Så er der Skype til iPhone
Fra : Steen

Dato : 30-03-09 16:37

http://beep.tv2.dk/entry.php/id-308382.html

Hvis det så bare havde været til iPod Touch

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-03-09 18:10

Steen skrev:

> http://beep.tv2.dk/entry.php/id-308382.html
>
> Hvis det så bare havde været til iPod Touch

Men er det ikke det? Det lader det da til af anmeldelsen, som der
henvises til: "iPod Touch users will need earphones with an embedded mic
to talk."
http://reviews.cnet.com/8301-12261_7-10206786-51.html

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : jagge

Dato : 31-03-09 10:17

> [...]
>
> Men er det ikke det? Det lader det da til af anmeldelsen, som der
> henvises til: "iPod Touch users will need earphones with an embedded mic

Med et slag ændres min opfattelse af Iphone/Ipod, nu mangler der bare at
der åbnes helt op for bluetooth, så vi kan få et godt foldetastatur så
er jeg sgu ved at være villig til at droppe palm Pre drømmen og ryge på
en palm.

Skype er en STOR ting, hvis det kommer til at spille er anvendeligheden
ligepludselig blevet HELT anderledes. Nu mangler vi bare at der kommer
videocam i det nye altså cam rettet mod brugeren så er det ved at være
rigtigt interessant.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 10:24

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> der åbnes helt op for bluetooth, så vi kan få et godt foldetastatur så
> er jeg sgu ved at være villig til at droppe palm Pre drømmen og ryge på

Der kommer ikke fuld HID bluetooth support .. ihvertfald ikke fra
starten.

<http://live.gdgt.com/2009/03/17/live-iphone-os-3-0-event-coverage/>

"Q: External keyboards via Bluetooth.
A: Nothing to announce on Bluetooth HID."

> [...]
> ligepludselig blevet HELT anderledes. Nu mangler vi bare at der kommer
> videocam i det nye altså cam rettet mod brugeren så er det ved at være

Jeg ved godt at alle brokker sig over at der ikke er video kamera på
begge sider ... men hvormange har rent faktisk _brugt_ den funktion ?

/thomas

Fra : jagge

Dato : 31-03-09 18:33

rigtigt interessant.

> Jeg ved godt at alle brokker sig over at der ikke er video kamera på
> begge sider ... men hvormange har rent faktisk _brugt_ den funktion ?

Jeg bruger det da hele tiden med skype, det er MEGET brugbart specielt
når man er langt væk fra hinanden , det giver en helt anden forbindelse.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-03-09 18:49

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> rigtigt interessant.

> Jeg bruger det da hele tiden med skype, det er MEGET brugbart specielt
> når man er langt væk fra hinanden , det giver en helt anden forbindelse.

stop ... jeg snakker specifikt på kameraet på en telefon ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-03-09 18:57

Thomas von Hassel wrote:

> stop ... jeg snakker specifikt på kameraet på en telefon ..

Det har jo været ret dyrt at bruge for mange, da det er dyrt i data. Det
er det stadig, men nu er data inkluderet i abonnementsprisen (for de
flestes vedkommende).

Jeg bruger video i Skype _rigtig_ meget (privat og i arbejdsøjemed), så
jeg kunne sagtens forestille mig at bruge det på iPhone også, hvis der
var et kamera. Faktisk tror jeg at applikationer som Skype, når de
bringes til en anden platform, kan være med til at puste liv i noget,
som 'aldrig' har virket.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 12:04

> stop ... jeg snakker specifikt på kameraet på en telefon ..

Det gør jeg sandelig også. Hvorfor skulle skype til Iphone ikke kunne
virke med kamera på en Iphone hvis de bare havde et på bruger siden
også. Det er min pointe.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 12:10

> Det gør jeg sandelig også. Hvorfor skulle skype til Iphone ikke kunne
> virke med kamera på en Iphone hvis de bare havde et på bruger siden
> også. Det er min pointe.

Og min pointe er at meget meget få bruger "video chat" funktionen på
deres bærbare enhed ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 12:12

> Og min pointe er at meget meget få bruger "video chat" funktionen på
> deres bærbare enhed ...

hvad har du af informationer der støtter det synspunkt ?

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-09 16:25

Thomas von Hassel skrev:

> Og min pointe er at meget meget få bruger "video chat" funktionen på
> deres bærbare enhed ...

Er det ikke også lidt svært hvis cammet sidder modsat skærmen? Måske
foran et spejl?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 16:28

> Er det ikke også lidt svært hvis cammet sidder modsat skærmen? Måske
> foran et spejl?

.... på telefoner der har et brugervendt kamera ...

og som regel er kvaliteten på det om muligt ringere end det der sidder
på den anden side ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 31-03-09 12:36

> [...]

> der åbnes helt op for bluetooth, så vi kan få et godt foldetastatur så
> er jeg sgu ved at være villig til at droppe palm Pre drømmen og ryge på

Du mener bruge en iPod Touch i stedet for en PDA?
Det har jeg også overvejet

Fra : jagge

Dato : 31-03-09 18:33

en palm.

> Du mener bruge en iPod Touch i stedet for en PDA?
> Det har jeg også overvejet

Jeg har overvejet både en iphone og bare en touch som PDA. Førstnævnte
blev droppet grundet Apples hysterisk mangelfulde sync af egne produkter
og bevidste lammelser af produktet. Touchen som PDA blev skudt ned pga
den ringe sync, og Apples trang til at bestemme for sin bruger.

Jeg er nu lidt mere åben da Apple helt sikkert grundet presset fra andre
producenter (sikkert mest pre) er ved at vågne en lille smule. Så nu kan
det være de beslutter sig for at færdiggøre produkterne, vi har da lov
at håbe.

Hygge

Jakob

Fra : Jon

Dato : 31-03-09 19:44

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Apples hysterisk mangelfulde sync af egne produkter
> og bevidste lammelser af produktet.

Bare nysgjerrig: Hva tenker du på, mer spesifikt?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 12:09

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Bare nysgjerrig: Hva tenker du på, mer spesifikt?

jeg tænker på manglende sync af noter/stickie notes.

Tvungen brug af betalingservice som mobileme hvis man vil synce (hvorfor
ikke lokal bluetooth/wifi sync).

Lukkede standarder så alternative udviklere ikke kan tilgå bluetooth
(manglende tastatur etc.)

Apples censurering af inhold, eks. noget South Park inhold der ikke var
"passende"

Manglende flash understøttelse, STOR mangel.

Alt i alt overgår Apple efterhånden MS i nidkærhed når det drejer sig om
at styre hvordan deres brugere bruger det produkt de har købt.

Men som sagt kan det være at konkurrencen tvinger dem til at oppe sig,
det vil jeg da håbe.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 12:37

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> jeg tænker på manglende sync af noter/stickie notes.

enig .. det er åndsvagt .. men nu er der jo heller ikke nogen "standard"
for noter .. det er der for mail, kontakt data og kalender items ...

> Tvungen brug af betalingservice som mobileme hvis man vil synce (hvorfor
> ikke lokal bluetooth/wifi sync).

hvordan er du tvunget til at betale for sync ... du kan da fint synce
via iTunes uden hverken MobileMe eller ActiveSync.

> Apples censurering af inhold, eks. noget South Park inhold der ikke var
> "passende"

Det er ikke Apple .. det er den store amerikanske pegefinger der spiller
ind. Jeg gætter på at alt det snavs kommer når der er mere effektive
"parental controls" på plads ..

> Manglende flash understøttelse, STOR mangel.

Flash er noget proprietært hejs og underminerer Apple's planer for at du
skal købe dit video i iTunes Music store.

> [...]
> at styre hvordan deres brugere bruger det produkt de har købt.
>
> Men som sagt kan det være at konkurrencen tvinger dem til at oppe sig,

tja .. der er stadig ingen der tvinger dig til at købe produktet ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 14:48

> enig .. det er åndsvagt .. men nu er der jo heller ikke nogen "standard"
> for noter .. det er der for mail, kontakt data og kalender items ...

Standards er jo i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldig. Det er Apple
der laver begge produkter og det er derfor fuldstændigt ubegribeligt at
det ikke er iorden. Det er simpelt hen bare dårligt arbejde.

> ikke lokal bluetooth/wifi sync).
>
> hvordan er du tvunget til at betale for sync ... du kan da fint synce
> via iTunes uden hverken MobileMe eller ActiveSync.

Har jeg ret i at vi her taler om kablet sync, modsat trådløs ? Dvs
væssenligt mere omstændigt. Hvis ikke det var fordi apple ville proppe
en merudgift ned i halsen på deres brugere så kunne produktet
selvfølgelig synce gnidningsfrit via airport. Prøv lige at argumentere
for hvorfor dette ikke skulle være muligt når nu deres harddiske fint
kan ??? Der er selvfølgelig kun en forklaring. Apple vil have penge for
det via mobileme.

> Det er ikke Apple .. det er den store amerikanske pegefinger der spiller
> ind. Jeg gætter på at alt det snavs kommer når der er mere effektive
> "parental controls" på plads ..

Hvem styrer app store ?? Jeg synes du skal kigge her eller på mange
andre klips der er tilgængelige på nettet, der er vist ikke så meget at
være i tvivl om

http://clipmarks.com/clipmark/ED3469D6-8D2B-4423-973B-C4192CD42F14/

> Flash er noget proprietært hejs og underminerer Apple's planer for at du
> skal købe dit video i iTunes Music store.

IKKE forstået ?? Jeg håber det er med ironi i stemmen du siger det, og
dermed bakker mig op i at det igen kun er for at få merudgifter hældt
over på kunderne at det ikke understøttes.

FLASH ER standarden på nettet.... Sådan er det bare. Det findes på ALLE
platforme og fungerer på tværs af platforme. Thats it.

> tja .. der er stadig ingen der tvinger dig til at købe produktet ...

Det har INTET med sagen at gøre.

Thomas prøv nu at smide din Apple fan kasket og se en lille smule
objektivt på sagerne, det ville sgu være forfriskende.

Da jeg skrev første inlæg overvejede jeg om jeg skulle skrive "og nu
videre til Thomas" men tænkte det var sgu for provokerende. Men dit
forsvar for Apples designvalg uanset hvad er ret forudsigeligt. Som
tidligere nævnt er jeg stor fan af Apple, men det betyder ikke at jeg er
blind. Apple laver mange fejl. Jeg sidder og skriver dette på en Macbook
der har et historisk ringe kabinet der flækker for et godt ord. Den har
ydermere en skærm der er LANGT ringere end gennemsnittet af
sammenligenelige pcér osv.

Men det er bare det bedste system, verden er ikke sort hvid.

Venlig hilsen

Jakob

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 16:02

> Standards er jo i denne sammenhæng fuldstændig ligegyldig. Det er Apple
> der laver begge produkter og det er derfor fuldstændigt ubegribeligt at
> det ikke er iorden. Det er simpelt hen bare dårligt arbejde.

Hvis du kender lidt til Apple så er de meget glade for åbne og
veldefinerede standarder, og jeg gætter ... ja, gætter, at Apple ikke
har givet "Notes" nogen prioritet fordi der ikke er en veldefineret
stanard for sync af noter. (og ToDo's for den sags skyld)

Det er ikke en undskyldning ... det er bare sådan Apple opererer.

> [...]
> for hvorfor dette ikke skulle være muligt når nu deres harddiske fint
> kan ??? Der er selvfølgelig kun en forklaring. Apple vil have penge for

Apple er sat i verden for at tjene penge til sig selv og deres
shareholders ... hvis du vil have det nemt så skal du enten bruge
MobileMe og betale for det ... eller finde en anden sync tjeneste ..og
betale .. eller hvis du vil have det gratis så kan du bruge et kabel.

> [...]
>
> FLASH ER standarden på nettet.... Sådan er det bare. Det findes på ALLE
> platforme og fungerer på tværs af platforme. Thats it.

Jeg ved ikke om det er ironi .. det er bare logisk at Apple vil beskytte
og udnytte deres egne produkter ..

Hvor godt kører flash på Windows Mobile ?

> [...]
> sammenligenelige pcér osv.
>
> Men det er bare det bedste system, verden er ikke sort hvid.

Sjovt nok synes jeg ikke jeg er apple fanboy overhovedet ... jeg synes
bare det er lidt sjovt at man kan hidse sig op over et produkts mangler
på den måde ... enten passer produktet eller også gør det ikke ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 01-04-09 16:22

> Apple ikke
> har givet "Notes" nogen prioritet fordi der ikke er en veldefineret
> stanard for sync af noter. (og ToDo's for den sags skyld)

Begge deler kommer jo etter sigende i iPhone OS 3.0.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 16:28

> Begge deler kommer jo etter sigende i iPhone OS 3.0.

nemlig ..

Men folk har jo nu istedet gået over til at bruge Evernote eller Zenbe
Lists eller de 30 millioner andre 3.parts note og todo værktøjer ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 17:10

> nemlig ..

Hvilket jo så i høj grad understøtter min pointe om at det blot var et
halvfærdigt produkt.

Apple har i høj grad markesført sig på at være dem der sætter brugerne
og oplevelsen i fokus. Dette er selvfølgelig også argumentet for at en
ipod/iphone selvfølgelig fuldstændigt automatisk skulle synce alt via
airport UDEN at brugeren overhovedet opdagede det.

At det er muligt at synce via kabel er jo helt ærligt til grin, det her
er 2009 og Apple har selv i høj grad promoveret airport og lignende
teknologier. At de så vingeskyder et eget produkt for at få ekstra
indtægter er i mine øjne pinligt, og igen langt fra tidligere tiders
brugeroplevelse.

Og selvføligelig skulle alle de programmer på Iphonen som har brødre i
OSX også bare synce out of the box. Det der med at finde alternativer
ville jo førhen være noget Apple gjorde grin med og kaldte MS.

Humlen er at det der førhen var deres varemærke glider mere og mere i
baggrunden.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 18:34

> Hvilket jo så i høj grad understøtter min pointe om at det blot var et
> halvfærdigt produkt.

for dig ...

> [...]
> ville jo førhen være noget Apple gjorde grin med og kaldte MS.
>
> Humlen er at det der førhen var deres varemærke glider mere og mere i

selv med de mangler du nævner er det stadig den eneste telefon jeg endnu
ikke har haft lyst til at smide igennem et vindue.

Så sent som idag har jeg sat en Nokia E71 op og det kan godt være at den
kan _alt_ mellem himmel og jord, men nogen god brugeroplevelse er det
ikke ...

7thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-04-09 16:15

jagge wrote:
> FLASH ER standarden på nettet.... Sådan er det bare. Det findes på ALLE
> platforme og fungerer på tværs af platforme. Thats it.

Jeg er ikke uenig i at Flash mangler eller at det er standarden på
nettet i dag, men det er ikke ensbetydende med at FlashPlayer er et godt
produkt - det er det ikke. Uanset hvilken platform du afvikler
FlashPlayer på spiser den ALT for meget CPU og RAM. Det er Adobe der er
synderen her og ikke Apple. Jeg kan godt forstå, hvorfor Apple ikke vil
have FlashPlayer på iPhone. Resultatet vil formentlig være vildt
dårligt, hvis Adobe ikke tager sig rigtig meget sammen. Det har de ik'
gjort igennem 10 versioner, så hvorfor sku' de gøre det nu...

Fik jeg sagt, jeg os' savner Flash på iPhone? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-09 16:31

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> dårligt, hvis Adobe ikke tager sig rigtig meget sammen. Det har de ik'
> gjort igennem 10 versioner, så hvorfor sku' de gøre det nu...

Æh, nu var det jo Macromedia som Adobe købte der er synderne her.

Måske er der en flittig sjæl der har lavet en flashplayer i App Storen?
Ellers kan du jo skrive du SAAAAAAAVNER en :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 16:34

> Æh, nu var det jo Macromedia som Adobe købte der er synderne her.
>
> Måske er der en flittig sjæl der har lavet en flashplayer i App Storen?
> Ellers kan du jo skrive du SAAAAAAAVNER en :)

Det må de ikke .. Det står i betingelserne for SDK'en .. du må ikke lave
noget der fortolker noget andet, så Java og Flash o.l. er no-go

/thomas

Fra : jagge

Dato : 01-04-09 17:14

> Det må de ikke .. Det står i betingelserne for SDK'en .. du må ikke lave
> noget der fortolker noget andet, så Java og Flash o.l. er no-go

Og så er vi igen tilbage ved at Apple vil bestemme hvordan deres
produkter bliver brugt.

Hvis jeg var tilfreds med en lidt lav ydelse batterimæssigt men
tilgengæld kunne se flash hvorfor skal apple så nægte det ?

Jeg er overbevist om at eks. Palm Pre vil have en anden indgangsvinkel
det bliver hvertfald spændende at se.

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-04-09 18:34

> [...]
> tilgengæld kunne se flash hvorfor skal apple så nægte det ?
>
> Jeg er overbevist om at eks. Palm Pre vil have en anden indgangsvinkel

Det handler jo igen meget om hvad du har brug for. Jeg har brug for en
telefon/smartphone der kan ringe og synce mail og kalender via
ActiveSync ... dvs. den virker perfekt til mit behov.

Der er vist ingen kan forvente at Apple laver noget der er "all things
for all people"

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-09 08:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Æh, nu var det jo Macromedia som Adobe købte der er synderne her.

Jo, jo, men nu gik købet jo ikke igennem i forgårs og der er altså ikke
sket ret meget siden Adobe opkøbte Macromedia. Jeg tror desuden det er
de samme folk der sidder og tamper i koden. De har nok bare fået ny chef.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-09 22:52

Peter Farsinsen skrev:

> Jo, jo, men nu gik købet jo ikke igennem i forgårs og der er altså ikke
> sket ret meget siden Adobe opkøbte Macromedia. Jeg tror desuden det er
> de samme folk der sidder og tamper i koden. De har nok bare fået ny chef.

Tjoh, men jeg synes ikke det er fair at give Adobe skylden for alle ti
versioner :)

Du kan også bare insistere på at de laver filmene i QuickTime i stedet.
Det virker garanteret fint på dimsen...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-04-09 08:29

> Tjoh, men jeg synes ikke det er fair at give Adobe skylden for alle ti
> versioner :)

Fair nok.

> Du kan også bare insistere på at de laver filmene i QuickTime i stedet.
> Det virker garanteret fint på dimsen...

Man ska' jo os' ku' scripte det. Ellers går nettet hen og bliver et
kedeligt envejs-agtigt sted ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 30-03-09 20:47

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> http://beep.tv2.dk/entry.php/id-308382.html

Strålende! Vi gleder oss!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-04-09 19:28

jagge@noname.invalid (jagge) writes:

> hvad har du af informationer der støtter det synspunkt ?

En tur op og ned ad strøget, med et smugkig ind på diverse caféer?

Jeg synes godt nok ikke at der er mange, der bruger videosamtaler til
2 kr eller mere per minut i forhold til almindelige samtaler.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH