Niels P Sønderskov wrote:
> P.N. skrev:
>>
http://blog.politiken.dk/engelbreth/2009/04/09/kriminelle-muslimer-indvandrere-og-statistik/
>>
>> "I den danske samfundsdebat er der gået selvsving i
>> 'islamificeringen' af problemerne." Rune rammer endnu engang plet,
>> danskerne har fået muslimer på hjernen.
>
> Nu hvor hanzen, Steen A.Thomsen, Kim2000, Martin Larsen, @' og Michael
> Meidahl Jensen har demonstreret deres lysende intelligens er der vel
> ikke meget mere at sige om de kristne bander?
Har vi nu fået kristne bander, åh gud, og det fra danskerne som hverken tror
på jomfrufødsel eller det evige liv, - hvad er verden kommet til.
----
Kiggede på linket ovenfor, - der var mange gode indlæg. Jeg vil citere et
par af dem:
Har jeg nu forstået REL rigtig. Altså, fordi palæstinenserne er flygtet fra
krig og kaos så er det helt naturligt, at de ønsker samme tilstande indført
her.
Hvad er det i deres psyke som gør, at de har det bedst i et samfund, der
mest minder om en blandning af en krigskueplads og en losseplads.
----
For det andet, du var sgu snu ikke at citere indekset for mandlige tyrkiske
indvandrere, for så forsvinder et ben under dine argumenter. Indekset for
mandlige tyrkiske indvandrere og efterkommere er jo hele 184. Tyrkerne er
ikke flygtet fra krig, men er kommet hertil som indvandrere, så hvordan
hænger det sammen?
Derudover er kriminalitetsindekset for både ikke-vestlige flygtninge og
ikke-vestlige "på andet opholdsgrundlag" næsten identisk, hhv. 147 og
145(jeg vil dog give dig et lille råd her, så du kan forsøge at redde dit
argument, hvis du altså for en gangs skyld vil vise dig som seriøs debattør:
se på og forstå vigtigheden af tabel 7.16, s.175 i "Indvandrere i Danmark
2008?).
En anden ting, der underminerer dit argument er, at mandlige efterkommere
har et højere alderskorrigeret(det laves desværre ikke korrigeret for alder
og socio-økonomisk gruppe) kriminalitetsindeks end ikke-vestlige indvandrere
på hhv. 192 oh 131.
Hvad angår dit spørgsmål om, hvorvidt nogle kulturer muligvis fremmer mere
lovlydighed end dansk kultur (jeg har omformuleret det), så må jeg svare:
Jo, det er meget sandsynligt.
-----
Blot som eksempel: Det er et ubestrideligt faktum, at de syditalienske
indvandrere til USA i tiden fra ca. 1890-1930 statistisk set VAR væesentligt
mere kriminelle end gennemsnitsamerikanerne; men udelukkende at forklare
dette forhold med, at "italienerne led under dårlige sociale forhold" -
eller at de "ikke blev nok respekteret af anglo-amerikanerne" (altså samme
forklaringer som REL og hans meningsfæller typisk fremfører som eneste
gyldige forklaringer på mellemøstlige indvandreres og deres efterkommeres
overkriminalitets-rate) fører ikke til en dybere forståelse af problemet.
For f.eks. græske, polske og østeuropæiske jødiske indvandrere i USA levede
så sandelig tit og ofte under lige så kummerlige sociale forhold som
sicilianerne, og de var så afgjort ikke mere elskede af anglo-amerikanerne,
end de italienske indvandrere var.
Selv om der også fandtes kriminalitet i de sidstnævnte indvandrergrupper,
var der dog aldrig tale om en SÅ omfattende, SÅ velorganiseret, succesrig og
brutal krimininel aktivitet som den, syditalienerne stod for.
HVORFOR "udmærkede" de syditalienske indvandrere sig hvad angår kriminalitet
i sammenligning med andre, sammenlignelige social- og indvandrergrupper.?
... DE STYREDE dannede deres eget parallelle "samfund i samfundet" helt
uden for, og i opposition til, loven. Troskaben mod dette uofficielle
samfund (mafiaen), med alle dets regler og loyalitetsforpligtelser, tog
mange syditalienere ganske naturligt med sig som udvandrere til det store og
fremmede Amerika.
MAFIAEN har som bekendt sine helt egne ÆRESbegreber, samt en streng og
brutal kodeks for deres opretholdelse. Hvilket altsammen kan minde om
beslægtede mellemøstlige ÆRESkodekser, selv om der naturligvis er flere
historisk betingede forskelle.
Jeg vil ikke hermed sige, at mellemøstlige indvandrere og de ÆRESbegreber,
som mange af dem mere eller mindre hylder, er umiddelbart sammenlignelige
med de syditalienske Amerika-udvandrere for fra ca. 100 år siden.
Min pointe er tværtimod, at hver indvandrergruppe både genspejler noget
alment for indvandrer-situationen; men i høj grad også noget unikt for netop
DENNE gruppe af indvandrere.
-----------
Men i modsætning til ikke-muslimske indvandrergrupper - som f.eks.
vietnamesere, kinesere og tamiler - kan muslimske indvandrere føle at de har
en grund til at være i opposition til et majoritetssamfund, som i så høj
grad hylder idealer og hvor flertallet indretter sig på måder, som er i så
diamentral modsætning til islams lære og mellemøstlige begreber om
anstændighed og ære.
AT man som rodløs ung med muslimsk baggrund kan føle sig fristet til at
tilsidesætte ethvert hensyn til et samfund, som man i forvejen foragter, og
som man føler er i en eller anden form for krig imod ens egen civilisation
eller religion, således at man selv ender med at begå vold og kriminalitet -
ikke fordi man er synderlig bevidst om islam; men fordi man i det mindste er
bevidst om sit had til det dansk/vestlige samfund - er en kendsgerning, som
ikke lader sig afvise, og som jo let kan påvises ved at konstatere, at
f.eks. vietnamesere og tamiler - som jo OGSÅ kommer fra borgerkrigsområder,
men som ikke ideologisk/religiøst står i opposition til de vestlige
samfundsidealer - er langt mindre repræsenterede i vore fængsler (og i de
øvrige vesteuropæiske landes fængsler) end unge med mellemøstlig baggrund er
det.
-------
De fleste er af Henrik Ilskov-Jensen, som har utrolig mange gode indlæg.