"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4a3d5c5c$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> news:S-2dnazAfcFT0aDXnZ2dnUVZ8q6dnZ2d@giganews.com...
>> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4a3cb8ab$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:sIWdnTBKUPQ-0qHXnZ2dnUVZ8sKdnZ2d@giganews.com...
>>>
>>>> Danmark holder ledigheden nede på et tilsyneladende
>>>> trivselsskabende lavt niveau, og efterlignes af andre lande for det,
>>>> men både statsansatte og de der undgår arbejdsløshed ved at
>>>> stats-regler har skabt medie-job, er ret plaget af psykosomatiske
>>>> civilisationssygdomme, som nok kan forklares delvis ved at de med god
>>>> grund ikke oplever at deres arbejde er meningsfuldt - at de gør en
>>>> forskel. De er og føler sig beskæftigede med
>>>> nørdet/rengøringshysteri-agtigt pjat,
>>>
>>> Dette afvejes så af deres umættelige trang efter fremmedhed - et
>>> paradoksalt ønske for en fremmedgjort person, og selvfølgelig lidet
>>> gennemtænkt, men deres syge godhedsideologi kræver idelige tilførsler af
>>> "foder", ligesom detektiven ønsker stadige tilførsler af irakiske
>>> heroinhandlere.
Ja, jobskabelse for politiet medvirker til at politiet elsker
flygtninge
>>>> og grækerne sagde jo "pris ingen lykkelig før han er død",
>>>
>>> De troede på et retfærdigt forsyn ligesom Saxo, mens de moderne
>>> velmenerateister og godhedshyklere tror at de systematisk kan narre de
>>> dumme guder, ligesom de gamle ægyptere i deres dødebog.
>>>
>> Nej, de frygtede livsløgn og selvbedrag og var ikke materialistiske,
>>
>>>> og jeg tror gennemsnitsdanskeren nages af en angst for på dødslejet
>>>> at skuffes og erkende, at de hele livet blot fik tiden til at gå
>>>> med rollespil, - som dem der karikeres i Eric Bernes
>>>> psykologi-bestseller "Hvad er det vi leger" om at 1950-USA-borgerens
>>>
>>> Var den faldet ud af reolen
>>>
>> Siden jeg fandt den på biblioteket i 1978, har jeg fundet den en fin
>> eksemplificering af Nietzsches kritik af nid, nag, resentiment.
>>
>> "100 menneker der vil kan mere end 1000 der skal" skrevSchopenhauer
>>
>>>> største problem var at strukturere sit liv "mens han venter på
>>>> julemanden".
>>>
>>> Jeg tror desværre at de er for samvittighedsløse til at kigge bag om
>>> taleboblerne.
>>
>> Hvis svigter hvilken moral og bør have dårlig samvittighed? Hv
>> Hvilke talebobler ?
>
>
> Det er om din formodning om kvaler på dødslejet i billedskabende sprog.
>
Jeg beundrer - ligesom Nietzsche - Goethe, der ifølge kansler Müller
sluttede sit liv med at sige "Luk dog også det andet vindue op, så der
kan komme mere lys ind"
Han ville 22.3 have kørt forårstur i sin hestevogn, men det havde vist sig
for koldt.
Hans læge rapporterer om meget vanskelig, afsluttende
lungebetændelsesfeber og et vanskeligt dødsøjeblik med opsvulmet underliv
og kvalfuld tørst og en uafklaret dødsangst, der ikke passede med
fan-skarens forventninger, så de omdigtede taleboblen til "mere lys".
Måske han indså at have levet på en løgn - det vil jeg gøre meget for
ikke at leve på
Den der beundres får aldrig ubehagelige sandheder at vide af sine
omgivelser, så venneløshed er ikke så tosset.
Homer Simpsons svigerinder siger at vi gifter os for ikke at dø ensomt.
Goethe gad ikke gå til den superpopulære vens, Schillers begravelse
hvad aviserne bebrejdede ham hårdt og Goebbels der dyrkede genidyrkelse
lagde låg over kritikken. Goethe "statuerede ikke døden" - havde fobi
imod at beskæftige sig med den. Hvad han ikke havde da han skrev
Erlkønig.
Min Fars taleboble kom sig af at han havde (kredsløbs)smerter i bagen af
at sidde, og jeg vidste at min mor havde gjort ham brusebader, og jeg
er en Shubidua'sk "Kom op i mit karbad, så gir jeg en kop øl" mand så
jeg overtalte ham til at tage karbad og han var salig ved
Arkimedes-opdriften som lettede siddesmerterne og hans ros for mit
bad-type-indfald var hans sidste ord.