XCode+localization problem
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-09 19:55

Hm, det her ser en smule mærkelig ud... Jeg er i gang med at oversætte
et program til dansk og har i den forb. brugt iLingual, men det viser
sig, at den ikke kan oversætte scriptable items og de strings, der
ligger i mappen 'Mac OS' og i 'Frameworks'. Så iLingual er ikke velegnet
ti lde større pakker, hvor der er localizable filer i de to mapper...

Jeg har så prøvet iLocalize 3.8.2 - den nye med dansk GUI. Det ser også
rimelig fint ud, indtil jeg kommer til at skulle vælge, om det skal være
både 10.4.x og 10.5.x kompatibelt. - Hvis jeg vælger 10.4+10.5, kommer
der en dialog op med en besked om, at komponenten '...nibcode component'
mangler i min XCode Tools, og at jeg skal installere XCode 2,5...
Mystisk da jeg lige så sent som torsdag aften opdaterede til seneste
Leopard ver. 3.1.2.

Jeg startede så PowerBook'en op og fandt min ver. 2.5 fra min software
disk og installerede den, og får præcis samme dialog om, at 'nibcode
component' mangler, når jeg i iLocalize vælger 10.4+10.5. Skiftede så
til Tiger på MacPro'en og installerede XCode 2,5 dér, - og nu er det
pludselig kun muligt at lave oversættelser til brug på 10.4.x.

Programmet, jeg skal til at oversætte er skrevet i ren cocoa. - Valgte
så et andet program for at teste, om det er i lige præcis det program,
der er noget galt, men får igen samme besked.

Klikker jeg på OK efter fejlmeldingen, kommer samtlige localizable
strings frem, men efter samtlige strings i kilde-vinduet står der
'/"error"', men antallet af strings er korrekt.

PowerBook'ens 10.5.6 og MacPro'ens 10.4.11 er clean install systemer...

Nogle idér til, hvad der kan være galt?

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 03-05-09 16:00

> [...]
> '/"error"', men antallet af strings er korrekt.
>
> PowerBook'ens 10.5.6 og MacPro'ens 10.4.11 er clean install systemer...

Der er ikke noget galt, bortset fra Apple foretog radikale ændringer fra
XCode 2.x til XCode 3 i forbindelse med leopardens introduktion.

Det er ikke dig som skal vælge kompatibilitet, det er betinget af om
udvikleren har anvendt Xcode 2.x/3, og dermed om det er nibtool eller
ibtool som skal bruges til at åbne arkiverne med.

Det du skal gøre er at installere XCode 2.5 på din PowerBook, så
forsvinder denne (korrekte) fejl-melding.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-05-09 16:08

Mogens Thyregod skrev:

> Det du skal gøre er at installere XCode 2.5 på din PowerBook, så
> forsvinder denne (korrekte) fejl-melding.

Det nemmeste er nok at hente den fra ADC.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-09 16:14

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det nemmeste er nok at hente den fra ADC.

Det har jeg skam gjort forflere år siden..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-05-09 16:12

Mogens Thyregod wrote:

> [...]
> udvikleren har anvendt Xcode 2.x/3, og dermed om det er nibtool eller
> ibtool som skal bruges til at åbne arkiverne med.

Selvfølgelig ibtool/nibtool og ikke ib-/nibcode..-(

> Det du skal gøre er at installere XCode 2.5 på din PowerBook, så
> forsvinder denne (korrekte) fejl-melding.

OK, jeg prøver...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-09 14:46

Erik Richard Sørensen wrote:

> Selvfølgelig ibtool/nibtool og ikke ib-/nibcode..-(

> OK, jeg prøver...

Det her er yderst mærkeligt... En fuldstændig nyinstalleret OS X 10.5.6
med en lige så ny og ren installation af XCode 2.5 og med både ibtool og
nibtool installeret i usr/bin/ i XCode, samt en nyinstallation af
iLocalize 3,8.2...

Når jeg åbner iLocalize og opretter et nyt projekt, får jeg stadig
melding om, at iLocalize ikke kan finde hverken ibtool eller nibtool, og
at jeg skal kontrollere i iL's indstillinger -> Avanceret, at de er på
listen. De er ikke på listen, men reg. som værende tilstede i stierne
under listen, så jeg tilføjer dem blot til listen. Lukker iL's
indstillinger og for at være sikker genstarter jeg iL. - Åbner et nyt
projekt og får igen samme besked... "ibtool og/eller nibtool findes
ikke, geninstaller XCode 2,5..."... - Hvad pokker foregår der.?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-05-09 16:23

> [...]
> projekt og får igen samme besked... "ibtool og/eller nibtool findes
> ikke, geninstaller XCode 2,5..."... - Hvad pokker foregår der.?

Nå, men når der åbenbart ikke er andre, der har en løsning, så må jeg jo
selv til at rode godt go grundigt rundt, - og det gjorde jeg så.-)

Den XCode Tools 2.5, der ligger hos ADC er ikke en fuld version, men en
upgrade til ver. 2.1 eller 2.2.1...

Jeg slettede hårdt og brutalt hele 'developer' mappen og installerede så
en ver. 2.1, som igen dannede en ny 'Developer' mappe, hvori XCode Tools
2.1 blev installeret...

Herefter installerede jeg så ver. 2.5 direkte oveni den nu helt nye ver.
2.1. XCode Tools 2.5 må _ikke_ ligge i Developer mapen, men skal ligge i
roden af harddisken - altså sammen med de øvrige mapper, der er. Lægges
den ind i Developer, blokerer 'Developer' for tilgang til både 'ibtools'
og 'nibtools'. Ligeledes skal div. oversættelsesprogrammer også ligge i
mappen 'Programmer'.

Det her gælder kun for XCode ver. 2.5. Fra og med ver. 2.0 installeres
SCode igen automatisk i mappen 'Developer'.

- Nå, men det var altså det, jeg fik det meste af min søndag til at gå
med..-))

mvh. Erik Richard