Hævn og ynk, slår tid&fornuft ihjel
Dem der indfører lovjungle, som er svær at gennemskue, undertrykker sine
medmennesker.
Oplysningstidens budskab var VOV AT VIDE, og vi indførte oldgræsk fornuft
om ved retssager at se en sag fra to sider.
Men socialisterne opreklamerede empati af den falske, skadelige art.
Markedsmekanismerne er ærlig snak som giver den svage en fair chance.
At misundelse spilder vor tid med ufine angreb på de dygtige,
sparsommelige og hårdtarbejdende gør yderligere skade.
Både HC Andersen og Nietzsche (og bønders ordsprog) så misundelse og
medlidenhed(ynk&nag, hævn&empati) som beslægtet beskæftigelsesterapi:
"Uforskammet!", sagde den portugisiske and, "ligner De mig med katten, det
rovdyr! Ikke en ond blodsdråbe er der i mig; jeg har taget mig af Dem og god
omgang skal jeg lære Dem". Og så bed hun hovedet af sangfuglen, den lå
død. "Hvad er nu det!", sagde hun, "kunne han ikke tåle det Ja, så var han
såmænd ikke for denne verden. Jeg har været som en moder mod ham, det ved
jeg! For hjerte har jeg! Og alle ænderne samlede sig om den lille døde
sangfugl; ænderne har stærke passioner, enten har de det med misundelse
eller med medlidenhed, og da der her ikke var noget at misunde, så var de
medlidende." H.C. Andersen
" Hellere hundrede misundelige end to medlidende. (Ordsprog)
" Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens dolk, Friedrich
Nietsche
|