Dato og tid
Fra : Rune Trusell

Dato : 11-06-09 20:48

Hej

Kan jeg på en eller anden måde få datoen til at stå oppe i
højre hjørne sammen med dag og tid? Jeg synes ikke jeg kan
finde det nogle steder, og jeg så engang en gammel bærbar Mac,
der også viste datoen permanent.

Det drejer sig om en unibody MBP.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 21:33

Rune Trusell wrote:
> Kan jeg på en eller anden måde få datoen til at stå oppe i højre hjørne
> sammen med dag og tid? Jeg synes ikke jeg kan finde det nogle steder, og
> jeg så engang en gammel bærbar Mac, der også viste datoen permanent.

Google er mega sejt:
http://www.hacktheday.com/how-to-display-the-date-in-osx-leopard-menu-bar/
;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-06-09 22:05

Rune Trusell wrote:
> [...]
> sammen med dag og tid? Jeg synes ikke jeg kan finde det nogle steder, og
> jeg så engang en gammel bærbar Mac, der også viste datoen permanent.

Nej, ikke med Apples egen software. Så skal du over i noget 3.-parts som
fx. meridian. Samtidig får du så både stopur, timer, vækkeur og
verdensur. - Jeg synes, den er pengene værd.

Meridian 3.3.5 (shareware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20989

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 22:07

Erik Richard Sørensen wrote:
> Nej, ikke med Apples egen software. Så skal du over i noget 3.-parts som
> fx. meridian. Samtidig får du så både stopur, timer, vækkeur og
> verdensur. - Jeg synes, den er pengene værd.

Whut? Jeg har lige postet løsningen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 22:15

> Whut? Jeg har lige postet løsningen.

ved ikke om det er en smart løsning ... det format bliver jo brugt andre
steder i systemet hvor man måske ikke har lyst til at få dato'en med
hvor der bare er brug for tiden ?

=thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-06-09 22:18

Thomas von Hassel wrote:

> ved ikke om det er en smart løsning ... det format bliver jo brugt andre
> steder i systemet hvor man måske ikke har lyst til at få dato'en med
> hvor der bare er brug for tiden ?

Jeg har aldrig oplevet det som et problem ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-06-09 13:44

> Jeg har aldrig oplevet det som et problem ;)

Thomas von Hassel har ret mht. programmet Meridian, hvor formateringen
giver følgende resultat:

Flemming fre 12/06/09 12. jun 14:39:39

hvor Apple-delen er: fre 12. juni 14:39:39 .

Men, ellers er vi er mange som bruger den løsning uden problemer.
Jeg lærte det fx af Münster.

Meridian klarer ikke menu-opgaven særligt godt. Man burde kunne
indstille den mere specifikt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-09 15:09

Flemming Rubini wrote:
> Meridian klarer ikke menu-opgaven særligt godt. Man burde kunne
> indstille den mere specifikt.

Øh...du kan sætte dag, du kan sætte tid, tid+dato, tid+dag, tid+dag+dato
og dag+dato, og du kan vælge, om det skal stå foran selve klokkeslættet
eller bagefter. Og du kan vælge, om det skal stå til venstre eller højre
for ekstramenuerne i højre side af menulinien, - hvad mere kan du da ønske?

- og vil du ha' en dansk sprogpakke til den, kan den indtil videre fås
hos mig. Den er copyrighted sammen med udvikleren. Og jeg har fået at
vide fra ham, at han arbejder på en ny version 4.0 med endnu flere
funktioner, som skulle komme sidst på året.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-06-09 23:01

> [...]
> for ekstramenuerne i højre side af menulinien, - hvad mere kan du da ønske?

I Meridian ver. 3.3.5

Menu Bar:

[ ] Show the Meridian Menu
[ ] Left [ ] Right

DROPDOWNLISTBOX
View As: Date Time | Time Date

> [...]
> vide fra ham, at han arbejder på en ny version 4.0 med endnu flere
> funktioner, som skulle komme sidst på året.

Okay.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-09 23:50

Flemming Rubini wrote:

> I Meridian ver. 3.3.5
>
> Menu Bar:
>
> [ ] Show the Meridian Menu
> [ ] Left [ ] Right
>
> DROPDOWNLISTBOX
> View As: Date Time | Time Date

Du skal ind i selve grundindstillingerne og vælge, hvad/hvordan der skal
vises / ikke vises.

Preferences -> Menu Bar: Uret vises altid, og du kan vælge Date/Time
eller Time/Date, længere nede vælger du 24-timers, AM/PM, med/uden
sekunder, blinkende separatorer osv.. Og nederst vælges 'show day'
og/eller 'show date'. Desuden kan du uafhængigt vælge skrifttype og
farve til begge.

Har man den som skrivebordsur/timer m.v., har Meridian en funktion, man
nok skal bruge med varsomhed. 'Ignore Clicks' gør uret 'transparent,
forstået på den måde, at ligger der vinduer, ikoner m.v. under uretpå
skrivebordet, går museklik 'igennem' uret og aktiverer det, der ligger
nedenunder. - og jo højere opacitet, jo lettere er det jo at se, hvad
der ligger under fx. et analogt ur på skrivebordet.

Jeg har det liggende som digitalt ur samt en timer i skærmens nederste
højre hjørne, og det fungerer ganske glimrende, - men OK, jeg har jo
også en 28" skærm med god plads.

I øvrigt vil jeg mene, det er det eneste program af sin slags, der er
velegnet for svagtseende - uanset, om man bruger det i menulinien eller
på skrivebordet. Bruges det i menulinien, kan str. sættes helt op til
26p på en 28" skærm og 20p på fx. en 17" PB/MBP skærm, og på
skrivebordet lige så stort, som skriften kan klare - altså helt op til
256p, men i praksis er str. mellem 24p og 36p ideel for svagtseende og
med præcis den farve på tallene, der passer til ens synsproblemer.

Jeg bør nok lige nævne, at selvom jeg reklamerer godt for det, får jeg
ikke så meget som en krone, hvis nogen vælger at købe det - desværre...
- Jeg har dog fået tilladelse til at bruge det på samme serienummer på
alle tre maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-06-09 00:22

> [...]
> ikke så meget som en krone, hvis nogen vælger at købe det - desværre...
> - Jeg har dog fået tilladelse til at bruge det på samme serienummer på

Men det konflikter alligevel med den hackede formatering. Man burde have
fuld adgang til formatering også i Meridian.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-09 01:36

Flemming Rubini wrote:

> Men det konflikter alligevel med den hackede formatering. Man burde have
> fuld adgang til formatering også i Meridian.

Også hvis du i Systemindstillinger -> Dato&Tid slår visning af Apples
eget ur i menulinien fra?

Hvad sker der, hvis du fjerner / resetter den hackede format visning til
Apples standard?

Jeg har den pt. kørende på disse:
- MDD Dual 1ghz: Tiger 10.4.11 + Leopard 10.5.7
- PowerBook G4/1,67ghz: Leopard 10.5.7
- MacPro QuadCore 2,66ghz: 1 Tiger 10.4.11 & 2 Leopard 10.5.7

Ingen af stederne konflikter den med noget som helst, når Apples eget ur
er slået fra. Slår jeg Apple uret til, blander den sprog - dansk og
engelsk - i Tiger på min MacPro, men ikke på de to andre.

Hm, der er noget, der rinder mig i hu, som man siger... Da jeg begyndte
at arbejde på programmet, var der nogle filer, der lå forkert placeret,
de lå i hovedmappen 'contents', hvor de skulle ligge i mappen
'English.lproj'. Og for at kunne oversætte dem, måtte jeg flytte dem til
den engelske mappe, inden jeg importerede til oversætterprogrammet. -
Det er én mulighed... En anden er, at det hack, du har / har prøvet
laver ged i den i forbindelse med AppleScript. AS kan være ret
pernittengrynet, når det ta'r den...

Er din Gmail adresse gyldig? - for så kan jeg da lige sende den
korrigerede - og oversatte version...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-06-09 23:19

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> hvor Apple-delen er: fre 12. juni 14:39:39 .
>
> Men, ellers er vi er mange som bruger den løsning uden problemer.
> Jeg lærte det fx af Münster.

Hvor er det lige, at du i Apples OS får vist _både_ dato og _dag_? Jeg
kan ikke finde ud af det og har savnet en steady dato i menulinjen i
flere år

Har åbnet Dato & Tid, men kan ikke finde løsningen. En konsultation hos
vores Mac Doktor ville nok være i overkanten?

--
v.h. Mich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-06-09 23:32

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
>
> Har åbnet Dato & Tid, men kan ikke finde løsningen. En konsultation hos
> vores Mac Doktor ville nok være i overkanten?

Givet Mac OS X 10.5.7 så

Systemindstillinger -> Dato & tid -> Ur --> [ Sæt flueben ] Vis dato og
tid på menulinje -> [ Sæt flueben ] Vis ugedag

dertil komme Thomas von Hassel lægger vægt på at der sættes flueben i
Systemindstillinger -> International -> [ Sæt flaugenbeine ] Vis alle
områder.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-09 23:36

Mich. Ottosen wrote:

> [...]
>
> Har åbnet Dato & Tid, men kan ikke finde løsningen. En konsultation hos
> vores Mac Doktor ville nok være i overkanten?

Med mindre han er en heksedoktor, kan han heller ikke få det frem i
Leopard. Du kan få 'dag'+'tid' og ikke mere....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-06-09 23:53

> Med mindre han er en heksedoktor, kan han heller ikke få det frem i
> Leopard. Du kan få 'dag'+'tid' og ikke mere....

Flueben i ugedag også, se mit svar til baksuld eksperten.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-09 23:56

Flemming Rubini wrote:

> Flueben i ugedag også, se mit svar til baksuld eksperten.

Jep, og så får du kun dag + tid - ingen dato... Du skal klikke på tiden
for at kunne se datoen, - medmindre du har lavet et eller andet
kommandolinie-hacking-et-eller-andet...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-06-09 00:03

> Jep, og så får du kun dag + tid - ingen dato... Du skal klikke på tiden
> for at kunne se datoen, - medmindre du har lavet et eller andet
> kommandolinie-hacking-et-eller-andet...

Hvilken version OS har du? Jeg kan forstå du ikke kan sætte flueben ved
Sysindstl -> Dato & Tid -> Ur -> [ bz ] "Vis dato og tid på
menulinjen"?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-09 01:00

Flemming Rubini wrote:

> Hvilken version OS har du? Jeg kan forstå du ikke kan sætte flueben ved
> Sysindstl -> Dato & Tid -> Ur -> [ bz ] "Vis dato og tid på
> menulinjen"?

10.5.7 på en MacPro. - Der er ganske enkelt ingen "Vis dato og tid på
> menulinjen". Der er heller ingen mulighed for at vise uret på
skrivebordet, - medmindre man 'fisker den ud' fra en 10.4.x
installation. Gør man det og har uret på skrivebordet som digital ud,
viser den både dag, dato og tid....

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-09 03:35

> [...]

> Har åbnet Dato & Tid, men kan ikke finde løsningen. En konsultation hos
> vores Mac Doktor ville nok være i overkanten?

Flemming Rubini kom jo med en forklaring, som han hævder, jeg engang er
kommet med, i tirsdags. Den tråd, der hedder "iCal - mærkelig ny
adfærd", har du måske ikke fulgt? Jeg må sikkert gerne citere:

Så op på hesten igen. Her en Münster-forklaring, jeg brugte:

"Åbn Systemindstillinger, gå ind i International og vælg Formater. Under
punktet Datoer klikker man på "Indstil...". Så kommer en menu med en
linie, man selv kan konfigurere med dag, dato, måned og meget andet. Man
kan selv indsætte skilletegn, skrive "d." foran, eller hvad man nu
lyster. Når datoformatet er, som man vil have det i menulinien, markerer
man det og kopierer det ud på "klippebordet" med æble-c. Man kan så bare
klikke på Annuller og lukke menuen.
Herefter går man ned under Tid og klikker på "Indstil...". Her
kommer en ny menu frem, hvor der er en linie, hvor man kan tilpasse
tidsformatet i menulinien. Der er bare ikke nogen datoer at tage af, men
heldigvis kopierede vi den i den forrige menu. Man sætter så bare
markøren oppe i linien ved tidsformatet og indsætter sin "dato" fra
klippebordet med æble-v. "
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-06-09 04:52

> [...]
> heldigvis kopierede vi den i den forrige menu. Man sætter så bare
> markøren oppe i linien ved tidsformatet og indsætter sin "dato" fra

Det er stadig en virkelig velskrevet vejledning, jeg har sakset fra dig,
men sagen er, at vi tillige har opdaget en lille ændring i
operativsystemet. Det lader til at "Vis dato og tid på menulinje" nu
virker efter forventningerne/hensigten, i hvert fald for nogen. Jeg
behøver for eksempel ikke dette trick mere for at få denne linje i
menulinjen vist konstant:

"fre 19.jun 5:50:33"

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-09 05:28

> [...]

> virker efter forventningerne/hensigten, i hvert fald for nogen. Jeg
> behøver for eksempel ikke dette trick mere for at få denne linje i

Underligt, jeg kan altså stadig kun få ugedagen frem, hvis jeg ikke
bruger ovenstående trick. Man kan jo kun krydse af, at der skal vises
ugedag i menulinien og ikke dato.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-06-09 06:43

> Underligt, jeg kan altså stadig kun få ugedagen frem, hvis jeg ikke
> bruger ovenstående trick. Man kan jo kun krydse af, at der skal vises
> ugedag i menulinien og ikke dato.

(Givet: Sysindst -> Dato & Tid -> Ur ->)

Jeg forstår på dig, at du kun har

[Flueben] "Vis tid på menulinjen" ?

men, ikke som jeg har:

[ Flueben ] "Vis dato og tid på menulinjen"?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-09 00:44

> (Givet: Sysindst -> Dato & Tid -> Ur ->)
>
> Jeg forstår på dig, at du kun har
>
> [Flueben] "Vis tid på menulinjen" ?
>
> men, ikke som jeg har:
>
> [ Flueben ] "Vis dato og tid på menulinjen"?

Nej nej, der står skam "Vis dato og tid på menulinje". Det er bare kun
ugedagen, der kommer frem. Den kan man endda vælge fra ved at fjerne et
flueben i et underpunkt. Ellers kan man vælge sekunder, blinkende
skilletegn, 24 timers ur osv. med de andre underpunkter. Jeg kan bare
ikke få datoen frem på nogen måde.
Nu er mit styresystem jo efterhånden gammelt forstået på den
måde, at jeg overfører mine data og indstillinger fra det gamle, når jeg
får et nyt. Det kan jo være, jeg har rodet med uret i menulinjen i en
tidligere version af Mac OS X, og så er denne ændring kommet med over.
Jeg har jo tidligere brugt det trick, vi har skrevet om tidligere i
tråden her. Nu viser ikonet for iCal jo datoen, så nu føler jeg ikke så
stort et behov for at se datoen i menulinjen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 20-06-09 07:00

> [...]
> tråden her. Nu viser ikonet for iCal jo datoen, så nu føler jeg ikke så
> stort et behov for at se datoen i menulinjen.

Ditto. Det var også kun takket være TvH's insisteren på at ikke at
pille, at jeg blev nysgerrig efter at se om vores fix faxerier var
bleven overflødige. Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken endnu i
spørgsmålet.
Hvis du ikke har pillet tilbage, hvad står der så i International ->
Formater -> Tid -> Indstil
Hos mig er i kort form alene 19:08 fremme. Var det ikke sådan efter
vores ændring, at vi også kunne se hvad der svarer til den Medium
instilling?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-06-09 22:10

Rune Trusell <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> højre hjørne sammen med dag og tid? Jeg synes ikke jeg kan
> finde det nogle steder, og jeg så engang en gammel bærbar Mac,

du kan klikke på klokken i menu bar'en får at få vist dato ...

Ellers kan iStat Menus bruges til at vise dato, tid og meget andet i
menu'en.

<http://islayer.com/apps/istatmenus/>

/thomas

Fra : Rune Trusell

Dato : 12-06-09 08:25

Rune Trusell skrev:
> [...]
> sammen med dag og tid? Jeg synes ikke jeg kan finde det nogle steder, og
> jeg så engang en gammel bærbar Mac, der også viste datoen permanent.

Tak for svar alle sammen, jeg prøver mig frem.

--
De bedste hilsner,

Rune Trusell
(tidligere rt)