Hvad nu med min hjemmeside?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-04-09 22:38

Nedenstående meddelelse er lige tikket ind. Jeg har prøvet at læse den
flere gange. Er der nogen her, der kan fortælle på letforståeligt dansk,
hvad jeg skal gøre med min hjemmeside.

Selvom jeg har skaffet mig retten til at bruge mit navn som
domænebetegnelse, er det i virkeligheden et site af typen
http://web.mac.com/

Jeg producerer siderne med iWeb.

Jeg bruger ikke siderne til at offentliggøre mine private fotos. Jeg
bruger dem til fagligt materiale.

Hvad er det, man vil have, at jeg skal gøre, så at jeg kan fortsætte med
at arbejde som hidtil?

Meddelelsen lyder:

MobileMe Account Notification

Dear MobileMe member:

On July 7, 2009, the .Mac HomePage web application will be discontinued.
As of this date, you will no longer be able to create new pages or edit
existing pages using HomePage. Any pages you've already published will
remain live at their current web address for as long as you like. If you
need to make changes to your existing pages, please do so before July 7.

Instead of HomePage, we recommend the other sharing features of your
MobileMe membership. With MobileMe Gallery, you can share photos online
directly from iPhoto or the web application at www.me.com. And using
iWeb on your Mac, you can create custom websites and blogs and publish
them to MobileMe.

We apologize for any inconvenience this change may cause. For more
information, please read this FAQ. And thank you for being a MobileMe
member.

Sincerely,

The MobileMe Team

Citat slut

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-04-09 23:45

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> bruger dem til fagligt materiale.
>
> Hvad er det, man vil have, at jeg skal gøre, så at jeg kan fortsætte med

Du er sikkert ikke gammel nok Det er blot den funktion, der hedder
HomePage, der forsvinder. Det var en mulighed i den oprindelige .Mac,
hvor man kunne oprette hjemmesider on-line. Det var ret simple sider,
der hovedsaglig var bygget op om ens billeder. Man kunne så lave enkle
billedtekster til.
Du bruger iWeb, som er den nye metode, som Apple netop
anbefaler. Du kan derfor roligt fortsætte, som du plejer. Hvis du er
mere i tvivl, kan du se Apples FAQ:

<http://support.apple.com/kb/HT2049?viewlocale=en_US>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 10-04-09 10:11

> [...]
> Du bruger iWeb, som er den nye metode, som Apple netop
> anbefaler. Du kan derfor roligt fortsætte, som du plejer. Hvis du er

Dette link siger jo omtrent det samme som den meddelelse fra i går
aftes, der har forstyrret min nattero. Jeg finder mere trøst (her
langfredag) i dine ord om, at jeg kan fortsætte, som jeg plejer. Jeg kan
altså - hvis jeg forstår dig ret - også efter 1. juli - kikke på
"Publish" og få mine ændringer sendt ud?

Det kunne Apple jo bare have skrevet. Det irriterer mig, at de slet ikke
i den slags henvendelser regner med, at der findes mennesker, der bruger
deres Mac og deres Macprogragrammer til at producere hjemmesider med
andet ferie- og familiefotos (med al respekt for den slags brugere).

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-09 00:45

> [...]

> altså - hvis jeg forstår dig ret - også efter 1. juli - kikke på
> "Publish" og få mine ændringer sendt ud?

Ja, hvis det er i iWeb, du mener.

> [...]
> deres Mac og deres Macprogragrammer til at producere hjemmesider med
> andet ferie- og familiefotos (med al respekt for den slags brugere).

Apple skriver: "On July 7, 2009, the .Mac HomePage web application will
be discontinued." Det betyder, at programmet HomePage, der er en web
application hos .Mac, holder op med at virke. Hvis man ikke lige kender
det program, kan man let komme til at læse meddelelsen sådan, at det er
funktionen at lave hjemmesider hos .Mac, som holder op med at virke. Jeg
går ud fra, at du forstod det omtrent sådan.
Det er Apples idé med at give programmerne navne efter deres
funktion, der forvirrer. Man kan jo sige, at iWeb er en homepage
application, men HomePage er samtidig navnet på et specifikt program.
Problemet er det samme med Apples backup-program Backup og
e-mail-program Mail. Det kan i mange sammenhænge være svært at afgøre,
om der tales om en type program eller et specifikt program.
Det virker også som om, Apple er meget forsigtig med at tage det
som en selvfølge, at alle har købt programmer hos Apple. I dette
tilfælde drejer det sig om iWeb. Hvis Apple bare nævnte som en
selvfølge, at man kunne bruge iWeb, vil mange nok beklage sig over, at
Apple forventer, at man køber iWeb. Derfor nævnes iWeb kun ganske
sporadisk, og igen er det med til at forvirre det hele. iWeb er
løsningen fremover, og det afløser HomePage, der nu ophører. Det er
essensen af meddelelsen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 11-04-09 09:06

> [...]
> sporadisk, og igen er det med til at forvirre det hele. iWeb er
> løsningen fremover, og det afløser HomePage, der nu ophører. Det er

Apple vil ikke rigtig lade den ene hånd vide, hvad den anden gør. Et
eller andet sted har de noteret, hvilke aftaler jeg har med dem. 4.
april sendte de mig en mail, hvor de takkede mig for at forny min mobile
me-konto (endda to gange, men kun én faktura). Det sker ganske
automatisk, og jeg behøver ikke gøre noget for det. Men op til den dag
er jeg blevet varslet om, at mit abonnement ville udløbe om så og så
mange dge, hver gang jeg publicerede fra iWeb.

I stedet for at sende det famøse brev, skulle det altså have været en
smal sag for dem at sende en besked, der forholdt sig specifikt til min
aftale.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt