Target mode
Fra : Nina Storm

Dato : 04-08-09 20:58

Kan nogen give mig et tip til hvorfor jeg ikke kan starte en Power Mac
G5 i FireWire target mode fra en PowerBook G4.

Jeg kan gøre det med 4 andre næsten identiske maskiner, og jeg har
tjekket at der ikke er andre firewire enheder tilsluttet target
maskinen.

Kan der være nogle indstillinger i maskinen der ikke tillader det?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-09 21:08

Nina Storm <Nina.Storm@fjernfjernforum.dk> wrote:

> [...]
> maskinen.
>
> Kan der være nogle indstillinger i maskinen der ikke tillader det?

jeg mener at hvis maskinen er firmware låst så kan du ikke starte i
target disk mode ..

næh se Apple er enig:

<http://support.apple.com/kb/HT1352>

"Blocks the ability to use the "T" key to start up in Target Disk Mode
(on computers that offer this feature)."

/thomas

Fra : Nina Storm

Dato : 04-08-09 21:26

> [...]
>
> "Blocks the ability to use the "T" key to start up in Target Disk Mode
> (on computers that offer this feature)."

Tak - den prøver jeg at tjekke ud i morgen.

Til Erik - jeg følger <http://support.apple.com/kb/HT1661> og det har
ikke voldt problemer på andre maskiner, så jeg prøver om at tjekke om
denne er firmware låst...

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-09 21:15

Nina Storm wrote:
> [...]
> maskinen.
>
> Kan der være nogle indstillinger i maskinen der ikke tillader det?

Det lyder mærkeligt... - Bruger du et originalt Apple tastatur til
G5'eren? - Sidder tastaturet i USB port 1? - Jeg har oplevet, at jeg
ikke kunne starte min ene QuickSilver G4 som target disk med hverken et
Microsoft Comfort Curve eller et Logitech tastatur ved at holde 'T' nede
på QS'eren, men såsnart jeg satte et Apple tastatur til den, kunne jeg
godt...

Prøv at sætte et FW kabel mellem de to maskiner og lad dem begge starte
op som normalt. Åbn så 'System indstillinger' -> 'Startdisk' på den G5,
der skal startes som target disk. Lås panelet op, hvis det er låst og
vær sikker på, at den normale bootdisk er valgt som startdisk. Istedet
for at klikke på 'Start igen', skal du klikke på 'Computer som ekstern
hardddisk'. G5'eren skulle så meget gerne starte op som target disk.

Har du en skærm sat til den, skal du sikre dig, at skærmen ikke er
forbundet med andre computere enten med to kabler, hvis skærmen har
dual-udgang. Den må heller ikke være koblet sammen med andre via en
skærm-switch eller KVM switch.

mvh. Erik Richard

Fra : Nina Storm

Dato : 05-08-09 09:40

> [...]
> for at klikke på 'Start igen', skal du klikke på 'Computer som ekstern
> hardddisk'. G5'eren skulle så meget gerne starte op som target disk.

Tak - det fungerede på denne måde.

Så jeg behøvede ikke at eksperimentere med Firmware protection.
Det ligner noget jeg skal holde mig fra - med mindre det er sidste udvej

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-09 09:58

Nina Storm <nina.storm@foum.dk> wrote:

> Tak - det fungerede på denne måde.
>
> Så jeg behøvede ikke at eksperimentere med Firmware protection.
> Det ligner noget jeg skal holde mig fra - med mindre det er sidste udvej

Jeg er lidt nysgærrig om maskinen ret faktisk _var_ firmware låst ?

/thomas

Fra : Nina Storm

Dato : 05-08-09 11:45

> Jeg er lidt nysgærrig om maskinen ret faktisk _var_ firmware låst ?

Jeg stod af på at downloade Open Firmware Password application.

Er det ikke nødvendigt for at se det?

Ellers ved jeg ikke hvordan jeg skulle kunne se det - umiddelbart kan
jeg ikke se forskelle på indstillinger på G5'eren jeg ikke kunne tilgå
og dem jeg godt kunne.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-08-09 12:02

> [...]
>
> Ellers ved jeg ikke hvordan jeg skulle kunne se det - umiddelbart kan
> jeg ikke se forskelle på indstillinger på G5'eren jeg ikke kunne tilgå

du kan starte maskinen i open firmware og se om denbeder om password.

alt+æble+O+F under boot

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-08-09 10:05

> [...]
> for at klikke på 'Start igen', skal du klikke på 'Computer som ekstern
> hardddisk'. G5'eren skulle så meget gerne starte op som target disk.

Godt set.

Jeg sprang sjovt nok også på det stillede spørgsmål, uden held, fremfor
at løse den forhåndenværende opgave.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 10:32

Flemming Rubini wrote:

> Godt set.
>
> Jeg sprang sjovt nok også på det stillede spørgsmål, uden held, fremfor
> at løse den forhåndenværende opgave.

Et andet lille 'tip' i den forbindelse. - Target boot kræver jo normalt
en ATA/SATA disk... På min nu solgte Quicksilver havde jeg en ekstra ATA
controller med et par store diske på, hvilket jo gør, at man ikke kunne
bruge 'T'-metoden, - en ekstra ATA controller registreres jo som en SCSI
controller, - hvis nu det var en af de store diske, der var bootdisk.
Men det virker perfekt, hvis man bruger ovenstående metode. - Jeg har
ikke prøvet det på mine MDD, men går da ud fra, jeg også kan bruge
metoden fra 'Startdisk'...

mvh. Erik Richard