/ Forside / Teknologi / Internet / E-Mail / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
E-Mail
#NavnPoint
o.v.n. 20481
miritdk 16341
Klaudi 15149
refi 14168
dk 5555
tedd 5322
webnoob 5265
BjarneD 5014
emesen 4154
10  bentjuul 3460
æøå i gmail og Tunderbird.
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 16:19

Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?

Hvis jeg i Tunderbird skriver en meddelse til mig selv i min
gmailkonto, så ser det rigtigt ud i browseren, men i TB er der i selve
brevet ikke de dk tegn med nogle underlige tegn æøå
I emnet kan der godt ses dk tegn.

Når jeg sender fra browseren, bliver problemet det samme. alså ingen
dk tegn i tb.

Jeg syndtes jeg har rodet med det i længere tid, og fulgt diverse
beskrivelser af problemet, men det dur sku stadig ikke.

--

Mvh

per


 
 
Ivan V. Klattrup (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 19-05-09 16:56

Per H skrev:

>Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
>korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?

Hvilket tegnsæt bruger du i thunderbird ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 19:00

On 19 May 2009 15:55:55 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Per H skrev:
>
>>Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
>>korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?
>
>Hvilket tegnsæt bruger du i thunderbird ?

skrifttyper for Vestlig.

uddgående : Unicode (UTF-8
indkommende Vestlig (ISO-8859-1)

Ingen han nogen steder.

Det er forøvrigt kun når jeg sender til Gmail, der er problemer.
jeg har også to almindelige kontoer, der ikke giver problemer.

Jeg er jo lidt nervøs for at når jeg sender mails, fra min gmailkonto,
at så modtageren ikke kan læse det korekt.



--

Mvh

per


Ivan V. Klattrup (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 19-05-09 20:28

Per H skrev:

>Vestlig (ISO-8859-1)

den bruger jeg, både til ind og udgående meddelelser, og æ, ø og å virker
fint her

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Jens Jensen (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 19-05-09 18:35

Per H skrev, Den 19-05-2009 17:19:
> Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
> korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?

Jeg har ingen problemer med de danske tegn. Gmail anbefaler, at bruge
tegnsættet UTF-8, hvis der er problemer (se
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=da&ctx=mail&answer=22841).
Jeg tror din Gmail er sat til UTF-8, og TB ikke er. Du kan læse om min
indstilling af TB i tråden "Mærkelige tegn i mails i Thunderbird", som
startede den 5/5 i denne nyhedsgruppe.

Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 19:02

On Tue, 19 May 2009 19:34:31 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Per H skrev, Den 19-05-2009 17:19:
>> Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
>> korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?
>
>Jeg har ingen problemer med de danske tegn. Gmail anbefaler, at bruge
>tegnsættet UTF-8,

det gør jeg også

..
> Jeg tror din Gmail er sat til UTF-8, og TB ikke er. Du kan læse om min
>indstilling af TB i tråden "Mærkelige tegn i mails i Thunderbird", som
>startede den 5/5 i denne nyhedsgruppe.

jeg mener jeg prøvede din indstilling. uden held

--

Mvh

per


Jens Jensen (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 19-05-09 19:29

Per H skrev, Den 19-05-2009 20:02:
> jeg mener jeg prøvede din indstilling. uden held

Jeg synes du skal checke. Jeg har lige efterprøvet, og jeg har ingen
problemer med mails oprettet og sendt begge veje mellem en Gmailkonto
med Firefox og en anden konto med TB.

Check for en sikkerheds skyld at Gmail er indstillet til UTF-8:
Indstillinger -> kodning af udgående meddelelser = Brug Unicode-kodning
(UTF-8) til udgående meddelelser.

Og check at Firefox er indstillet sådan her: Funktioner -> indstillinger
-> indhold -> skifttyper og farver -> avanceret -> tillad sider at vælge
deres egne skrifttyper, i stedet for mine valg = flueben.

Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 20:08

On Tue, 19 May 2009 20:28:32 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Per H skrev, Den 19-05-2009 20:02:
>> jeg mener jeg prøvede din indstilling. uden held
>
>Jeg synes du skal checke. Jeg har lige efterprøvet, og jeg har ingen
>problemer med mails oprettet og sendt begge veje mellem en Gmailkonto
>med Firefox og en anden konto med TB.
>
>Check for en sikkerheds skyld at Gmail er indstillet til UTF-8:
>Indstillinger -> kodning af udgående meddelelser = Brug Unicode-kodning
>(UTF-8) til udgående meddelelser.
>
>Og check at Firefox er indstillet sådan her: Funktioner -> indstillinger
>-> indhold -> skifttyper og farver -> avanceret -> tillad sider at vælge
>deres egne skrifttyper, i stedet for mine valg = flueben.


er gjort men det var samme resulstat.
prøvede at ændre ind og ud til UTF-8 i TB. hjalp ikke.

kan du ik sende en mail til mig med æøå?

både i emne og selve teksten.

send til tramanden@gmail.com
og
per@peka.dk

så kan man vel på den måde se hvor probæemet ligger.?

--

Mvh

per


Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 20:12

On Tue, 19 May 2009 20:28:32 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Per H skrev, Den 19-05-2009 20:02:
>> jeg mener jeg prøvede din indstilling. uden held
>
>Jeg synes du skal checke. Jeg har lige efterprøvet, og jeg har ingen
>problemer med mails oprettet og sendt begge veje mellem en Gmailkonto
>med Firefox og en anden konto med TB

har du prøvet at sende mails fra en gmail i TB, og til en gmail i TB?

--

Mvh

per


Jens Jensen (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 19-05-09 20:35

Per H skrev, Den 19-05-2009 21:12:

> har du prøvet at sende mails fra en gmail i TB, og til en gmail i TB?

Det har jeg så lige prøvet ved at sende fra og til min egen Gmail-konto.
Det virker også. I headeren i alle mine mails står: "text/plain;
charset=UTF-8; format=flowed". Formatet til sidst har ingen betydning i
denne sammenhæng.

Jeg har også sendt dig en testmail med æøå, som du har bedt om.

Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 21:22

On Tue, 19 May 2009 21:35:06 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Per H skrev, Den 19-05-2009 21:12:
>
>> har du prøvet at sende mails fra en gmail i TB, og til en gmail i TB?
>
>Det har jeg så lige prøvet ved at sende fra og til min egen Gmail-konto.
>Det virker også. I headeren i alle mine mails står: "text/plain;
>charset=UTF-8; format=flowed". Formatet til sidst har ingen betydning i
>denne sammenhæng.
>
>Jeg har også sendt dig en testmail med æøå, som du har bedt om.


tak og i gmail i TB vises den forkert.
i per@peka mappen i TB vises den rigtigt

æøå


JJ jokes skrev:
> Hej Per
>
> Her er en mail med æ, ø, å, Æ, Ø og Å som du bad om.
--

Mvh

per


Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 21:25

On Tue, 19 May 2009 21:35:06 +0200, Jens Jensen <a@a.invalid> wrote:

>Per H skrev, Den 19-05-2009 21:12:
>
>> har du prøvet at sende mails fra en gmail i TB, og til en gmail i TB?
>
>Det har jeg så lige prøvet ved at sende fra og til min egen Gmail-konto.
>Det virker også. I headeren i alle mine mails står: "text/plain;
>charset=UTF-8; format=flowed".

text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
--

Mvh

per


Niels P Sønderskov (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 19-05-09 21:38

Per H skrev:
> Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
> korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?
>
> Hvis jeg i Tunderbird skriver en meddelse til mig selv i min
> gmailkonto, så ser det rigtigt ud i browseren, men i TB er der i selve
> brevet ikke de dk tegn med nogle underlige tegn æøå
> I emnet kan der godt ses dk tegn.
>
> Når jeg sender fra browseren, bliver problemet det samme. alså ingen
> dk tegn i tb.
>
> Jeg syndtes jeg har rodet med det i længere tid, og fulgt diverse
> beskrivelser af problemet, men det dur sku stadig ikke.

Jeg synes heller ikke det er til at løse ordentligt. Senest er jeg udsat
for nyhedsbreve fra videnskab.dk, der har den uvane at sende i
Windows-1252, hvad de selvfølgelig ikke burde. Man kan få vist de
rigtige tegn ved at vælge Vis > Tegnsæt > og så den rigtige kodning. Men
det er åbenbart ikke til at få det til at virke automatisk ved fx at
vælge Tilpas... og tilføje den kodning der mangler.

--
Niels

Per H (19-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 19-05-09 22:14

On Tue, 19 May 2009 22:38:22 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Per H skrev:
>> Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
>> korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?

>> Jeg syndtes jeg har rodet med det i længere tid, og fulgt diverse
>> beskrivelser af problemet, men det dur sku stadig ikke.
>
>Jeg synes heller ikke det er til at løse ordentligt. Senest er jeg udsat


bare underligt. for hvis jeg benytter Outlook, til at hente gmail i,
så ser alt fint ud.
--

Mvh

per


Carl Drud (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Carl Drud


Dato : 20-05-09 00:26

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> Jeg synes heller ikke det er til at løse ordentligt. Senest er jeg
> udsat for nyhedsbreve fra videnskab.dk, der har den uvane at sende i
> Windows-1252, hvad de selvfølgelig ikke burde. Man kan få vist de
> rigtige tegn ved at vælge Vis > Tegnsæt > og så den rigtige
> kodning. Men det er åbenbart ikke til at få det til at virke
> automatisk ved fx at vælge Tilpas... og tilføje den kodning der
> mangler.

Du har ikke hak i optionen "Andvend standard tegnsæt på alle indkomne
meddelelser" under Præferencer-->visning-->tegnsæt

--
Carl

Niels P Sønderskov (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 20-05-09 09:18

Carl Drud skrev:
> Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:
>
>> Jeg synes heller ikke det er til at løse ordentligt. Senest er jeg
>> udsat for nyhedsbreve fra videnskab.dk, der har den uvane at sende i
>> Windows-1252, hvad de selvfølgelig ikke burde. Man kan få vist de
>> rigtige tegn ved at vælge Vis > Tegnsæt > og så den rigtige
>> kodning. Men det er åbenbart ikke til at få det til at virke
>> automatisk ved fx at vælge Tilpas... og tilføje den kodning der
>> mangler.
>
> Du har ikke hak i optionen "Andvend standard tegnsæt på alle indkomne
> meddelelser" under Præferencer-->visning-->tegnsæt

Nej, men det gør nu heller ingen forskel. Jeg prøvede det lige, og den
indstilling er da sær. Hvordan kan man 'anvende et standard tegnsæt' på
en indkommende meddelelse? Den er jo kodet som den er, og Thunderbird
har bare ikke videre held med at bestemme den rigtigt.

--
Niels

Jens Jensen (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 20-05-09 09:54

Niels P Sønderskov skrev, Den 20-05-2009 10:17:
> Hvordan kan man 'anvende et standard tegnsæt' på
> en indkommende meddelelse? Den er jo kodet som den er, ....

Nemlig.

> og Thunderbird
> har bare ikke videre held med at bestemme den rigtigt.

Hvis det virker som om, at Thunderbird gør det modsatte af det, den er
indstillet til, vil jeg foreslå, at du geninstallerer programmet evt.
med sletning af de dele af profilen, hvor indstillingerne ligger. Jeg
har foreslået trådstarter det samme pr. mail.

Carl Drud (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Carl Drud


Dato : 20-05-09 18:17

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> Nej, men det gør nu heller ingen forskel. Jeg prøvede det lige, og den
> indstilling er da sær. Hvordan kan man 'anvende et standard tegnsæt'
> på en indkommende meddelelse?

Hvis der er hakket af i optionen vil den vise meddelelsen i iso-8859-1
eller hvad du har sat den i standardard tegnsæt, upåagtet hvad om
meddelelsen er sendt i utf-8 f.eks. OE har samme indstillingsmulighed og
det giver problemer for dem der har hakket optionen af, at f.eks. indlæg
i utf-8 får de tegn som "være" etc.

Derfor ingen hak i den option.

> Den er jo kodet som den er, og Thunderbird har bare ikke videre held
> med at bestemme den rigtigt.

Jeg har ingen problemer.

--
Carl

Niels P Sønderskov (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 21-05-09 00:02

Carl Drud skrev:
> Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:
>
>> Nej, men det gør nu heller ingen forskel. Jeg prøvede det lige, og den
>> indstilling er da sær. Hvordan kan man 'anvende et standard tegnsæt'
>> på en indkommende meddelelse?
>
> Hvis der er hakket af i optionen vil den vise meddelelsen i iso-8859-1
> eller hvad du har sat den i standardard tegnsæt, upåagtet hvad om
> meddelelsen er sendt i utf-8 f.eks. OE har samme indstillingsmulighed og
> det giver problemer for dem der har hakket optionen af, at f.eks. indlæg
> i utf-8 får de tegn som "være" etc.
>
> Derfor ingen hak i den option.

Det er også som jeg har opfattet det - og indstillet. Synes bare du
sagde det modsatte før.

>> Den er jo kodet som den er, og Thunderbird har bare ikke videre held
>> med at bestemme den rigtigt.
>
> Jeg har ingen problemer.

Måske får du ingen beskeder i Windows-1252?



--
Niels

Carl Drud (21-05-2009)
Kommentar
Fra : Carl Drud


Dato : 21-05-09 08:03

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> Det er også som jeg har opfattet det - og indstillet. Synes bare du
> sagde det modsatte før.

Beklager, der var sneget sig et "ikke" ind.

> Måske får du ingen beskeder i Windows-1252?

Det hænder, men jeg mindes ikke at de har givet problemer.

--
Carl

Per H (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 20-05-09 10:08

On Wed, 20 May 2009 01:25:51 +0200, Carl Drud <carl.drud@gmx.com>
wrote:

>Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:
>
>> Jeg synes heller ikke det er til at løse ordentligt. Senest er jeg
>> udsat for nyhedsbreve fra videnskab.dk, der har den uvane at sende i
>> Windows-1252, hvad de selvfølgelig ikke burde. Man kan få vist de
>> rigtige tegn ved at vælge Vis > Tegnsæt > og så den rigtige
>> kodning. Men det er åbenbart ikke til at få det til at virke
>> automatisk ved fx at vælge Tilpas... og tilføje den kodning der
>> mangler.
>
>Du har ikke hak i optionen "Andvend standard tegnsæt på alle indkomne
>meddelelser" under Præferencer-->visning-->tegnsæt

jo nu har jeg hjalp ikke. tror fejlen ligger et sted i TB
programeringsfejl.
--

Mvh

per


Ivan V. Klattrup (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 20-05-09 15:04

Per H skrev:

> jo nu har jeg hjalp ikke. tror fejlen ligger et sted i TB
>programeringsfejl.

Så ville der være problemer ved alle, hvis det var tilfældet.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Jens Jensen (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 20-05-09 16:45

Ivan V. Klattrup skrev, Den 20-05-2009 16:04:
> Per H skrev:
>
>> jo nu har jeg hjalp ikke. tror fejlen ligger et sted i TB
>> programeringsfejl.
>
> Så ville der være problemer ved alle, hvis det var tilfældet.
>
Det kommer an på, hvad fejlen er. Jeg har installeret et ekstra sprog i
TB og jeg kunne skifte mellem de to sprog i et stykke tid. Men pludselig
virkede det ikke længere. Selvom jeg ændrer sprog i
konfigurationseditoren har det ingen virkning.

Jens Jensen (20-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 20-05-09 17:13

Jens Jensen skrev, Den 20-05-2009 17:44:
> Ivan V. Klattrup skrev, Den 20-05-2009 16:04:
>> Per H skrev:
>>
>>> jo nu har jeg hjalp ikke. tror fejlen ligger et sted i TB
>>> programeringsfejl.
>>
>> Så ville der være problemer ved alle, hvis det var tilfældet.
>>
> Det kommer an på, hvad fejlen er. Jeg har installeret et ekstra sprog i
> TB og jeg kunne skifte mellem de to sprog i et stykke tid. Men pludselig
> virkede det ikke længere. Selvom jeg ændrer sprog i
> konfigurationseditoren har det ingen virkning.

Så fik jeg lige fikset mit problem med sprogskift. Jeg kører med to
profiler, og ekstra sprog skal åbenbart installeres på begge profiler.
Måske havde jeg ikke gjort det.

Niels P Sønderskov (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 26-05-09 11:13

Per H skrev:
> Er der nogen derude der har fået de danske tegn ÆØÅ til at blive vist
> korekt i henholdvis TB, og i Gmail/ Firefox.?
>
> Hvis jeg i Tunderbird skriver en meddelse til mig selv i min
> gmailkonto, så ser det rigtigt ud i browseren, men i TB er der i selve
> brevet ikke de dk tegn med nogle underlige tegn æøå
> I emnet kan der godt ses dk tegn.
>
> Når jeg sender fra browseren, bliver problemet det samme. alså ingen
> dk tegn i tb.
>
> Jeg syndtes jeg har rodet med det i længere tid, og fulgt diverse
> beskrivelser af problemet, men det dur sku stadig ikke.

Nu har jeg fundet en metode der virker:

For mig drejer et sig først og fremmest om nyhedsmails fra videnskab.dk,
der åbenbart er fejlbehæftede. De udgiver sig for at være UTF-8, men er
i virkeligheden Vestlig Windows 1252.

Jeg har så oprettet en regel der flytter disse mails til en videnskab.dk
mappe, og den mappe sætter jeg til altid at bruge Windows-kodningen.

Jeg har selvfølgelig prøvet at få videnskab.dk til at rette fejlen først...

--
Niels

Jens Jensen (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 26-05-09 11:40

Niels P Sønderskov skrev, Den 26-05-2009 12:13:
> Jeg har selvfølgelig prøvet at få videnskab.dk til at rette fejlen først...

Ville de ikke?

Niels P Sønderskov (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 26-05-09 12:02

Jens Jensen skrev:
> Niels P Sønderskov skrev, Den 26-05-2009 12:13:
>> Jeg har selvfølgelig prøvet at få videnskab.dk til at rette fejlen
>> først...
>
> Ville de ikke?

De har ikke svaret i løbet af ca en uge.

--
Niels

Niels P Sønderskov (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 26-05-09 12:03

Niels P Sønderskov skrev:
> Jens Jensen skrev:
>> Niels P Sønderskov skrev, Den 26-05-2009 12:13:
>>> Jeg har selvfølgelig prøvet at få videnskab.dk til at rette fejlen
>>> først...
>>
>> Ville de ikke?
>
> De har ikke svaret i løbet af ca en uge.

Men det gode budskab er, at der ikke er noget galt med Thunderbird.

--
Niels

Jens Jensen (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Jens Jensen


Dato : 26-05-09 16:59

Niels P Sønderskov skrev, Den 26-05-2009 13:02:
> Men det gode budskab er, at der ikke er noget galt med Thunderbird.

Ja, og tak for det.

Ivan V. Klattrup (26-05-2009)
Kommentar
Fra : Ivan V. Klattrup


Dato : 26-05-09 14:43

Niels P Sønderskov skrev:

>Jens Jensen skrev:
>>Niels P Sønderskov skrev, Den 26-05-2009 12:13:
>>>Jeg har selvfølgelig prøvet at få videnskab.dk til at rette fejlen
>>>først...
>>
>>Ville de ikke?
>
>De har ikke svaret i løbet af ca en uge.

Det er nok for stor en videnskab for dem, både at svare eller ændre
tegnkodningsfejlen.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409068
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste