Boot & Raid spørgsmål
Fra : Poulsen

Dato : 10-08-09 10:04

Jeg løber, som de fleste andre, ind i pladsproblemer når det kommer
til harddisk plads.
Så jeg overvejer at købe 1. stk My Book Studio Edition II 2TB
WDH2Q20000. fw800/fw400/usb2 ca. (1800 kr hos komplett.dk)
Der står den er sat op til Raid (0) ?
Jeg har forstået at der sidder to diske i kassen, men jeg er total
blank med hensyn til Raid (i praksis).
Vil disken(e) komme frem som én disk på skrivebordet, og kan jeg
umiddlebart installere Leopard på disken, så der kan startes fra
dyret?
Hvis ja, vil jeg så ogaå kunne kopiere en partion over på disken med
SuperDuper, som jeg bruger til at lave backup af min interne HD.
-Eller skal jeg evt. løbe skrigende bort fra denne disk?

vh
Finn

Fra : Jon

Dato : 10-08-09 18:59

Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> wrote:

> Jeg løber, som de fleste andre, ind i pladsproblemer når det kommer
> til harddisk plads.

Lyder velkjent...

> Så jeg overvejer at købe 1. stk My Book Studio Edition II 2TB
> WDH2Q20000. fw800/fw400/usb2 ca. (1800 kr hos komplett.dk)
> Der står den er sat op til Raid (0) ?

Det kan sikkert stemme.

> Jeg har forstået at der sidder to diske i kassen,

Det gjør det nok da. Eller flere, men antagelig to.

> [...]
> Vil disken(e) komme frem som én disk på skrivebordet, og kan jeg
> umiddlebart installere Leopard på disken, så der kan startes fra

Ja

> Hvis ja, vil jeg så ogaå kunne kopiere en partion over på disken med
> SuperDuper, som jeg bruger til at lave backup af min interne HD.

Her forstår jeg ikke hva du mener. Mener du at du vil dele disken(e) i
to eller flere partisjoner og ha SuperDuper! på den ene?

> -Eller skal jeg evt. løbe skrigende bort fra denne disk?

Ikke "eller", men "og": Du /kan/ ("må" på dansk?`) alt det du sier, og
du /bør/ løpe bort fra den, i alle fall som primær disk for systemet.

RAID 0 er nemlig to disker som er satt opp til å skrive og lese til
annehver disk annenhver gang, slik at total ytelse går opp ("striping").
Det er en god idé for en arbeidsdisk i et ytelseshungrig miljø (f.eks.
intensiv videoredigering), men en dårlig idé for et alminnelig
driftsmiljø, og en enda verre idé for et sikkert datalagringsmiljø.

Grunnen er: To disker feiler statistisk sett dobbelt så ofte som én. Et
volum som består av to disker har teoretisk sett dobbelt ytelse, men
også halv driftssikkerhet av en enkelt disk med samme disponibel plass.

DERIMOT: Hvis diskene er satt opp i RAID1 (og det kan du antagelig få
til med medfølgende programvare eller med Apples Diskverktøy), eller
hvis du har tre eller fleres fysiske disker satt opp i f.eks. RAID5, så
øker sikkerheten dramatisk, men da på bekostning av tilgjengelig
lagringsplass. Med RAID5 og lignende kan sikkerhet også kombineres med
en meget god ytelse (men ikke - i teorien i alle fall - like god som
RAID0) og et mindre, men dog merkbart, tap av disponibel lagringsplass i
forhold til tilsvarende enkle disker.

Se f.eks. <http://en.wikipedia.org/wiki/RAID> for detaljer.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-08-09 19:41

On 2009-08-10 18:03:47 +0200, Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> said:

> [...]
> Så jeg overvejer at købe 1. stk My Book Studio Edition II 2TB
> WDH2Q20000. fw800/fw400/usb2 ca. (1800 kr hos komplett.dk)

Har den samme. Dog billigere i SHG.

> Der står den er sat op til Raid (0) ?

Den er ikke pr default sat op til Raid, men kan sættes op til Raid som
jeg selv har gjort.

> Jeg har forstået at der sidder to diske i kassen

Det er korrekt, 2x1TB.

> Vil disken(e) komme frem som én disk på skrivebordet, og kan jeg
> umiddlebart installere Leopard på disken, så der kan startes fra
> dyret?

