|
| Kampen mod piraterne Fra : John |
Dato : 10-04-09 03:38 |
|
Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner åbenbart
ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
- If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
1841.
"Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by
one,":
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7991512.stm
Sådan!
Hvor svært kan det være?
John
| |
Jesper (10-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 10-04-09 08:27 |
|
John <nogen@pladderballe.ok> wrote:
> Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner åbenbart
> ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
>
> - If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
> Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
> 1841.
> "Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by
> one,":
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7991512.stm
>
> Sådan!
>
> Hvor svært kan det være?
>
> John
Sig mig, hvor svært er det at sejle i konvoj? Der skal 2 konvojruter
til: Bab Al Mandeb til syd for Moçambique og Bab Al Mandeb til
Persergolfens indsejling. Så skal der en bevogtning af Bab Al Mandeb
til. Skibe, der afventer konvoj fra nord kan vente i Rødehavet nord for
bevogtning- og inspektionspunktet ved Bab Al Mandeb. Syd- og østfra er
så langt væk fra Somilia at det er sikkert at vente der uden bevogtning.
Under både første-og anden verdenskrig kunne de finde ud af at sejle i
sejlads, så hvorfor er konvojsejladsens ædle kunst gået tabt?
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on
family planning is a dollar wasted!
htp://theextract.blogspot.com/
| |
Aage Andersen (10-04-2009)
| Kommentar Fra : Aage Andersen |
Dato : 10-04-09 08:56 |
|
"Jesper"
> John >
>> Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner
>> åbenbart
>> ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
>>
>> - If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
>> Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
>> 1841.
>> "Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by
>> one,":
>>
>>
>> Sådan!
>>
>> Hvor svært kan det være?
>>
>> John
>
> Sig mig, hvor svært er det at sejle i konvoj? Der skal 2 konvojruter
> til: Bab Al Mandeb til syd for Moçambique og Bab Al Mandeb til
> Persergolfens indsejling. Så skal der en bevogtning af Bab Al Mandeb
> til. Skibe, der afventer konvoj fra nord kan vente i Rødehavet nord for
> bevogtning- og inspektionspunktet ved Bab Al Mandeb. Syd- og østfra er
> så langt væk fra Somilia at det er sikkert at vente der uden bevogtning.
> Under både første-og anden verdenskrig kunne de finde ud af at sejle i
> sejlads, så hvorfor er konvojsejladsens ædle kunst gået tabt?
I gamle dage var handelsskibe bevæbnede. Hvornaar gik det af mode? Hvis
skibene medførte et par maskingeværer og en enkelt maskinkanon maa det kunne
virke afskrækkende.
Aage
| |
Jesper (10-04-2009)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 10-04-09 17:03 |
|
Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:
> "Jesper"
> > John >
> >> Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner
> >> åbenbart
> >> ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
> >>
> >> - If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
> >> Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
> >> 1841.
> >> "Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by
> >> one,":
> >>
> >>
> >> Sådan!
> >>
> >> Hvor svært kan det være?
> >>
> >> John
> >
> > Sig mig, hvor svært er det at sejle i konvoj? Der skal 2 konvojruter
> > til: Bab Al Mandeb til syd for Moçambique og Bab Al Mandeb til
> > Persergolfens indsejling. Så skal der en bevogtning af Bab Al Mandeb
> > til. Skibe, der afventer konvoj fra nord kan vente i Rødehavet nord for
> > bevogtning- og inspektionspunktet ved Bab Al Mandeb. Syd- og østfra er
> > så langt væk fra Somilia at det er sikkert at vente der uden bevogtning.
> > Under både første-og anden verdenskrig kunne de finde ud af at sejle i
> > sejlads, så hvorfor er konvojsejladsens ædle kunst gået tabt?
>
> I gamle dage var handelsskibe bevæbnede. Hvornaar gik det af mode? Hvis
> skibene medførte et par maskingeværer og en enkelt maskinkanon maa det kunne
> virke afskrækkende.
>
> Aage
I dag sejler skibene med et skeleton crew, der er kun den mest
nødvendige besætning ombord. Det ville være dyrt at hyre et vagtkorps
til hvert skib.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on
family planning is a dollar wasted!
htp://theextract.blogspot.com/
| |
Aage Andersen (10-04-2009)
| Kommentar Fra : Aage Andersen |
Dato : 10-04-09 19:08 |
|
"Jesper"
> Aage Andersen
>> "Jesper"
>> > John >
>> >> Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner
>> >> åbenbart
>> >> ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
>> >>
>> >> - If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy
>> >> off
>> >> Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary
>> >> in
>> >> 1841.
>> >> "Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one
>> >> by
>> >> one,":
>> >>
>> >>
>> >> Sådan!
>> >>
>> >> Hvor svært kan det være?
>> > Sig mig, hvor svært er det at sejle i konvoj? Der skal 2 konvojruter
>> > til: Bab Al Mandeb til syd for Moçambique og Bab Al Mandeb til
>> > Persergolfens indsejling. Så skal der en bevogtning af Bab Al Mandeb
>> > til. Skibe, der afventer konvoj fra nord kan vente i Rødehavet nord for
>> > bevogtning- og inspektionspunktet ved Bab Al Mandeb. Syd- og østfra er
>> > så langt væk fra Somilia at det er sikkert at vente der uden
>> > bevogtning.
>> > Under både første-og anden verdenskrig kunne de finde ud af at sejle i
>> > sejlads, så hvorfor er konvojsejladsens ædle kunst gået tabt?
>>
>> I gamle dage var handelsskibe bevæbnede. Hvornaar gik det af mode? Hvis
>> skibene medførte et par maskingeværer og en enkelt maskinkanon maa det
>> kunne
>> virke afskrækkende.
