/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Afkalkning af vandlås i toilet?
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-04-09 09:49

Hej

Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen. Kan
kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?

Og med hvad?

Alm. -Kalk og eddikesyre er prøvet, dog uden resultat.

Og ja, vi kunne bare købe et nyt toilet, men det vi har fejler intet, ud
over denne forsnævring

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -




 
 
Max (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-04-09 09:56

Hej Leif

> Alm. -Kalk og eddikesyre er prøvet, dog uden resultat.

Det skrappeste du kan få, der er til at arbejde med, en nok
Ruvex kalkfjerner til tioletter, købes hos Matas. Ellers hedder
det nok saltsyre, men det er ikke så rart at arbejde med.

--
Mvh Max


Leif Langgaard (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-04-09 10:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:49f421a0$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Leif
>
>> Alm. -Kalk og eddikesyre er prøvet, dog uden resultat.
>
> Det skrappeste du kan få, der er til at arbejde med, en nok
> Ruvex kalkfjerner til tioletter, købes hos Matas. Ellers hedder
> det nok saltsyre, men det er ikke så rart at arbejde med.
>

Så er det saltsyre jeg skal have, jeg har brugt tid nok på det "lort"

Tak for tippet!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:
www.megaproxy.com/freesurf/ og kom alligevel ind




Maria Frederiksen (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 26-04-09 18:38

> Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen.
> Kan kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?

Det lyder ikke rigtigt. Der er jo ikke nogen skjult vandlås i et toilet -
det er ret synligt, da det er "bunden" af kummen. Er du sikker på at det
ikke er noget andet? F.eks. en stoppet kloak længere ude.

Mvh Maria



Bjarke Hansen (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 26-04-09 13:06

On 26 Apr., 19:37, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:
> > Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen.
> > Kan kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?
>
> Det lyder ikke rigtigt. Der er jo ikke nogen skjult vandlås i et toilet -
> det er ret synligt, da det er "bunden" af kummen. Er du sikker på at det
> ikke er noget andet? F.eks. en stoppet kloak længere ude.

Ja det lyder virkeligt mærkeligt at kalt skulle kunne stoppe en toilet
vandlås... Det er jo nærmest et 100rør som vandlås....

Leif Langgaard (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-04-09 21:27

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4b1eb7fb-d407-4e1a-b186-c66be8bc7fab@x1g2000prh.googlegroups.com...
On 26 Apr., 19:37, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

Ja det lyder virkeligt mærkeligt at kalt skulle kunne stoppe en toilet
vandlås... Det er jo nærmest et 100rør som vandlås....
-----------------------------------------------------------------------------------

Mærkeligt eller ikke så er det tilfældet, og hullet gennem låsen er ikke
100mm., men en del mindre.

Vi har meget kalk i vandet hvor vi bor, og toilettet er ikke det eneste sted
det viser sig.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:
www.megaproxy.com/freesurf/ og kom alligevel ind




Armand (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-04-09 21:32

Bjarke Hansen skrev:
> On 26 Apr., 19:37, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:
>>> Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen.
>>> Kan kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?
>> Det lyder ikke rigtigt. Der er jo ikke nogen skjult vandlås i et toilet -
>> det er ret synligt, da det er "bunden" af kummen. Er du sikker på at det
>> ikke er noget andet? F.eks. en stoppet kloak længere ude.
>
> Ja det lyder virkeligt mærkeligt at kalt skulle kunne stoppe en toilet
> vandlås... Det er jo nærmest et 100rør som vandlås....
>
Ja!
Og det er sikket af samme grund at tidligere afkalkninger ikke har bragt
noget med sig :-|
Tilstopninger kan skyldes alt lige fra en tabt kam eller, som vi har
prøvet her i huset, et udskyllet "bur" til en toilet-frisker, men også
rødder i rørene udenfor soklen!

--
Armand.

Leif Langgaard (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-04-09 22:06

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:49f4c481$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...


> Ja!
> Og det er sikket af samme grund at tidligere afkalkninger ikke har bragt
> noget med sig :-|
> Tilstopninger kan skyldes alt lige fra en tabt kam eller, som vi har
> prøvet her i huset, et udskyllet "bur" til en toilet-frisker, men også
> rødder i rørene udenfor soklen!

Hej

Jeg har "mekanisk" brækket store kalkstykker af , så derfor bad jeg om gode
råd til at få kalken fjernet, og ikke så meget for at starte en diskussion
om hvor hvidt i tror kalken forefindes.



--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:
www.megaproxy.com/freesurf/ og kom alligevel ind




Leif Langgaard (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-04-09 21:20

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:49f49c9c$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen.
>> Kan kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?
>
> Det lyder ikke rigtigt. Der er jo ikke nogen skjult vandlås i et toilet -
> det er ret synligt, da det er "bunden" af kummen. Er du sikker på at det
> ikke er noget andet? F.eks. en stoppet kloak længere ude.

Hej

Vandlåsen er det store S, som på nogle toiletter er skjult og på andre
synlig udefra. Vores er pæn hvid og blank så langt man kan se, og en
toiletbørste kan nå ned i låsen, men børsten kan ikke komme om hjørner,
desværre
Man kan slet ikke se hele vandlåsen "oppefra", men kun den del der lader sig
rengøre. længere inde er der et ca. 1,5-2 cm. kalklag, hvilket gør at
toilettet let stopper til, og det er træls

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:
www.megaproxy.com/freesurf/ og kom alligevel ind




Bent E. (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 27-04-09 09:17

>
> Det lyder ikke rigtigt. Der er jo ikke nogen skjult vandlås i et toilet -
> det er ret synligt, da det er "bunden" af kummen. Er du sikker på at det
> ikke er noget andet? F.eks. en stoppet kloak længere ude.


Jo-da, der er en U-vandlås i ethvert toilet, ellers lugter det da.
Jeg har samme problem som Leif i et 20 år gammelt Ifø.
Jeg har prøvet forskellige "milde" midler. Det hjælper ikke stort.
Saltsyre er selvfølgelig effektivt, men hårdt ved emalje osv.
Et råd, som jeg endnu ikke har prøvet er flg.:
få vandet ud af toilettet, og hæld derpå et par liter Cola i, og lad det
stå i mindst et døgn, eller gerne mere.

Mvh Bent E.

--
Ved mail, erstat invalid med dk

Det er usundt at spise på en tom mave.
W.C.Fields.


Maria Frederiksen (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 27-04-09 10:11

> Jo-da, der er en U-vandlås i ethvert toilet, ellers lugter det da.

Ja, og du kan se den ene halvdel af u-et.


> Et råd, som jeg endnu ikke har prøvet er flg.:
> få vandet ud af toilettet, og hæld derpå et par liter Cola i, og lad det
> stå i mindst et døgn, eller gerne mere.

Det virker ikke - gammel skrøne

Mvh Maria



Bjarke Hansen (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 27-04-09 03:35

On 26 Apr., 22:19, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:

> Man kan slet ikke se hele vandlåsen "oppefra", men kun den del der lader sig
> rengøre. længere inde er der et ca. 1,5-2 cm. kalklag, hvilket gør at
> toilettet let stopper til, og det er træls

Hvordan ser din vandvarmer ud indeni så?

Leif Langgaard (27-04-2009)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 27-04-09 12:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ecb64185-9d6b-471b-8f7d-89b471ba4873@j18g2000prm.googlegroups.com...
On 26 Apr., 22:19, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:

> Man kan slet ikke se hele vandlåsen "oppefra", men kun den del der lader
> sig
> rengøre. længere inde er der et ca. 1,5-2 cm. kalklag, hvilket gør at
> toilettet let stopper til, og det er træls

Hvordan ser din vandvarmer ud indeni så?

Det ved jeg ikke, jeg har billig fjernvarme og har aldrig haft problemer med
"varmeveksleren"

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:
www.megaproxy.com/freesurf/ og kom alligevel ind




Stig Rasmussen (26-04-2009)
Kommentar
Fra : Stig Rasmussen


Dato : 26-04-09 19:37


"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
news:49f4208b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Vores toilet "stopper" ofte til pga. tykke kalkaflejringer i vandlåsen.
> Kan kalken som sidder skjult nede i vandlåsen fjernes?
>
> Og med hvad?
>
> Alm. -Kalk og eddikesyre er prøvet, dog uden resultat.
>
> Og ja, vi kunne bare købe et nyt toilet, men det vi har fejler intet, ud
> over denne forsnævring
>
> --
> Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
>
Det eneste der virkeligt effektivt overfor kalk er saltsyre som skal
bruges med forsigtighed
højst 5 min skylles efter med meget vand, pas på øjnene tag
beskyttelsesbriller på.

Stig





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste