Planter og buske i krukker, ude om vintere~
Fra : Jakob Munck

Dato : 21-06-09 17:39

Jeg har plantet en del mindre planter og buske i krukker, som jeg har
stillet rundt omkring i min have. Men nu siger en ven til mig, at det ikke
er godt for disse vækster at stå i krukker om vinteren, da de så kommer til
at "fryse for meget", set i forhold til hvordan det var, hvis de var plantet
i jorden (hvor frosten ikke når ned).

Passer det?

Kan planter og buske, som trives udendørs i krukker om sommeren, ikke også
overleve ude om vinteren?

v.h.
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-06-09 19:24

On Sun, 21 Jun 2009 18:38:39 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_FjernDette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
>Passer det?

>Kan planter og buske, som trives udendørs i krukker om sommeren, ikke også

Jo, for det meste og for de flestes vedkommende.
De tåler nok ikke helt så mange frostgrader som hvis de stod plantet i
jorden, men det har ikke været det store problem de sidste mange vintre
her i Danmark.
Til gengæld kan en våd vinter drille - ikke alle buske er lige glade for
at stå i en for våd jord i en potte.

Dvs. sørg for rigtig godt dræn i krukken, og stil dem gerne i læ af et
hus, skur eller lign. om vinteren. Så vil langt de fleste flerårige
have-ting klare vinteren.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-06-09 22:12

> [...]
> kommer til at "fryse for meget", set i forhold til hvordan det var, hvis
> de var plantet i jorden (hvor frosten ikke når ned).

Det skal jeg ikke kunne sige, men våd jord i en krukke betyder frost, og da
det øger volumen med 10%, så betyder det en krukke med revner eller helt
ødelagt. Krukken skal altså være rimelig tør eller står frostfrit.

Mvh Maria

Fra : Grethe Hoff

Dato : 21-06-09 23:04

"Jakob Munck" <jm2_FjernDette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Passer det?
>
> Kan planter og buske, som trives udendørs i krukker om sommeren, ikke også

Jeg har hatt 2 krukker med Hortensia stående i krukke i 2 vintre + 1 i
jorden, alt ser ut til å blomstre godt i år...også.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-09 06:46

Hej Jakob
Som de andre skriver, så er det lidt afhængigt af plante og krukketype om
frost er et problem.
Det, du skal tænke på, er, at en plante med et rodnet på fx 20-30 cm dybde
ikke vil blive gennemfrosset ved frostgrader, der gennemfryser de
øverste10-15 cm. I en potte, hvor frosten angriber fra alle sider, er der
ikke meget, der er frostfrit, hvis der fryser 10-15 cm ind fra alle sider.
Det betyder også, at de helt fine rødder slet ikke skånes i en potte.
En mulig løsning kan være at isolere potterne med måtter om vinteren samt at
sikre dem mod al for kraftig "vanding".