| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Dolby Pro Logic II - hvordan kan det lade ~ Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 00:14 |  
  |   
            Hej, alle. Har lige fået en surround receiver (DENON AVR-1509) og er ved at 
 træde ind i det nye univers. Der er dæleme noget at sætte sig ind i!
 
 Nuvel, det går meget godt... Har læst en del om de forskellige 
 surround-formater, men jeg kan ikke helt forstå, hvordan det teknisk kan 
 lade sig gøre at encode 5 fuldtonekanaler ind i kun 2 tilsvarende 
 fuldtonekanaler og derefter separere dem til de samme 5 fuldtonekanaler igen 
 (Pro Logic II). Kan nogen hjælpe mig? Jeg ved, at det rent teknisk er noget 
 med fase og matricer, men lad være med at komme med en matematisk 
 forklaring - den vil jeg nok alligevel ikke kunne forstå.
 
 Prøv i stedet at se mine hjælpespørgsmål herunder:
 
 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige* 
 mono-lydkanaler på denne måde, vel?
 
 2) Systemet må vel udnytte, at informationen i de 5 kanaler er meget 
 redundante?
 
 3) Forudsætningen for at kunne koge 5 kanaler ned til to og separere dem 
 igen må vel være at lægge noget *ekstra* information ind i lyden - right?
 
 4) Denne ekstra information må optage noget båndbredde, som på en eller 
 anden måde skal 'stjæles', og som derfor må komme lyden til skade på en 
 eller anden måde. Right? Men hvordan til skade?
 
 5) Jeg kunne forestille mig, at den ekstra information kunne placeres 
 udenfor det hørbare område (>20kHz), men det synes jeg ikke lader til at 
 være tilfældet iflg. litteraturen?
 
 6) Hvis den ekstra information er i det hørbare spektrum, hvorfor bliver man 
 så ikke forstyrret af den, hvis man afspiler det kodede signal i 2 
 højttalere uden at dekode det?
 
 Det forekommer mig alt i alt lidt magisk...
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-03-09 00:21 |  
  |  
 
            Martin Christiansen skriver:
 > 
 > 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
 > mono-lydkanaler på denne måde, vel?
 Jo
 
 > 3) Forudsætningen for at kunne koge 5 kanaler ned til to og separere dem
 > igen må vel være at lægge noget *ekstra* information ind i lyden - right?
 Nej, man har en "klog" processor der regner på signalet og sender en del
 af lyden ud til den højttaler lyden bør komme fra, hvis den har hagnet
 rigtigt.
 > 4) Denne ekstra information må optage noget båndbredde, som på en eller
 > anden måde skal 'stjæles', og som derfor må komme lyden til skade på en
 > eller anden måde. Right? Men hvordan til skade?
 Nej, DPL II kan også bruges på ganske almindelige stereolyd.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 00:31 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:49B3014E.637A936D@du.kan.finde.den...
 > Martin Christiansen skriver:
 >>
 >> 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
 >> mono-lydkanaler på denne måde, vel?
 >
 > Jo
 >
 
 Du må altså have fået noget galt i halsen.
 
 Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler 
 ned i kun 2 kanaler og separere dem igen? Ifølge dig ville jeg jo så f.eks. 
 have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig 
 dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige 
 kanaler??? Det hænger da vist ikke sammen...
 
 -Martin. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-03-09 01:02 |  
  |   
            "Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> skrev :
 
 >Du må altså have fået noget galt i halsen.
 
 Tror desværre ikke det er Klaus, der har gået galt i halsen 
 
 >Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler 
 >ned i kun 2 kanaler og separere dem igen? 
 
 Ja - selvfølgelig kan man det -  FM stereo koder 2 kanaler ned i 1
 kanal ....  på gammeldags Quadrofoniplader - koder man 4 kanaler ned i
 1 rille 
 
 Så hvorfor mener *du* ikke man kan hive 5.1, eller flere kanaler ud at
 1 signal 
 
 Du glemmer at signalet kan være temmeligt komplekst
 
 >Ifølge dig ville jeg jo så f.eks. 
 >have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig 
 >dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige 
 >kanaler??? Det hænger da vist ikke sammen...
 
