|
| Tunnel mellem Lolland og Langeland? Fra : Poul E Hansen |
Dato : 20-06-09 00:50 |
|
Foreslåes af Lollands borgmester.
Hvis nogle skulle være i tvivl, er Langeland vej-fast med Fyn via
Tåsinge.
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Lolland/2009/06/19/132927.htm®ional
" Ifølge fremtidsforsker Uffe Palludan er ideen fra borgmester Stig
Vestergaard måske ikke så urealistisk, som den lyder.
- Man skal ikke bare grine af forslaget, og jeg vil hverken vurdere,
at det er realistisk eller urealistisk, siger han.
En tunnel til Langeland kan nemlig betyde, at Lolland bliver et
trafikknudepunkt med regional udvikling og arbejdspladser i stedet for
en korridor, hvor bilerne bare suser forbi på vejen mellem København
og Hamborg, når Femernforbindelsen står klar i 2018. "
En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
| |
Per Rønne (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 20-06-09 08:16 |
|
Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
> En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
Jep, men som med Samsø-forbindelsen bør man naturligvis også se på
prisen.
En sådan tunnel vil dog reducere presset på Storebæltsforbindelsen, lige
som det ville være naturligt af forlænge Svendborgbanen til Rødby, med
forbindelse videre til Lübeck.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est
| |
Ukendt (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-06-09 00:29 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1j1lqyg.1l3qfse1mdnwt4N%per@RQNNE.invalid...
> En sådan tunnel vil dog reducere presset på Storebæltsforbindelsen, lige
> som det ville være naturligt af forlænge Svendborgbanen til Rødby, med
> forbindelse videre til Lübeck.
Hvordan ? Hvorfor ?
Storebæltsforbindelsen er til transport mellem Københavnsområdet og de
Vestlige landsdele.
Hvori skulle fordelen ligge ved at sende den trafik via omvejen over
Langeland og Lolland ?
Enhver med bare en halv hjerne kan på et kort se at næsten ingen vil får
kortere transportvej nogen steder hen.
Og så via en så problematisk banestrækning som Svendborgbanen ?
Skulle vi dog ikke bruge infrastrukturinvesteringerne der hvor der er behov
for infrasttruktur i stedet for at skabe midlertidige arbejdspladser i
yderområderne ?
| |
Per Rønne (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 21-06-09 07:23 |
|
Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> news:1j1lqyg.1l3qfse1mdnwt4N%per@RQNNE.invalid...
>
> > En sådan tunnel vil dog reducere presset på Storebæltsforbindelsen, lige
> > som det ville være naturligt af forlænge Svendborgbanen til Rødby, med
> > forbindelse videre til Lübeck.
>
> Hvordan ? Hvorfor ?
>
> Storebæltsforbindelsen er til transport mellem Københavnsområdet og de
> Vestlige landsdele.
> Hvori skulle fordelen ligge ved at sende den trafik via omvejen over
> Langeland og Lolland ?
Naturligvis ville en sådan forbindelse ikke blive brugt på transport
Jylland-København, men nok Fyn-Berlin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est
| |
Peter L (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Peter L |
Dato : 21-06-09 07:43 |
|
""Per Rønne"" skrev:
....
>> Storebæltsforbindelsen er til transport mellem Københavnsområdet og de
>> Vestlige landsdele.
>> Hvori skulle fordelen ligge ved at sende den trafik via omvejen over
>> Langeland og Lolland ?
>
> Naturligvis ville en sådan forbindelse ikke blive brugt på transport
> Jylland-København, men nok Fyn-Berlin.
Der bør laves en cost/benefit analyse, før borgernes milliarder kastes i et
formentligt helt overflødigt projekt. Hvor mange kører fra Fyn til Berlin
hver dag? (Han kunne vel lige så godt have taget færgen Bøjden-Fynshav eller
lillebæltsbroen).
| |
Ukendt (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-06-09 09:18 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1j1nisn.1dd05w75blubvN%per@RQNNE.invalid...
> Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:
>> Storebæltsforbindelsen er til transport mellem Københavnsområdet og de
>> Vestlige landsdele.
>> Hvori skulle fordelen ligge ved at sende den trafik via omvejen over
>> Langeland og Lolland ?
>
> Naturligvis ville en sådan forbindelse ikke blive brugt på transport
> Jylland-København, men nok Fyn-Berlin.
Så tag dog og se efter på et kort !
Hvad er eksempelvis afstanden Odense-Flensborg-Berlin i forhold til
afstanden via den
kommende Femern forbindelse ?
For mig ser de ret ens ud.
De ca 50.000 indbyggere i Svendborg ville måske kunne få en mikroskopisk
fordel af en sådan forbindelse - lad os være flinke og sige 100.000 vil
kunne få lidt gavn - så skulle det sydøstlige Fyn være taget med. For de
resterende ca 400.000 Fynboer vil det være hip som hap.
| |
Ivannof (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Ivannof |
Dato : 20-06-09 10:35 |
|
"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
Foreslåes af Lollands borgmester.
Hvis nogle skulle være i tvivl, er Langeland vej-fast med Fyn via
Tåsinge.
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Lolland/2009/06/19/132927.htm®ional
" Ifølge fremtidsforsker Uffe Palludan er ideen fra borgmester Stig
Vestergaard måske ikke så urealistisk, som den lyder.
- Man skal ikke bare grine af forslaget, og jeg vil hverken vurdere,
at det er realistisk eller urealistisk, siger han.
En tunnel til Langeland kan nemlig betyde, at Lolland bliver et
trafikknudepunkt med regional udvikling og arbejdspladser i stedet for
en korridor, hvor bilerne bare suser forbi på vejen mellem København
og Hamborg, når Femernforbindelsen står klar i 2018. "
En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
-----------------
Hvor lang skulle den tunnel være?
Hilsen Ivan
| |
Per Rønne (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 20-06-09 11:18 |
|
Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:
> Hvor lang skulle den tunnel være?
Jeg hørte længden 7 km. Prisen ville anslået komme op på en 10
milliarder kroner, mod 130 milliarder for en Samsø-forbindelse.
Jeg vil dog tro at man skal 10-20 år ud i fremtiden før man vil behandle
noget sådant seriøst. Mindst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est
| |
Martin Larsen (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 20-06-09 13:05 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
news:1j1lzab.1jgbdkn1x1s24hN%per@RQNNE.invalid...
> Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:
>
>> Hvor lang skulle den tunnel være?
>
> Jeg hørte længden 7 km. Prisen ville anslået komme op på en 10
> milliarder kroner, mod 130 milliarder for en Samsø-forbindelse.
>
Ja, hvis man bygger 3 km sanddiger ud Det er da muligt at man kan nå en
pæn del af vejen i det fladbundede område på den måde. 10 mia må siges at
være småpenge i krisetid med behov for offentlige investeringer. Og den
kunne måske blive en pengemaskine ligesom Storebæltsbroen (dumsmart er
blevet). Desværre skal et sådant projekt til høring hos en stribe otiøse
pamperdemokrater i 47 år før første spadestik kan tages af Nakskovs
borgmester.
Trafiken må ikke blive for stor på den smalle vej over Langeland. Men fra
Svendborg vil der være motorvej.
Mvh
Martin
| |
Kim2000 (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 20-06-09 13:07 |
|
""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1j1lzab.1jgbdkn1x1s24hN%per@RQNNE.invalid...
> Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:
>
>> Hvor lang skulle den tunnel være?
>
> Jeg hørte længden 7 km. Prisen ville anslået komme op på en 10
> milliarder kroner, mod 130 milliarder for en Samsø-forbindelse.
>
> Jeg vil dog tro at man skal 10-20 år ud i fremtiden før man vil behandle
> noget sådant seriøst. Mindst.
Vi skal vel også snart have en bro til Norge, Fæøerne og Grønland og så
kunne man måske lave et sving på vejen så vi fik Island med, nu vi er ved
det. ´
| |
Poul E Hansen (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 20-06-09 04:38 |
|
On 20 Jun., 12:17, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Ivannof <ivan...@hotmail.com> wrote:
> > Hvor lang skulle den tunnel være?
>
> Jeg hørte længden 7 km. Prisen ville anslået komme op på en 10
> milliarder kroner, mod 130 milliarder for en Samsø-forbindelse.
>
> Jeg vil dog tro at man skal 10-20 år ud i fremtiden før man vil behandle
> noget sådant seriøst. Mindst.
Bygningen af tunnelen kunne udføres i forlængelse af forbindelsen til
Tyskland. Hvis man til den tid stadig har brug for eller råd til at
starte store offentlige investeringer.
| |
Kim2000 (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 20-06-09 11:44 |
|
"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
Foreslåes af Lollands borgmester.
Hvis nogle skulle være i tvivl, er Langeland vej-fast med Fyn via
Tåsinge.
http://www.dr.dk/Regioner/Sjaelland/Nyheder/Lolland/2009/06/19/132927.htm®ional
" Ifølge fremtidsforsker Uffe Palludan er ideen fra borgmester Stig
Vestergaard måske ikke så urealistisk, som den lyder.
- Man skal ikke bare grine af forslaget, og jeg vil hverken vurdere,
at det er realistisk eller urealistisk, siger han.
En tunnel til Langeland kan nemlig betyde, at Lolland bliver et
trafikknudepunkt med regional udvikling og arbejdspladser i stedet for
en korridor, hvor bilerne bare suser forbi på vejen mellem København
og Hamborg, når Femernforbindelsen står klar i 2018. "
En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
Svar:
Jamen lad os da endelig juble og forsøge at gøre et naturskønt område til en
parkeringsplads med larm og støj.
| |
Poul E Hansen (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 20-06-09 05:42 |
|
On 20 Jun., 12:44, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelsenews:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
> En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
>
> Svar:
>
> Jamen lad os da endelig juble og forsøge at gøre et naturskønt område til en
> parkeringsplads med larm og støj.
Har du ikke set hvor lang Langeland er ? Så med en naturskøn
trafikeret vej, går det nok. Man bør lægge volde omkring om nødvendigt.
| |
Peter L (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Peter L |
Dato : 20-06-09 17:19 |
|
"Poul E Hansen" skrev:
> ...
> Har du ikke set hvor lang Langeland er? Så med en naturskøn
> trafikeret vej, går det nok. Man bør lægge volde omkring om nødvendigt.
Ja - pas på det ikke går på Langeland, som det gik på Færøerne hvor Kalsoy
for år tilbage blev kendt i Danmark under navnet "blokfløjten". Det skyldes
de fire tunneler, der er boret gennem fjeldene til ære for de 120 indbyggere
i området. Bag den sidste af tunnelerne ligger byen Trøllanes, der består af
fem huse.
| |
Kim2000 (20-06-2009)
| Kommentar Fra : Kim2000 |
Dato : 20-06-09 17:25 |
|
"Peter L" <plau@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:h1j256$18s$1@newsbin.cybercity.dk...
> "Poul E Hansen" skrev:
>> ...
>> Har du ikke set hvor lang Langeland er? Så med en naturskøn
>> trafikeret vej, går det nok. Man bør lægge volde omkring om nødvendigt.
>
> Ja - pas på det ikke går på Langeland, som det gik på Færøerne hvor Kalsoy
> for år tilbage blev kendt i Danmark under navnet "blokfløjten". Det
> skyldes de fire tunneler, der er boret gennem fjeldene til ære for de 120
> indbyggere i området. Bag den sidste af tunnelerne ligger byen Trøllanes,
> der består af fem huse.
>
Man kan sige hvad man vil, men når ens land består af x antal små øer, så er
det sund fornuft at smide en tunnel mellem dem, det kan måske mere undre mig
at alle stimler sammen i den mildt sagt uskønne hovedstad, når der netop er
tunnel til de små (og meget smukke) øer.
| |
Ukendt (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-06-09 00:11 |
|
"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
> En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
Så mangler man bare at forklare hvem der dog skulle bruge forbindelsen
mellem
disse to yderområder i landet - Fynsområdet har fremragende forbindelse til
kontinentet
via Jylland, så hvor er behovet ?
| |
Poul E Hansen (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 21-06-09 04:52 |
|
On 21 Jun., 01:11, "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelsenews:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
>
> > En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> > fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
>
> Så mangler man bare at forklare hvem der dog skulle bruge forbindelsen
> mellem
> disse to yderområder i landet - Fynsområdet har fremragende forbindelse til
> kontinentet
> via Jylland, så hvor er behovet ?
Jeg vil skyde på afstanden fra Odense til Hamborg vil blive lidt
kortere med de nye forbindelser end ved kørsel over Jylland. Hvis vi
istedet for Hamborg vælger Lübeck (200.000 indbyggere) eller østligere
bliver afstanden væsentligt kortere.
Hvis vi istedet for Odense ser på hele det sydfynske område forkortes
afstanden endnu mere med tunnelen.
| |
Martin Larsen (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 21-06-09 12:59 |
|
"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i meddelelsen
news:fe3dca4a-417a-466b-8757-01ff53ca2c4b@n19g2000vba.googlegroups.com...
On 21 Jun., 01:11, "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en
> meddelelsenews:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
>
> > En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> > fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
>
> Så mangler man bare at forklare hvem der dog skulle bruge forbindelsen
> mellem
> disse to yderområder i landet - Fynsområdet har fremragende forbindelse
> til
> kontinentet
> via Jylland, så hvor er behovet ?
Jeg vil skyde på afstanden fra Odense til Hamborg vil blive lidt
kortere med de nye forbindelser end ved kørsel over Jylland. Hvis vi
istedet for Hamborg vælger Lübeck (200.000 indbyggere) eller østligere
bliver afstanden væsentligt kortere.
Hvis vi istedet for Odense ser på hele det sydfynske område forkortes
afstanden endnu mere med tunnelen.
-----------
Er det et princip for dig at skrive her med hovedet under armen?
Der vil fra Fyn være 24 km flaskehals mellem Svendborg og Spodsbjerg og to
betalingsanlæg (ventetid og mange Dkr). Og fra Femern er også flaskehals.
Det vil mao være højst usædvanligt at bruge den vej til Tyskland for en
fynbo.
Mvh
Martin
| |
Poul E Hansen (21-06-2009)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 21-06-09 06:24 |
|
On 21 Jun., 13:58, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i meddelelsennews:fe3dca4a-417a-466b-8757-01ff53ca2c4b@n19g2000vba.googlegroups.com...
> On 21 Jun., 01:11, "Carl Alex Friis Nielsen" <cafn*mail.dk> wrote:
>
> > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en
> > meddelelsenews:7ca64da3-b41b-4a79-a4af-72e4653af376@t11g2000vbc.googlegroups.com...
>
> > > En sådan tunnel vil gøre Fehmernforbindelsen ekstra smart, da man så
> > > fra Lolland kan komme direkte både mod Fyn og Sjælland.
>
> > Så mangler man bare at forklare hvem der dog skulle bruge forbindelsen
> > mellem
> > disse to yderområder i landet - Fynsområdet har fremragende forbindelse
> > til
> > kontinentet
> > via Jylland, så hvor er behovet ?
>
> Jeg vil skyde på afstanden fra Odense til Hamborg vil blive lidt
> kortere med de nye forbindelser end ved kørsel over Jylland. Hvis vi
> istedet for Hamborg vælger Lübeck (200.000 indbyggere) eller østligere
> bliver afstanden væsentligt kortere.
> Hvis vi istedet for Odense ser på hele det sydfynske område forkortes
> afstanden endnu mere med tunnelen.
ML:
> Der vil fra Fyn være 24 km flaskehals mellem Svendborg og Spodsbjerg og to
> betalingsanlæg (ventetid og mange Dkr). Og fra Femern er også flaskehals.
> Det vil mao være højst usædvanligt at bruge den vej til Tyskland for en
> fynbo.
________________________________________________
Hvis der bliver så meget trafik vil man selvfølgelig forsøge at
udbygge vejnettet.
Det vil også aflaste ruten via. Jylland.
| |
|
|