandler og for kunde at kunden selv
kører kontakten med Apple ...

Hvor gamle var de hovedtelefoner ?

/thomas

/thomas

Fra : Steen

Dato : 11-09-09 13:58

> Det kan så diskuteres, Apple vil meget gerne selv håndtere deres service
> så det er tit nemmere både for forhandler og for kunde at kunden selv
> kører kontakten med Apple ...
>
> Hvor gamle var de hovedtelefoner ?

Jeg hørte ikke hele samtalen, men som jeg forstod det, var det et par
hvide ørepropper til en iPhone, som var købt et par dage tidligere.

I hvert tilfælde, så blev kunden ret arrig, da forhandleren ikke ville
modtage dem

--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 16:19

Steen wrote:

> [...]
> hvide ørepropper til en iPhone, som var købt et par dage tidligere.
>
> I hvert tilfælde, så blev kunden ret arrig, da forhandleren ikke ville

Sælger /skal/ modtage og indsende produktet, hvis det er købt i den
butik - ganske enkel!

Den eneste lille 'men' her kan være, hvis kunden ikke samtidig vil
indlevere selve iPhonen sammen med ørepropperne, da _hele_ produktet i
sådanne tilfælde skal indleveres. - Faktisk er det jo ikke givet, det er
selve propperne, der har fejlen, - det kan jo fx. også være stikket i
iPhonen, der er defekt...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 12:40

Steen wrote:

> [...]
> forretningen. De ville have jeg sendte den til HP - indtil jeg blev trær
> af at diskutere og slog i bordet, så modtog de brænderen...og sendte den

Jo, det /skal/ de! - MEDMINDRE det direkte står i produktets
garantibestemmelser, at det skal sendes til producenten / importøren. -
I de (få) tilfælde ligger der også såkaldte RMA etiketter i kassen med
div. numre og adresser, hvortil produktet skal sendes. - Og så afleveres
produktet blot på posthuset og sendes som PP forsendelse (postal paid).

mvh. Erik Richard

Fra : dufur

Dato : 26-09-09 00:41

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> div. numre og adresser, hvortil produktet skal sendes. - Og så afleveres
> produktet blot på posthuset og sendes som PP forsendelse (postal paid).

Butikken *skal* modtage reklamationer. Men nu er det jo kun fejl og
mangler tilstæde på købstidspunktet, der dækkes her.
Hvis producenten yder en garanti, er det en sag mellem køber og
producent... Det kan være butikken har en aftale, så de også kan stå for
kontakten, men de er ikke forpligtiet til at gøre det.

Fra : Palle

Dato : 11-09-09 17:31

On 2009-09-10 22:16:21 +0200, isteen@gmail.com (Steen) said:

> [...]
> Humac i Århus....begge gange uden nogen form for problemer.
> Tilsyneladende sker det ikke lige så smertefrit for alle kunder hos

Dårlige.

Synes sjældent jeg har fået så dårlig råd, vejledning og service som
jeg har fået hos Humac. Fremover er det Apple Store eller Fona.

--
Palle

Fra : dufur

Dato : 26-09-09 00:44

Palle skre
v:

> Dårlige.
>
> Synes sjældent jeg har fået så dårlig råd, vejledning og service som jeg
> har fået hos Humac. Fremover er det Apple Store eller Fona.

Er det humac odense....?

Der oplevede jeg en sælger, som i sin iver for at sælge op, gik igang
med at forklare hvormange problemer der var med deres plastic model. Den
ville ikke holde 4 mdr før kabinettet revnede, og ingen ville dække det
og bla bla bla.

Fra : Palle

Dato : 26-09-09 20:03

On 2009-09-26 01:44:22 +0200, dufur <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> said:

> Er det humac odense....?

Nej. København.

Åboulevarden og Vesterbrogade.

3 år siden nu. Kan så ikke udelukke de er bleve bedre.

--
Palle

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-09 12:00

On 10 Sep., 22:16, ist...@gmail.com (Steen) wrote:
> Det var da en underlig oplevelse, at se Humac hængt ud i programmet
> Kontant i aften, for dårlig kundeservice, og for at omgå den danske
> lovgivning.

> Hvordan er jeres erfaringer med Humac?
,,,,,,,,,,,,,
Jeg kan ikke finde den udsendelse??? Har du et link eller en dato? Var
det i det hele taget Kontant?

Humac i Lyngby var flinke da jeg handlede og da jeg kom med en
forsikringsskade, blev jeg godt behandlet. Intet at klage på.

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 11-09-09 21:33

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,
> Jeg kan ikke finde den udsendelse??? Har du et link eller en dato? Var
> det i det hele taget Kontant?

I går, umiddelbart efter TV Avisen. Programmet omhandlede et fupfirma
der lovede Mastercards til gældsplagede danskere...og så også et par
utilfredse kunder, der havde handlet hos Humac (i KBH, tror jeg)
--
Steen

Fra : Steen

Dato : 11-09-09 21:34

> [...]

> der lovede Mastercards til gældsplagede danskere...og så også et par
> utilfredse kunder, der havde handlet hos Humac (i KBH, tror jeg)

Vrøvl....det var Basta i går aftes på TV2 (*røde ører*)
--
Steen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 16:17

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Det var da en underlig oplevelse, at se Humac hængt ud i programmet
> Kontant i aften, for dårlig kundeservice, og for at omgå den danske
> lovgivning.

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/article786788.ece

Nu bruger Daniel Thinkpad.

<snip>

> Hvordan er jeres erfaringer med Humac?

Jeg købte min Macbook i Fona.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Steen

Dato : 12-09-09 16:55

> http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/article786788.ece
>
> Nu bruger Daniel Thinkpad.
>
> <snip>

> Jeg købte min Macbook i Fona.

Selv Elgiganten er vist begyndt at sælge Mac igen, tror jeg nok...
--
Steen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 17:59

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Selv Elgiganten er vist begyndt at sælge Mac igen, tror jeg nok...

Ja. Jeg købte min Snowy i Elgiganten, Slagelse.

De er udemærket.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-09-09 18:42

Steen skrev:

> Selv Elgiganten er vist begyndt at sælge Mac igen, tror jeg nok...

Den i Tilst har i hvertfald en fin Mac-ø lige indenfor indgangen.

Men de sælger kun maskiner - det med tilbehør og reservedele er
bestillingsvarer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-09-09 19:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> http://politiken.dk/tjek/dagligliv/jura/article786788.ece
>
> Nu bruger Daniel Thinkpad.

Det er muligt, at stakkels lille uskyldige Daniel feddersen nu er gået
over til Lenovo, men jeg giver ikke en hujende fis for Jakob Sorgenfri
Kjær! I de år, han har været på Politiken, har jeg endnu aldrig set
hverken han eller Politiken én eneste gang ytre sig positiv over for
Apple og Apple brugere!

> Jeg købte min Macbook i Fona.

Af de fire Fona butikker, jeg kender her i byen, er der absolut kun
_én_, jeg ville købe Mac udstyr i, og det er den i Østergade! Dér får
man til gengæld næsten lige så god service som nede hos Humac. Og så er
de i Østergade heller ikke bange for at indrømme, hvis de ikke kender
til noget specifikt Apple, og så henviser de faktisk til Humac på
Fredens Torv!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 19:31

> Af de fire Fona butikker, jeg kender her i byen, er der absolut kun
> _én_, jeg ville købe Mac udstyr i, og det er den i Østergade! Dér får
> man til gengæld næsten lige så god service som nede hos Humac.

helt enig .. Fona Østergade er top dollar ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 22:18

On 2009-09-12 20:25:46 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> er de i Østergade heller ikke bange for at indrømme, hvis de ikke
> kender til noget specifikt Apple, og så henviser de faktisk til Humac

I de to HUMACs jeg har været hos Åboulevarden og Vesterbrogade i
København, fortalte de mig begge steder at garantien røg på min iMac
hvis jeg selv skiftede RAM klodser i dyret. De sagde at årsagen var at
det var rimelig kringlet og jeg risikerede at ødelægge noget på vej ind
i maskinen og at jeg iøvrigt skulle bruge special værktøj.

Troede jeg så på.

Indtil jeg kom hjem og åbnede manualen og så at de drejede sig om 2
skruer i bunden og så var der fri adgang til at hive dem ud.

Utilgivelig ringe vejledning!

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 22:27

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> det var rimelig kringlet og jeg risikerede at ødelægge noget på vej ind
> i maskinen og at jeg iøvrigt skulle bruge special værktøj.

hvis specialværktæj er en philips #1 eller 2 så er det nok rigtigt ....

> Troede jeg så på.
>
> Indtil jeg kom hjem og åbnede manualen og så at de drejede sig om 2
> skruer i bunden og så var der fri adgang til at hive dem ud.
>
> Utilgivelig ringe vejledning!

jep ...

/thomas

Fra : Palle

Dato : 12-09-09 22:40

On 2009-09-12 23:27:23 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis specialværktæj er en philips #1 eller 2 så er det nok rigtigt ....

Nemlig. Og normal værktøjet er fingernegle og køkkenknive

--
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-09-09 22:43

Palle <devnull@invalid.invalid> wrote:

> Nemlig. Og normal værktøjet er fingernegle og køkkenknive

og med en mac mini er det en tilslebet maler spartel*

/thomas

* not a joke

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-09 23:30

> [...]
> Kjær! I de år, han har været på Politiken, har jeg endnu aldrig set
> hverken han eller Politiken én eneste gang ytre sig positiv over for

Og Apple brugere? Hvordan det?

> [...]
> de i Østergade heller ikke bange for at indrømme, hvis de ikke kender
> til noget specifikt Apple, og så henviser de faktisk til Humac på

Tja. Jeg syntes de folk de har i deres butik på Nørrevold virker
konpetente.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 00:15

Axel Hammerschmidt wrote:

> Og Apple brugere? Hvordan det?

Jeg har haft den tvivlsomme 'fornøjelse' at køre i tog sammen med ham,
hvor der var en, der ringede til mig på mobil, (det var dengang, jeg
stadig selv havde forretning), og som jeg skulle guide til noget
specifikt. Efter, vi havde afsluttet vores tlf.samtale, blandede han
sig, præsenterede sig som 'Sorgenfri' og svinede ganske enkelt Apple til
som noget af det værste skidt, man skulle holde sig langt fra. - For
'han var IT journalist ved Politiken og vidste /alt/ om, hvad Apple stod
for'...

mvh. Erik Richard

Fra : Steen

Dato : 13-09-09 10:13

> [...]
> som noget af det værste skidt, man skulle holde sig langt fra. - For
> 'han var IT journalist ved Politiken og vidste /alt/ om, hvad Apple stod

En god gammeldaws upartisk journalist, hva'
--
Steen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 12:15

Steen wrote:

> En god gammeldaws upartisk journalist, hva'

Tja, - jeg har mødt et par stykker gennem årene. Men det plejer nu at
være dem fra EB og BT, der er de værste.

Det minder mig om, at jeg for mange, mange år siden havde den rigtig
store fornøjelse at hyle både en af EBs journalister og fotografer helt
ud af den... - Da jeg blev student i 1970, var jeg den første
svagtseende i Danmark, der gennemførte en normal skolegang uden at kunne
læse punktskrift og kun med brug af båndoptager og en stærk lup. I den
anledning var jeg i samtlige danske dagblade med både billede og store
artikler. EBs 'graf' og 'nist' mødte op med både det ene og andet. -
'Grafen' med to store kufferter med fotogrej. Han fumlede godt rundt
med, hvad han nu skulle bruge eller ikke bruge...

Jeg spurgte ham, hvad det da var for noget, han ville bruge. - Et surt
svar - "Nikon selvfølgelig...". - Jeg kunne ikke dy mig og svarede ham,
hvorfor han i alverden da ikke brugte noget ordentlig grej... "Hvad
mener du?" - "Du skal da bruge Topcon, det véd man da, hvad er...". -
"2km eder og forb...Tror du, vi er millionærer? Vi kan jo købe Nikon til
halv pris direkte hos importøren..." - Journalisten grinede så meget, at
han ikke kunne skrive. - Men 'grafen' var sur. - Det blev da ikke
bedre, da jeg spurgte ham, om han da ville låne en Topcon... - Det
tog ham omk. en time at få taget de billeder, han skulle bruge, - men
ret skal være ret, - de blev faktisk rigtig gode! - Nå, det var dengang...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-09 17:48

> [...]
> hvorfor han i alverden da ikke brugte noget ordentlig grej... "Hvad
> mener du?" - "Du skal da bruge Topcon, det véd man da, hvad er...". -

Det er da også ualmindelig flabet måde at opføre sig på ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 18:55

Thomas von Hassel wrote:

> Det er da også ualmindelig flabet måde at opføre sig på ...

Muligt du synes det, men jeg har aldrig gidet ligge under for den
såkaldte 'fjerde statsmagt' og deres luner - hverken dengang eller nu. -
Og slet ikke de bavianer fra hverken EB eller BT!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-09 19:57

> Muligt du synes det, men jeg har aldrig gidet ligge under for den
> såkaldte 'fjerde statsmagt' og deres luner - hverken dengang eller nu. -
> Og slet ikke de bavianer fra hverken EB eller BT!

Det er da dybt ligemeget hvor den stakkels fotograf arbejder .. det er
stadig dårlig stil at nedgøre hans værtøj- Det svarer til at du driller
din tømrer fordi han bruger Maktia og ikke DeWalt ...

7thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 22:24

Thomas von Hassel wrote:

> Det er da dybt ligemeget hvor den stakkels fotograf arbejder .. det er
> stadig dårlig stil at nedgøre hans værtøj- Det svarer til at du driller
> din tømrer fordi han bruger Maktia og ikke DeWalt ...

Tror du ikke også, det foregår? - I øvrigt brugte de håndværkere, der
lige har monteret nyt køkken hos mig, Makita OG DeWalt i en skøn
sammenblanding, - og de var nu ikke altid lige søde ved hinanden. -
"Stik mig lige det 'makværk' dér", - "Det er da 'gevaltig', som du kan
larme, - ta min Makita"... - Én ting var de enige om, da jeg tilbød at
låne en B&D miniskruetrækker til et sted, hvor de ikke kunne komme ind,
lød det enstemmigt "Nej tak!", - men de måtte alligevel gi' sig, da den
var så lille, at det var den eneste, de kunne komme til med....

Du må lige huske på, at dengang - 1970-71 - var 'kamera-krigen' mellem
Nikon og Topcon, og da Topcon valgte at stoppe deres kameraproduktion og
udelukkende satse på top-prof måle-, scanne- og medicinsk udstyr, - gik
'krigen' over til at være mellem Nikon og Canon - især Nikon F1 og Canon
F1. - Og dengang tilhørte jeg Topcon fløjen. - I dag er jeg 99,9999%
Canon-man, - Den sidste 0,0001% tilhører Yashica-Contax. - Men hvis
Topcon var fortsat med foto, ville jeg stadig være at finde dér! - Jeg
har været heldig at finde et velfungerende eksemplar af min første
Topcon, så nu mangler jeg kun 4 modeller - RE-2, RE-2b Super, SuperD,
SuperDM i at have de 5 forskellige topcon, jeg har haft genem årene... -
De hænger bare ikke på træer i DK, og give 2x nypris for en brugt
SuperDM ($2238USd) på eBay, det vil jeg dog ikke ofre.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-09 23:33

> [...]
> udelukkende satse på top-prof måle-, scanne- og medicinsk udstyr, - gik
> 'krigen' over til at være mellem Nikon og Canon - især Nikon F1 og Canon

Hvad med Leica? I hvert fald deres målesøgermodeller var da meget
udbredte til brug under dårlige lysforhold, eller hvor støj var uønsket.
Du nævner heller ikke Olympus, som vist også blev brugt af en del
professionelle, men det var måske først sidst i 70'erne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-09 00:37

Henrik Münster wrote:

> Hvad med Leica? I hvert fald deres målesøgermodeller var da meget
> udbredte til brug under dårlige lysforhold, eller hvor støj var uønsket.

Det er rigtig, men der var aldrig den diskussion om, hvorvidt Leica
var/er bedre end andet. - Men selv dengang kunne man jo få et komplet
både Canon og Nikon til ca. den pris et Leica M6 hus alene kostede..-) -
Jeg havde en fætter, der var fotograf, - han sværgede til Leica M4 og
kun Leica både i 35mm og storformat 6x9cm og 12x18cm. Og i SLR havde han
en gl. Contaflex. Til familiefester lånte han et par gange min Topcon
til dias og var glad for den hurtige lukkertid på 1/500sek., når der
skulle bruges elektronblitz, som det jo hed dengang...

> Du nævner heller ikke Olympus, som vist også blev brugt af en del
> professionelle, men det var måske først sidst i 70'erne.

Ja, det var først senere med deres store OM-2/OM-2n og OM-4, de fik en
vis gennemslagskraft, men det var kun ganske få pressefotografer, der
brugte dem. Olympus har altid haft en vis svaghed i deres modeller, når
der skulle bruges motot. - Motoren kunne ganske enkelt rykke bunden på
kamerahuset i stykker....

Ellers var der jo også både Leica R series 35mm SLR og ikke mindst Alpa,
men så er vi også oppe i priser, hvor bare et std. hus med lysmåler og
prismesøger kostede 50.000kr. eller mere.

Derimod var der en del pressefolk, der brugte Mamiya C220/C220G 2-øjet
SLR med udskiftelig optik, Rollei 66 og Hasselblad 500 - alle tre 6x6cm,
men de blev altid regnet for lidt nørdede.

Det skal så siges, at nogen af de bedste sportsbilleder nogensinde er
taget med Rollei 66 + Novoflex 350mm og 450mm tele med 'geværkolbe'
skulderstøtte - og selvfølgelig på s/h film... - Bl.a. et billede af Bob
Beamond, da han satte verdensrecord i længdespring ved OL i Mexico. -
Bare se udtrykket i hans øjne - allerede midt i springet, inden han er
landet... Man kan simpelthen se både overraskelse og triumf, og at han
er klar over, at det spring var noget stort...

mvh. Erik richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-09-09 06:27

> Tror du ikke også, det foregår? - I øvrigt brugte de håndværkere, der
> lige har monteret nyt køkken hos mig, Makita OG DeWalt i en skøn
> sammenblanding, - og de var nu ikke altid lige søde ved hinanden.

der er forskel på om du som amtør idiot siger noget eller om de driller
hinanden indbyrdes ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-09 01:16

<snip>

> [...]
> hvorfor han i alverden da ikke brugte noget ordentlig grej... "Hvad
> mener du?" - "Du skal da bruge Topcon, det véd man da, hvad er...". -

Jeg ville ha' sagt Hasselblad.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-09-09 12:14

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg ville ha' sagt Hasselblad.

Ja ja, men nu bruger/brugte de fleste pressefolk jo 35mm og ikke 6x6cm.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-09 15:48

> Ja ja, men nu bruger/brugte de fleste pressefolk jo 35mm og ikke 6x6cm.

Ja, et Hasselblad var (og er vel) fint i studiet eller på månen
Er man i marken er et 35 mm kamera betydeligt lettere at have med at
gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 13-09-09 13:39

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-09-09 23:27

> Og Apple brugere? Hvordan det?

Det er da meget almindeligt, at journalister kommer med nedsættende
bemærkninger om Mac-brugere i deres artikler. Det er typisk noget med,
at vi er fanboys eller disciple, der ukritisk følger fader Jobs i tykt
og tyndt. Vi bruger også kun Mac pga. den tjekkede stil og betaler gerne
ekstra for at få hvid plastic i stedet for grå. Der bliver i den slags
artikler ikke nævnt nogen fornuftige grunde til at bruge Mac.
Heldigvis er den slags efterhånden sjældent, og i almindelighed
behandles Apple efterhånden på lige fod med alle andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-09 04:27

On 13 Sep., 01:14, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> som noget af det værste skidt, man skulle holde sig langt fra. - For
> 'han var IT journalist ved Politiken og vidste /alt/ om, hvad Apple stod
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja skyd budbringeren!))

Det handler om en forbrugers kamp for at indløse sin reklamationsret.
Og tillykke med hans success! det smitter af på os andre.
Min egen MacBook den samme hvide plastmodel er ypperlig!
Ingen revner, sprækker eller nogen somhelst fejl. Ser ud som da den
kom ud af butikken. Den er 3 år gammel.
Min kones luksusmodel af en HP laptop, med designermus og 15,4" skærm
og et tastatur der ser ud som om det er børstet stål, klager sig i
blæseren under opstart. Det lyder som om lejerne i blæseren er gået.
Det er efter halvandet år! Det er en 9000 kroners model.

Næh! MacBook den hvide model, er en superlækker komputer. Efter mine-
og konens erfaringer står der udelukkende Apple på de næste
komputerkøb.

Hilsen
Jens

Fra : Steen

Dato : 13-09-09 12:41

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Min egen MacBook den samme hvide plastmodel er ypperlig!
> Ingen revner, sprækker eller nogen somhelst fejl. Ser ud som da den
> kom ud af butikken. Den er 3 år gammel.

Jeg fik nu skiftet min topcase på min knap to år gamle MacBook.
Det skete uden beregning hos Humac i Århus
--
Steen

Fra : N/A

Dato : 13-09-09 13:39

Fra : jagge

Dato : 13-09-09 20:12

> [...]

> Min egen MacBook den samme hvide plastmodel er ypperlig!
> Ingen revner, sprækker eller nogen somhelst fejl. Ser ud som da den

Jeg overvejer at gøre det samme. Min er nu knækket i begge sider.

Det er sjovt jeg har jo nævnt emnet her tidligere, og ofte får man
næsten skubbet i skoene at det ikke kan passe, det er der nok ikke noget
om og så videre.

Jeg har set mange med den fejl, det er en klokkeklar konstruktionsfejl
og når købeloven er sådan ja så skal den jo overholdes.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-09-09 20:16

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg har set mange med den fejl, det er en klokkeklar konstruktionsfejl
> og når købeloven er sådan ja så skal den jo overholdes.

Det eneste vi vist har sagt at det er begrænset til visse serier ..

/thomsd

Fra : Steen

Dato : 14-09-09 12:37

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg overvejer at gøre det samme. Min er nu knækket i begge sider.

Henvend dig til Humac/Apple.
Jeg fik min topcase skiftet uden beregning, da Apple har fundet ud af,
at det er en generel fejl

Steen

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-09 05:53

On 13 Sep., 13:41, ist...@gmail.com (Steen) wrote:

> Jeg fik nu skiftet min topcase på min knap to år gamle MacBook.
> Det skete uden beregning hos Humac i Århus
> --
> Steen

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg plejer min topkasse med "Alaska vinylrens!" det nærer og plejer og
holder plasten smidig.

hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-09-09 13:39

Lyrik wrote:
> Jeg plejer min topkasse med "Alaska vinylrens!" det nærer og plejer og
> holder plasten smidig.

Og du er godt klar over, at den slags rengøringsmidler efterhånden
mørner den type plast, som Apple bl.a. bruger til den hvide Mb?

- Det eneste, man bør bruge til rengøring, hvis der er kommet fx.
fedtede fingre på, er lunkent vand med et par dråber _SYREFRI_
opvaskemiddel og en hårdt opvredet fiberklud! - Alt andet er direkte
skadeligt, og jeg må på det kraftigste advare mod brug af den slags midler!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 13-09-09 13:39