|
| Kærlighed gør sen sprogindlæring mulig. ~ Fra : Bo Warming |
Dato : 06-04-09 03:14 |
|
Kærlighed gør sen sprogindlæring mulig. Arv uvigtig.
Alle kulturer har historier om heltebørn der er sat ud i den øde
natur af forældre a la Hans og Gretes. Ofte skete sådant, når fattigdom,
men i myterne er det overklassebørn, der bliver superkonger: Kong
Skjold, Moses i sivvuggen osv.
Da fattige sku jo ikke tro de havde chancer.
En læge Etard nær Paris brugte 1800-1810 en husholderske, en erfaren
super-mor som medhjælper, da "Viktor" fra Aveyron-skoven søgtes gjort
menneskelig.
Landsbyboere havde ofte fanget ham og han var altid sluppet fri, men en
jæger med ikke-bidende hunde fik fanget den til eneboerliv veluddannede
hurtigløber, som vistnok i ti år efter fødslen havde klaret sig uden
medmennesker. Han havde utrolige lugte- og andre evner, men plejemor lærte
at dække bord og modbeviste myten om, at sprog skal læres i de tidlige år.
I sen alder udviste Viktor pludselig den ønskede empati.
Men Victor trivedes ikke - han var fremmedgjort og forvirret (måske af
unaturlig empati, der var overfladisk, som den jo ofte er) - han døde
et par år efter han blev fanget. Formodentlig havde han i ammeperioden
haft en fattig landsby-mor - og en kærligt udvalgt kærlig mor har i
imponerende grad kompenseret for hende og givet sprogstimulation, der
dog ikke kunne erstatte friluftslivets og frihedens glæder.Når staten
finder forældreløst eneboerbarn bør den lære af dette berømte eksempel fra
den Franske Revolution, hvor socialisterne tro på, at vi er født
menneskelige blev gjort til skamme. Social arv er vigtig og kræver
markedsstyrede adoptioner
1828 dukkede en tysk teenagerdreng op i Nyrnbergs gader og havde ,
for at forhindre retsmæssig fyrstedømme-arv,
været indespærret i en kælder i ti år, men havde inden da lært tale og
skriftsprog og viste sig genial til meget tillært kunnen , foruden at hans
eneboerliv havde udviklet specialle sanseevner bl.a. lugt.
Nogle indiske børn, enkelte og par, var blevet opdraget af ulve.
Kellogg lod et barn klare sig temmelig selvstændigt efter
spædbarnstiden, og det bekræftedes hvad Erasmus fra Rotterdam havde slået
fast på Luthers tid "heste fødes som helste, men mennesker fødes ikke
som mennesker". Arvs betydning er sekundær, evt uvæsentlig.
De fleste depriverede børn er fra slumkvarterer bl.a. Genie fra Los
Angeles
Nogle af dem, bl.a. fra Ukraine har haft omgangekreds af herreløse
hunde, som fik mad ved at være i selskab med Oxame og Edit, og ofte har
mennesketeenageren eller barnet løbet på alle fire.
Når man har tvangsfjernet og sat på sindsygeanstalt er barnet blevet
sindsygt eller retarderet . Big surprise.
Behandlere har svælget i forældrenes ondskab, og at barnets problem
var, at det var "hjemsøgt af minder" , men helt som dyr tænkte disse
børn frem i tiden og ikke bagud.
| |
mr (06-04-2009)
| Kommentar Fra : mr |
Dato : 06-04-09 17:07 |
|
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:NvWdnSe6Ktmz-0TUnZ2dnUVZ8qwAAAAA@giganews.com...
> Kærlighed gør sen sprogindlæring mulig. Arv uvigtig.
> Alle kulturer har historier om heltebørn der er sat ud i den øde
> natur af forældre a la Hans og Gretes. Ofte skete sådant, når fattigdom,
> men i myterne er det overklassebørn, der bliver superkonger: Kong
> Skjold, Moses i sivvuggen osv.
> Da fattige sku jo ikke tro de havde chancer.
