| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | CO2 udledning og forurening kan ikke betyd~ Fra : Per | 
  Dato :  13-01-09 10:07 |  
  |   
            Hej NG !
 
 Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 
 Sålænge det er tilladt at bruge benzin-græsslåmaskiner, motorsave og 2-takts 
 knallerter/scootere så kan det ikke betyde det helt store mv.
 
 Hvordan kan det overhovedet være tilladt at bruge disse genstande, der 
 forurener helt overdrevet meget. Der er fx. nærmest direkte udblæsning på en 
 græsslåmaskine = ekstrem forurening.
 
 Og på selv moderne 2-takts knallerter er der stadigvæk ingen katatalysator 
 på eller avanceret 2-takts teknologi med FI på alle, men gammeldags 
 stempelstyret = ekstrem forurening.
 
 Hvordan kan vi overhovedet tage debatten seriøs, når disse forhold ikke 
 ændres - altså gøre det ulovligt at bruge nænvte genstande, med mindre de 
 opfylder visse regler - også selvom det skulle betyde, at eksisterende ting 
 ikke må benyttes mere ??
 
 Inden for fx. 2-takts bådmotorer har man virkelig arbejdet på at nedsætte 
 forurening og tænke nye tanker - hvorfor sker det ikke på - ja knallerter og 
 græsslåmaskiner osv. osv.
 
 */ Per 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Sten Schou (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sten Schou | 
  Dato :  13-01-09 13:58 |  
  |   
            
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej NG !
 >
 > Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 > ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > Sålænge det er tilladt at bruge benzin-græsslåmaskiner, motorsave og 
 > 2-takts knallerter/scootere så kan det ikke betyde det helt store mv.
 >
 > Hvordan kan det overhovedet være tilladt at bruge disse genstande, der 
 > forurener helt overdrevet meget. Der er fx. nærmest direkte udblæsning på 
 > en græsslåmaskine = ekstrem forurening.
 >
 > Og på selv moderne 2-takts knallerter er der stadigvæk ingen katatalysator 
 > på eller avanceret 2-takts teknologi med FI på alle, men gammeldags 
 > stempelstyret = ekstrem forurening.
 >
 > Hvordan kan vi overhovedet tage debatten seriøs, når disse forhold ikke 
 > ændres - altså gøre det ulovligt at bruge nænvte genstande, med mindre de 
 > opfylder visse regler - også selvom det skulle betyde, at eksisterende 
 > ting ikke må benyttes mere ??
 >
 > Inden for fx. 2-takts bådmotorer har man virkelig arbejdet på at nedsætte 
 > forurening og tænke nye tanker - hvorfor sker det ikke på - ja knallerter 
 > og græsslåmaskiner osv. osv.
 Måske der er nogen der allerede har set lyset:
 http://www.wunderground.com/US/MN/
http://www.startribune.com/local/37435344.html?elr=KArksUUUycaEacyU
Hilsen Sten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Larsen (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Larsen | 
  Dato :  13-01-09 15:03 |  
  |  
 
            "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > Hej NG !
 >
 > Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i
 > mine ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > Sålænge det er tilladt at bruge benzin-græsslåmaskiner, motorsave og
 > 2-takts knallerter/scootere så kan det ikke betyde det helt store mv.
 >
 > Hvordan kan det overhovedet være tilladt at bruge disse genstande, der
 > forurener helt overdrevet meget. Der er fx. nærmest direkte
 > udblæsning på en græsslåmaskine = ekstrem forurening.
 >
 > Og på selv moderne 2-takts knallerter er der stadigvæk ingen
 > katatalysator på eller avanceret 2-takts teknologi med FI på alle,
 > men gammeldags stempelstyret = ekstrem forurening.
 >
 > Hvordan kan vi overhovedet tage debatten seriøs, når disse forhold
 > ikke ændres - altså gøre det ulovligt at bruge nænvte genstande, med
 > mindre de opfylder visse regler - også selvom det skulle betyde, at
 > eksisterende ting ikke må benyttes mere ??
 >
 > Inden for fx. 2-takts bådmotorer har man virkelig arbejdet på at
 > nedsætte forurening og tænke nye tanker - hvorfor sker det ikke på -
 > ja knallerter og græsslåmaskiner osv. osv.
 >
 > */ Per
 Den er da meget enkel. Vi skal have forbudt al import af udstyr som 
 indeholder to-takts-motorer til ethvert formål. Der skal være en rimelig 
 afviklingsperiode på allerede importeret udstyr. Det er noget forbistret 
 gammeldags svineri som disse to-takts-motorer påfører os alle, de burde have 
 været afskaffet/forbudt for mange år siden. Vi kommer sikkert i kambolage 
 med EU men så må de bøde os indtil de enten kommer på andre tanker eller at 
 vi træder ud af EU. EU vil have en dårlig sag ved at forsøge at tvinge 
 Danmark til noget som skader miljøet. Sidst men ikke mindst skal vi have 
 påsat katalysator på alle motorer såfremt at det overhovedet er muligt. Det 
 er gennemførligt, det er bare at se at få lovgivet. Der er intet i det her 
 som er særligt ambitiøst men jeg tvivler på at den bovlamme uduelige 
 regering som landet pt. er belemret med vil tage disse nødvendige skridt.
 Ydermere bør der ske dette: Der bør indføres stor forskelsbehandling i 
 afgiftsniveau på el-motorer til alting i forhold til motorer på fossilt 
 brændstof. Det gælder ikke mindst biler som burde være helt afgiftsfritaget 
 såfremt at de kun har indbygget en el-motor. Dermed skal biler med både 
 forbrændingsmotor og el-motor kun være delvis afgiftsbegunstiget.
 Vi kan sagtens bidrage mere i Danmark til den gode udvikling i 
 CO2-regnskabet. Vi skal have langt flere hav-vindmøller men også afviklet og 
 ikke ny-opsat vindmøller på lands. Disse hav-vindmøller skal være de 
 såkaldte kæmpe-vindmøller som virkeligt kan udnytte vindhastigheden til 
 vands. Det er IMHO også vigtigt at ingen risikerer mere at få en vindmølle 
 ufrivilligt tæt på sin bopæl. Høringer i den forbindelse skal tages langt 
 mere alvorligt end nu, således at indsigelser stort set altid medfører 
 forbud, også af offentlig opsatte vindmøller.
 -- 
 Kim Larsen
 Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og kritisk EU-tilhænger
 Tag et kig på:  http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-01-09 15:12 |  
  |   
            "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:gki6u2$4ha$1@news.datemas.de...
 >
 > Den er da meget enkel. Vi skal have forbudt al import af udstyr som 
 > indeholder to-takts-motorer til ethvert formål.
 
 Hvad har du så tænkt dig med f.eks. plæneklippere? Her snakker jeg om folk 
 der måske har mere end 10m2 græsplæne. Hvordan med knallerter? Dem smækker 
 man ikke bare en 4-taktsmotor på, da den både er meget dyrere og MEGET 
 tungere.
 
 mvh.
 Kim Frederiksen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            @ (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : @ | 
  Dato :  13-01-09 15:40 |  
  |   
            On , "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum
 dk> wrote:
 
 >"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 >news:gki6u2$4ha$1@news.datemas.de...
 >>
 >> Den er da meget enkel. Vi skal have forbudt al import af udstyr som 
 >> indeholder to-takts-motorer til ethvert formål.
 >
 >Hvad har du så tænkt dig med f.eks. plæneklippere?
 
 
 der må folk jo så betale hvad en moderne lavt forurenende klipper
 koster
 
 
 eller (GISP) bruge en cylinderklipper med rugbrødsmotor
 
 
 
 >Her snakker jeg om folk 
 >der måske har mere end 10m2 græsplæne.
 
 
 her er et område hvor raske unge mennesker både kan få tiltrængt
 motion samt lære at arbejde for at få lommepenge
 
 
 > Hvordan med knallerter? Dem smækker 
 >man ikke bare en 4-taktsmotor på,
 
 
 nej man køber en som er monteret med en moderne 4-taktsmotor
 
 
 >da den både er meget dyrere og MEGET 
 >tungere.
 
 ikke så meget dyrere
 
 og IKKE mange kilo tungere,
 slet ikke i forhold til hvor meget længere den kører pr. liter
 brændstof
 
 
 -- 
 If you want to make peace, you don't talk to your friends. 
 You talk to your enemies.
 /Moshe Dayan/
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-01-09 16:21 |  
  |   
            "@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen 
 news:j89pm4tbvsk3qnq2top4c9fuh39kd68gbt@4ax.com...
 >
 > der må folk jo så betale hvad en moderne lavt forurenende klipper
 > koster
 >
 
 Er det ikke en totakter stadig?
 
 
 >
 > eller (GISP) bruge en cylinderklipper med rugbrødsmotor
 >
 
 Har en cylinderklipper ikke en benzinmotor?
 
 Kan du i praksis bruge en håndskubber på en stpr græsplæne?
 
 >
 > her er et område hvor raske unge mennesker både kan få tiltrængt
 > motion samt lære at arbejde for at få lommepenge
 
 Vås
 
 /Kim 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              @ (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : @ | 
  Dato :  13-01-09 16:32 |  
  |   
            On , "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum
 dk> wrote:
 
 >"@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen 
 >news:j89pm4tbvsk3qnq2top4c9fuh39kd68gbt@4ax.com...
 >>
 >> der må folk jo så betale hvad en moderne lavt forurenende klipper
 >> koster
 >>
 >
 >Er det ikke en totakter stadig?
 
 
 je kan ikke lige gøre rder for hvor mange bezindrevne klippere jeg har
 ejet men ca. 4-5 stykker
 
 alle har været udstyret med 4 takts motor
 
 
 >
 >
 >>
 >> eller (GISP) bruge en cylinderklipper med rugbrødsmotor
 >>
 >
 >Har en cylinderklipper ikke en benzinmotor?
 
 
 ikke den model der drives med rugbrødsmotor
 
 HINT- nogle kalder en sådan plæneklipper for en håndskubber
 
 
 >> her er et område hvor raske unge mennesker både kan få tiltrængt
 >> motion samt lære at arbejde for at få lommepenge
 >
 >Vås
 
 
 hvilket?
 
 
 kan unge mennesker ikke finde ud af at bruge en plæneklipper?
 
 eller er de for dovne?
 
 eller ?
 
 
 hvori mener du våset består?
 
 
 unge miljøbevidste mennesker vil da selvfølgelig modtage et sådant
 tilbud der kan nedbringe forureningen med kyshånd?
 
 
 -- 
 If you want to make peace, you don't talk to your friends. 
 You talk to your enemies.
 /Moshe Dayan/
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Kim Larsen (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Larsen | 
  Dato :  13-01-09 16:49 |  
  |  
 
            "@" <123@invalid.net> skrev i en meddelelse
 news:7ocpm4l4tqutldfgf80lptvl5mdam6e5cu@4ax.com
 > On , "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum
 > dk> wrote:
 >
 >> "@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen
 >> news:j89pm4tbvsk3qnq2top4c9fuh39kd68gbt@4ax.com...
 >>>
 >>> der må folk jo så betale hvad en moderne lavt forurenende klipper
 >>> koster
 >>>
 >>
 >> Er det ikke en totakter stadig?
 >
 > je kan ikke lige gøre rder for hvor mange bezindrevne klippere jeg har
 > ejet men ca. 4-5 stykker
 >
 > alle har været udstyret med 4 takts motor
 Det er mig bekendt også det mest normale. Jeg kan faktisk overhovedet ikke 
 huske at jeg nogensinde har hørt en to-takts-motorplæneklipper. Motorsave 
 kan jeg til gengæld ikke huske at jeg har hørt som andet end to-taktere.
 >>> eller (GISP) bruge en cylinderklipper med rugbrødsmotor
 >>>
 >>
 >> Har en cylinderklipper ikke en benzinmotor?
 >
 > ikke den model der drives med rugbrødsmotor
 >
 > HINT- nogle kalder en sådan plæneklipper for en håndskubber
 >
 >>> her er et område hvor raske unge mennesker både kan få tiltrængt
 >>> motion samt lære at arbejde for at få lommepenge
 >>
 >> Vås
 >
 > hvilket?
 >
 > kan unge mennesker ikke finde ud af at bruge en plæneklipper?
 >
 > eller er de for dovne?
 >
 > eller ?
 >
 > hvori mener du våset består?
 >
 > unge miljøbevidste mennesker vil da selvfølgelig modtage et sådant
 > tilbud der kan nedbringe forureningen med kyshånd?
 Hvad fjolset (KF) heller ikke ved er at blandt andet Honda har lavet 
 knallerter med fire-takts-motor i masser af år, jeg ved ikke om de gør det i 
 dag. Der kører knallert(30)-scootere rundt i dag som jeg kan høre er 
 fire-taktere, jeg ved desværre ikke hvad fabrikatet er. Jeg skrev at 
 eksisterende importeret udstyr med to-takts-motorer skal afvikles inden for 
 en rimelig afviklingsperiode. Når Kim Frederiksen slet ikke gider læse hvad 
 folk skriver burde det ikke undre fjolset at han til sidst havner i 
 permanent kill-filter som her hos mig.
 -- 
 Kim Larsen
 Socialist, republikaner, atomkraftmodstander og kritisk EU-tilhænger
 Tag et kig på:  http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-01-09 18:23 |  
  |   
            "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:gkid63$fk4$1@news.datemas.de...
 >
 > Hvad fjolset (KF) heller ikke ved
 > folk skriver burde det ikke undre fjolset at han til sidst havner i 
 > permanent kill-filter som her hos mig.
 >
 
 Hold din kæft, din forbandede idiot. Du er sgu nok i flere killfiltre end 
 mig!
 
 /Kim 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                @ (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : @ | 
  Dato :  13-01-09 19:57 |  
  |   
            On Tue, 13 Jan 2009 16:49:24 +0100, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com>
 wrote:
 
 >"@" <123@invalid.net> skrev i en meddelelse
 >news:7ocpm4l4tqutldfgf80lptvl5mdam6e5cu@4ax.com
 >> On , "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum
 >> dk> wrote:
 >>
 >>> "@" <123@invalid.net> skrev i meddelelsen
 >>> news:j89pm4tbvsk3qnq2top4c9fuh39kd68gbt@4ax.com...
 >>>>
 >>>> der må folk jo så betale hvad en moderne lavt forurenende klipper
 >>>> koster
 >>>>
 >>>
 >>> Er det ikke en totakter stadig?
 >>
 >> je kan ikke lige gøre rder for hvor mange bezindrevne klippere jeg har
 >> ejet men ca. 4-5 stykker
 >>
 >> alle har været udstyret med 4 takts motor
 >
 >Det er mig bekendt også det mest normale. Jeg kan faktisk overhovedet ikke 
 >huske at jeg nogensinde har hørt en to-takts-motorplæneklipper. Motorsave 
 >kan jeg til gengæld ikke huske at jeg har hørt som andet end to-taktere.
 >
 >>>> eller (GISP) bruge en cylinderklipper med rugbrødsmotor
 >>>>
 >>>
 >>> Har en cylinderklipper ikke en benzinmotor?
 >>
 >> ikke den model der drives med rugbrødsmotor
 >>
 >> HINT- nogle kalder en sådan plæneklipper for en håndskubber
 >>
 >>>> her er et område hvor raske unge mennesker både kan få tiltrængt
 >>>> motion samt lære at arbejde for at få lommepenge
 >>>
 >>> Vås
 >>
 >> hvilket?
 >>
 >> kan unge mennesker ikke finde ud af at bruge en plæneklipper?
 >>
 >> eller er de for dovne?
 >>
 >> eller ?
 >>
 >> hvori mener du våset består?
 >>
 >> unge miljøbevidste mennesker vil da selvfølgelig modtage et sådant
 >> tilbud der kan nedbringe forureningen med kyshånd?
 >
 >Hvad fjolset (KF) heller ikke ved er at blandt andet Honda har lavet 
 >knallerter med fire-takts-motor i masser af år,
 
 
 og hvis de holdes i originalt(lovligt) trim kører disse i 45km/t.
 versionen omkring 35-45 km. pr. liter benzin
 
 
 man kan også købe plæneklippere med "miljørigtig" Honda motor,
 disse klippere er dog temmelig dyre i anskaffelse, men går som en drøm
 
 >jeg ved ikke om de gør det i 
 >dag. Der kører knallert(30)-scootere rundt i dag som jeg kan høre er 
 >fire-taktere, jeg ved desværre ikke hvad fabrikatet er.
 
 der er flere som laver dem
 
     Aprillia gør AFAIK
 
 
 dog kan man desværre også købe nogle af kinesisk fabrikat som slet
 ikke lever op til moderne krav om lav forurening
 
 -- 
 If you want to make peace, you don't talk to your friends. 
 You talk to your enemies.
 /Moshe Dayan/
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per A. Hansen (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per A. Hansen | 
  Dato :  13-01-09 15:12 |  
  |   
            
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej NG !
 >
 > Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 > ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 
 Her er du enig med klimapanelet.
 Forurening er ikke bare CO2, ved forbrændingen dannes nogle forsurende
 gasarter, der forrykker balancen i naturen. NOxc bliver til 
 salpetersyrer/syrling,
 SOX til svovlsyre/syrling etc.
 
 > Hvordan kan vi overhovedet tage debatten seriøs, når disse forhold ikke 
 > ændres - altså gøre det ulovligt at bruge nænvte genstande, med mindre de 
 > opfylder visse regler - også selvom det skulle betyde, at eksisterende 
 > ting ikke må benyttes mere ??
 
 Uanset hvilken effekt CO2 har eller ikke, så må arbejde på at finde 
 aslternativer
 til den fossile energi, som ikke fornys.
 Derfor kan jeg ikke være enig med dig, hvis du plæderer for at bruge løs 
 fordi
 ikke alle faktorer er optimale.
 Mange haveejere ville forresten have godt af at klippe deres plæne med en
 ganske almindelig håndklipper - og derefter cykle ned i motionscentret, hvor 
 de
 bruger bilen - for derefter at spinne en times tid.
 
 Mvh
 Per A. Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-01-09 15:14 |  
  |   
            "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 > ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 
 Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på 
 noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del som 
 mennesker udleder.
 
 mvh.
 Kim Frederiksen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           René Løweneck (14-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Løweneck | 
  Dato :  14-01-09 12:57 |  
  |  
 
            Hej Kim !
 > Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på 
 > noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del som 
 > mennesker udleder.
 Det er nemlig rigtig   
-- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
 www.loweneck.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per A. Hansen (14-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per A. Hansen | 
  Dato :  14-01-09 14:14 |  
  |   
            
 "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev 
 i en meddelelse news:2YednYk-aLIPPPHUnZ2dnUVZ_vKdnZ2d@giganews.com...
 > "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >> Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 >> ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på 
 > noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del som 
 > mennesker udleder.
 
 Denne ubetydelige del bidrager dog med ca. 4 W/kvm!
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Per A. Hansen (15-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per A. Hansen | 
  Dato :  15-01-09 09:17 |  
  |   
            
 "Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:496de7e7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 > "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> 
 > skrev i en meddelelse 
 > news:2YednYk-aLIPPPHUnZ2dnUVZ_vKdnZ2d@giganews.com...
 >> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 >> news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>>
 >>> Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 >>> ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >>
 >> Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på 
 >> noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del som 
 >> mennesker udleder.
 >
 > Denne ubetydelige del bidrager dog med ca. 4 W/kvm!
 
 Rettelse - 280 ppm CO2 bidrager med 25 W/kvm.
 De næste 280 ppm (totalt 560 ppm) bidrager med yderligere
  4 W/kvm, det kaldes følsomheden.
 Jovist bidrager CO2 til drivhuseffekten, men den vigtigste
 drivhusgas er vanddamp.
 Mre væsentligt er at stigningen i CO2 skyldes vort overforbrug af
 fossil energi, den væsentligste opgave er at finde alternativer - uanset
 diskussionen om evt. drivhusgaseffekt.
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Brian H (13-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian H | 
  Dato :  13-01-09 20:36 |  
  |   
            "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Og på selv moderne 2-takts knallerter er der stadigvæk ingen katatalysator 
 > på eller avanceret 2-takts teknologi med FI på alle, men gammeldags 
 > stempelstyret = ekstrem forurening.
 
 Der findes da både 2-takts knallerter med katalysator og indsprøjtning, og 
 der er da lavet Euro-normer for disse. Så helt galt kan det vel ikke være? 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan F (14-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan F | 
  Dato :  14-01-09 02:31 |  
  |   
            
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Hej NG !
 >
 > Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine 
 > ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > Sålænge det er tilladt at bruge benzin-græsslåmaskiner, motorsave og 
 > 2-takts knallerter/scootere så kan det ikke betyde det helt store mv.
 >
 > Hvordan kan det overhovedet være tilladt at bruge disse genstande, der 
 > forurener helt overdrevet meget. Der er fx. nærmest direkte udblæsning på 
 > en græsslåmaskine = ekstrem forurening.
 >
 > Og på selv moderne 2-takts knallerter er der stadigvæk ingen katatalysator 
 > på eller avanceret 2-takts teknologi med FI på alle, men gammeldags 
 > stempelstyret = ekstrem forurening.
 >
 > Hvordan kan vi overhovedet tage debatten seriøs, når disse forhold ikke 
 > ændres - altså gøre det ulovligt at bruge nænvte genstande, med mindre de 
 > opfylder visse regler - også selvom det skulle betyde, at eksisterende 
 > ting ikke må benyttes mere ??
 >
 > Inden for fx. 2-takts bådmotorer har man virkelig arbejdet på at nedsætte 
 > forurening og tænke nye tanker - hvorfor sker det ikke på - ja knallerter 
 > og græsslåmaskiner osv. osv.
 >
 > */ Per
 
 Hvorvidt det er en totakts- eller en firtakts-motor der sidder på udstyret, 
 og hvor lang udstødningen er, har ingen indflydelse på CO2-udledningen. Det 
 er kun forbruget af brændstof, der bestemmer hvor meget CO2, der udledes.
 
 Derimod har valget af motortype en betydning for nærmiljøet, nemlig hvor 
 mange uforbrændte kulbrinter, hvor mange partikler, hvor meget NOx der 
 udledes.
 
 Allan F 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Poul E Hansen (15-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E Hansen | 
  Dato :  15-01-09 08:40 |  
  |   
            On 15 Jan., 09:16, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 > "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> skrev i en meddelelsenews:496de7e7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >
 >
 > > "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk>
 > > skrev i en meddelelse
 > >news:2YednYk-aLIPPPHUnZ2dnUVZ_vKdnZ2d@giganews.com...
 > >> "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
 > >>news:496c59fd$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > >>> Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i mine
 > >>> ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > >> Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på
 > >> noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del som
 > >> mennesker udleder.
 >
 > > Denne ubetydelige del bidrager dog med ca. 4 W/kvm!
 >
 > Rettelse - 280 ppm CO2 bidrager med 25 W/kvm.
 > De næste 280 ppm (totalt 560 ppm) bidrager med yderligere
 >  4 W/kvm, det kaldes følsomheden.
 > Jovist bidrager CO2 til drivhuseffekten, men den vigtigste
 > drivhusgas er vanddamp.
 
 -- men  hvis den danner skyer er nettoeffekten afkølning. Så for få
 dage siden en artikel i Ilustreret Videnskab. Der er planer om at
 bygee nogle skibe der skal sejle rundt på verdenshavene og suge vand
 op fra havet og sende det ud som dråber, som skal gøre skyerne lysere
 (og demed mere reflekterende/afkølende). Dette skulle være en
 konsekvens af at skyerne får flere dråber.
 Er dette mon afprøvet?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per A. Hansen (16-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per A. Hansen | 
  Dato :  16-01-09 14:13 |  
  |   
            
 "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4bd9e882-29e0-469a-a099-1a9d5b686575@o40g2000prn.googlegroups.com...
 On 15 Jan., 09:16, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 > "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> skrev i en 
 > meddelelsenews:496de7e7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 
 > >>> Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i 
 > >>> mine
 > >>> ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > >> Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på
 > >> noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del 
 > >> som
 > >> mennesker udleder.
 >
 > > Denne ubetydelige del bidrager dog med ca. 4 W/kvm!
 >
 > Rettelse - 280 ppm CO2 bidrager med 25 W/kvm.
 > De næste 280 ppm (totalt 560 ppm) bidrager med yderligere
 > 4 W/kvm, det kaldes følsomheden.
 > Jovist bidrager CO2 til drivhuseffekten, men den vigtigste
 > drivhusgas er vanddamp.
 
 >-- men  hvis den danner skyer er nettoeffekten afkølning. Så for få
 >dage siden en artikel i Ilustreret Videnskab. Der er planer om at
 >bygee nogle skibe der skal sejle rundt på verdenshavene og suge vand
 >op fra havet og sende det ud som dråber, som skal gøre skyerne lysere
 >(og demed mere reflekterende/afkølende). Dette skulle være en
 >konsekvens af at skyerne får flere dråber.
 >Er dette mon afprøvet?
 Nej til det sidste - det ender sikkert som en fuser.
 Skydannelsen har ikke noget med CO2-effekten at gøre, skydannelsen
 tager ikke hensyn til, hvilken drivhusgas, der  har ansvaret for den 
 fordampningen.
 Eller om fordampningen sker ved direkte opvarmning af vandet.
 Skydannelsen styres af antallet af kondensationskerner - hvis ikke de er 
 tilstede vil
  mængden af overmættet vanddamp stige. Derfor kan de kosmiske stråler have 
 en
 skydannende effekt hvor der er mættet og overmættet vanddamp.
 Det må IllVid da sikkert have en eller anden kommentar om?
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Poul E Hansen (19-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E Hansen | 
  Dato :  19-01-09 10:23 |  
  |   
            On 16 Jan., 14:13, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelsenews:4bd9e882-29e0-469a-a099-1a9d5b686575@o40g2000prn.googlegroups.com...
 > On 15 Jan., 09:16, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> skrev i en
 > > meddelelsenews:496de7e7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
 > > >>> Vi hører ustandslig om CO2 udledning og forurening i øvrigt - men i
 > > >>> mine
 > > >>> ører er det bare tom snak - for der sker jo ingenting.
 >
 > > >> Det er det også. CO2 er ikke forurening og det har ingen indflydelse på
 > > >> noget som helst. I hvert fald ikke den latterlige, mikroskopiske del
 > > >> som
 > > >> mennesker udleder.
 >
 > > > Denne ubetydelige del bidrager dog med ca. 4 W/kvm!
 >
 > > Rettelse - 280 ppm CO2 bidrager med 25 W/kvm.
 > > De næste 280 ppm (totalt 560 ppm) bidrager med yderligere
 > > 4 W/kvm, det kaldes følsomheden.
 > > Jovist bidrager CO2 til drivhuseffekten, men den vigtigste
 > > drivhusgas er vanddamp.
 > >-- men  hvis den danner skyer er nettoeffekten afkølning. Så for få
 > >dage siden en artikel i Ilustreret Videnskab. Der er planer om at
 > >bygee nogle skibe der skal sejle rundt på verdenshavene og suge vand
 > >op fra havet og sende det ud som dråber, som skal gøre skyerne lysere
 > >(og demed mere reflekterende/afkølende). Dette skulle være en
 > >konsekvens af at skyerne får flere dråber.
 > >Er dette mon afprøvet?
 >
 > Nej til det sidste - det ender sikkert som en fuser.
 
 Hvis der tilføres dråber til eksisterende skyer, får det måske de
 eksisterende dråber til at blive større - og skyerne mørkere i stedet
 for lysere som planen er. Hvis man da overhovedet er i stand til at
 tilføre skyerne betydelige mængder vand på den måde.
 Ellers skal man sørge for kun at ramme de vandsvage skyer
 
 
 > Skydannelsen har ikke noget med CO2-effekten at gøre,
 
 Det er heller ikke pointen, de har indflydelse på temperaturerne. Men
 forresten også på CO2-koncentrationen, da havene holder på mere CO2
 når der er varmt
 
 > skydannelsen
 > tager ikke hensyn til, hvilken drivhusgas, der  har ansvaret for den
 > fordampningen.
 > Eller om fordampningen sker ved direkte opvarmning af vandet.
 > Skydannelsen styres af antallet af kondensationskerner - hvis ikke de er
 > tilstede vil
 >  mængden af overmættet vanddamp stige. Derfor kan de kosmiske stråler have
 > en
 > skydannende effekt hvor der er mættet og overmættet vanddamp.
 > Det må IllVid da sikkert have en eller anden kommentar om?
 
 Der var ikke noget om det i den ret korte artikel.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per A. Hansen (22-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per A. Hansen | 
  Dato :  22-01-09 13:05 |  
  |   
            
 "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:d3e27b60-2f9d-4cd7-aab2-5ad0060efcbc@d36g2000prf.googlegroups.com...
 On 16 Jan., 14:13, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en 
 > meddelelsenews:4bd9e882-29e0-469a-a099-1a9d5b686575@o40g2000prn.googlegroups.com...
 > On 15 Jan., 09:16, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 >
 >Hvis der tilføres dråber til eksisterende skyer, får det måske de
 >eksisterende dråber til at blive større - og skyerne mørkere i stedet
 >for lysere som planen er. Hvis man da overhovedet er i stand til at
 >tilføre skyerne betydelige mængder vand på den måde.
 >Ellers skal man sørge for kun at ramme de vandsvage skyer
 
 >> Skydannelsen har ikke noget med CO2-effekten at gøre,
 
 >Det er heller ikke pointen, de har indflydelse på temperaturerne. Men
 >forresten også på CO2-koncentrationen, da havene holder på mere CO2
 >når der er varmt
 
 Ikke nødvendigvis, det afhænger af, om havet er mættet!
 Opløsning af CO2 i havet beregnes som regel med Henrys lov.
 En mere velegnet fysisk lov til denne beregning er imidlertid
 Guldborg-Waage-loven. (massevirkning).
 Prøv at spinde lidt videre på dette scenarie:
 Temperaturen stiger, det samme gør det organiske liv, hvorved
 der bindes mere CO2 i alger, fisk, planter etc. Der fjernes en stigende
 mængde C fra kredsløbet, når de døde organismer synker til bunds....
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 Per A. Hansen
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Poul E Hansen (22-01-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E Hansen | 
  Dato :  22-01-09 07:06 |  
  |   
            On 22 Jan., 13:05, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en meddelelsenews:d3e27b60-2f9d-4cd7-aab2-5ad0060efcbc@d36g2000prf.googlegroups.com...
 > On 16 Jan., 14:13, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 >
 > > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i en
 > > meddelelsenews:4bd9e882-29e0-469a-a099-1a9d5b686575@o40g2000prn.googlegroups.com...
 > > On 15 Jan., 09:16, "Per A. Hansen" <xperhan...@energimail.dk> wrote:
 >
 > >Hvis der tilføres dråber til eksisterende skyer, får det måske de
 > >eksisterende dråber til at blive større - og skyerne mørkere i stedet
 > >for lysere som planen er. Hvis man da overhovedet er i stand til at
 > >tilføre skyerne betydelige mængder vand på den måde.
 > >Ellers skal man sørge for kun at ramme de vandsvage skyer
 > >> Skydannelsen har ikke noget med CO2-effekten at gøre,
 > >Det er heller ikke pointen, de har indflydelse på temperaturerne. Men
 > >forresten også på CO2-koncentrationen, da havene holder på mere CO2
 > >når der er varmt
 >
 > Ikke nødvendigvis, det afhænger af, om havet er mættet!
 
 Der skulle have stået holder på mindre CO2 når der er varmt.
 
 > Opløsning af CO2 i havet beregnes som regel med Henrys lov.
 > En mere velegnet fysisk lov til denne beregning er imidlertid
 > Guldborg-Waage-loven. (massevirkning).
 > Prøv at spinde lidt videre på dette scenarie:
 > Temperaturen stiger, det samme gør det organiske liv, hvorved
 > der bindes mere CO2 i alger, fisk, planter etc. Der fjernes en stigende
 > mængde C fra kredsløbet, når de døde organismer synker til bunds.....
 
 Jeg forbinder mest ophobning af bundslam med søer åer og fjorde.
 Men det sker måske også i havet. Den kraftige fiskning må fjerne en
 del både kul og næringsstoffer.
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |