Fjerne køkkenbordplade
Fra : Marianne

Dato : 18-07-09 08:06

Hej

Er der noget, jeg ikke ved om, hvordan man fjerner en køkenbordplade?
Jeg skal have skiftet mit gamle køkkenbord, men det gamle vil ikke lige
gi' sig. Har fjernet alt hvad der kunne holde på det - skruer, lister -
men pladen sidder urokkelig fast. Mon ikke den er limet på også? Er der
et trick, jeg ikke kender, som vil kunne få bugt med limen? Er lidt
nervøs for at ødelægge de underskabe, pladen ligger på, hvis jeg bare
bruger vold.

Ideer modtages meget gerne

mvh
Marianne

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-09 12:10

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> trick, jeg ikke kender, som vil kunne få bugt med limen? Er lidt nervøs
> for at ødelægge de underskabe, pladen ligger på, hvis jeg bare bruger

Det er ikke normalt at lime bordpladen på, medmindre den er af et
stenmateriale.
En almindelig bordplade i træ eller laminat er skruet fast op igennem toppen
af underskabene. Hvis du er helt sikker på, at du har fjernet alle skruer,
så kan du forsøge at stikke noget mellem underskabe og plade, for at
konstatere om der skulle være limet også. Jeg ville nok forsøge med en
almindelig fukssvans, og se om den kunne presses ind imellem. Kan den det,
så kan du muligvis skære limen op, ved at starte i den ene ende af bordet,
og med kiler holde plade og undeskabe fra hinanden mens du forsigtigt
arbejder dig hele vejen langs bordpladen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Marianne

Dato : 18-07-09 15:26

> Det er ikke normalt at lime bordpladen på, medmindre den er af et
> stenmateriale.

Jeg tror måske også mere på silikone - men det er bare en laminatplade

> [...]
> skruer, så kan du forsøge at stikke noget mellem underskabe og plade, for
> at konstatere om der skulle være limet også.

Ja - det vil jeg prøve. Pladen sidder godt nok inde i et 'U', så den støder
mod væggen på 3 af den 4 sider. Underskabene har top, så der kan være en del
lim/silikone.

> [...]
>starte i den ene ende af bordet, og med kiler holde plade og undeskabe fra
>hinanden mens du forsigtigt arbejder dig hele vejen langs bordpladen.

OK. Jeg må vist skaffe mig nogle kiler, så. Det lyder som vejen frem.

mvh
Marianne