Ja eller nej, eller... Den syner som én disk pr. default, men på to TB
i alt. Jeg tror det skyldes at der kun er én forbindelse over til de to
diske. Der medfølger noget WD software som lige skal sige til diskene
at de skal lege Raid, men så er der som sagt én Raid disk på
skrivebordet på knap 930GB.

> Hvis ja, vil jeg så ogaå kunne kopiere en partion over på disken med
> SuperDuper, som jeg bruger til at lave backup af min interne HD.

Sandsynligvis. Du kan vel kopirere hvad som helst over disken?

> -Eller skal jeg evt. løbe skrigende bort fra denne disk?

Nej slet ikke. Det fede ved denne disk er bla.a, at du løbende kan
opgradere til større diske når de to TB bliver for småt. Jeg er MEGET
glad for min disk, og kan kun på det varmeste anbefale den. Jeg har alt
mit backup på den, mit itunes biblio, mine film, ja alt faktisk
undtagen apps og OS X og det spiller 200%. Der sidder et FW800 kabel
mellem min Mac mini og disken. En anden fed detalje er, at min Mac mini
og disken har nøjagtig samme farve, både kabinet og lyset

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-08-09 20:14

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> [...]
> mellem min Mac mini og disken. En anden fed detalje er, at min Mac mini
> og disken har nøjagtig samme farve, både kabinet og lyset

Det lyder da ellers fint. Thomas vH har påpeget et par gange at
hastigheden på de eksterne bokse ikke understøttes godt af softwaren i
den billige dåse, har du målt den? Med fx Helios LanTest?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-08-09 06:37

On 2009-08-10 21:14:06 +0200, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:
> Det lyder da ellers fint. Thomas vH har påpeget et par gange at
> hastigheden på de eksterne bokse ikke understøttes godt af softwaren i
> den billige dåse, har du målt den? Med fx Helios LanTest?

Næ... det virker fint, så jeg gider ikke bruge tid på at få nogle tal
der intet siger noget om noget som helst alligevel. Praksis er den
virkelige verden

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-08-09 08:02

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Næ... det virker fint, så jeg gider ikke bruge tid på at få nogle tal
> der intet siger noget om noget som helst alligevel. Praksis er den
> virkelige verden

Nu er Helios LANtest jo en række "real world" tests til at vurdere om du
også får hvad du betaler for ... eller at isolere flaskehalse i et
setup.

/thomas

Fra : Jon

Dato : 10-08-09 21:45

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Der medfølger noget WD software som lige skal sige til diskene
> at de skal lege Raid, men så er der som sagt én Raid disk på
> skrivebordet på knap 930GB.

Da er de satt opp med RAID1 (="speiling"). Når du ser to GB
lagringsplass tilgjengelig på ett volum ("en disk"), er de satt opp med
RAID0. Det har de fordeler og ulemper jeg har skissert i annen post i
samme tråd.

Fra : Poulsen

Dato : 10-08-09 13:56

Tak for svarene.
Kendte ikke SHG jeg så lige at den også findes i en "single"
udgave Western Digital - My Book Studio 2, 2TB (WDH1Q20000E)
Men den er 100 kr. dyrere?
Ang. opgradering, ville jeg kunne droppe 1.stk 4 GB disk i kassen,
næste gang jeg løber tør for plads?
Det lyder som en ideel løsning.
vh

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-08-09 06:39

On 2009-08-10 21:56:12 +0200, Poulsen <poulsen.finn@gmail.com> said:

> Tak for svarene.
> Kendte ikke SHG jeg så lige at den også findes i en "single"
> udgave Western Digital - My Book Studio 2, 2TB (WDH1Q20000E)
> Men den er 100 kr. dyrere?

shg.dk

> Ang. opgradering, ville jeg kunne droppe 1.stk 4 GB disk i kassen,
> næste gang jeg løber tør for plads?
> Det lyder som en ideel løsning.

Tja det kunne du vel, men så forstår jeg ikke hvorfor du vil købe en
Raid box? Hvorfor så ikke bare brænde en DVD i stedet? Så har du oven i
købet mere end de 4gb du vil putte i boksen.

Thomas Schreiber
http://mayfly.dk