"Jesus-loves-you" skrev ...
8600 <news:49c231d5$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
>
> > ... bog ...
> [ ... ]
> > Islam og Kristendom, ligheder & forskelle
> > af Massoud Fouroozandeh og Marianne Søndergaard
> > ProRex Forlag 2008
> >
www.prorex.dk
> > ISBN 978-87-7068-016-5
>
>
> Om kætterske kristne retninger står der:
>
> === citat start ===
>
> (side 167-168)
>
> Kætterske kristne retninger med betydning for islam
[ ... ]
> Gnosticismen var den første alvorlige trussel mod kristendommen, men
> med tiden kom en hel række mere eller mindre kætterske sekter til. En del
> af disse menes at have haft stor betydning for Muhammeds forståelse af
> Jesus.[ ... ]
> Manikæerne
Om denne sekt skriver Lademanns leksikon fra 1972 bl.a. følgende:
(bind 12, side 24-25)
=== citat start ===
manikæisme:
gnostisk-præget religion, stiftet af perseren Mani (216-276 e.Kr.) .
Manikæismen ... bestod til 6. årh. som en konkurrent til kristendommen. ...
Manikæismen belærer, påvirket af gnosticismens dualistiske syn, om to fra al
evighed bestående, hinanden bekæmpende aspekter i virkeligheden: på den ene
side det onde, materielle og legemlige, mørkets rige; på den anden side det
gode, immaterielle og åndelige, lysets rige.
Fra begge kommer udstrømninger, som blandes i verden. menneskesjælen er
oprindelig lys, men er ved forbindelse med mørket blevet formørket. Sjælens
frigørelse opnås ved gnosis og ved asketisk livsførelse, dvs. ved
afholdenhed fra ægteskab, fra nydelse af kød og vin m.m.
Målet er adskillelse af mørket og lyset.
Grundlæggeren betragtede Zarathustra, Buddha og Kristus som sine forløbere.
=== citat slut ====
Compare with ...
Ang. Falsk ydmyghed:
8583 <news:49bce708$0$90270$14726298@news.sunsite.dk>
<
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/ec5a5d31a7076848>
>
> ... tror på "guldkalven": "Tag ikke, smag ikke, rør
> ikke!" ... selvgjorte gudsdyrkelse og *falsk* ydmyghed ... der kun tjener
> til tilfredsstillelse af den *syndige* (dvs. ufrelste) menneskenatur.(Kol
> 2,21-23)
samt ...
Ang. Lovtrældom:
8412 <news:gmjt0n$n24$1@newsbin.cybercity.dk>
<
http://groups.google.com/group/dk.livssyn/msg/d3f7ce35d0d19962>
>
> > Loven er afskaffet, Ef.2,15 se Ap.G.15,20.
> >
> > Skyldsbrevet naglet til korset, Kol.2,14.
[ ... ]
> I den forbindelse bør vi måske lige ihukomme forskellen mellem den gamle
> Pagt, Jødedommen, og den ny Pagt, Kristendommen (set udfra en kristen
> synsvinkel):
>
> (Forholdet mellem lov og tro)
>
> Var det ved at overholde de jødiske love,
> at I fik Helligånden ?
> Eller fik I Ånden bare ved at høre og tro ?
> ...
> I (galaterne) begyndte med at vandre i Guds Ånds kraft;
> vil I nu fuldføre i jeres egen kraft og egne præstationer ?
>
> (Gal. 3,2-3 Bibelen på hverdagsdansk)
>
>
> Lever I muslimer i en art lovtrældom ? -
>
> Altså dét, at man evig og altid skal gøre sig *fortjent* til
> et-eller-andet (herunder frelse osv.) ?
>
> Og dermed også kan FRYGTE en eventuel fortabelse, apropos frelsesvished
> (Ef. 6,17a + 1.John. 4,18) ?
Massoud Fouroozandeh og Marianne Søndergaard skriver, at ...
=== citat start ===
Manikæerne
[ ... ]
... Manes brugte også betegnelsen "Profeternes Segl" om sig selv ...
Han mente også, at det var en anden, der var blevet korsfæstet i stedet for
Jesus, og han hævdede, at det var ham, der var den "trøster", der var blevet
sendt i stedet for Jesus (Joh 16,5-16).
=== citat slut ====
(Der er her tale om at gøre krav på at være Gud Helligånd.)
Også Muhammed gør krav på denne titel (ifølge nogle af hans tilhængere);
idet der i Koranen bl.a. står, at ...
2649 <news:mrTBc.15713$Vf.903951@news000.worldonline.dk>
<
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/ad7a3ca311e50d42>
>
> > Til
www.religion.dk
> >
> > Jeg har et spørgsmål til den muslimske præst:
> >
> > Goddag imam Ahmed Akkari,
> >
> > (Vi er her på nyhedsgruppen dk.livssyn.kristendom i gang med en
> > indirekte diskussion om Guds person.)
> >
> > I den forbindelse kom jeg til at tænke på A.S.Madsens Koran-oversættelse
> > til dansk (1967) samt hans fortolkning. Her står der:
> >
> > "Og (husk) da Jesus, Marias søn, sagde: O Israels børn,
> > jeg er ... og som brin-
> > ger glædeligt budskab om et Sendebud, som skal komme
> > efter mig, hvis navn skal være Ahmad ... *2
> >
> > *2:
> > Jesus har forudsagt en 'paraklet' (oversat ved 'talsmand') i
> > Johs.14,16-17; 15,26; 16,7.12-14. ... Men først da Gud erklærede
> > Muhammad for den forjættede 'talsmand' ...
> >
> > (Sûra al-Saff 61,7)
> >
> >
> > Dét, jeg godt kunne tænke mig at få svar på, er, om A.S.Madsens
> > fortolkning (på dette punkt) er i overensstemmelse med Islam:
> >
> >
> > Tror muslimer på, at Talsmanden (Helligånden) omtalt i Bibelen ér
> > Muhammed ?
>
>
> Jeg har modtaget en E-mail fra Peter Fischer-Nielsen i går med svar fra
> Ahmed Akkari. Her står der:
>
> === citat start ===
>
> Ordet "parakleet" oversættes normalt fra græsk med "den takkede." Eller
> "en tak".
>
> I denne betydning er det i overensstemmelse med navnet Ahmed, der på
> arabisk betyder "Den der fortjener megen tak".
>
> Islam betragter ikke Allahs sendebud Mohammad (fred være med ham) som den
> messias der skal vende tilbage, men som den sidste afsluttende person på
> profetskaber. Han er profeternes segl.
>
> Helligånden er i Islams forståelse Gabriel, der er en skabt engel med stor
> position og et sær ansvar i form af åbenbaring og kontakt til sendebud.
>
> Nej: Mohammad er ikke Talsmanden i betydningen helligånden. Mohammad fvmh
> er en talsmand i anden betydning: nemlig budskabets overbringelse og
> formidlingen fra Allah via Ærkeenglen Gabriel til Mohammad og videre til
> mennesker.
>
> Desuden skal vi være opmærksomme på den forskel i fortolkningen af
> 'paraklet ' der eksisterer mellem religionerne og det vil sige at samme
> ord ikke nødvendigvis rummer samme betydningsindhold.
>
> I kristendommen hænger det sammen med selve guds forståelsen, mens Islam
> faktisk ikke anvender talsmanden som begreb, men sendebud. Og helligånden,
> den betroende ånd referer til englen Gabriel.
>
> En yderligere oplysning
>
> Allahs sendebud (fred være med ham) har lært os, at den messias der skal
> komme tilbage og sprede retfærdighed og fred er Allahs sendebud Isa (fred
> være med ham). Altså "Jesus".
>
> Vi er tillig af Mohammad fvmh blevet tydeligt advaret mod den falske
> messias, der vil forsøge at overtale verden til at følge ham, og
> umiddelbart lige efter vil Jesus Isa (f vmh) komme ned og besejre ham.
>
> Dermed er der en vigtig skelnen mellem det Jesus giver et glædeligt
> budskab om - nemlig at der vil komme et sendebud efter ham hvis navn er
> Ahmad - og når der advares imod den falske messias.
>
> Der er også en forskel mellem ærkeenglen og profeten, der begge i er en
> del af Gud eller er bærer af guddommelige attributter.
>
> Beklager det sene svar - skyldes meget travlhed.
>
> Ahmed akkari
>
> === citat slut ====
>
>
>
> Jeg hæfter mig særlig ved sætningen:
>
> "Nej: Mohammad er ikke Talsmanden i betydningen helligånden"
>
> ... og konstaterer samtidig, at Islam IKKE har den rette forståelse af
> Guds Ånd, idet Akkari skriver:
>
> "Helligånden er i Islams forståelse Gabriel, der er en skabt engel ..."
>
> Islam er jo ikke en selvstændig religion, men har sit fundament i
> Jødedommen samt Kristendommen.
>
> -
>
> Vedr. den Jødiske/kristne forståelse af Guds Ånd (Helligånden) ...
>
> Date: 10. juni 2004 CET 20:00
> Subject: Re: Er Guds Ånd én og samme person som Jahve ? - Spørgsmål til
> Bent Lexner
> 2498 news:Im1yc.10562$Vf.587999@news000.worldonline.dk
>
> === citat start ===
>
> > Er *Guds Ånd* én og samme person som Jahve (JHVH) ?
>
>
> Jeg har fået en E-mail fra Bent Lexner, som lyder således:
>
> === citat start ===
>
> Kære Mogens Kall,
> Efter jødisk tankegang er såvel Guds ånd som Gud selv identisk.
>
> hilsen
> Bent Lexner
>
> === citat slut ====
>
>
> UTROLIGE interessante oplysninger ...
>
> Jeg er 100 % enig. *Guds ånd* og *Gud selv* er én og samme person (apropos
> 5.Mos.6,4 og Jesu Ord fra Mark.12,29).
>
> Jesus siger jo - for resten - også:
>
> "Gud er ånd ..."
> (John.4,24)
>
> Konklusion:
> Kristendommen og Jødedommen er - for mig at se - på dette punkt i
> overensstemmelse ...
>
> === citat slut ====
Men dersom de af Jer muslimer, som FORTSAT insisterer på at ophøje Muhammed
(eller en skabt engel, fx. Gabriel) med denne titel (at være Helligånden),
så begår man altså samtidig en meget alvorlig bommert ifølge islamisk tro
angående afgudsdyrkelse, shirk; idet man jo så bryder med selve moneteismen
og *guddommeliggør* Muhammed (eller englen); idet der OGSÅ står skrevet om
Helligånden i de kristnes hellige Bog, Bibelen, at ...
1145 <news:jMCKb.67985$jf4.4373999@news000.worldonline.dk>
<
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/b792d5c49ac149e8>
>
> > Medens vi er ved emnet Moneteisme, bør jeg også lige nævne, at
> > Helligånden ligeledes OGSÅ er en del af Guddommen. Vi læser i
> > Apostlenes Gerninger følgende:
> >
> > (en person Ananias har fået den skøre idé, at foregive et,
> > men at gøre noget andet)
> >
> > Peter siger:
> > "Ananias! ... du har løjer imod HELLIGÅNDEN ...
> > Det er ikke mennesker, du har løjet for, men GUD."
> > (Ap.G. 5,3-4)
> >
> > Helligånden er - ifølge Ap.G. - også Gud.
Ang. den rette kristne forståelse af Gud Helligånd ... (input memory
from) ...
Subject: Helligånden er Jesus, blot på en ny måde
4012 <news:uYnae.114038$Vf.4187632@news000.worldonline.dk>
<
http://groups.google.com/group/dk.livssyn.kristendom/msg/d270ad3d46e2e6df>
>
> Interview-prædiken
>
> Broder David fra Karmeliter-klosteret i Norraby i Sverige udlægger
> søndagens tekst
>
> Helligåndens opgave (John 16,5-16)
>
> (Interview:)
> Hvorfor er det bedre, at Helligånden kommer, end at Jesus bliver ?
>
> (David:)
> - Selv om det kan lyde sådan ud fra teksten, så er der ikke nogen
> modsætning mellem de to ting, for Helligånden er Kristi ånd. Det skal ikke
> forstås, som om Helligånden afløser Jesus, eller at Jesus udskiftes med
> Helligånden. Det er bare en ny måde, som Jesus er til stede på.
>
> - Og den nye måde er bedre, fordi Jesus ikke længere af sin krop er
> begrænset til kun at være et sted ad gangen. Ved Helligånden kan Han være
> overalt på samme tid og til alle tider, og Han kan derfor også være hos os
> nu.
>
> - Derudover bliver vores fællesskab med Jesus mere intimt, når det er ved
> Helligånden, at Han er til stede. Jesus bliver kaldt Immanuel - Gud *med*
> os - men Helligånden er Gud *i* os, og mere intimt kan det næsten ikke
> blive, når vi, som Paulus siger, bliver et tempel for Herren. Når Han bor
> i os, når Han er til stede i os og vejleder indefra.
>
> - Det siger også noget om Guds ydmyghed; ikke blot bliver Han menneske,
> men Han er også parat til at være til stede i hver enkelt af os.
Pasmelding:
Beklager! Pladsen ér altså allerede optaget (af Gud Helligånd), kære
muslimer!
Eller ...
Sagt på dansk: Lokummet ér optaget!
(find noget andet at *snylte* på).
-
Perhaps coming up:
Islam, einem snylter-religion ?
Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8602 <news:49c232c7$0$90266$14726298@news.sunsite.dk>
Info <
http://groups.google.com/group/dk.test/msg/0c2acbb0aa88edf8>
(
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8603