Kaput modem i iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-01 09:17

Et par af vores bekendte kom over med en iMac 233 rev/A i går.
Modemmet er fuldstændig dødt. De mener, at lynet kan have slået ned i
den, da der åbenbart har været lynnedslag i området for nylig. De har
endnu ikke fået undersøgt, om forsikringen dækker det, men under alle
omstændigheder er der en mindre selvrisiko på forsikringen.
Jeg kan overhovedet ikke få kontakt med modemmet. ARA siger, at
den tilslutter, men efter laaang tid kommer der en fejlmeddelelse om, at
modemmet ikke svarer korrekt. Der kommer hverken klartone i højttalerne
eller ringetoner. Alle indstillinger er for mig at se i orden. Jeg har
prøvet at slå "afvent klartone" fra. Der var installeret Mac OS 9 på
computeren. Jeg har opgraderet til 9.1 ved at installere ny Systemmappe.
Al software burde derfor være i orden, men det har slet ikke hjulpet.
Så modemmet er nok ikke til at redde. Hvad gør man så? Vi har
ikke noget værksted her i Esbjerg, så iMac skal jo sendes ind et sted,
hvis vi skal have et tilbud? For man kan vel ikke bare købe et internt
modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac
med defekt modem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Gersmann

Dato : 29-07-01 09:24

In article <1exawdi.1u5e73s1gvr9p0N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
> modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac

Hvis du vil skifte modem på en iMac, så er det hele bundkortet. Køb et
eksternt modem og nu I er ved det - skift til ISDN eller ADSL efter
behov. Så får I formentlig også modemet som del af pakken.

//Peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-01 21:04

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Hvis du vil skifte modem på en iMac, så er det hele bundkortet. Køb et
> eksternt modem og nu I er ved det - skift til ISDN eller ADSL efter
> behov. Så får I formentlig også modemet som del af pakken.

Jeg har luftet ovenstående mulighed for dem, da jeg nok havde
det på fornemmelsen. Desværre er ejerne et par mennesker nær
pensionsalderen, og de er jo af den gamle skole, hvor man hellere vil
reparere tingene, frem for blot at blive smide dem ud. Og når noget er
tre år gammelt, er det jo næsten nyt. Jeg ved heller ikke, hvor vilde de
er efter at få installeret nye kabler, bokse og alt muligt i hjemmet.
Heldigvis har vi jo billigt Internet via fællesantennen her i Esbjerg,
så måske kan jeg overtale dem til sådan en løsning.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Lars H. Fischer

Dato : 29-07-01 15:30

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
> modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac

Prøv at sætte RA til "Opret forbindelse via kommandolinieserver" under
indstillinger (kan ikke helt huske hvad den hedder, men noget lignende...).
Sæt telefonnr. til 0.
I kontrolpanel Modem vælges "Nullmodem 1152000".

Forsøg at connecte fra RA, så vil der komme en prompt op. Såfremt denne ikke
reagere på "at" eller "at&f", så er modemmet højst sandsynligt stået
af....-(

Godt råd; skift til ADSL, så går alt meget nemmere .-)

Hilsen
Lars H. Fischer

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-01 21:04

Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:

> [...]
> af....-(
>
> Godt råd; skift til ADSL, så går alt meget nemmere .-)

Tak for rådene. Jeg kan nu godt nok ikke finde et sted at få den
til at "forbinde via kommandolinieserver", men modemmet er i hvert fald
dødt, ligegyldigt hvad jeg gør. Jeg må tale lidt med ejerne af den
stakkels iMac. Det kan jo være, at forsikringen dækker. Ellers havde jeg
allerede forberedt dem på muligheden for at finde alternativ forbindelse
til Internettet.
Jeg overvejer i øvrigt mere og mere seriøst at få en UPS. Nu
dette med et dødt modem. Forleden ville min kone kalde på mig, da jeg
sad ved iMac nede i kælderen. Da hun ikke ville vække børnene, kaldte
hun meget lavt. Det kunne jeg ikke høre, så for at få min opmærksomhed,
blinkede hun med lyset i gangen. Det fik min iMac til at lukke alle
programmer, og alle ikoner bortset fra harddisken forsvandt i Finder.
Herefter var den helt frosset, men skærmen var på intet tidspunkt gået i
sort. Jeg har set, at Nem har sådan nogle smarte, franske UPS'er til
tusind kroner. Det var måske smart at investere i sådan en.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Anders

Dato : 29-07-01 21:07

Henrik Münster skrev:

> [...]
> sort. Jeg har set, at Nem har sådan nogle smarte, franske UPS'er til
> tusind kroner. Det var måske smart at investere i sådan en.

Endnu En Grund Til At Købe En Powerbook/iBook (tm)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-07-01 22:14

> Det kunne jeg ikke høre, så for at få min opmærksomhed,
> blinkede hun med lyset i gangen.

her hvor jeg bor er det mere almindeligt at pigerne bruger øjnene til at
blinke med, men du er måske lidt sløv i optrækket

Fy, jeg skú nødig snakke...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : Michael Petersen

Dato : 29-07-01 21:29

> [...]
> modemmet ikke svarer korrekt. Der kommer hverken klartone i højttalerne
> eller ringetoner. Alle indstillinger er for mig at se i orden.

Jeg har faktisk haft samme bøvl med modemet i min kærestes iMac 233 rev. A -
jeg opdaterede firmware'en - kan hentes på Apples egne supportsider - og
derefter kom der gang i det igen. Synes at kunne erindre at opdatering netop
omhandlede det problem du beskriver, så måske er det værd at prøve. Held og
lykke!

- Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-01 20:26

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> [...]
> derefter kom der gang i det igen. Synes at kunne erindre at opdatering
> netop omhandlede det problem du beskriver, så måske er det værd at prøve.

Det var da en god idé, men desværre virker den ikke. Når jeg
forsøger at opdatere, får jeg at vide, at modemmet ikke svarer. Det
tilrådes at nulstille modemmmet ved at slukke iMac i ét minut og
derefter opdatere modemmets firmware igen. Desværre er resultatet det
samme også anden gang.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-07-01 23:34

henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>tilrådes at nulstille modemmmet ved at slukke iMac i ét minut og
>derefter opdatere modemmets firmware igen. Desværre er resultatet det

Jeg tror det er modemet der er defekt. Jeg har hørt om flere, der har
været så uheldige. Min egen iMac /233 har også været en tur på værksted og
fået nyt modem. "heldigvis" røg det i den 4. måned, så der var stadig
garanti på maskinen.

Bedste hilsen Hanne