"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
news:4a681960$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> news:4a681799$0$48238$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kim2000 skrev:
>>
>>> Så vil du elske Hard Candy, selvom jeg ikke er sikker på den går ind
>>> under gys-genren. Men modbydelig i sit psykologiske spil er den.
>>
>> Hér er en anmeldelse:
>>
>>
http://onfilm.dk/Anmeldelse/Anmeldelse.aspx?AnmeldelseId=1750
>
> Ja, det er en dygtig anmelder der fortæller hele plottet og pointen i en
> hele filmen, så er der ingen grund til at se den. Kæft hvor en båtnakke.
>
> Det eneste han burde have sagt var:
>
> Hard Candy er en hardcore psykologisk thriller, og en barsk en af slagsen.
> Det er en film, der undersøger så store begreber som godhed, ondskab, hævn
> og selvtægt, og alt dette er pakket ind i et nærmest Bergmansk kammerspil.
>
Så heller min egen anmeldelse bragt her:
http://damat.dk/Publkationer/DC44.pdf (side 31): Her er den sakset ind, den
fik 5 ud af 6 stjerner.
I et chatrum mødes den 32-årige Jeff med teenagepigen Harley. De chatter
sammen et par uger og mødes så på en cafe. Her spiller hun tydeligvis op til
ham og han lader det ske og opmuntre hende. Ingen tvivl om, at vi her er ude
i noget snavs. Det er hende, der insistere på at tage med ham hjem. Kort
sagt, Jeff er ikke den pædofile mand, som vi jo alle ved, er en tyk mand med
hinkesten i gul regnfrakke, der stirrer på børn på legepladsen.
Egentlig bør man slet ikke røbe ret mere, men på den anden side, så afslører
coveret en hel del, så lad os bare også gøre det her. For før vi har set os
om, viser det sig at pigen er besat om at give den - måske - pædofile mand
en lærestreg og han befinder sig pludselig bundet til en stol, med en
tilsyneladende gal pige, der er besat af tanken om han er pædofil.
Filmen spiller på mange tangenter, nemlig at vi får sympati for ham - og
hende. Faktisk er det svært helt at afgøre hvem, der er offer og hvem der er
bøddel. Harley er overbevist om, at Jeff har myrdet en teenagepige, selvom
han bedyr sin uskyld og placerer os i dilemmaet, da han siger, hun spillede
op til ham - rigtigt. Og hun svarer, at han er den voksne, og han burde have
stoppet hende - rigtigt. Hvem skal vi holde med? Er det overhovedet nogen at
holde med. Som jeg s tartede med at skrive, vi er ude i noget snavs, men er
det virkelig nu så galt? Det lykkes på alle måder, at holde sandheden skjult
for os, og konstant vakler man mellem sympati for ham og for hende. Men
uanset hvad, har han så fortjent at blive torteret?
Skuespillet er utrolig intens. Filmen er baseret på dialog og den dialog er
formidabel. Først og fremmest er det, som gør filmen stærk Ellen Pages og
Patrick Wilsons helt igennem uforglemmelige præstationer. Konfrontationerne
er stærke, som da hun har gennemsøgt hele hans hus uden at finde noget
belastende på ham. Vi sidder helt ude på kanten af sofaen, mens vi ikke kan
beslutte om manden er en pervers børnelokker eller om han er en, der faldet
for hende, selvom hun er for ung. Det er der, hele filmens omdrejningspunkt
er. Er pigen syg eller er han?
Jeg