MySQL -- installeret - brugeropsætning
Fra : Søren Christensen

Dato : 18-04-09 14:22

Hej

Jeg har installeret MySQL (ver. 5) fra MySQLs site. Hvordan sætter man
brugere op? Jeg kan sagtens fra Shell komme ind i MySQL, men hvordan
opretter man nye databaser? Jeg ville gerne teste Drupal offline.

Hvis jeg har lavet en smutter i installationen, hvordan afinstallerer
man så MySQL? (Jeg har AppZapper installeret). Men Mysql er jo ikke bare
et enkelt program, som så meget andet.

Med venlig hilsen
Søren Christensen

--
Søren Christensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-09 14:00

On 2009-04-18 15:21:38 +0200, severino@ulvedalen.dk (Søren Christensen) said:

> [...]
> brugere op? Jeg kan sagtens fra Shell komme ind i MySQL, men hvordan
> opretter man nye databaser? Jeg ville gerne teste Drupal offline.

du skal starte med at sætte et root password:

$ mysqladmin -u root password NEWPASSWORD

læs efterfølgende manualen til mysqladmin

$ man mysqladmin

derfra kan du oprette brugere database og tabeller, hvis det er for
kringlet bør du nok hitte en GUI eller webfronend. Webfrontenden i
webmin <http://www.webmin.com/> er rimelæig tilgængelig.

> Hvis jeg har lavet en smutter i installationen, hvordan afinstallerer
> man så MySQL? (Jeg har AppZapper installeret). Men Mysql er jo ikke bare
> et enkelt program, som så meget andet.

start med at fortælle hvorfra du har installeret - evt om du har
installeret med pkg, hvis du har installeret med en pkg kan du liste
hvilke filer der er installeret via

lsbom /Library/Receipts/navn\ paa\ pakke.pkg/Contents/Archive.bom

kvitteringen tager ikke højde for eventuelle pre og post scripts som
installations pakken måtte eksekvere så være varsom. Følgte der ikke en
afinstaller med til din pkg? En del udviklerer der bygger pakker som er
komplicerede skriver efterhånden en afinstallationspakke.

mht app zapper stoler jeg ikke på sådanne værktøjer.

mht pkg'er plejer jeg se hvad og hvor de installerer inden de går til
værks og previewer eventuelle scripts - hvis jeg finder dem en kende
for avancerede tager jeg et snapshot med LANrev InstallEase og bygger
såvel en installations pkg som en afinstallations pkg til senere
anvendelse.

I privaten gider jeg ikke den slags, men når det drejer som
applikationer der skal distribueres på jobbet er det en rar ting at gå
med livrem og seler, desuden gør det det langt lettere deploye den
samme applikation på flere maskiner. (eks at bygge en fuldt patchet
Office eller CS3/4 pakke - de applikationer tager laaaang tid at
installere og patche med Adobe og MS's egne pakker)

(jeg kan ikke huske om lsbom distrubures med Xcode eller om det
efterhåneden er en del af Apples standard distribution)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-09 14:14

On 2009-04-19 15:00:06 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> derfra kan du oprette brugere database og tabeller, hvis det er for
> kringlet bør du nok hitte en GUI eller webfronend. Webfrontenden i

Du har set denne officille pakke fra mysql.com
<http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html> ? Den ser ganske
fornuftig ud.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-09 14:29

On 2009-04-19 15:13:46 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Du har set denne officille pakke fra mysql.com
> <http://dev.mysql.com/downloads/gui-tools/5.0.html> ? Den ser ganske
> fornuftig ud.

Har lige kigget på den den er faktisk meget fornuftig med en forntend
for scedulerede backups, restore funktion, performance monitor.

Øv den skulle jeg have hittet for et år siden, men nu skifter vi snart
vores SAV ud med Sophus så jeg ved ikke om jeg gider dimse mere med
vores mac SAV og dennes performance problemer på en xserve 1GHz dual G4.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Søren Christensen

Dato : 19-04-09 15:06

> [...]
> vores SAV ud med Sophus så jeg ved ikke om jeg gider dimse mere med
> vores mac SAV og dennes performance problemer på en xserve 1GHz dual G4.

Tusind tak, for vejledningen. Jeg vil overveje en frontend, selv om jeg
har arbejdet noget med sql, så kan en frontend måske være en rigtig god
ide.

Jeg har installeret fra pkg (.dmg) fra MySQLs download.

Søren Christensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-09 16:26

On 2009-04-19 16:05:47 +0200, severino@ulvedalen.dk (Søren Christensen) said:

> Tusind tak, for vejledningen. Jeg vil overveje en frontend, selv om jeg
> har arbejdet noget med sql, så kan en frontend måske være en rigtig god
> ide.

Siden du siger at du kender til sql undrer det mig lidt at du har behov
for at stille spørgsmål om hvordan du opretter databaser, brugere og
tabeller fra en prompt.

> Jeg har installeret fra pkg (.dmg) fra MySQLs download.

Dersom du ikke kan tage stilling til noget i den pakke kan jeg ikke
forstille mig hvad du skulle have forkert under installationen. Du med
lsbom hitte ud af hvad der er installeret med

$ lsbom /Library/Receipts/mysql-5.1.33-osx10.5-x86_64.pkg/Contents/Archive.bom

tjek også hvad nedenstående scripst har lavet:

$ less
/Volumes/mysql-5.1.33-osx10.5-x86_64/mysql-5.1.33-osx10.5-x86_64.pkg/Contents/Resources/preflight
$

less
/Volumes/mysql-5.1.33-osx10.5-x86_64/mysql-5.1.33-osx10.5-x86_64.pkg/Contents/Resources/postflight

--

mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-09 16:54

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Siden du siger at du kender til sql undrer det mig lidt at du har behov
> for at stille spørgsmål om hvordan du opretter databaser, brugere og
> tabeller fra en prompt.

Svært at gøre med en "SELECT" :)

Herudover er der vist ikke meget andet end "create table" der er det
samme på tværs af databaser, og det er generelt rart at have en GUI til
det grove. Synes jeg.

Fra : Søren Christensen

Dato : 20-04-09 07:14

> Svært at gøre med en "SELECT" :)
>
> Herudover er der vist ikke meget andet end "create table" der er det
> samme på tværs af databaser, og det er generelt rart at have en GUI til
> det grove. Synes jeg.

Ingen kommentarer, men mange tak for hjælpen.
--
Søren Christensen