| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | linked  CMYK profiles i Illustrator Fra : C. Nielsen | 
  Dato :  25-01-09 19:23 |  
  |   
            Hej.
 Jeg oplever nogle problemer med at farverne skifter når jeg åbner den samme 
 fil på 2 forskellige computere.
 Jeg laver en fil i nogle helt bestemte CMYK farver, den bliver så åbnet på 
 en anden computer, der rettes lidt i billedet, der gemmes.
 Samme fil åbnes så igen på den første computer - her får jeg en besked sådan 
 her " your current color settings honor CMYK profiles in linked content but 
 profiles were set to be ignores when this document was created " , for at 
 åbne filen er jeg nødttil at klikke ignore -
 Spørgsmål : hvordan og hvor ændre jeg i adobe Illustrator så den bevarer 
 filers indbyggede farveprofiler ?
 
 -- 
 Venlig hilsen
 Charlotte Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (26-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  26-01-09 09:41 |  
  |   
            C. Nielsen skrev:
 
 > Samme fil åbnes så igen på den første computer - her får jeg en
 > besked sådan her " your current color settings honor CMYK
 > profiles in linked content but profiles were set to be ignores
 > when this document was created " , for at åbne filen er jeg
 > nødttil at klikke ignore 
 
 På den computer, du har lavet filen første gang, er 'Color 
 Management Policies' på CMYK-farver stillet til 'Preserve Embedded 
 Profiles' og på den anden, er de stillet til 'Preserve Numbers 
 (Ignore Linked Profiles)'. 
 
 > - Spørgsmål : hvordan og hvor ændre jeg i adobe Illustrator så
 > den bevarer filers indbyggede farveprofiler ? 
 
 Er du sikker på, at du vil have farveprofilerne integreret i
 filerne, eller ønsker du blot at bevare farvenumrene? 
 
 Hvis det er det sidste, så er det ikke en god idé at integrere 
 farveprofiler, da det let kan resultere i ændring af farvenumrene 
 i filen, når den skal videre til andre, som f.eks. trykkerier
 eller grafikere med andre farveindstillinger end dig selv eller 
 manglende forståelse for farvestyring generelt, men indstillingerne 
 finder du i 'Edit'-menuen under punktet 'Color Settings'.  
 
 -- 
 Hilsen
 Madsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           C. Nielsen (26-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. Nielsen | 
  Dato :  26-01-09 17:39 |  
  |   
            
 "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:glk0f5.5g0.1@thomasgmadsen.dk...
 > C. Nielsen skrev:
 >
 >> Samme fil åbnes så igen på den første computer - her får jeg en
 >> besked sådan her " your current color settings honor CMYK
 >> profiles in linked content but profiles were set to be ignores
 >> when this document was created " , for at åbne filen er jeg
 >> nødttil at klikke ignore
 >
 > På den computer, du har lavet filen første gang, er 'Color
 > Management Policies' på CMYK-farver stillet til 'Preserve Embedded
 > Profiles' og på den anden, er de stillet til 'Preserve Numbers
 > (Ignore Linked Profiles)'.
 >
 >> - Spørgsmål : hvordan og hvor ændre jeg i adobe Illustrator så
 >> den bevarer filers indbyggede farveprofiler ?
 >
 > Er du sikker på, at du vil have farveprofilerne integreret i
 > filerne, eller ønsker du blot at bevare farvenumrene?
 >
 > Hvis det er det sidste, så er det ikke en god idé at integrere
 > farveprofiler, da det let kan resultere i ændring af farvenumrene
 > i filen, når den skal videre til andre, som f.eks. trykkerier
 > eller grafikere med andre farveindstillinger end dig selv eller
 > manglende forståelse for farvestyring generelt, men indstillingerne
 > finder du i 'Edit'-menuen under punktet 'Color Settings'.
 
 Hej Madsen.
 
 Tak for dit svar, som giver god mening. Jeg har rettet til " preserved 
 numbers " og det virker. Tak, det var skønt.
 
 Men hvad er det mest "rigtige" ?  Eller er det normalt at skifte rundt i 
 indstillinger alt efter opgavens art ?
 
 I den givne opgave hvor vi har fået nogle helt faste CMYK værdier, der skal 
 bruges til alt, vil det være at sætte indstillingen til ikke at integrere 
 farveprofilen, da det på denne måde er farvens nummer der huskes - som jeg 
 læser dit svar.
 
 Men hvis vi lavet en illustration og gerne vil være sikker på at resultatet 
 er så tæt på det som vi har valgt af farver, vil det så være bedre at 
 integrere en bestemt farveprofil ?
 Hvornår er det i det hele taget bedst at vælge integrerede farveprofiler ?
 Ofte laver vi illustrationer i rgb som så viderer bearbejdes af andre, og 
 både skal bruges som rgb og CMYK filer, her troede jeg faktisk at det var 
 vigtigt at integrere en farveprofil - eller er jeg forkert på den ? og hvad 
 vil være mere det mest optimale ?
 
 
 -- 
 Venlig hilsen
 Charlotte Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (27-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  27-01-09 11:14 |  
  |   
            C. Nielsen skrev:
 
 > Tak for dit svar, som giver god mening. Jeg har rettet til "
 > preserved numbers " og det virker. Tak, det var skønt.
 
 Herligt og velbekomme.
 
 > Men hvad er det mest "rigtige" ?  Eller er det normalt at skifte
 > rundt i indstillinger alt efter opgavens art ?
 
 Det kommer an på, hvad opgaven går ud på, og om alle led i kæden
 fra skabelsen af filen til output er baseret på en farvestyret
 arbejdsgang/workflow eller ej, så det er svært at sige, hvad der
 er det rigtige eller mest fornuftige uden at kende til alle led i 
 kæden og ikke mindst hvad deres viden om farvestyring er. 
 
 > I den givne opgave hvor vi har fået nogle helt faste CMYK
 > værdier, der skal bruges til alt, vil det være at sætte
 > indstillingen til ikke at integrere farveprofilen, da det på
 > denne måde er farvens nummer der huskes - som jeg læser dit
 > svar. 
 
 Ja i sådan et tilfælde, ville jeg vælge enten 'Preserve Numbers 
 (Ignore Linked Profiles)' eller 'Off' i 'Color Management Policies', 
 hvilket er den oftest brugte indstilling til arbejdsgange, hvor det
 gælder om at bevare nogle bestemte farvenumre hele vejen igennem
 til output. 
 
 > Men hvis vi lavet en illustration og gerne vil være sikker på at
 > resultatet er så tæt på det som vi har valgt af farver, vil det
 > så være bedre at integrere en bestemt farveprofil ?
 
 Jo, hvis du med valg af farver mener farveoplevelsen, for ved at
 intetegrere en farveprofil, fortæller du modtageren, hvordan farven 
 ser ud, så vedkommende har mulighed for at konvertere til en profil, 
 som passer til hans udstyr. På den måde kan man bevare den samme 
 farveoplevelse hele vejen igennem, men så er ens arbejdsgang heller 
 ikke baseret på farvenumre, men i stedet på farveoplevelser. 
 Når man konverterer til en anden farveprofil, ændres farvenumrene, 
 men farveoplevelsen bevares så vidt mulig.
 
 > Hvornår er det i det hele taget bedst at vælge integrerede
 > farveprofiler ? Ofte laver vi illustrationer i rgb som så
 > viderer bearbejdes af andre, og både skal bruges som rgb og CMYK
 > filer, her troede jeg faktisk at det var vigtigt at integrere en
 > farveprofil - eller er jeg forkert på den ? og hvad vil være
 > mere det mest optimale ? 
 
 Der er meget stor fornuft i at basere sine arbejdsgange på RGB, 
 da man derved har størst mulighed for at genbruge den samme fil til
 vidt forskellige formål (tryk, web, print), hvis man så blot sørger
 for til slut at konvertere til den rigtige output-profil, som passer
 til det medie, filen nu engang skal bruges til.
 
 Det eneste "giftige" jeg kan få øje på ved en RGB-baseret arbejdsgang
 er i situationer, hvor men f.eks. har en sort farve, som kun skal
 komme ud på den sorte plade ved tryk i CMYK. Det kunne f.eks. være 
 sort brødtekst, som skal fremstå skarpt i 10 pkt. eller mindre. 
 Så lille en skrift har stor chance for at blive utydelig, hvis den 
 ligger på flere plader pga. mispasning på trykkeriet.
 
 Definerer man den sorte farve i RGB, så har man ingen mulighed for 
 at styre, hvor mange plader, den skal havne på ved konvertering til 
 CMYK, medmindre man bruger såkaldte Device Link-profiler, men det 
 er ikke særlig udbredt herhjemme endnu, da der indtil videre ikke 
 har været understøttelse for dem i Adobes programmer. Dog skulle 
 CS4-pakken, eller i det mindste Photoshop CS 4 efter sigende have 
 understøttelse for Device Link-profiler, men jeg har ikke kunnet 
 finde noget information om det på Adobes hjemmeside. Det var i deres 
 farvestyringsforum, jeg læste om det, og aner endnu ikke, om det er 
 sandt eller falsk, da jeg desværre ikke har fået prøvet CS4-pakken
 endnu.
 
 -- 
 Hilsen
 Madsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            C. Nielsen (28-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. Nielsen | 
  Dato :  28-01-09 09:28 |  
  |   
            Hej Madsen.
 Tak igen for dit meget kvalificered svar.
 Det satte forståelsen af nogle ting på plads, som jeg klart vil medtænke når 
 jeg starter med nye illustrationer.
 Det er virkelig en stor gevinst at du har lyst til at dele ud af din viden 
 og på den måde gør livet lettere for os andre.
 
 Det bliver spændende om CS4 åbner flere muligheder for det bedste resultat.
 -- 
 Venlig hilsen
 Charlotte Nielsen
 
 
 "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:glmqa3.5j0.1@thomasgmadsen.dk...
 > C. Nielsen skrev:
 >
 >> Tak for dit svar, som giver god mening. Jeg har rettet til "
 >> preserved numbers " og det virker. Tak, det var skønt.
 >
 > Herligt og velbekomme.
 >
 >> Men hvad er det mest "rigtige" ?  Eller er det normalt at skifte
 >> rundt i indstillinger alt efter opgavens art ?
 >
 > Det kommer an på, hvad opgaven går ud på, og om alle led i kæden
 > fra skabelsen af filen til output er baseret på en farvestyret
 > arbejdsgang/workflow eller ej, så det er svært at sige, hvad der
 > er det rigtige eller mest fornuftige uden at kende til alle led i
 > kæden og ikke mindst hvad deres viden om farvestyring er.
 >
 >> I den givne opgave hvor vi har fået nogle helt faste CMYK
 >> værdier, der skal bruges til alt, vil det være at sætte
 >> indstillingen til ikke at integrere farveprofilen, da det på
 >> denne måde er farvens nummer der huskes - som jeg læser dit
 >> svar.
 >
 > Ja i sådan et tilfælde, ville jeg vælge enten 'Preserve Numbers
 > (Ignore Linked Profiles)' eller 'Off' i 'Color Management Policies',
 > hvilket er den oftest brugte indstilling til arbejdsgange, hvor det
 > gælder om at bevare nogle bestemte farvenumre hele vejen igennem
 > til output.
 >
 >> Men hvis vi lavet en illustration og gerne vil være sikker på at
 >> resultatet er så tæt på det som vi har valgt af farver, vil det
 >> så være bedre at integrere en bestemt farveprofil ?
 >
 > Jo, hvis du med valg af farver mener farveoplevelsen, for ved at
 > intetegrere en farveprofil, fortæller du modtageren, hvordan farven
 > ser ud, så vedkommende har mulighed for at konvertere til en profil,
 > som passer til hans udstyr. På den måde kan man bevare den samme
 > farveoplevelse hele vejen igennem, men så er ens arbejdsgang heller
 > ikke baseret på farvenumre, men i stedet på farveoplevelser.
 > Når man konverterer til en anden farveprofil, ændres farvenumrene,
 > men farveoplevelsen bevares så vidt mulig.
 >
 >> Hvornår er det i det hele taget bedst at vælge integrerede
 >> farveprofiler ? Ofte laver vi illustrationer i rgb som så
 >> viderer bearbejdes af andre, og både skal bruges som rgb og CMYK
 >> filer, her troede jeg faktisk at det var vigtigt at integrere en
 >> farveprofil - eller er jeg forkert på den ? og hvad vil være
 >> mere det mest optimale ?
 >
 > Der er meget stor fornuft i at basere sine arbejdsgange på RGB,
 > da man derved har størst mulighed for at genbruge den samme fil til
 > vidt forskellige formål (tryk, web, print), hvis man så blot sørger
 > for til slut at konvertere til den rigtige output-profil, som passer
 > til det medie, filen nu engang skal bruges til.
 >
 > Det eneste "giftige" jeg kan få øje på ved en RGB-baseret arbejdsgang
 > er i situationer, hvor men f.eks. har en sort farve, som kun skal
 > komme ud på den sorte plade ved tryk i CMYK. Det kunne f.eks. være
 > sort brødtekst, som skal fremstå skarpt i 10 pkt. eller mindre.
 > Så lille en skrift har stor chance for at blive utydelig, hvis den
 > ligger på flere plader pga. mispasning på trykkeriet.
 >
 > Definerer man den sorte farve i RGB, så har man ingen mulighed for
 > at styre, hvor mange plader, den skal havne på ved konvertering til
 > CMYK, medmindre man bruger såkaldte Device Link-profiler, men det
 > er ikke særlig udbredt herhjemme endnu, da der indtil videre ikke
 > har været understøttelse for dem i Adobes programmer. Dog skulle
 > CS4-pakken, eller i det mindste Photoshop CS 4 efter sigende have
 > understøttelse for Device Link-profiler, men jeg har ikke kunnet
 > finde noget information om det på Adobes hjemmeside. Det var i deres
 > farvestyringsforum, jeg læste om det, og aner endnu ikke, om det er
 > sandt eller falsk, da jeg desværre ikke har fået prøvet CS4-pakken
 > endnu.
 >
 > -- 
 > Hilsen
 > Madsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (28-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  28-01-09 09:56 |  
  |  
 
            C. Nielsen skrev:
 > Det satte forståelsen af nogle ting på plads, som jeg klart vil
 > medtænke når jeg starter med nye illustrationer.
 Det lyder godt.
 > Det bliver spændende om CS4 åbner flere muligheder for det
 > bedste resultat. 
 Ja, det er jeg også ret spændt på.
 Hvis du vil vide mere om Device Link-profiler, så er der en rimelig 
 god og ikke al for lang forklaring på fordelene frem for almindelige
 ICC-profiler her: 
 < http://www.packaging-int.com/categories/profiling/icc-vs-device-link-profiles.asp>
For et års tid siden havde jeg fornøjelsen af at teste et program ved
 navn CMYK Optimizer(*), som bla. kan reducere trykfarvegrænsen i trykklare
 PDF-filer vha. Device Link-profiler. Det er fantastisk, hvad det program
 kan udrette, men det var desværre for dyrt til firmaets budget på det
 tidspunkt. Hvis vi selv trykte vores ting, havde det i mine øjne været 
 direkte dumt ikke at købe det.
 (*) < http://www.alwancolor.com/index.php?Itemid=65&id=7&option=com_content&task=blogcategory>
-- 
 Hilsen
 Madsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            C. Nielsen (02-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : C. Nielsen | 
  Dato :  02-02-09 08:41 |  
  |  
 
            Hej Madsen.
 Lige en tilbage melding på dine link, som jeg endelig har haft tid til at 
 kigge på.
 Det lyder ret spændende med device Link profile, da det også tager hensyn 
 til andre parametre, bl. a papiret, som jo ellers ofte har en stor, men 
 overset betydning.
 Mht. programmerne ligger de indtil videre, udenfor mine evner helt at forstå 
 hvad de kan.
 Nogen gange ville jeg ønske at der kunne etableres et bedre sammarbejde 
 mellem de forskellige etaper og involverede parter når der skal trykkes 
 noget hvor det er vigtigt at det ser rigtig godt ud, sådan at filerne kan 
 startes op på den helt rigtige måde fra starten af.
 -- 
 Venlig hilsen
 Charlotte Nielsen
 "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev
 > Hvis du vil vide mere om Device Link-profiler, så er der en rimelig
 > god og ikke al for lang forklaring på fordelene frem for almindelige
 > ICC-profiler her:
 > < http://www.packaging-int.com/categories/profiling/icc-vs-device-link-profiles.asp>
>
 > For et års tid siden havde jeg fornøjelsen af at teste et program ved
 > navn CMYK Optimizer(*), som bla. kan reducere trykfarvegrænsen i trykklare
 > PDF-filer vha. Device Link-profiler. Det er fantastisk, hvad det program
 > kan udrette, men det var desværre for dyrt til firmaets budget på det
 > tidspunkt. Hvis vi selv trykte vores ting, havde det i mine øjne været
 > direkte dumt ikke at købe det.
 >
 > (*) 
 > < http://www.alwancolor.com/index.php?Itemid=65&id=7&option=com_content&task=blogcategory>
>
 > -- 
 > Hilsen
 > Madsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (02-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  02-02-09 09:32 |  
  |   
            C. Nielsen skrev:
 
 > Nogen gange ville jeg ønske at der kunne etableres et bedre
 > sammarbejde mellem de forskellige etaper og involverede parter
 > når der skal trykkes noget hvor det er vigtigt at det ser rigtig
 > godt ud, sådan at filerne kan startes op på den helt rigtige
 > måde fra starten af. 
 
 Ja, det kunne være rigtig rart, men det varer nok en del år før
 det bliver sådan herhjemme i lille Danmark, hvis det da nogensinde
 bliver sådan. 
 
 -- 
 Hilsen
 Madsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Lind (02-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Lind | 
  Dato :  02-02-09 15:54 |  
  |  
 
            Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
 > Ja, det kunne være rigtig rart, men det varer nok en del år før
 > det bliver sådan herhjemme i lille Danmark, hvis det da nogensinde
 > bliver sådan. 
 He, he...husk nu, at vi er bondet født og kvajet opdraget....  )
 M.
 -- 
 [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomas G. Madsen (02-02-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomas G. Madsen | 
  Dato :  02-02-09 20:40 |  
  |  
 
            Morten Lind skrev:
 > He, he...husk nu, at vi er bondet født og kvajet opdraget....  )
 Vi er en flok hillbillies ja.
 -- 
 Hilsen
 Cletus Delroy Spuckler
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |