/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Evnen til religion hos mennesker er af nye~
Fra : Per Rønne


Dato : 10-03-09 14:38

Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:

<http://www.newscientist.com/article/dn16725-religion-may-be-a-product-o
f-our-evolved-brains.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news>

Jeg citerer fra artiklen:

> Once we had evolved the necessary brain architecture, we could "do"
> religion, brain scans indicate.
>
> The research shows that, to interpret a god's intentions and feelings, we
> rely mainly on the same recently evolved brain regions that divine the
> feelings and intentions of other people.
>
> "We're interested to find where in the brain belief systems are
> represented, particularly those that appear uniquely human," says lead
> researcher, Jordan Grafman of the US National Institute of Neurological
> Disorders and Stroke in Bethesda, Maryland.
>
> The researchers found that such beliefs "light up" the areas of our brain
> which have evolved most recently, such as those involved in imagination,
> memory and "theory of mind" – the recognition that other people and living
> things can have their own thoughts and intentions.
>

....

> Overall, the parts of the brain activated by the belief statements were
> those used for much more mundane, everyday interpretation of the world and
> the intentions of other people. Significantly, however, they also
> correspond with the parts of the brain that have evolved most recently,
> and which appear to which give humans more insight than other animals.
>
> "Our results are unique in demonstrating that specific components of
> religious belief are mediated by well-known brain networks, and support
> contemporary psychological theories that ground religious belief within
> evolutionary adaptive cognitive functions," say the researchers.
>
> "It's not surprising that religious beliefs engage mainly the
> theory-of-mind areas, as they are about virtual beings who are treated as
> having essentially human mental traits, just as characters in a novel or
> play are," comments Robin Dunbar, an anthropologist at the University of
> Oxford.
>
> "But it nicely reinforces my claim that it is the higher orders of
> intentionality that are crucial in the development of fully fledged
> religion as we know it," says Dunbar.
>

FUT dk.videnskab.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est

 
 
kaz (10-03-2009)
Kommentar
Fra : kaz


Dato : 10-03-09 18:16

"Per Rønne" wrote:
> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:
>
Hvorfor?


Andreas Falck (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 10-03-09 19:25

kaz skrev i
news:49b6aaf1$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> "Per Rønne" wrote:
>> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:
>>
> Hvorfor?

Ateistisk mission.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://SDAsyd.dk/ *SDA i Synnejylland*


Andreas Falck (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 10-03-09 17:34

"Per Rønne" skrev i
news:1iwd9k7.ljl5pttvmaavN%per@RQNNE.invalid

> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:
>
> <http://www.newscientist.com/article/dn16725-religion-may-be-a-product-o
> f-our-evolved-brains.html?DCMP=OTC-rss&nsref=online-news>
>
> Jeg citerer fra artiklen:
>
>> Once we had evolved the necessary brain architecture, we could "do"
>> religion, brain scans indicate.

Her tager man udgangspunkt i et darwinistiske evolutionsdogme.

Alene det at man pr. á priori har indtaget det standpunkt viser den
manglende reelle videnskabelighed i artiklen. Og så er der ingen grund til
at spilde yderlige tid på at læse artiklen

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*
http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://SDAsyd.dk/ *SDA i Synnejylland*


Tja (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Tja


Dato : 10-03-09 18:20


""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
news:1iwd9k7.ljl5pttvmaavN%per@RQNNE.invalid...
> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:
>
> Jeg citerer fra artiklen:
>
>> Once we had evolved the necessary brain architecture, we could "do"
>> religion, brain scans indicate.
>>
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est


>Andreas Falck ytrede
>Her tager man udgangspunkt i et darwinistiske evolutionsdogme.

>Alene det at man pr. á priori har indtaget det standpunkt viser den
>manglende reelle videnskabelighed i artiklen. Og så er der ingen grund til
>at spilde yderlige tid på at læse artiklen


Meget kan man sige om religion, men videnskabelig er den sgutte.....
Gud, Muhammed eller Julemanden befinder sig i samme kammer som troen på 7
rigtige i lotto.
Krankisten

Rønne´s artikel har en pointe. Selvom man godt kan have sine tvivl om IQen
hos mange religiøse,
skal der vel en hvis udvikling af hjernen til, for at undre sig over
tilværelsen.
Monstro dyr fx. er religiøse ?
Fido! Væk fra det bedetæppe....

Jens.


Martin Andersen (10-03-2009)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 10-03-09 23:37

Tja wrote:
>
> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> news:1iwd9k7.ljl5pttvmaavN%per@RQNNE.invalid...
>> Ja, jeg vil tro at artiklen vil have en vis interesse:
>>
>> Jeg citerer fra artiklen:
>>
>>> Once we had evolved the necessary brain architecture, we could "do"
>>> religion, brain scans indicate.
>>>
>> Per Erik Rønne
>> http://www.RQNNE.dk
>> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe est
>
>
>> Andreas Falck ytrede
>> Her tager man udgangspunkt i et darwinistiske evolutionsdogme.
>
>> Alene det at man pr. á priori har indtaget det standpunkt viser den
>> manglende reelle videnskabelighed i artiklen. Og så er der ingen grund
>> til
>> at spilde yderlige tid på at læse artiklen
>
>
> Meget kan man sige om religion, men videnskabelig er den sgutte.....
> Gud, Muhammed eller Julemanden befinder sig i samme kammer som troen på
> 7 rigtige i lotto.
> Krankisten
>
> Rønne´s artikel har en pointe. Selvom man godt kan have sine tvivl om
> IQen hos mange religiøse,
> skal der vel en hvis udvikling af hjernen til, for at undre sig over
> tilværelsen.
> Monstro dyr fx. er religiøse ?
> Fido! Væk fra det bedetæppe....
>
> Jens.

Der skal en mental kapacitet til at forestille sig eksterne bevidstheder
og en anden til at holde det op imod erfaringen og lære af sine
fejltagelser. Men hvor det kan være farligt ikke at forestille sig en
anden aktør i tilfælde hvor den findes (tiger i buskadset), er det
relativt harmløst at forestille sig en i tilfælde hvor den ikke findes
(uhyggelig skygge fra træet).

Den slags rudimentær empati kan man finde i mange dyr, men hos mennesket
er den særligt udpræget og så må man forvente der er nogle smuttere ind
i mellem (som f.eks. animisme, shamanisme, spiritisme, vitalisme,
dualisme, etc.).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste