MacBook: svagheder?
Fra : kaddiper

Dato : 14-03-09 18:00

Jeg overvejer at köbe en MacBook 2.4 Ghz. Er der nogen der har en link
til en sammenfattning af dens svagheder?
Hilsen Per

Fra : Jon

Dato : 14-03-09 19:40

kaddiper <100@andersen.cc> wrote:

> Jeg overvejer at köbe en MacBook 2.4 Ghz. Er der nogen der har en link
> til en sammenfattning af dens svagheder?
> Hilsen Per

Hva med én post som sammenfatter alle spm.?

Og: Har du sjekket <http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html>?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-09 12:24

"kaddiper" <100@andersen.cc> skrev i meddelelsen

> Jeg overvejer at köbe en MacBook 2.4 Ghz. Er der nogen der har en link
> til en sammenfattning af dens svagheder?
> Hilsen Per
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Svagheder må være et subjektivt skøn. For mig er dens svagheder som nummer
ét:
Manglende firewire-port.
Så er der selve systemets svaghed overfor behandling af m2ts-filer.
Manglende Blu-Ray drev og Blu-Ray afspilningsmulighed.

MvH
Jens

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 15-03-09 13:31

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Svagheder må være et subjektivt skøn. For mig er dens svagheder som
> nummer ét:
> Manglende firewire-port.

Hvorfor? Jeg har aldrig helt forstået det. Alle de enheder til MAC/PC
jeg har været i berøring med har haft USB. Jeg har aldrig haft nogle
enheder der fordrede Firewire (men jeg har så heller ikke specifikt
kigget efter det). Er der noget firewire kan som USB mangler?

> Så er der selve systemets svaghed overfor behandling af m2ts-filer.

Hvad er det?

> Manglende Blu-Ray drev og Blu-Ray afspilningsmulighed.

Ja! Apple har nævnt at det skyldes rettighederne til produktet og at der
skal betales (for meget?) for at anvende standarden. Er der nogen der
ved om det bliver ved med at være sådan?

Hilsen Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-09 14:05

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> enheder der fordrede Firewire (men jeg har så heller ikke specifikt
> kigget efter det). Er der noget firewire kan som USB mangler?

Firewire er hurtigere og mere stabilt end USB. Men al den snak om at
Apple var ved at dumpe Firewire var som altid opblæst eftersom både de
nye iMac, den nye Mini og de nye MacPro alle har firewire som std ...

> Ja! Apple har nævnt at det skyldes rettighederne til produktet og at der
> skal betales (for meget?) for at anvende standarden. Er der nogen der
> ved om det bliver ved med at være sådan?

Der er fornyligt ændret en del mht. licensinering af BluRay så måske det
kommer. Dog er der en masse DRM snask som skal være "indbygget" i
systemet før du kan få lov til at afspille BluRay video og Apple vil
nødigt være i lommen på filmindustiren som Microsoft er det.

Derudover har Apple et konkurrerence produkt, nemlig HighDef video salg
og udlejning via iTunes Store ...

/thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 15-03-09 14:23

> Firewire er hurtigere og mere stabilt end USB. Men al den snak om at
> Apple var ved at dumpe Firewire var som altid opblæst eftersom både de
> nye iMac, den nye Mini og de nye MacPro alle har firewire som std ...

Ja, men FW800.

Apple har faktisk udfaset FW400. Med den nyeste implementering af USB2
er der næppe den store forskel, og Apple har formenteligt vurderet, at
behovet for en FW400-port er ret begrænset. Hvis den nye MacBook skulle
have haft firewire, så skulle det have været FW800. Det kunne man nu
også godt forvente til prisen...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-09 14:28

Thorkil Olesen <my.1st.name@pip.dknet.dk> wrote:

> Ja, men FW800.

som er fuld baglæns kompatibel med fw400 ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-09 14:24

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
> enheder der fordrede Firewire (men jeg har så heller ikke specifikt
> kigget efter det). Er der noget firewire kan som USB mangler?

Firewire klarer sig bedst under tung trafik (det er der en teknisk årsag
til).

Herudover har der været tradition for at Mac-folk har købt Firewire ting
fordi det har virket bedst på deres maskiner (og været meget hurtigere
end USB-1). Det er de ting de ikke kan bruge mere.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-09 14:39

> Herudover har der været tradition for at Mac-folk har købt Firewire ting
> fordi det har virket bedst på deres maskiner (og været meget hurtigere
> end USB-1). Det er de ting de ikke kan bruge mere.

Man beholder blot som minimum tre generationer af sine tidligere
maskiner

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-03-09 14:57

> Man beholder blot som minimum tre generationer af sine tidligere
> maskiner

eller man sørgere for at opgradere sit udstyr til tidens standarder ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 15-03-09 17:38

"Jesper Mehlsen" <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> der fordrede Firewire (men jeg har så heller ikke specifikt kigget efter
> det). Er der noget firewire kan som USB mangler?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle videokameraer med MiniDV og HDV standarder forlanger firewire for at
kunne overføre video til PC. Det er en god stor portion af videokameraer.

> Hvad er det?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er de filmfiler der ligger til grund for alle andre videokameraer, samt
standarden for Den nye videostandard-Blu-Ray.

> Ja! Apple har nævnt at det skyldes rettighederne til produktet og at der
> skal betales (for meget?) for at anvende standarden. Er der nogen der ved
> om det bliver ved med at være sådan?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Men Microsoft betaler og Windows kan. Er Apple en slags særligt gnieragtige
folk? Hvis det bliver ved at være sådan, "så dør Baby!"))

Jeg indledte med at sige at vurderingen af mangler var subjektiv. Du savner
ikke firewire og du savner ikke Blu-ray og videokompatibilitet. Så du er en
frisk gut uden bekymringer i horisonten. Du går frisk til din Mac med stor
taknemmelighed til Apple.

MvH
Jens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-03-09 11:35

Lyrik wrote:

> [...]
> Det er de filmfiler der ligger til grund for alle andre videokameraer,
> samt standarden for Den nye videostandard-Blu-Ray.

Begge er glimrende grunde, men jeg har f.eks. ikke behov for tilkoble et
videokamera og kender faktisk ingen med det behov. Så FW tilslutning er
ret ligegyldig for mig.

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Men Microsoft betaler og Windows kan. Er Apple en slags særligt
> gnieragtige folk? Hvis det bliver ved at være sådan, "så dør Baby!"))

Kan Vista afspille BD uden videre, for den kommende Windows 7 har ikke
indbygget BD afspilning ?

> [...]
> Så du er en frisk gut uden bekymringer i horisonten. Du går frisk til
> din Mac med stor taknemmelighed til Apple.

Jeps, det kommer, som altid, an på hvilket behov man har.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-09 12:28

Jesper Hartoft skrev:
> [...]

Nåh, Transport Stream udgaven af MPEG. Er det ikke ligesom det der
kommer i dag fra digitale tv-sendere?

> Kan Vista afspille BD uden videre, for den kommende Windows 7 har ikke
> indbygget BD afspilning ?

XP havde jo ikke indbygget DVD-afspilning. Har 7'eren egetnlig det?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-09 23:56

On 2009-03-15 13:31:06 +0100, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> [...]
> enheder der fordrede Firewire (men jeg har så heller ikke specifikt
> kigget efter det). Er der noget firewire kan som USB mangler?

host uafafhængig, asynkrone overførsler, powersupply, defacto std for
DV overførsel.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen