hvilken raid skal man vælge
Fra : René

Dato : 29-07-09 14:24

Hejsa!

Min grafiker har fået installeret en større harddisk på sin mac som gør at
vi nu med fordel (efter min mening) kan anvende en raid på maccen Mac osx
10.4 et eller andet ;)

Disk 1 er 1000 gb (24/7) 2115880 WD Caviar RE3 1002FBYS, 1000GB, SAT
Disk 2 er 750 gb også wd

indtil videre har jeg blot formateret begge disks i apple udvidet journalet.
med blot 1 partition pr disk.

Det er en grafiker som arbejdet primært CS4 med udfra grafiske filer mange
men relativt "små" filer 1-5 mb pr fil... men der er mange opgaver på lager
(ca. 30.000 opgaver på arkiv med ca. 4000 nye opgaver om året) + det løse

hvad er bedst spejlet raid eller striped raid det skal helst ikke være noget
som trækker ned på hastigheden for så tror jeg min grafiker foretrækker
manuelt at kopiere over feks 1 gang om dagen.

Som jeg ummidelbart kunne læse ville striped være bedst til tungere opgaver,
men jeg er lidt i tvivl om vores går under det, så gode råd modtages gerne
:)

Og vil det evt være muligt blot at tage alt data fra Macintosh HD at kopiere
over på den nye (system disk) også i kontrolpanelet blot skifte startdisk..
eller er der noget jeg skal være obs på mht mailprogrammer og andre som
trækker fra systemmappen?

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-09 14:38

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> eller er der noget jeg skal være obs på mht mailprogrammer og andre som

hvad er det for en maskine ? .. G5 ? MacPro ?

Hvad vil du opnå .. hastighed eller sikkerhed ?

/thomas

Fra : René

Dato : 29-07-09 14:57

> hvad er det for en maskine ? .. G5 ? MacPro ?
>
> Hvad vil du opnå .. hastighed eller sikkerhed ?
>
> /thomas

Hej!

Det er en G5 4 år gammel.. ikke så hurtig mere men løser opgaven
tilfredsstillende... men kører nok efterhånden på sine sidste år

jamen er det enten eller?.

jeg vil sige da maskinen ikke er den hurtigste må den ikke blive
langsommere, der tages ugentligt backup til server og eller ekstern disk som
holdes ajour datamæssigt med en hjemmearbejdsplads.

Hilsen
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-09 15:59

> [...]
> langsommere, der tages ugentligt backup til server og eller ekstern disk som
> holdes ajour datamæssigt med en hjemmearbejdsplads.

Jeg vil nok vurdere om det er bøvlet værd at begynde at rode med RAID på
den maskine. Hvis jeg ville gøre noget så vil jeg spejle dem i RAID pga.
sikkerheden.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 14:44

René skrev:

> Som jeg ummidelbart kunne læse ville striped være bedst til tungere opgaver,
> men jeg er lidt i tvivl om vores går under det, så gode råd modtages gerne

Hastighedfordelen kommer ved stripening hvor diskene "flettes" sammen og
hjælpes ad. Ved spejling lægges det samme på alle diske, givende
redundans på bekostning af diskplads.

Jeg tror jeres grafiker har bedst af en to-tre identiske diske (magen
til den nye) som så sættes i RAID. Stripet.

Så får jeres grafiker en stor, hurtig men skrøbelig disk.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-07-09 14:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> til den nye) som så sættes i RAID. Stripet.
>
> Så får jeres grafiker en stor, hurtig men skrøbelig disk.

Det kan han opnår på en anden måde.

Køb en Intel SSD på 160 GB og brug de 2 andre diske i raid1/mirror
til at gemme de færdige data på.

JonB

Fra : René

Dato : 29-07-09 15:05

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Det kan han opnår på en anden måde.
>
> Køb en Intel SSD på 160 GB og brug de 2 andre diske i raid1/mirror
> til at gemme de færdige data på.
>

> JonB

Der er "kun" 2 pladser i kabinettet, men har da en ekstern kabinet og smide
en disk i, jeg vil bare helst holde dem internt mht hastighed.

Hvis man skulle lave den løsning du beskriver kunne jeg vel også lave 2
partitions på 1000 gb disken (1 a 250gb & 1 a 750gb) også lægge systemet ind
på den lille partition også køre raid mirror på den anden partition og 750gb
harddisken...

Jeg havde bare meget lyst til at have systemdisken (alt) med på backuppen da
det jo kan tage en h. tid at genetablere hvis....

Hilsen René

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-07-09 15:49

"Ren����������������������������������������������" wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Der er "kun" 2 pladser i kabinettet, men har da en ekstern kabinet og smide
> en disk i, jeg vil bare helst holde dem internt mht hastighed.

Det forstår jeg godt. Men firewire burde være hurtigt nok til
almindelige diske. Med hensyn til intels SSD, så kræver den SATA.
(der er ikke rigtigt andre SSD'ere som er værd at købe)

> [...]
> på den lille partition også køre raid mirror på den anden partition og 750gb

ja, du kan godt, men du behøver ikke

> Jeg havde bare meget lyst til at have systemdisken (alt) med på backuppen da
> det jo kan tage en h. tid at genetablere hvis....

Det forstår jeg godt

Fra : René

Dato : 29-07-09 15:02

-"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så får jeres grafiker en stor, hurtig men skrøbelig disk.
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Vi får ikke pladsproblemer, med 750 GB er der rigeligt med plads de næste
par år, så det er mere hvad der vil arbejde bedst i CS4 under hensyntagen at
det ikke er photoshoparbejde, men mere rentegning og opsætning korrektur til
pdf og masser af mailkorrespondance med filer som sjældent er over 5 mb

Så 2 diske burde kunne gøre det.. jeg er blot bekymret for om det at køre
med raid vil gøre systemet langsommere, og om den ene kører hurtigere end
den anden, som jeg forstør det er spejling den sikreste, men også
langsommere?, men på en 4 år gammel G5 vil man mærke stor forskel? (der er
rigeligt med ram osv.)

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 15:07

René skrev:

> Så 2 diske burde kunne gøre det.. jeg er blot bekymret for om det at køre
> med raid vil gøre systemet langsommere, og om den ene kører hurtigere end

Hvis jeres grafiker er tilfreds med hastigheden, så lad være med at gøre
mere ved det :)

Fra : René

Dato : 29-07-09 15:18

> Hvis jeres grafiker er tilfreds med hastigheden, så lad være med at gøre
> mere ved det :)
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jomen, jeg kører ikke nogen raid i dag, men da jeg sætter en 1000gb i den nu
istedet for den gamle med 80gb så var det jeg kom ind på raid mht
datasikkerhed, men går det ud over hastigheden så tror jeg vi ender med hun
bare selv kopierer over et par gange om ugen så der altid er en forholdsvis
ny kopi, så er det jo ikke så meget man mister.

Hilsen
René

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-07-09 15:27

René skrev:

> [...]
> bare selv kopierer over et par gange om ugen så der altid er en forholdsvis
> ny kopi, så er det jo ikke så meget man mister.

Hvis I har muligheden og ikke knækker software på det, så var det måske
en ide med OS X 10.5 og Time Machine?

Så skal I bare have en ekstern disk af en hvis størrelse.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 29-07-09 19:25

> Hvis I har muligheden og ikke knækker software på det, så var det måske
> en ide med OS X 10.5 og Time Machine?

Det vil jeg også sige. Brug 1000GB disken som Time Machine disk. I
modsætning til spejling beskytter det også til en vis grad mod fejl 40.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-09 07:54

On 2009-07-29 15:23:30 +0200, "René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og
her)tele.dk> said:

> [...]
> eller er der noget jeg skal være obs på mht mailprogrammer og andre som

Du burde kunne bruge SuperDuper! (eller Carbon Copy Cloner) til at
kopiere systemdisken over til en anden partion hvorefter man kan starte
fra den.

Jeg har haft glæde af den mulighed nogle gange

/JHP