 Det hænger ganske fint sammen !
 
 jeg citerer lige dig selv :
 
 "Kan nogen hjælpe mig? Jeg ved, at det rent teknisk er noget 
 med fase og matricer, men lad være med at komme med en matematisk 
 forklaring - den vil jeg nok alligevel ikke kunne forstå."
 
 Hvis du ikke kan forstå -  hvordan da du så tillade dig at skrive at
 nogen har fået noget galt i halsen ?
 
 Det er nemlig matematik og logik,  der sørger for dekodningen 
 
 -- 
 Jan_stevns
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 11:59 |  
  |   
            
 <jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 news:q726r41m41m48jhrl9a0ndh5j6lvtrnnc4@news.tele.dk...
 
 > "Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> skrev :
 >
 >>Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler
 >>ned i kun 2 kanaler og separere dem igen?
 >
 > Ja - selvfølgelig kan man det -  FM stereo koder 2 kanaler ned i 1
 > kanal ....  på gammeldags Quadrofoniplader - koder man 4 kanaler ned i
 > 1 rille
 >
 
 På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at 
 frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså ikke 
 tabsfrit at gøre det.
 
 > Så hvorfor mener *du* ikke man kan hive 5.1, eller flere kanaler ud at
 > 1 signal
 >
 > Du glemmer at signalet kan være temmeligt komplekst
 >
 
 Jeg tror, du har misforstået mig.
 
 Jeg mener selvfølgelig ikke, at man ikke kan få 5 kanaler ud af én 
 (selvfølgelig kan man det).
 Jeg mener bare ikke at man kan gøre det *uden at betale en pris for det* 
 (heller ikke i teorien).
 
 Prisen for et stereosignal på FM er f.eks. tab af frekvensområde, og vist 
 nok (men her tager jeg muligvis fejl) en øvre grænse for den maksimalt 
 mulige kanalseparation. Hvis det sidste er rigtigt, så er vi allerede her er 
 vi inde på, at kanalerne ikke kan være *uafhængige* (fordi der så altid vil 
 kunne høres lidt af den oprindelige højre kanals lyd i venstre side og 
 omvendt, selv om det ikke var sådan, før signalerne blev kodet sammen).
 
 
 > Hvis du ikke kan forstå -  hvordan da du så tillade dig at skrive at
 > nogen har fået noget galt i halsen ?
 >
 > Det er nemlig matematik og logik,  der sørger for dekodningen
 >
 
 Det har du 100% ret i - det er netop matematik og logik. Og både min 
 matematik og logik siger mig, at man end ikke i teorien kan kode vilkårligt 
 mange uafhængige (ja, ikke engang to!) 20-20.000 Hz kanaler sammen i 2 
 tilsvarende 20-20.000 Hz kanaler og bagefter skille dem ad igen uden tab af 
 information.
 
 Men her er du stadig uenig med mig???
 
 -Martin
 
  
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ulrik Smed (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulrik Smed | 
  Dato :  08-03-09 12:27 |  
  |  
 
            Martin Christiansen wrote:
 > Prisen for et stereosignal på FM er f.eks. tab af frekvensområde, og
 > vist nok (men her tager jeg muligvis fejl) en øvre grænse for den
 > maksimalt mulige kanalseparation. Hvis det sidste er rigtigt, så er
 > vi allerede her er vi inde på, at kanalerne ikke kan være
 > *uafhængige* (fordi der så altid vil kunne høres lidt af den
 > oprindelige højre kanals lyd i venstre side og omvendt, selv om det
 > ikke var sådan, før signalerne blev kodet sammen).
 Der kræver ekstra båndbredde at sende og modtage pilottone-stereo. Man kunne 
 godt have valgt en højere pilottone og fået op til 20k, men det ville koste 
 yderligere båndbredde. Man kan i princippet også få perfekt kanalseperation, 
 det er nok mest praktiske forhold der begrænser.
 > Det har du 100% ret i - det er netop matematik og logik. Og både min
 > matematik og logik siger mig, at man end ikke i teorien kan kode
 > vilkårligt mange uafhængige (ja, ikke engang to!) 20-20.000 Hz
 > kanaler sammen i 2 tilsvarende 20-20.000 Hz kanaler og bagefter
 > skille dem ad igen uden tab af information.
 Her er lidt om hvordan det virker:
 http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic_IIx
Det handler bare om at lægge kanaler sammen, med eller uden faseforskydning. 
 F.eks. laves centerkanalan ved at tage kvadratroden af halvdelen af hver 
 kanal, og lægge dem sammen. Så der er langt fra perfekt kanalseperation.
 -- 
 Ulrik Smed
 Aarhus, Denmark
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Hauge (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hauge | 
  Dato :  08-03-09 13:02 |  
  |   
            Martin Christiansen wrote:
 > På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at
 > frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså
 > ikke tabsfrit at gøre det.
 
 Og det kræver faktisk 76kHz signal-båndbredde at få stereo på den måde..
 
 Mvh Hauge 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Karsten H. (7870) (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten H. (7870) | 
  Dato :  08-03-09 14:18 |  
  |   
            > <jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 > news:q726r41m41m48jhrl9a0ndh5j6lvtrnnc4@news.tele.dk...
 >
 > På FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at 
 > frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså ikke 
 > tabsfrit at gøre det.
 
 Ved FM-radiofoni er frekvensområdet stadig begrænset til 15 kHz ved 
 mono. Men idet pilottones opgave er at ud fra det stereokodede signal 
 at skulle sortere signaldele ud igen til henholdsvis venstre og højre 
 kanal, så bliver der i princippet kun ½-delen til hver.
 
 Samtidig kræver et opgtimalt dekoderet stereosignal til gengæld også et 
 signal til antennen, der er 10 dB kraftigere.
 
 Da det FM-modulerede signal nu også skal indeholde en pilottone, er det 
 nødvendigt med en bredere mellemfrekvens i modtageren, hvilket igen 
 mefører ringere s/n i forhold til en ren monomodtager med en 
 mellemfrekvensbåndbredde på 75 kHz.
 
 Det her drejer sig igen kun om analog radiofoni.
 
 >
 > -Martin
 
 Der er til stadighed sørget for, at træerne ikke vokser ind i himmelen.
 
 -- 
 Ha' det rart
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd
 Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Glenn Møller-Holst (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Glenn Møller-Holst | 
  Dato :  08-03-09 15:33 |  
  |  
 
            Karsten H. (7870) wrote:
 >> <jan_stevns> skrev i en meddelelse 
 >> news:q726r41m41m48jhrl9a0ndh5j6lvtrnnc4@news.tele.dk...
 >>
 >> PÃ¥ FM sker det vha. en 19 kHz pilottone, og prisen for det er, at 
 >> frekvensområdet bliver beskåret til 15.000 Hz. Så her er det altså 
 >> ikke tabsfrit at gøre det.
 > 
 > Ved FM-radiofoni er frekvensområdet stadig begrænset til 15 kHz ved 
 > mono. Men idet pilottones opgave er at ud fra det stereokodede signal at 
 > skulle sortere signaldele ud igen til henholdsvis venstre og højre 
 > kanal, så bliver der i princippet kun ½-delen til hver.
 > 
 > Samtidig kræver et opgtimalt dekoderet stereosignal til gengæld også et 
 > signal til antennen, der er 10 dB kraftigere.
 > 
 > Da det FM-modulerede signal nu også skal indeholde en pilottone, er det 
 > nødvendigt med en bredere mellemfrekvens i modtageren, hvilket igen 
 > mefører ringere s/n i forhold til en ren monomodtager med en 
 > mellemfrekvensbåndbredde på 75 kHz.
 > 
 > Det her drejer sig igen kun om analog radiofoni.
 > 
 >>
 >> -Martin
 > 
 > Der er til stadighed sørget for, at træerne ikke vokser ind i himmelen.
 > 
 Hej Karsten
 Kig her:
 http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#FM_stereo
Citat: "...
 The (L+R) Main channel signal is transmitted as baseband audio in the 
 range of 30 Hz to 15 kHz. The (L−R) Sub-channel signal is modulated onto 
 a 38 kHz double-sideband suppressed carrier (DSBSC) signal occupying the 
 baseband range of 23 to 53 kHz.
 A 19 kHz pilot tone, at exactly half the 38 kHz sub-carrier frequency 
 and with a precisely defined phase relationship to it, is also 
 generated. This is transmitted at 8–10% of overall modulation level and 
 used by the receiver to regenerate the 38 kHz sub-carrier with the 
 correct phase.
 The final multiplex signal from the stereo generator contains the Main 
 Channel (L+R), the pilot tone, and the sub-channel (L−R). This composite 
 signal, along with any other sub-carriers (SCA), modulates the FM 
 transmitter.
 Converting the multiplex signal back into left and right audio signals 
 is performed by a stereo decoder, which is built into stereo receivers.
 ...."
 Her er en illustration af det demodulerede FM-signals frekvensspektre:
 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RDS_vs_DirectBand_FM-spectrum2.svg
Fra:
 http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Other_subcarrier_services
hilsen
 Glenn
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-03-09 07:19 |  
  |  
 
            Martin Christiansen skriver:
 > 
 > Du må altså have fået noget galt i halsen.
 Nix
 
 > Så ville det jo kunne lade sig gøre at at kode *vilkårligt* mange kanaler
 > ned i kun 2 kanaler og separere dem igen?
 Teoretisk set - ja. I praxis nej, for stereosignalet skal også lyde godt
 nok, når det endes til en stereoforstærker.
 > Ifølge dig ville jeg jo så f.eks.
 > have muligheden for at *dobbelt*-enkode signalet (og selvfølgelig
 > dobbelt-dekode det igen) og på den måde få overført *10* uafhængige
 > kanaler???
 Nej.
 Tag et traditionelt stereosignal. Det er der fatisk en del 3D lyd i.
 Prøv evt at lytte til Roger Waters Amused to death der er i Q-sound. Her
 vil du opleve at lyden farer rundt om hovedet af dig - til trods for at
 lyden kun gengives af 2 højttalere.
 Ellers skal du prøve at lytte til det testklip der er udgivet fra
 Laboraoriet for akustik på Aalbirg Universitet omhandlende 3D lyd i
 hovedtelefoner.
 Forskellen er blot at i stedet for at det er dit hoved (der er begrænset
 af dine øres udformning) det tænker sig til det 3-dimensionelle, ja der
 har man en computer til at regne ud, hvilken højttaler de enkelte lyde
 burde komme fra for at give samme oplevelse.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  08-03-09 09:46 |  
  |  
 
            Martin Christiansen skrev:
 > Nuvel, det går meget godt... Har læst en del om de forskellige 
 > surround-formater, men jeg kan ikke helt forstå, hvordan det teknisk kan 
 > lade sig gøre at encode 5 fuldtonekanaler ind i kun 2 tilsvarende 
 > fuldtonekanaler og derefter separere dem til de samme 5 fuldtonekanaler igen 
 I princippet kan du forestille dig at man koder kanal 1 med
 talværdier fra 0 til 25, kanal 2 med tal fra 26 til 50 osv. Da en
 overførsel der er baseret på bytes, omfatter tal fra 0 til 255,
 kan man på den måde kode ti parallelle kanaler i en strøm eller
 fil.
 Jeg aner ikke hvordan man gør i praksis, men min beskrivelse
 skulle gøre det forståeligt at det sådan set er nemt nok.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-03-09 09:48 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen skriver:
 > 
 > I princippet kan du forestille dig at man koder kanal 1 med
 > talværdier fra 0 til 25, kanal 2 med tal fra 26 til 50 osv. Da en
 > overførsel der er baseret på bytes, omfatter tal fra 0 til 255,
 > kan man på den måde kode ti parallelle kanaler i en strøm eller
 > fil.
 Det er et analogt stereosignal man kommer med. Et signal der i forvejen
 kan bruges på et ganske almindeligt stereoanlæg.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 11:42 |  
  |   
            
 "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:g517r4h95heuarudnrlqrc91e25fkbv0gk@news.stofanet.dk...
 > I princippet kan du forestille dig at man koder kanal 1 med
 > talværdier fra 0 til 25, kanal 2 med tal fra 26 til 50 osv. Da en
 > overførsel der er baseret på bytes, omfatter tal fra 0 til 255,
 > kan man på den måde kode ti parallelle kanaler i en strøm eller
 > fil.
 >
 > Jeg aner ikke hvordan man gør i praksis, men min beskrivelse
 > skulle gøre det forståeligt at det sådan set er nemt nok.
 >
 
 Hej, Bertel. Jamen alt det du siger, er jeg skam helt med på (jeg er 
 softwareudvikler), men Dolby Pro Logic II transmitteres altså ikke digitalt, 
 men *analogt*.
 
 Det er derfor, det er mig en gåde, at jeg i litteraturen kan læse, at 5 
 *fuld-spektrum*-kanaleer (altså 20-20.000 Hz) kan kodes ned i kun 2 
 *tilsvarende* fuldspektrum kanaler og dernæst blive skilt ad igen i de 
 oprindelige 5 kanaler.
 
 Og oven i købet således, at det kodede stereosignal uden videre kan 
 afspilles uden nødvedigvis at dekode det (det får man selvfølgelig ikke 5 
 kanaleer ud af, men man kunne jo forvente, at det kodede stereosignal så 
 ville lyde 'forkert' - netop fordi det er kodet...).
 
 
 Til Klaus:
 
 Holder du virkelig seriøst på, at man på analog vis - i hvert fald i 
 teorien - kan kode 5 *uafhængige* 20-20.000 Hz monosignaler sammen i 2 stk. 
 20-20.000 Hz kanaler og skille dem ad igen uden kvalitetstab? (Når jeg 
 skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt forskellige 
 radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet sammen på denne 
 måde...)?
 
 - Martin.
 
 
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hauge (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hauge | 
  Dato :  08-03-09 11:49 |  
  |   
            Martin Christiansen wrote:
 > Holder du virkelig seriøst på, at man på analog vis - i hvert fald i
 > teorien - kan kode 5 *uafhængige* 20-20.000 Hz monosignaler sammen i
 > 2 stk. 20-20.000 Hz kanaler og skille dem ad igen uden kvalitetstab?
 > (Når jeg skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt
 > forskellige radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet
 > sammen på denne måde...)?
 
 Kanalerne i D.Pro.Logic er ikke alle sammen 20-20.000 Hz, prøv at finde data 
 på hvor stor båndbredde hver enkelt kanal har.
 Og selvfølgelig kanalseperationerne..
 
 Mvh Hauge 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 12:15 |  
  |   
            
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49b3a298$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Kanalerne i D.Pro.Logic er ikke alle sammen 20-20.000 Hz, prøv at finde 
 > data på hvor stor båndbredde hver enkelt kanal har.
 > Og selvfølgelig kanalseperationerne..
 >
 > Mvh Hauge
 Hej, Hauge. Nu skal man jo ikke tro på alt, hvad der står i Wikipedia, men 
 på  http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic kan man læse om Dolby Pro 
 Logic II:
 "In 2000, Dolby introduced Dolby Pro Logic II (DPL II), an improved 
 implementation of Dolby Pro Logic. DPL II processes any high quality stereo 
 signal source into five separate *full frequency* channels (left, center, 
 right, left surround and right surrond)".
 Når de skriver "full frequency" kan jeg ikke få det til andet, end at de må 
 udnytte redundans i signalerne (hvilket er det samme som at sige, at der 
 ikke 100% kanalseparation - end ikke teoretisk).
 -Martin. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-03-09 12:10 |  
  |  
 
            Martin Christiansen skriver:
 > 
 > Holder du virkelig seriøst på, at man på analog vis - i hvert fald i
 > teorien - kan kode 5 *uafhængige* 20-20.000 Hz monosignaler sammen i 2 stk.
 > 20-20.000 Hz kanaler og skille dem ad igen uden kvalitetstab? (Når jeg
 > skriver *uafhængige", så forestiller jeg mig f.eks. 5 helt forskellige
 > radiostationer - hver især i 20-20.000 Hz mono - kodet sammen på denne
 > måde...)?
 Det kan man ikke.
 Det man kan er at analysere et stereosignal og genskabe hvilke
 højttalere man mener at lyden skal komme fra.
 Det er og bliver gætteri og DSP processing.
 http://www.axiomaudio.com/dolbyprologicII.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic_IIx
Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Edward Jensen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edward Jensen | 
  Dato :  08-03-09 17:00 |  
  |   
            "Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote in message 
 news:49b2ffad$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige* 
 > mono-lydkanaler på denne måde, vel?
 
 Du kan sagtens opføre flere signaler i samme ledning og så separere dem igen 
 fuldstændigt forudsat, at du har moduleret komposanterne op på ORTHOGONALE 
 bærebølger. Det bruges tit. QAM er et eksempel herpå.
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Larsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Larsen | 
  Dato :  08-03-09 18:26 |  
  |   
            Edward Jensen <edward@jensen.invalid> wrote:
 
 > "Martin Christiansen" <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote in message
 > news:49b2ffad$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 >> 1) Det kan ikke lade sig gøre at encode/decode 5 *uafhængige*
 >> mono-lydkanaler på denne måde, vel?
 
 > Du kan sagtens opføre flere signaler i samme ledning og så separere
 > dem igen fuldstændigt forudsat, at du har moduleret komposanterne op
 > på ORTHOGONALE bærebølger. Det bruges tit. QAM er et eksempel herpå.
 
 Og et ganske almindeligt telefon-modem.
 
   Med venlig hilsen
 
   Peter Larsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Hauge (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hauge | 
  Dato :  08-03-09 18:29 |  
  |   
            Peter Larsen wrote:
 > Og et ganske almindeligt telefon-modem.
 
 Men får man så noget ud af det, hvis man ikke har en demodulator?
 
 Mvh Hauge 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Edward Jensen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Edward Jensen | 
  Dato :  08-03-09 18:33 |  
  |   
            "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message 
 news:49b40068$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Peter Larsen wrote:
 >> Og et ganske almindeligt telefon-modem.
 >
 > Men får man så noget ud af det, hvis man ikke har en demodulator?
 
 Tjae.. så vidt jeg ved blev PAL signalet udvidet fra sort/hvid til farve ved 
 at modulere et baseband QAM chroma signal op på en bærebølge på 4.43 MHz og 
 superpositionere det oven i luminansen, således at dem, der stadig havde 
 sort/hvid-tv, stadig kunne se signalet.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hauge (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hauge | 
  Dato :  08-03-09 18:37 |  
  |   
            Edward Jensen wrote:
 > Tjae.. så vidt jeg ved blev PAL signalet udvidet fra sort/hvid til
 > farve ved at modulere et baseband QAM chroma signal op på en
 > bærebølge på 4.43 MHz og superpositionere det oven i luminansen,
 > således at dem, der stadig havde sort/hvid-tv, stadig kunne se
 > signalet.
 
 Det er rigtigt nok, men man udvidede jo så den båndbredde som signalet 
 totaltset bruger, da det så ikke holder sig under de 2MHz som s/h-video ca. 
 fylder (efter hukommelsen).. Denne tråd handler om noget der kan være 
 indenfor de 20kHz og bruges som stereo når der ikke er en dekoder i bagdelen 
 af dette.
 
 Mvh Hauge 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 19:21 |  
  |   
            
 "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse 
 news:49b4024c$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 Denne tråd handler om noget der kan være
 > indenfor de 20kHz og bruges som stereo når der ikke er en dekoder i 
 > bagdelen af dette.
 >
 > Mvh Hauge
 
 Lige netop. Jeg vil meget gerne spore tråden tilbage på Dolby Pro Logic II 
 og hvordan den er enkodet - og specielt vil jeg gerne vide, hvad 'prisen' 
 for denne enkodning/dekodning er (for jeg mener stadig, at der må være en 
 'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x 20-20.000 Hz ned i 2 x 
 ditto og tilbage igen).
 
 -Martin. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Klaus D. Mikkelsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-03-09 19:26 |  
  |  
 
            Martin Christiansen skriver:
 > 
 > Lige netop. Jeg vil meget gerne spore tråden tilbage på Dolby Pro Logic II
 > og hvordan den er enkodet - og specielt vil jeg gerne vide, hvad 'prisen'
 > for denne enkodning/dekodning er (for jeg mener stadig, at der må være en
 > 'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x 20-20.000 Hz ned i 2 x
 > ditto og tilbage igen).
 Du har ikke 5 fulde kanaler, men kun effekter i de bagerste kanaler.
 Effekter kodet ud fra stereosignalet, men i fuldt frekvensbånd.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Peter Larsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Larsen | 
  Dato :  08-03-09 19:34 |  
  |   
            Martin Christiansen <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote:
 
 > "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
 > news:49b4024c$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Denne tråd handler om noget der kan være
 >> indenfor de 20kHz og bruges som stereo når der ikke er en dekoder i
 >> bagdelen af dette.
 
 >> Mvh Hauge
 
 > Lige netop. Jeg vil meget gerne spore tråden tilbage på Dolby Pro
 > Logic II og hvordan den er enkodet - og specielt vil jeg gerne vide,
 > hvad 'prisen' for denne enkodning/dekodning er (for jeg mener stadig,
 > at der må være en 'pris' (læs: et informationstab) for at presse 5 x
 > 20-20.000 Hz ned i 2 x ditto og tilbage igen).
 
 Den grundlæggende pris antydes af ordet "logic", du kan ikke have 
 veldefinerede lige kraftige og forskellige signaler i alle kanaler samtidig. 
 Lidt mere antydes af ordet "dolby", bagkanal-signalet dolbyseres - jeg mener 
 det er en dolby b-afart - og overlejres stereo-signalet i modfase. Det gør 
 at det hele lyder kunstigt lyst, men effekter og efterklang bliver rimeligt 
 anbragt "udenfor" stereobilledet. Center giver sig selv .... det er det som 
 er helt ens i begge kanaler.
 
 > -Martin.
 
   Med venlig hilsen
 
   Peter Larsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 20:26 |  
  |   
            
 "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:49b40fb6$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Den grundlæggende pris antydes af ordet "logic", du kan ikke have 
 > veldefinerede lige kraftige og forskellige signaler i alle kanaler 
 > samtidig. Lidt mere antydes af ordet "dolby", bagkanal-signalet 
 > dolbyseres -
 
 Hvad i alverden mener du med 'dolbyseres' - findes det ord?
 
 - Martin 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Peter Larsen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Larsen | 
  Dato :  08-03-09 20:36 |  
  |   
            Martin Christiansen <martin@martFJERNinogkarin.dk> wrote:
 
 > "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:49b40fb6$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 >> Den grundlæggende pris antydes af ordet "logic", du kan ikke have
 >> veldefinerede lige kraftige og forskellige signaler i alle kanaler
 >> samtidig. Lidt mere antydes af ordet "dolby", bagkanal-signalet
 >> dolbyseres -
 
 > Hvad i alverden mener du med 'dolbyseres' - findes det ord?
 
 Ja, i lidt længere udgave hedder det "dolby enkodes", men dolbyseres er 
 bedre dansk. Det var noget man gjorde i gamle dage når man ønskede at 
 forbedre det tilsyneladende dynamik-område. Og det er yderst relevant at 
 gøre det med noget som lægges ind i differens-signalet, idet det har 10 dB 
 dårligere signal-støj forhold end sumsignalet har det i FM transmission. Det 
 duer ikke at have for meget støj på bagkanalerne, for så høres højtalernes 
 placering for nemt.
 
 > - Marti
 
   Med venlig hilsen
 
   Peter Larsen
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Martin Christiansen (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Christiansen | 
  Dato :  08-03-09 21:45 |  
  |   
            
 "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:49b41e0f$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Ja, i lidt længere udgave hedder det "dolby enkodes", men dolbyseres er 
 > bedre dansk. Det var noget man gjorde i gamle dage når man ønskede at 
 > forbedre det tilsyneladende dynamik-område. Og det er yderst relevant at 
 > gøre det med noget som lægges ind i differens-signalet, idet det har 10 dB 
 > dårligere signal-støj forhold end sumsignalet har det i FM transmission. 
 > Det duer ikke at have for meget støj på bagkanalerne, for så høres 
 > højtalernes placering for nemt.
 >
 
 Jojo Peter, jeg kan skam godt huske både Dolby A, B og C.... Tak for info. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Karsten H. (7870) (08-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten H. (7870) | 
  Dato :  08-03-09 22:24 |  
  |  
 
            > "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:49b41e0f$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> Ja, i lidt længere udgave hedder det "dolby enkodes", men dolbyseres er 
 >> bedre dansk. Det var noget man gjorde i gamle dage når man ønskede at 
 >> forbedre det tilsyneladende dynamik-område. Og det er yderst relevant at 
 >> gøre det med noget som lægges ind i differens-signalet, idet det har 10 dB 
 >> dårligere signal-støj forhold end sumsignalet har det i FM transmission. 
 >> Det duer ikke at have for meget støj på bagkanalerne, for så høres 
 >> højtalernes placering for nemt.
 >>
 >
 > Jojo Peter, jeg kan skam godt huske både Dolby A, B og C.... Tak for info.
 ikke desto meget mere eller mindre bibringes vi (i hvert fald både 
 Klaus og undetegnede) stadigvæk intrykket af snurrerund-lyd ved blot et 
 sæt stereohøjttalere, så længe der er et surround-sound-signal. Det 
 være sig 5.1, 7.1., eller hvad det nu kan hedde.
 Lige netop det fænomen bragte jeg selv til torvs for flere år siden 
 uden at kunne få et en-tydigt svar på, hvordan.
 Ét gæt (kvalificeret) gik på, at de algoritmer, et snurrerund-lyd 
 signal var defineret eller kodet med, på en eller anden måde lod sig 
 dekodere og stadig gengive indtrykket af et snurre-rund-lydsignal i et 
 normalt stereo set-up.
 Følgelig - lig Klaus - et sæt højttalere store nok, så man også undgår 
 en ekstra dyb-tonehøjttaler, er langt at foretrække, hvis man også skal 
 tale om Hi-Fi.
 Jeg er altså heller ikke altid lige populær hos konen i valget af de 
 hæderkronede, gamle højttalere med 15" bas i 120 l. kabinetter, men så 
 tømmer jeg bare lige opvaskemaskinen en ekstra gang, så går det nok. 
    
-- 
 Ha' det rart
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd
 Så søg det lette - og gør det svært (Piet Hein)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-03-09 18:04 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (13-03-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  13-03-09 18:12 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |