Spørgsmål til humør forbedrende småkager.
Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 09:21

Jeg har læst denne artikel om muskat nøddens psykedeliske virkning, og blev
intereseret i at lave opskriften på småkagerne.
http://www.alternet.org/drugreporter/140480/nutmeg%3A_an_exploration_of_the_narcotic_spice/?page=entire

2 Tbsp ground nutmeg
2 Tbsp ground cinnamon
1.5 tsp ground cloves
3 cups flour
3/4 cup sugar
2 sticks of butter
2 eggs
pinch salt
3/4 cup chopped almonds

Jeg er dog ikke helt klarr over hvad cloves er, og håber der er en der kan
hjælpe.

Jeg har ikke tænkt mig at skulle trippe helt vildt på dem, men håber at de
vil kunne bruges som et middel til at hæve humøret et tak eller to.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-06-09 09:52

"Hippie-Happy" <none> writes:

> Jeg er dog ikke helt klarr over hvad cloves er, og håber der er en der kan
> hjælpe.

Nelliker.

Et godt trick, når man ikke ved hvad noget er, er at indtaste ordet i
Google og så vælge Images. Så får man en masse billeder af det og kan,
ofte, genkende det.

Et andet trick er at indtaste det i den engelske Wikipedia og så vælge
den danske artikel ude til venstre. Det er ikke altid den er der, men
når den er så virker det fint. Nelliker er der ikke noget om på dansk
- så hvis nogen keder sige. :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Hauge

Dato : 06-06-09 09:55

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Et godt trick, når man ikke ved hvad noget er, er at indtaste ordet i
> Google og så vælge Images. Så får man en masse billeder af det og kan,
> ofte, genkende det.

Et bedre trick er at bruge Google-translate, og så kopiere hele opskriften
derind, så får man en rimelig brugbar dansk opskrift.

http://translate.google.dk

2 spsk jorden muskatnød
2 spsk jorden kanel
1.5 tsk jorden kryddernellike
3 kopper mel
3 / 4 kop sukker
2 sticks af smør
2 æg
knivspids salt
3 / 4 kop hakkede mandler

Mvh Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 10:12

> Et bedre trick er at bruge Google-translate, og så kopiere hele opskriften
> derind, så får man en rimelig brugbar dansk opskrift.

> [...]

Tak.
Men hvor meget smør er en stick mon?

Fra : TL

Dato : 06-06-09 11:56

On Sat, 6 Jun 2009 11:11:33 +0200, in dk.kultur.mad+drikke
"Hippie-Happy" <none> wrote:

>Men hvor meget smør er en stick mon?

4 ounces, eller en halv pakke i DK.

--
"The moon?!? Fish pay attention to the moon? Wow!"
- Fatlip

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-09 09:58

> Nelliker.

Tak skal du ha. Jeg havde netop fundet en oversættelse på wiki, og skulle
til at poste det her.
Oversættelsen sagde kryddernelliker. Er det helt samme som nelliker?

Fra : Max

Dato : 06-06-09 10:49

Hej Hippie-Happy

> Oversættelsen sagde kryddernelliker. Er det helt samme som nelliker?

Ja, nelliker er det samme som nelliker.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 06-06-09 11:34

> Hej Hippie-Happy

> Ja, nelliker er det samme som nelliker.
>
> --
> Mvh Max

Nej, ikke helt. Nelliker er blomster, kryddernelliker er de små brune pinde,
der skal anvendes i opskriften, og som i daglig tale oftest omtales
som..........tadaaaaa....... nelliker.

Anders

Fra : Max

Dato : 06-06-09 12:31

Hej Anders

> Nej, ikke helt. Nelliker er blomster, kryddernelliker er de små brune
> pinde, der skal anvendes i opskriften, og som i daglig tale oftest
> omtales som..........tadaaaaa....... nelliker.

Vi snakker opskrifter, ikke havebrug :)

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 06-06-09 12:44

> Hej Anders

> Vi snakker opskrifter, ikke havebrug :)
>
> --
> Mvh Max

Så meget vigtigere at undgå forvirring ) Tænk hvis vi havde snakket
dejspade!

Anders

Fra : Max

Dato : 06-06-09 13:47

Hej Anders

> Så meget vigtigere at undgå forvirring ) Tænk hvis vi havde snakket
> dejspade!

For at undgå forvirring, ja så skal man tænke på at kryderiet Nellike
hedder Cloves på engelsk, hvorimod blomsterne hedder Dianthus.

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 07-06-09 08:20

> [...]
>
> For at undgå forvirring, ja så skal man tænke på at kryderiet Nellike
> hedder Cloves på engelsk, hvorimod blomsterne hedder Dianthus.

Nææææh, blomsterne hedder nu "carnations" på engelsk. Dianthus er det
latinske navn.

Anders

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 08-06-09 19:19

> [...]
>den danske artikel ude til venstre. Det er ikke altid den er der, men
>når den er så virker det fint. Nelliker er der ikke noget om på dansk

Jeg bruger altid denne til madoversættelser:

http://www.foodlexicon.net/index.html

Den er nem at bruge, og indeholder rigtig mange mad ord på 7 sprog

/Jakob

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-06-09 10:44

Hippie-Happy skrev:

> Men hvor meget smør er en stick mon?

Er google nede i dag?

1 stick butter = ¼ pund ≈ 113,4 g

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels

Dato : 06-06-09 07:39

On Jun 6, 2:46 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Anders

> For at undgå forvirring, ja så skal man tænke på at kryderiet Nellike
> hedder Cloves på engelsk, hvorimod blomsterne hedder Dianthus.

For at undgå forvirring er det da mere ligetil at sondre mellem
kryddernelliker og nelliker, som Anders foreslår. Hvorfor blande
engelsk ind i det?

--
Niels

Fra : jos

Dato : 06-06-09 17:17

> For at undgå forvirring er det da mere ligetil at sondre mellem
> kryddernelliker og nelliker, som Anders foreslår. Hvorfor blande
> engelsk ind i det?
velsagtens fordi det oprindelige spørgsmål gik på oversættelse af "cloves"
fra engelsk, så det er da en eminent oplysning!

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-06-09 16:29

Max skrev:

> kryderiet Nellike hedder Cloves på engelsk, hvorimod blomsterne
> hedder Dianthus.

Dianthus er nellikens botaniske slægsnavn. Det dagligdags navn for
blomsten nellike på engelsk er vel ‘carnation’?

· http://images.google.dk/images?q=carnation

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-06-09 21:47

"Hippie-Happy" <none> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke tænkt mig at skulle trippe helt vildt på dem, men håber
> at de vil kunne bruges som et middel til at hæve humøret et tak eller
> to.

Udskift de "2 cups flour" med "2 cups cocaine", og jeg garanterer, humøret
hæves en tak eller to.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 07-06-09 09:49

>Hippie-Happy" <none> skrev i meddelelsen
>news:ntKdnVUc-I9Ju7fXnZ2dnUVZ8uCdnZ2d@giganews.com...< >Jeg har læst denne
>artikel om muskat nøddens psykedeliske virkning, og blev<
> intereseret i at lave opskriften på småkagerne<

Jeg husker at have læst en gang at man skal passe på med muskatnød i forhold
til dosering.
Det passer god med hvad der står i:
http://www.psychedelia.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25473

Hilsen Karsten

Som i sin vilde ungdom havde mottoet:
"Alt kan ryges det er bare et spørgsmål om pibens størrelse"

".

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-09 10:55

"Karsten H. Larsen" <KarstenXYZ@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg husker at have læst en gang at man skal passe på med muskatnød i
> forhold til dosering.
> Det passer god med hvad der står i:
> http://www.psychedelia.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=25473

Jeg spiste 8 småkager i går kl. 20, og det svarede til ca. 2-2,5 gram
muskat.
Altså en dosis i den helt lave ende. Egentlig forventede jeg ikke det helt
store, og jeg mærkede helller ikke noget særligt inden jeg gik i seng kl.
ca. 1.
Men her til morgen lå jeg og småsov i lang tid, og drømte meget mere livligt
end jeg plejer. Ingen ubehagelige efter effekter på nuværende tidspunkt.
..