Vabler ? - hvad er bedst
Fra : Rasmus

Dato : 29-07-01 22:00

Hej

Jeg har fået mig et par ordentlige vabler under fødderne, som hurtigst
muligt skal væk. Fødderne får ikke ro, da jeg skal spille golf et par dage
endnu, men hvad er egentligt bedst at gøre ved dem ? lade dem sidde, prikke
hul med en nål eller skære dem af ?......eller måske noget helt
andet..........kom med et hurtigt svar :)

Rasmus

Fra : Kat

Dato : 29-07-01 22:42

Rasmus skrev:
> [...]
sidde, prikke
> hul med en nål eller skære dem af ?......eller måske noget helt
> andet..........kom med et hurtigt svar :)

Du skal ikke prikke hul. Gå så ned (eller hump) på apoteket
imorgen og køb Compeed-plastre. Det er et tynkt lidt geleagtigt
plaster, som dels beskytter og lindre´, men heler det også. Den
svenske hær bruger dem!

--
/kat
---

Fra : /arcana

Dato : 29-07-01 22:46

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message

> Du skal ikke prikke hul. Gå så ned (eller hump) på apoteket
> imorgen og køb Compeed-plastre. Det er et tynkt lidt geleagtigt

Det kan jeg skrive under på. De er gode!

/arcana

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-07-01 09:22

Kat wrote:

> [...]
> imorgen og køb Compeed-plastre. Det er et tynkt lidt geleagtigt
> plaster, som dels beskytter og lindre´, men heler det også. Den

Det gør man også på Nijmegen-marchen (en militærmarch som strækker sig
over 5 dage a 40 hhv. 50 kilometer)

Her er i hvert fald et par marchtips til dem som går meget i løbet af
dagen.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-07-01 22:18

> [...]
prikke
> hul med en nål eller skære dem af ?......eller måske noget helt
> andet..........kom med et hurtigt svar :)

Hvis du skal gå på dem nogle dage endnu - så lad dem endelig være, og skift
til noget andet fodtøj. Det dur kun at prikke hul, hvis man overhovedet ikke
slider på stedet en dag eller to. Hvis du der i mod venter, så har huden
dannet et nyt lag, og så svier det ikke så meget.

Mvh Maria

Fra : Helge Larsen

Dato : 30-07-01 09:36

Hej Rasmus

> [...]
>hul med en nål eller skære dem af ?......eller måske noget helt
>andet..........kom med et hurtigt svar :)

Jeg ved en hel del om vabler fra diverse marcher, og jeg har stadig et
par store minder under mine fødder, fra årets Nijmegenmarch (160 km
over 4 dage) i uge 29.

Det bedste man kan gøre, når man stadig skal bruge fødderne er
følgende:

1. Rengør huden, så der ikke kommer urenheder i vablen, når den åbnes.
Vi bruger små spritservietter (jeg mener de hedder Medisvap ?), men
pas på, hvis der allerede er hul.

2. Prik hul med en nål, eller endnu bedre med en skalpel, for hullet
skal være så stort, at det ikke lukker til igen. Hullet skal placeres
helt ude i kanten således, at man når man går presses evt. ny væske
ud, f.eks. under forfoden skal hullet være foran.

3. Vablen skal nu "polstres" med 2-3 lag Artiflex (tyndt vat, som fås
på apoteket, og koster næsten ingenting). Artiflex'en holdes på plads
med Tensoplast eller sportstape.

4. Først når der ikke er brug for at gå på fødderne, skal man fjerne
huden over vablen, for huden indenunder er slet ikke klar til at blive
belastet endnu.

Vabler der behandles på denne måde kan sagtens "gås på" med det samme,
og Artiflex er et vidundermiddel i denne sammenhæng.

Nogle af de andre svar til dig har foreslået Compeed-plastre, men mine
egne erfaringe med dem er kun dårlige, og årsagen er følgende: På
Compeed-plastret er der ligesom en tykkere pude på midten, og den
bliver større mens vablen heler, og det er ikke sikkert at der er
plads i skoen til denne ekstra tykkelse (i hvert fald i mit tilfælde).

Helge Larsen

Fra : jpholm

Dato : 30-07-01 10:33

> [...]
> bliver større mens vablen heler, og det er ikke sikkert at der er
> plads i skoen til denne ekstra tykkelse (i hvert fald i mit tilfælde).

Jeg må beklageligvis også sige, at jeg har opgivet compeed-plastret, da det
som sagt "fylder" meget i skoen, let forskubbes grundet dårlige
klisteregenskaber på den hvide del af plastret samt det forskubbes når man
går på det!!
Den metode Helge foreslår lyder efter min mening til at være noget nær det
optimale (også rent medicinsk!), hvis vablernes størrelse vel og mærke
berretiger det. [skal nok være mindst 1 krones størrelse!]

jonas.

Fra : Rasmus

Dato : 30-07-01 11:43

Jeg siger 1000 tak for alle svarerne og humper nu ned på apoteket efter
plastre og artiflex. Og spørger også lige dem om hvad de synes er bedst i
min situation.

Hilsen Rasmus

Fra : Rasmus

Dato : 30-07-01 19:25

Nu bruger jeg plastret og på den ene fod virker det perfekt, men på den
anden bliver min vabel ualmindelig øm og jeg er nød til at sidde med benet
opad engang imellem, fordi ellers bliver min fod hel tyk - hvad fanden sker
der her ? :)

Rasmus

Fra : Helge Larsen

Dato : 31-07-01 09:02

Hej Rasmus

> [...]
>opad engang imellem, fordi ellers bliver min fod hel tyk - hvad fanden sker

Det du fortæller, er ikke rigtig noget der giver os mulighed for at
hjælpe dig.

Hvilket type plaster ?
Hvor præcist sidder vablerne ?
Samme sted på begge fødder ?