Joe Taicoon wrote:
> Stødteori handler om at se på skyerne som en mængde af partikler der med
> en vis sandsynlighed støder sammen og taber en vismængde energi, og
> summere det samlede sandsynlige energitab sammen?
Nogenlunde Yeps. Du ser en sky som en sandsynelighedsfordeling af
partikler med position og hastigheder P(x,P;t). Du kan så tage Newtons
anden lov og omskrive den til en differential ligning for
sandsynelighedsfordelingens tidsudvikling. Denne kalde Boltzmann
ligningen (en af flere) og har et led der modellere stød.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boltzmann_equation
Du kan forsimple denne ligning til Navier-Stokes ligningen ved at
integrerer over impuls. Navier-stokes er den effektive bevægelses
ligning for gennemsnitshastigheden i et punkt i en gas eller væske.
Jeg formoder at den SPH du taler om igen er en forsimpling af
Navier-Stokes hvor du repræsenterer gas/væske volumen elementer
som vekselvirkende partikler.
Omkring viscositet. Den måde man kan måle viscositet i en simulation
på er at kigge på <V(t)V(t+Dt)> dvs. hastighedsautokorrelationsfunktionen.
Den måler hvor lang tid en partikkel kan "huske" dens hastighed. Er
viscositeten høj så bliver hastigheder "glemt" meget hurtigt - dvs. de
bliver gjort tilfældige.
Der er en ligning for viscositet der relaterer den direkte til integralet
over ovenstående hastighedskorrelationsfunktion. Google på Green-Kubo
relations (et teorem inden for transport teori).
Har du en sky så kan du udregne den RELATIVE hastighed til skyens bevægelse,
og autokorrelationen af disse relative hastigheder giver viscositeten,
samtidigt er den kinetiske temperatur givet ved 3/2 N k_bT = <Ekin>
= 0.5 M sum_i (v_i - V_cm)^2 hvor V_i er hastighed af partikel i, og V_cm
skyens CM hastighed.
Det er muligt at du kan lave en form for relativ viscositet ved at se på
krydskorrelationer mellem hastigheder mellem partikler i den ene og den
anden sky - relativ til deres CM. Det er ikke helt indlysende.
--
Mvh. Carste