>
> En læge Etard nær Paris brugte 1800-1810 en husholderske, en erfaren
> super-mor som medhjælper, da "Viktor" fra Aveyron-skoven søgtes gjort
> menneskelig.
> Landsbyboere havde ofte fanget ham og han var altid sluppet fri, men en
> jæger med ikke-bidende hunde fik fanget den til eneboerliv veluddannede
> hurtigløber, som vistnok i ti år efter fødslen havde klaret sig uden
> medmennesker. Han havde utrolige lugte- og andre evner, men plejemor
> lærte at dække bord og modbeviste myten om, at sprog skal læres i de
> tidlige år. I sen alder udviste Viktor pludselig den ønskede empati.
> Men Victor trivedes ikke - han var fremmedgjort og forvirret (måske af
> unaturlig empati, der var overfladisk, som den jo ofte er) - han døde
> et par år efter han blev fanget. Formodentlig havde han i ammeperioden
> haft en fattig landsby-mor - og en kærligt udvalgt kærlig mor har i
> imponerende grad kompenseret for hende og givet sprogstimulation, der
> dog ikke kunne erstatte friluftslivets og frihedens glæder.Når staten
> finder forældreløst eneboerbarn bør den lære af dette berømte eksempel
> fra den Franske Revolution, hvor socialisterne tro på, at vi er født
> menneskelige blev gjort til skamme. Social arv er vigtig og kræver
> markedsstyrede adoptioner
>
> 1828 dukkede en tysk teenagerdreng op i Nyrnbergs gader og havde ,
> for at forhindre retsmæssig fyrstedømme-arv,
> været indespærret i en kælder i ti år, men havde inden da lært tale og
> skriftsprog og viste sig genial til meget tillært kunnen , foruden at
> hans eneboerliv havde udviklet specialle sanseevner bl.a. lugt.
> Nogle indiske børn, enkelte og par, var blevet opdraget af ulve.
> Kellogg lod et barn klare sig temmelig selvstændigt efter
> spædbarnstiden, og det bekræftedes hvad Erasmus fra Rotterdam havde
> slået fast på Luthers tid "heste fødes som helste, men mennesker
> fødes ikke som mennesker". Arvs betydning er sekundær, evt uvæsentlig.
> De fleste depriverede børn er fra slumkvarterer bl.a. Genie fra Los
> Angeles
> Nogle af dem, bl.a. fra Ukraine har haft omgangekreds af herreløse
> hunde, som fik mad ved at være i selskab med Oxame og Edit, og ofte har
> mennesketeenageren eller barnet løbet på alle fire.
> Når man har tvangsfjernet og sat på sindsygeanstalt er barnet blevet
> sindsygt eller retarderet . Big surprise.
> Behandlere har svælget i forældrenes ondskab, og at barnets problem
> var, at det var "hjemsøgt af minder" , men helt som dyr tænkte disse
> børn frem i tiden og ikke bagud.
>
er der en speciel grund til du gentager denne historie?
| |
Bo Warming (06-04-2009)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 06-04-09 20:11 |
|
"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:49da289e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
> news:NvWdnSe6Ktmz-0TUnZ2dnUVZ8qwAAAAA@giganews.com...
>> Kærlighed gør sen sprogindlæring mulig. Arv uvigtig.
>> Alle kulturer har historier om heltebørn der er sat ud i den øde
>> natur af forældre a la Hans og Gretes. Ofte skete sådant, når
>> fattigdom, men i myterne er det overklassebørn, der bliver
>> superkonger: Kong Skjold, Moses i sivvuggen osv.
>> Da fattige sku jo ikke tro de havde chancer.
>>
>> En læge Etard nær Paris brugte 1800-1810 en husholderske, en erfaren
>> super-mor som medhjælper, da "Viktor" fra Aveyron-skoven søgtes gjort
>> menneskelig.
>> Landsbyboere havde ofte fanget ham og han var altid sluppet fri, men
>> en jæger med ikke-bidende hunde fik fanget den til eneboerliv
>> veluddannede hurtigløber, som vistnok i ti år efter fødslen havde
>> klaret sig uden medmennesker. Han havde utrolige lugte- og andre evner,
>> men plejemor lærte at dække bord og modbeviste myten om, at sprog skal
>> læres i de tidlige år. I sen alder udviste Viktor pludselig den
>> ønskede empati.
>> Men Victor trivedes ikke - han var fremmedgjort og forvirret (måske
>> af unaturlig empati, der var overfladisk, som den jo ofte er) - han
>> døde et par år efter han blev fanget. Formodentlig havde han i
>> ammeperioden haft en fattig landsby-mor - og en kærligt udvalgt kærlig
>> mor har i imponerende grad kompenseret for hende og givet
>> sprogstimulation, der dog ikke kunne erstatte friluftslivets og
>> frihedens glæder.Når staten finder forældreløst eneboerbarn bør den
>> lære af dette berømte eksempel fra den Franske Revolution, hvor
>> socialisterne tro på, at vi er født menneskelige blev gjort til skamme.
>> Social arv er vigtig og kræver markedsstyrede adoptioner
>>
>> 1828 dukkede en tysk teenagerdreng op i Nyrnbergs gader og havde ,
>> for at forhindre retsmæssig fyrstedømme-arv,
>> været indespærret i en kælder i ti år, men havde inden da lært tale og
>> skriftsprog og viste sig genial til meget tillært kunnen , foruden at
>> hans eneboerliv havde udviklet specialle sanseevner bl.a. lugt.
>> Nogle indiske børn, enkelte og par, var blevet opdraget af ulve.
>> Kellogg lod et barn klare sig temmelig selvstændigt efter
>> spædbarnstiden, og det bekræftedes hvad Erasmus fra Rotterdam havde
>> slået fast på Luthers tid "heste fødes som helste, men mennesker
>> fødes ikke som mennesker". Arvs betydning er sekundær, evt uvæsentlig.
>> De fleste depriverede børn er fra slumkvarterer bl.a. Genie fra Los
>> Angeles
>> Nogle af dem, bl.a. fra Ukraine har haft omgangekreds af herreløse
>> hunde, som fik mad ved at være i selskab med Oxame og Edit, og ofte
>> har mennesketeenageren eller barnet løbet på alle fire.
>> Når man har tvangsfjernet og sat på sindsygeanstalt er barnet blevet
>> sindsygt eller retarderet . Big surprise.
>> Behandlere har svælget i forældrenes ondskab, og at barnets problem
>> var, at det var "hjemsøgt af minder" , men helt som dyr tænkte
>> disse børn frem i tiden og ikke bagud.
>>
> er der en speciel grund til du gentager denne historie?
Der er flere grunde
Martin Larsen, som er et fornuftigt menneske ,er uenig i at DNA er uvigtig
for intelligens og personlighedsudvikling
De vilde børn harbeviser på social arv.
Måske al DNA-effekt er indirekte via udseende og arvelig legemlig sygdom
| |
Martin Larsen (07-04-2009)
| Kommentar Fra : Martin Larsen |
Dato : 07-04-09 00:01 |
|
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
news:PvKdnXdUv_PbyEfUnZ2dnUVZ8q6dnZ2d@giganews.com...
>
> Martin Larsen, som er et fornuftigt menneske ,er uenig i at DNA er
> uvigtig for intelligens og personlighedsudvikling
> De vilde børn harbeviser på social arv.
>
> Måske al DNA-effekt er indirekte via udseende og arvelig legemlig sygdom
Du kan sikkert gøre meget for kromosom 21 trisomi, hvis du har 10
fremragende psykolog-filosof-digtere til at tage sig af barnet - det vil
bare være et uhyre atypisk tilfælde. Da spanierne erobrede Amerika var
koppevirus-immunitet deres vigtige DNA-arv forbundsfælle. DNA sætter trumf,
når alt andet er lige.
Mvh
Martin
| |
mr (07-04-2009)
| Kommentar Fra : mr |
Dato : 07-04-09 06:50 |
|
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
news:PvKdnXdUv_PbyEfUnZ2dnUVZ8q6dnZ2d@giganews.com...
> "mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen
> news:49da289e$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse
>> news:NvWdnSe6Ktmz-0TUnZ2dnUVZ8qwAAAAA@giganews.com...
>>> Kærlighed gør sen sprogindlæring mulig. Arv uvigtig.
>>> Alle kulturer har historier om heltebørn der er sat ud i den øde
>>> natur af forældre a la Hans og Gretes. Ofte skete sådant, når
>>> fattigdom, men i myterne er det overklassebørn, der bliver
>>> superkonger: Kong Skjold, Moses i sivvuggen osv.
>>> Da fattige sku jo ikke tro de havde chancer.
>>>
>>> En læge Etard nær Paris brugte 1800-1810 en husholderske, en erfaren
>>> super-mor som medhjælper, da "Viktor" fra Aveyron-skoven søgtes gjort
>>> menneskelig.
>>> Landsbyboere havde ofte fanget ham og han var altid sluppet fri, men
>>> en jæger med ikke-bidende hunde fik fanget den til eneboerliv
>>> veluddannede hurtigløber, som vistnok i ti år efter fødslen havde
>>> klaret sig uden medmennesker. Han havde utrolige lugte- og andre evner,
>>> men plejemor lærte at dække bord og modbeviste myten om, at sprog
>>> skal læres i de tidlige år. I sen alder udviste Viktor pludselig den
>>> ønskede empati.
>>> Men Victor trivedes ikke - han var fremmedgjort og forvirret (måske
>>> af unaturlig empati, der var overfladisk, som den jo ofte er) - han
>>> døde et par år efter han blev fanget. Formodentlig havde han i
>>> ammeperioden haft en fattig landsby-mor - og en kærligt udvalgt kærlig
>>> mor har i imponerende grad kompenseret for hende og givet
>>> sprogstimulation, der dog ikke kunne erstatte friluftslivets og
>>> frihedens glæder.Når staten finder forældreløst eneboerbarn bør den
>>> lære af dette berømte eksempel fra den Franske Revolution, hvor
>>> socialisterne tro på, at vi er født menneskelige blev gjort til
>>> skamme. Social arv er vigtig og kræver markedsstyrede adoptioner
>>>
>>> 1828 dukkede en tysk teenagerdreng op i Nyrnbergs gader og havde ,
>>> for at forhindre retsmæssig fyrstedømme-arv,
>>> været indespærret i en kælder i ti år, men havde inden da lært tale
>>> og skriftsprog og viste sig genial til meget tillært kunnen , foruden
>>> at hans eneboerliv havde udviklet specialle sanseevner bl.a. lugt.
>>> Nogle indiske børn, enkelte og par, var blevet opdraget af ulve.
>>> Kellogg lod et barn klare sig temmelig selvstændigt efter
>>> spædbarnstiden, og det bekræftedes hvad Erasmus fra Rotterdam havde
>>> slået fast på Luthers tid "heste fødes som helste, men mennesker
>>> fødes ikke som mennesker". Arvs betydning er sekundær, evt
>>> uvæsentlig.
>>> De fleste depriverede børn er fra slumkvarterer bl.a. Genie fra Los
>>> Angeles
>>> Nogle af dem, bl.a. fra Ukraine har haft omgangekreds af herreløse
>>> hunde, som fik mad ved at være i selskab med Oxame og Edit, og ofte
>>> har mennesketeenageren eller barnet løbet på alle fire.
>>> Når man har tvangsfjernet og sat på sindsygeanstalt er barnet blevet
>>> sindsygt eller retarderet . Big surprise.
>>> Behandlere har svælget i forældrenes ondskab, og at barnets problem
>>> var, at det var "hjemsøgt af minder" , men helt som dyr tænkte
>>> disse børn frem i tiden og ikke bagud.
>>>
>> er der en speciel grund til du gentager denne historie?
> Der er flere grunde
>
> Martin Larsen, som er et fornuftigt menneske ,er uenig i at DNA er
> uvigtig for intelligens og personlighedsudvikling
> De vilde børn harbeviser på social arv.
>
> Måske al DNA-effekt er indirekte via udseende og arvelig legemlig sygdom
og du mener med din store viden som videnskabsmand, at det er politik?
gamle overflødige fjols.
| |
|
|