Problemet med OSX
Fra : tom dissing

Dato : 28-07-01 11:52

Jeg har lige klippet dette fra en diskussionsgruppe der diskuterer musik
software.
Problemet med OSX er åbenbart at software der findes på Mac .. Og på PC "
ikke bare lige" konverteres..
Sker dette ryger al kompatibilitet med PC etc..
Tom

> Perhaps Emagic is working on a Cocoa  version of LA, but
> I'll take a Carbon version if it's useable.

(Software udvikler fra LA ((Emagic.de))))

We are not working with Cocoa. There is no need to do so and we would kill
Mac OS 9 and Windows support with it.

> applications in.   But I think all other things being equal,
> the same app in Cocoa will probably have less latency
> or feel speedier.

This is only an often heard rumor and it is wrong. Life can be so simple

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 28-07-01 14:11

tom dissing <tom@mir.dk> writes:

> [...]
> software.
> Problemet med OSX er åbenbart at software der findes på Mac .. Og på PC "

Ja, saa vidt jeg kan vurdere ligger der et stort problem for
udviklingsorganisationerne (isaer de ikke-mega-store) i at skulle bruge
Cocoa - simpelthen fordi det er saa stort og nyt. Saa nyt, at det ikke er
kompatibelt med noget - endnu.

> Sker dette ryger al kompatibilitet med PC etc..

Hvis jeg forstaar det, som de der udviklere skriver i dine citater, rigtigt
saa er det fordi de bruger et MacOS9 framework, som letter versionering
til PC (sandsynligvis MetroWerks PowerPlant). Ellers giver det ikke mening,
for det er i hvert fald ikke svaerere at "genskrive" Cocoa applikationer
til PC end det er at goere det med Carbon applikationer from scratch. Omvendt
er det heller ikke lettere at oversaette PC applikationer til Carbon end til
Cocoa - tvaertimod.

Den slags frameworks vil rimeligvis ogsaa snart komme til "rigtig" OS X
kode (Cocoa), vil jeg gaette paa. Eller rettere - der vil sikkert komme
et IDE-udvidelser, saa Cocoa applikationer let kan PC-ificeres.

Spoergsmaalet om, hvorvidt Carbon applikationer er ringere end Cocoa
applikationer er sandsynligvis misforstaaet. Der er ikke nogen oplagt grund
til, at Carbon dimser skulle koere daarligere end Cocoa dimser, men:

Cocoa er et meget elegant og fremsynet objektorienteret API, mens Carbon
haenger fast i det gamle procedurelle API. Derfor vil det paa laengere sigt
booste produktiviteten hos udviklerne at bruge Cocoa - selvom det i foerste
omgang er en ret traels hurdle.

Det store spoergsmaal er, om Mac'en faar lov at leve. Hvis den goer vil
Cocoa vaere vejen frem. Det lader heldigvis til, at de store softwarehuse
bakker op.

Samtidig er det ogsaa Cocoa, der vil blive taenkt paa i fremtidige versioner
af OS X, og derfor vil der med tiden sandsynligvis blive en raekke ting,
som det paa alle maader klarer bedre end Carbon.

--
Jakob