Varm ibook G4
Fra : Steffen

Dato : 19-08-09 22:54

Min gamle mor på næsten 80 har en ibook G4 (10.4.11) 768 Mb ram, som hun
kun bruger til mail og surf på internettet.
Nu siger hun at den bliver utroligt varm i nederste venstre hjørne
(harddisken) og den er blevet langsom, badebolden kører jævnligt.

Nu har jeg 160 km hjem til hende, så jeg vil gerne være lidt forberedt
på forhånd.

Lyder det som om jeg burde skaffe en ny harddisk inden jeg besøger hende
eller er der andet jeg bør forberede?

pft.
steffen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-08-09 23:47

Steffen <steffSLET@DETTEpost6.tele.dk> wrote:

> [...]
> på forhånd.
>
> Lyder det som om jeg burde skaffe en ny harddisk inden jeg besøger hende

Der begøver ikke at være noget galt. Der skal bare en hjemmeside til med
et par tunge javascripts til at få badebolden på banen, og blæseren på
fuld kraft. Det er tid til en ny computer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Jon

Dato : 20-08-09 07:41

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Der begøver ikke at være noget galt. Der skal bare en hjemmeside til med
> et par tunge javascripts til at få badebolden på banen, og blæseren på
> fuld kraft. Det er tid til en ny computer.

Mjo - det er det kanskje. Men iBook har blitt varm før. I vår familie
har vi hatt tre, såvidt jeg kan huske, og jeg har alltid hatt behov for
å legge noe under den hvis jeg skal ha den på knærne.

Det er ikke så enkelt å ta slike fra hverandre, men jeg vil anta at en
god, gammeldags støvfjerning ville hjelpe ganske meget. En boks
trykkluft (slike som fotografer brukte i gamle dager til å blåse filmen
ren) til å fjerne støv på vifte og kjøleribber og generelt inne i hele
boksen ville antagelig hjelpe en god del.

Ellers er javascripts en stor synder, som Flemming sier, og dersom
maskinen har vært i bruk lenge uten omstart så er 768 MB ikke mer enn at
en liten "housecleaning" av RAM i form av en omstart kan være gunstig.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : thohei

Dato : 22-08-09 05:12

On Aug 19, 11:54 pm, steffS...@DETTEpost6.tele.dk (Steffen) wrote:
> Min gamle mor på næsten 80 har en ibook G4 (10.4.11) 768 Mb ram, som hun
> kun bruger til mail og surf på internettet.
> Nu siger hun at den bliver utroligt varm i nederste venstre hjørne

Det er selvfølgelig ikke noget der får den til at køre hurtigere, men
jeg bruger G4FanControl (http://www.macupdate.com/info.php/id/25043)
til at få mere gang i blæserene så min g4alu ikke bliver helt
rødglødende. Det larmer ad h-til - men det er ikke sikkert en 80-årig
kan høre det
Thomas