>>
>
> I dag sejler skibene med et skeleton crew, der er kun den mest
> nødvendige besætning ombord. Det ville være dyrt at hyre et vagtkorps
> til hvert skib.
Der behøves ikke større besætning. Vagten paa broen kan se piraterne nærme
sig og alarmerer besætningen, der selvfølgelig skal have et tretimers kursus
i betjening af kanonen. Mere undervisning fik jeg ikke som artillerist. Vi
ramte meget godt.
Aage
| |
@ ' (10-04-2009)
| Kommentar Fra : @ ' |
Dato : 10-04-09 15:18 |
|
On Fri, 10 Apr 2009 04:38:15 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:
>Pirat-problemet forsvinder ikke af sig selv, og politikerne evner åbenbart
>ikke at finde en løsning, men måske kan verden lære af historien:
>
>- If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
>Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
>1841.
>"Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one by
>one,":
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7991512.stm
>
>Sådan!
>
>Hvor svært kan det være?
det kan være meget svært/umuligt så længe alt for mange personer IKKE
VIL være med til at foretage det nødvendige, så længe deres egen røv
ikke er i direkte fare føler de sig SÅÅÅÅ gode og rigtige ved at se
mere på forbryderes end ofres rettigheder
men det mærkelige er at de samme personager garanteret ikke ville tøve
med at udrydde samtlige hugorme i egen have hvis der bare var en
minimal chance for at de selv eller deres afkom kunne blive bidt
--
If you want to make peace, you don't talk to your friends.
You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/
| |
John (10-04-2009)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-04-09 18:44 |
|
" @ '" <12@invvalid.invalid> skrev i en meddelelse
> det kan være meget svært/umuligt så længe alt for mange personer IKKE
> VIL være med til at foretage det nødvendige
Ja, gu' er det svært, men se så til franskmændene, der nu for anden gang
sætter hårdt mod hårdt:
"Under en befrielsesaktion i Somalia er fire franske gidsler sluppet fri fra
somaliske pirater, meddeler Frankrigs præsidentkontor. Et femte gidsel blev
dræbt under aktionen, der blev gennemført af franske soldater imod
pirater":
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-21633088.html?rss
Vive la France :)
Også inderne skød med skarpt under en pirat-episode for nogen tid siden.
Løsningen på pirat-problemet er selvfølgelig at bekæmpe de penge-stærke
bagmænd i Somalia.
Det er vel nogenlunde rigtigt at betegne Mærsk Alabama sagen som pirateriets
9/11, i hvert fald er både Hillary og Obama tilpas sure nu, og har sendt en
masse militært isenkram afsted.
Der er lagt i kakkelovnen til en røvfuld!
John
| |
Kurt H. Nedergaard (10-04-2009)
| Kommentar Fra : Kurt H. Nedergaard |
Dato : 10-04-09 19:42 |
|
"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
news:49df855b$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>" @ '" <12@invvalid.invalid> skrev i en meddelelse
>
>> det kan være meget svært/umuligt så længe alt for mange personer IKKE
>> VIL være med til at foretage det nødvendige
>
> Ja, gu' er det svært, men se så til franskmændene, der nu for anden gang
> sætter hårdt mod hårdt:
>
> "Under en befrielsesaktion i Somalia er fire franske gidsler sluppet fri
> fra somaliske pirater, meddeler Frankrigs præsidentkontor. Et femte gidsel
> blev dræbt under aktionen, der blev gennemført af franske soldater imod
> pirater":
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-21633088.html?rss
>
> Vive la France :)
> Også inderne skød med skarpt under en pirat-episode for nogen tid siden.
>
> Løsningen på pirat-problemet er selvfølgelig at bekæmpe de penge-stærke
> bagmænd i Somalia.
>
> Det er vel nogenlunde rigtigt at betegne Mærsk Alabama sagen som
> pirateriets 9/11, i hvert fald er både Hillary og Obama tilpas sure nu, og
> har sendt en masse militært isenkram afsted.
>
> Der er lagt i kakkelovnen til en røvfuld!
>
> John
>
>
Besætningen ombord i Mærsk Alabama har selv inviteret de Somaliske pirater
ombord.
Det er simpelthen umulig at entre en 22 mils båd med det grej piraterne er i
besiddelse af.
De skal mindst have en god bestykket helikopter.
| |
John (10-04-2009)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 10-04-09 20:22 |
| | |
John (13-04-2009)
| Kommentar Fra : John |
Dato : 13-04-09 02:10 |
|
"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse
> Der er lagt i kakkelovnen til en røvfuld!
- og muzzie-piraterne fik så omsider deres velfortjente røvfuld, men lover
en grum hævn:
Jamac Habeb, a 30-year-old self-proclaimed pirate, told the AP from one of
Somalia's piracy hubs, Eyl, that: "From now on, if we capture foreign ships
and their respective countries try to attack us, we will kill them (the
hostages).":
http://hosted.ap.org/dynamic/stories/P/PIRACY?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2009-04-12-20-16-16
"The French and the Americans will regret starting this killing. We do not
kill, but take only ransom. We shall do something to anyone we see as French
or American from now," Hussein, a pirate, told Reuters:
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N12354092.htm
Det sætter Lord Palmerstons vise ord fra 1841 i relief:
- If the navies of the world need some advice on ways to stop piracy off
Somalia, they could look to Lord Palmerston, British Foreign Secretary in
1841. "Taking a wasps' nest... is more effective than catching the wasps one
by
one,":
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7991512.stm
Altså: Verdenssamfundet må en tur til Somalia, og muge skidtet ud!
John
| |
|
|